En fantastisk vecka... nobelpriset

stjarnhimmel

Trådstartare
Nu är det den tiden på året då pristagarna av nobelpriset tillkännages. Och jag måste erkänna att jag tycker det är lite häftigt med nobelpriset. Så kul att forskning får uppmärksamhet. Jag gillar att kolla på presskonferenserna när vinnarna meddelas och ett av de prisen jag brukar försöka ha lite extra koll på är litteraturpriset. Idag kommer vinnaren av det att meddelas.
När jag läser på lite vilka som tippas som vinnare nämns några namn;



Nu är det den tiden på året då pristagarna av nobelpriset tillkännages. Och jag måste erkänna att jag tycker det är lite häftigt med nobelpriset. Så kul att forskning får uppmärksamhet.
Ett av de prisen jag brukar försöka ha lite koll på är litteraturpriset. Idag kommer vinnaren att meddelas.
När jag läser på lite vilka som tippas som vinnare nämns några namn;

Jon Fosse
Ljudmila Ulitskaja
Mircea Cărtărescu
László Krasznahorkai
Can Xue
Joyce Carol Oates


Någon annan som också följer nobelpriset?
Själv har jag läst ett par av författarna ovan ´, Jon Fosse, Joyce Carol Oates, Ljudmila Ulitskaja
Någon annan som har läst dessa eller tidigare litteraturpristagare?
 
Jag tycker också att nobelpriset är kul och gillar att forskning uppmärksammas, men föredrar att följa och sätta mig in i dem som faktiskt ÄR forskning :) Litteraturpriset och fredspriset är ju noga räknat inte relaterade till forskning.

I år tyckte jag det var särskilt kul att forksningen bakom mRNA-tekniken som möjliggjorde de tidiga covid-vaccinerna uppmärksammades. Det står ju något i Nobels testamente om att priserna ska gå till de forskare som gjort de största insatserna för mänskligheten, och de där vaccinerna lär ha räddat miljontals människor och ha hjälpt till att få stopp på pandemin. Fascinerande forskning och tillämning!

Jag har inte läst några av de författare som varit på tal inför årets nobelpris i litteratur, har dock läst några andra: Doris Lessing, John Steinbeck, Ernest Hemingway, William Golding, Sigrid Undset. Men inser också att de flesta nobelpristagare i litteratur har jag faktiskt aldrig hört talas om annat än i samband med just priset.
 
Känns som att fredspriset hamnade riktigt rätt, https://www.dn.se/sverige/narges-mohammadi-far-nobels-fredspris-2023/

Jag uppskattade även Jon Fosse, som jag läste i min intellektuella ungdom.

Att mRNA-tekniken belönas känns väldig rätt, forskarna bakom den har verkligen gjort stordåd för mänskligheten.
Kemi och fysik har jag inte satt mig in i ännu.

Känns som att det är fler kvinnor än vanligt, kanske bara för att det är kvinnor som prisas både i medicin och fysik, det brukar ju vara mest män i de kategorierna.
 
Känns som att fredspriset hamnade riktigt rätt, https://www.dn.se/sverige/narges-mohammadi-far-nobels-fredspris-2023/

Jag uppskattade även Jon Fosse, som jag läste i min intellektuella ungdom.

Att mRNA-tekniken belönas känns väldig rätt, forskarna bakom den har verkligen gjort stordåd för mänskligheten.
Kemi och fysik har jag inte satt mig in i ännu.

Känns som att det är fler kvinnor än vanligt, kanske bara för att det är kvinnor som prisas både i medicin och fysik, det brukar ju vara mest män i de kategorierna.
Ja, att fredspriset hamnade hos en kvinnlig människorättsaktivist i Iran är oerhört glädjande!!!

Det är väl kanske så att de "första" kvinnliga forskarna nu börjar ha kommit upp i den ålder då nobelpris är aktuellt, och att vi därmed kommer få se en ökande andel kvinnliga pristagare framöver?
 
Ja, att fredspriset hamnade hos en kvinnlig människorättsaktivist i Iran är oerhört glädjande!!!

Det är väl kanske så att de "första" kvinnliga forskarna nu börjar ha kommit upp i den ålder då nobelpris är aktuellt, och att vi därmed kommer få se en ökande andel kvinnliga pristagare framöver?
Kan inte låta bli att nämna Marie Curie x2.

Men i övrigt tror jag samma som du, följer detta lite trenderna gällande högre utbildning i övrigt så bör andelen kvinnliga vinnare öka (men hittills är väl professorerna fortfarande övervägande män?)
 
Kan inte låta bli att nämna Marie Curie x2.

Men i övrigt tror jag samma som du, följer detta lite trenderna gällande högre utbildning i övrigt så bör andelen kvinnliga vinnare öka (men hittills är väl professorerna fortfarande övervägande män?)
Marie Curie var ju på många sätt väldigt långt "före de första" kvinnliga forskarna :)

Ja, de flesta professorer är fortfarande män, men rent strikt behöver man ju inte vara professor (som ju inte är en akademisk grad utan en titel på en tjänst) för att få nobelpris ;)
 
Marie Curie var ju på många sätt väldigt långt "före de första" kvinnliga forskarna :)

Ja, de flesta professorer är fortfarande män, men rent strikt behöver man ju inte vara professor (som ju inte är en akademisk grad utan en titel på en tjänst) för att få nobelpris ;)
Ja och ett under helt själv eller vad man ska säga.

Nej såklart inte men tänker att det ändå speglar den högre akademin, andelen/kön som får den tjänsten.
 
Nu har också ekonomipristagaren tillkännagivits - Claudia Goldin, som forskat om kvinnornas roll på arbetsmarknaden. Superintressant och väldigt kul att priset gick dels till en kvinna och dels till forskning om kvinnor! :)
Hur många, eller kanske få, pristagare är kvinnor? Min känsla är att ekonomipriset går till en man varje år.
 
Den ökade mängden kvinnor i STEM nobels visar hur forskning och forskare har förändrats eftersom nobel får du 30 år eller så efter den forskning som ligger till grund för nobelpriset. Så (förhoppningsvis) kommer vi se mer kvinnor i framtiden.
 
Hur många, eller kanske få, pristagare är kvinnor? Min känsla är att ekonomipriset går till en man varje år.
Hon är tydligen kvinna nummer tre någonsin som får ekonomipriset! :o
Det är ju betydligt fler kvinnor som fått samtliga andra priser, så din känsla är nog ganska rätt, även om jag inte har några siffror på övriga priser och det ju även där är övervägande män.
 
Den ökade mängden kvinnor i STEM nobels visar hur forskning och forskare har förändrats eftersom nobel får du 30 år eller så efter den forskning som ligger till grund för nobelpriset. Så (förhoppningsvis) kommer vi se mer kvinnor i framtiden.
Det är pinsamt få av alla kvinnor som är inom STEM som har fått ett nobel pris.
 
Claudia Goldins forskning är precis lika relevant och krävande som övriga STEM. Särskilt som hennes forskning handlar om något som direkt berör och influerar hälften av världens befolkning. Muhammad Yunus forskning om modellen för att "create economic and social development from below" motbevisade 'trickle down' metoden som var den accepterade i många år.

En modell som numera är accepterad av alla förutom konservativa krafter i ffa USA.
 
Jag har ju turen att ha varit på Nobelprismuseets crash course två år i rad där man pratar om de naturvetenskapliga priset så allmogen (dvs såna som jag) förstår - det är en mycket trvlig upplevelse. Jag kommer se till att jag gör det varje år.
 

Liknande trådar

Äldre Ja ni läste rätt, nu är det dags för Melodifestivalen igen! På lördag går deltävling 1 av stapeln i Malmö! :banana::banana::banana: Ni...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
10 849
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp