Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar ju helt galet och idiotiskt att sinka er i tid!.. Finns ingen privat gynekolog inom rimligt avstånd, de kan ju också skriva remisser om spermieutredning.
Japp.. Jag bröt ihop fullständigt efter att barnmorskan hade ringt.. jag var på jobbet dessutom, tur det regnade så jag kunde gömma mig på en tom balkong..
Det känns så jäkla hopplöst när precis allt bara motarbetar oss..
Jag har faktiskt inte koll på privata gyn.. men troligtvis finns det inte här i stan. Men det finns ju i andra städer som tur är.
 
Japp.. Jag bröt ihop fullständigt efter att barnmorskan hade ringt.. jag var på jobbet dessutom, tur det regnade så jag kunde gömma mig på en tom balkong..
Det känns så jäkla hopplöst när precis allt bara motarbetar oss..
Jag har faktiskt inte koll på privata gyn.. men troligtvis finns det inte här i stan. Men det finns ju i andra städer som tur är.
Jag tycker definitivt att du ska kolla det. Men läkarbesöket ni ska på , har de koll på olika alternativ?
Vet du, jag pm:ar, har en fråga jag inte vill ställa här.
 
De flesta mottagningar har nog bmi krav, i örebro är det bmi 30 men de kan sträcka sig till 35 vet jag om det är karln det är "fel" på...
 
Att de inte gör ivf om man har BMI över gräns förstår jag, men att utreda tycker man ju att man borde kunna göra ändå.
Fast utreda vad? Det vet ju att det behövs åtgärder, och för det finns bmi-gräns. Krasst sett.

@Hemligast finns det möjlighet till att göra ivf privat? Dyrt, men där bestämmer man ju själv vilka tjänster man köper.
 
Fast utreda vad? Det vet ju att det behövs åtgärder, och för det finns bmi-gräns. Krasst sett.

@Hemligast finns det möjlighet till att göra ivf privat? Dyrt, men där bestämmer man ju själv vilka tjänster man köper.
@Hemligast har tidigare skrivit att de prickade ägglossning vid ett tillfälle så jag antar att utlösningarna inte är helt uteblivna, och då kanske ett spermaprov kunde göras åtminstone. Även spermierna kvalitet kan vara påverkad vid ryggmärgsskada, inte bara möjligheten att få ut dem.
Men visst, om mottagningen redan vet vad som kommer krävas och det är BMI gräns på den åtgärden så kan man väl till viss del förstå resonemanget.

Men ett spermaprov, om han kan få till ett sådant utan särskilda metoder, borde man ju ändå kunna få göra med en sådan skada.
 
Svarar alla nu.
Grejen med åtminstone ryggmärgsbråck (vet inte om det gäller andra ryggmärgsskador också) är att många har utlösning men inga spermier i satsen. för en del åker spermierna bakvägen till urinblåsan istället..
Maken har utlösning så sällan att det i stort sett kan räknas som aldrig..

Jag förstår att ivf inte är aktuellt vid för högt bmi. Men jag tycker ju att ett spermaprov borde ju kunna göras ändå..
mina inte så roliga tankegångar just nu vill ju få det till att barnmorskan/fertilitetskliniken antar att maken inte tänder på mig för att jag är så fet och att det är det som gör att han inte får utlösning... (som tur är så har jag ju kvar någon slags sunt förnuft som säger att det såklart inte är så)
 
Svarar alla nu.
Grejen med åtminstone ryggmärgsbråck (vet inte om det gäller andra ryggmärgsskador också) är att många har utlösning men inga spermier i satsen. för en del åker spermierna bakvägen till urinblåsan istället..
Maken har utlösning så sällan att det i stort sett kan räknas som aldrig..

Jag förstår att ivf inte är aktuellt vid för högt bmi. Men jag tycker ju att ett spermaprov borde ju kunna göras ändå..
mina inte så roliga tankegångar just nu vill ju få det till att barnmorskan/fertilitetskliniken antar att maken inte tänder på mig för att jag är så fet och att det är det som gör att han inte får utlösning... (som tur är så har jag ju kvar någon slags sunt förnuft som säger att det såklart inte är så)
men ett sånt prov måste han väl kunna göra privat?
 
Haha ja måste vara det. Får boka tid för lobotomering istället.

Tiden gör inte så mycket. Jag är bara 24 (gubben 6 år äldre) så känner väl ingen direkt panik. Men då har man iallafall börjat så får de ta den tid det tar. Bor på mindre ort så hoppas att kön inte är aplång iallafall.
Och skulle det ta sig är det bara att boka av tiden.
Hm kalla en 30-årig yngling för gubbe....kände mig som hundra år helt plötsligt. Helt OT, var bara tvungen att påpeka det.
 
Jahupp nu börjar det bli dags att ligga i igen ;)
Sista chansen för att jag ska kunna få föräldrapenning baserad på förra lönen så nu satsar vi 210%
Vad är bästa strategin? Sex var dag? Varannan dag? Något annat? Mannen har bara en kula om det spelar någon roll :confused:
När vi fick sådant där schema för kommandosex från fertilitetscentrum så skulle vi ha sex var tredje dag för att optimera chanserna.
 
Svarar alla nu.
Grejen med åtminstone ryggmärgsbråck (vet inte om det gäller andra ryggmärgsskador också) är att många har utlösning men inga spermier i satsen. för en del åker spermierna bakvägen till urinblåsan istället..
Maken har utlösning så sällan att det i stort sett kan räknas som aldrig..

Jag förstår att ivf inte är aktuellt vid för högt bmi. Men jag tycker ju att ett spermaprov borde ju kunna göras ändå..
mina inte så roliga tankegångar just nu vill ju få det till att barnmorskan/fertilitetskliniken antar att maken inte tänder på mig för att jag är så fet och att det är det som gör att han inte får utlösning... (som tur är så har jag ju kvar någon slags sunt förnuft som säger att det såklart inte är så)

De tester man kan köpa på Apoteket? Är de skit? Har sett att de finns spermietest där.
 
Jag var sett att det finns en variant som ska kolla rörligheten också.
Men om man redan innan har stor misstanke om att man inte kommer få normala resultat så känns det inte som man inte kommer bli så mycket klokare av hemmatesterna.
 
Svarar alla nu.
Grejen med åtminstone ryggmärgsbråck (vet inte om det gäller andra ryggmärgsskador också) är att många har utlösning men inga spermier i satsen. för en del åker spermierna bakvägen till urinblåsan istället..
Maken har utlösning så sällan att det i stort sett kan räknas som aldrig..

Jag förstår att ivf inte är aktuellt vid för högt bmi. Men jag tycker ju att ett spermaprov borde ju kunna göras ändå..
mina inte så roliga tankegångar just nu vill ju få det till att barnmorskan/fertilitetskliniken antar att maken inte tänder på mig för att jag är så fet och att det är det som gör att han inte får utlösning... (som tur är så har jag ju kvar någon slags sunt förnuft som säger att det såklart inte är så)
Fast dem gånger ni har sex och han lyckas få utlösning och att du vet att du är någonstans i närheten av ägglossning, samla då ihop satsen (allt, även om det ser helt genomskinligt ut, de bästa simmarna befinner sig tydligen i försatsen som vi fick förklarat för oss) i en sked eller liknande, sug sen in det i en spruta och antingen med hjälp av din man eller med mer liknande cirkuskonster så försöker ni pricka sprutspetsen vid livmoderhalsen och spruta in. Vila sen åtminstone en kvart innan du stiger upp. :):o:angel: :heart
 
Svarar alla nu.
Grejen med åtminstone ryggmärgsbråck (vet inte om det gäller andra ryggmärgsskador också) är att många har utlösning men inga spermier i satsen. för en del åker spermierna bakvägen till urinblåsan istället..
Maken har utlösning så sällan att det i stort sett kan räknas som aldrig..

Jag förstår att ivf inte är aktuellt vid för högt bmi. Men jag tycker ju att ett spermaprov borde ju kunna göras ändå..
mina inte så roliga tankegångar just nu vill ju få det till att barnmorskan/fertilitetskliniken antar att maken inte tänder på mig för att jag är så fet och att det är det som gör att han inte får utlösning... (som tur är så har jag ju kvar någon slags sunt förnuft som säger att det såklart inte är så)

Jah skulle leta upp någon annan. Typ Linné om det ens är möjligt att åka dit. De har landstingsavtal så du kan skicka egen vårdbegäran dit nu med de nya reglerna (du får söka vård var du vill i Sverige).
 
Fast utreda vad? Det vet ju att det behövs åtgärder, och för det finns bmi-gräns. Krasst sett.

Med risk för att bli tjatigare än vanligt...
Jag har kämpat med min övervikt i princip sedan puberteten. Jag har skämts som fan för både min övervikt och min kroppsbehåring. Jag har mått skit på flera sätt p g a oregelbundna cykler, kraftiga blödningar och mensvärk jag svimmat av. Jag har varit frånvarande från både skola och arbete p g a min kropp. Jag har varit i botten för att vi inte lyckats bli med barn. Jag har förlorat vänner p g a det oxå, tro't eller ej.
Efter flera års oro, ovisshet och rop på hjälp svarar landstinget fortfarande "du är för tjock, skärp till dig och gå ner i vikt". Viktgrupp, gruppträning, dietist, vattengympa, styrketräning, cirkelträning - bekostat av landstinget. Men nej, när jag inte kan bli med barn så väger jag 4 kg för mycket, en vikt som stått i min journal i många år, och inte en tanke på att kolla ens blodvärden.
Ett besök hos privat gynekolog och det känns som att jag får komma in i värmen igen. Helt plötsligt fattade jag. Och svaren fanns svart på vitt i min journal.

Tänk om nån inom landstinget kunnat utreda denna trasiga flicka för många år sen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 882
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
189 321
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 652
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp