En glad tollare, hur ska vi dämpa henne?

Vet en som håller i jaktkurs men har hört att hennes metoder är väldigt hårda, där godis inte alls är välkommet och där man fysiskt skadar hunden (sparkar/ slag) när den inte lyder. Detta är ingenting som jag vill göra med min hund.

Det finns tyvärr en del riktigt fula typer i den världen (annars också, men de är vanligare inom vissa områden), bra att du håller dig ifrån henne! Prio ett är att inte göra saker värre genom att söka sig till helgalna tränare, men tyvärr är nog prio två att ändå försöka hitta en tränare.

Som @Lona säger så kan det variera väldigt mycket på olika klubbar vilken inriktning och attityd de har, det blir nog en effekt av det frivilliga engagemanget. Varje klubb får en egen kultur. Anta inte att andra klubbar har samma problem som den du provat (fast förmodligen finns där andra problem istället ;)), om det finns något alternativ i närheten så kolla där.

Om du skriver ungefär var i Sverige ni finns (inte noggrannare än du är bekväm med givetvis!) kan kanske någon tipsa om bra privattränare i området också. Många bra tränare reser också runt på föreläsningar och kurser, så kolla tränare som finns långt bort men du gillar - kanske är någon på väg åt ditt håll om ett tag?
 
Det finns tyvärr en del riktigt fula typer i den världen (annars också, men de är vanligare inom vissa områden), bra att du håller dig ifrån henne! Prio ett är att inte göra saker värre genom att söka sig till helgalna tränare, men tyvärr är nog prio två att ändå försöka hitta en tränare.

Som @Lona säger så kan det variera väldigt mycket på olika klubbar vilken inriktning och attityd de har, det blir nog en effekt av det frivilliga engagemanget. Varje klubb får en egen kultur. Anta inte att andra klubbar har samma problem som den du provat (fast förmodligen finns där andra problem istället ;)), om det finns något alternativ i närheten så kolla där.

Om du skriver ungefär var i Sverige ni finns (inte noggrannare än du är bekväm med givetvis!) kan kanske någon tipsa om bra privattränare i området också. Många bra tränare reser också runt på föreläsningar och kurser, så kolla tränare som finns långt bort men du gillar - kanske är någon på väg åt ditt håll om ett tag?

Har hört av mig till SSRK och de tipsar om en instruktör som ska vara Sveriges bästa retrieverinstruktör, så det låter ju lovande. Ska höra av mig till henne och se vad hon säger. Jag bor i småland, utanför Växjö. Är ofta på Öland så jag är flyttningsbar :D Hade gärna gått till en tränare som kan retriever.
 
Har hört av mig till SSRK och de tipsar om en instruktör som ska vara Sveriges bästa retrieverinstruktör, så det låter ju lovande. Ska höra av mig till henne och se vad hon säger. Jag bor i småland, utanför Växjö. Är ofta på Öland så jag är flyttningsbar :D Hade gärna gått till en tränare som kan retriever.

Småland? Då kanske du har hyfsat nära till Motiverade Hundar i Bottnaryd? Jessica har (bland annat) tollare själv, jobbar positivt och bland hennes specialområden finns hundar med problem. :up:

"Sveriges bästa retrieverinstruktör" låter ju inte fy skam det heller. ;)

Ja, privata alternativ är dyra, fast egentligen är det brukshundklubben som är billig. Upplägget för de senare är ju "amatörinstruktörer", alltså tränarna där har det inte som yrke (för det mesta). Jag tror du skulle kunna få ut mest i nuläget av att köpa några privattimmar, det kan verka dyrt men vad man får där är verkligen värt det! (Hos en bra tränare, givetvis...) Upplägget går som regel ut på att ge dig verktyg att arbeta vidare med, så man får väldigt mycket av de där timmarna. "Läxor" specifikt anpassade till dig och din hund, av en tränare som verkligen satt sig in i just er problematik, det går inte att jämföra med ett kursupplägg riktigt. Jag tror det bästa är att komma på rätt spår först, innan ni går vidare på vanliga kurser. :)

Edit: Sorry! Geografi är inte min starka sida... :o
Växjö var tydligen i fel ände av Småland för att vara nära till Bottnaryd. Borde googla innan jag skriver. :banghead:
 
Har hört av mig till SSRK och de tipsar om en instruktör som ska vara Sveriges bästa retrieverinstruktör, så det låter ju lovande. Ska höra av mig till henne och se vad hon säger. Jag bor i småland, utanför Växjö. Är ofta på Öland så jag är flyttningsbar :D Hade gärna gått till en tränare som kan retriever.
Vemvemvem :D? Inte nyfiken alls...

Håller annars med @Monstermom , se upp med en del instruktörer för tyvärr tycks förlegade metoder vara tämligen sega att få bort inom vissa kretsar i jaktvärlden även om jag tror att andra grenar är värre än retrieverjakten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 134
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 960
Senast: Amaranthe
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 868
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp