Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med risk för att bli tjatigare än vanligt...
Jag har kämpat med min övervikt i princip sedan puberteten. Jag har skämts som fan för både min övervikt och min kroppsbehåring. Jag har mått skit på flera sätt p g a oregelbundna cykler, kraftiga blödningar och mensvärk jag svimmat av. Jag har varit frånvarande från både skola och arbete p g a min kropp. Jag har varit i botten för att vi inte lyckats bli med barn. Jag har förlorat vänner p g a det oxå, tro't eller ej.
Efter flera års oro, ovisshet och rop på hjälp svarar landstinget fortfarande "du är för tjock, skärp till dig och gå ner i vikt". Viktgrupp, gruppträning, dietist, vattengympa, styrketräning, cirkelträning - bekostat av landstinget. Men nej, när jag inte kan bli med barn så väger jag 4 kg för mycket, en vikt som stått i min journal i många år, och inte en tanke på att kolla ens blodvärden.
Ett besök hos privat gynekolog och det känns som att jag får komma in i värmen igen. Helt plötsligt fattade jag. Och svaren fanns svart på vitt i min journal.

Tänk om nån inom landstinget kunnat utreda denna trasiga flicka för många år sen...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Jag tror alla är överens om att det ideala vore att få hjälp oavsett. Ibland finns det regler som gör mer skada än nytta.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Jag tror alla är överens om att det ideala vore att få hjälp oavsett. Ibland finns det regler som gör mer skada än nytta.
Fast det tycker inte jag, 4 kg hit eller dit är ju bara löjligt, urlöjligt rentav. Jag behövde aldrig väga mig när landstinget betalade ivf-behandling däremot gick jag ner kanske 12 kg eller nåt sådant för att få göra behandlingen, då hade jag BMI 30 precis tror jag vilket var gränsen. Helt ok, man ska inte vara för överviktig när man gör IVF, där är det bra att reglerna finns. Men några kg hit och dit blir ju fånigt.
 
Hm kalla en 30-årig yngling för gubbe....kände mig som hundra år helt plötsligt. Helt OT, var bara tvungen att påpeka det.

Haha. Jag har kallt mig själv tant sedan jag var 16-17 år. Av den enkla anledningen att jag känner mig mentalt mer som en tant än en kvinna. Att jag kallar min sambo för gubbe har inte heller något med hans ålder utan han är min gubbe.

Så det har inget med fysisk ålder utan snarare mental ålder.
 
@Hemligast
Nu förstår jag att ni väntar på besöket hos makens läkare, men tänkte på er när jag läste Stockholms läns landstings regler för IVF. Jag vet ju inte vilken BMI gräns ditt landsting har, men jag vet att det varierar lite. I Stockholm är det 35 som gräns och det gäller enligt hemsidan även patienter från andra län som söker sig dit, man får ju välja öppenvård fritt i landet nu.
Så om du har under 35 i BMI kan det ju vara värt att kolla andra landstings regler.
 
Jag var hos min gyn förra veckan. Ska göra ett nytt försök med Letrozol den här cykeln. Sambon har inte fått lämna nytt spermaprov än (han ska göra det nästa vecka) så det finns en risk att jag tar Letrozol i onödan, men om inte spermaprovet är normalt så blir det ändå massa väntan och diskussion kring ivf istället antar jag. Så då gör det mig inte så mycket att ha behövt gå på ett extra läkarbesök. Har inte märkt av några biverkningar alls tidigare försök.
 
Gillar våran privata gynmottagning här. Blev tvungen att boks om morgondagens besök efter som att jag slut blev tvungen att åka till Sundsvall. Tänkte att nu dröjer det säkert länge innan det finns ledig tid men icke! Kunde få tid redan nästa vecka men i dsmrådsn med läkaren valde vi att boka tid rätt i cykeln nu när vi ända kunde välja. Så dag 11 i cykeln fick vi tid.

Känns så himla bra att de är lätta att ha o göra med, hoppas det håller i sig!
 
@Hemligast
Nu förstår jag att ni väntar på besöket hos makens läkare, men tänkte på er när jag läste Stockholms läns landstings regler för IVF. Jag vet ju inte vilken BMI gräns ditt landsting har, men jag vet att det varierar lite. I Stockholm är det 35 som gräns och det gäller enligt hemsidan även patienter från andra län som söker sig dit, man får ju välja öppenvård fritt i landet nu.
Så om du har under 35 i BMI kan det ju vara värt att kolla andra landstings regler.
Jaha , är det 35 som gräns här. Jag har så dålig koll. Jag är ju överviktig men ingen har sagt något ännu om det under de besök och utredningar som gjorts hittills. Behöver förvisso ändå gå ner men har varit lite förvånad över att det ännu inte kommit upp.
 
ÄL på intågande igen. Har beställt spermietest till sambon nu, på hans egen uppmaning. Ifall det blir negativt så får han söka för det snarast.
Räknar samtidigt ner till nästa år så vi kan söka hjälp.
 
Jag tror jag precis haft min första ägglossning efter missfallet.
(förhoppningsvis) sista kontrollen pa sjukhuset pa tisdag. Mannen vill vänta till dom har sagt att allt är ok innan vi försöker igen, känns lite surt att ha missat en ägglossning.
 
Alltså, här finns absolut inga tecken på någonting. BIM på torsdag. Tycker faktiskt att det är skönt för oavsett om jag skulle vara gravid eller inte så är det skönt att slippa "kan detta va något?" ångesten som kommer med alla "symptom".

Tittade på Bollibompa igår där en av småfilmerna handlade om en flicka som snart skulle bli storasyster. Hon målade på mammans mage osv.

Jag förklarade för sonen (21mån) att det låg en bebis i den stora magen, att han legat i min mage och att flickan i filmen skulle bli storasyster.

Då säger han "bäbisch maj"

Jag frågar om han vill ha en bebis?

Han nickar och upprepar bäbisch maj

Då säger jag att han får hålla tummarna.

Han säger "mamma" pekar på min mage, säger "bäbisch" och visar att han håller tummen. :love: Tror han upprepade det typ en halvtimme. Även pappa, mamma och hunden skulle hålla tummarna för "bäbisch" i mammas mage. :love:

Tror ni vi smälte där hemma? :D:heart Vi får väl hoppas att hans tumhållande hjälper. :p
 
Kommer stryka mig ur listan. Orken att försöka har helt tagit slut. ÄL borde vara på onsdag men ännu inget utslag på stickan. Sambon åker till Norge idag, vi tänkte vi skulle försöka nu innan för att ha en liten chans men ingen av oss hade lust med tvångssex mer.
I januari är det ett år sen senaste missfallet (som de tydligen räknar från). Då söker vi hjälp. Vi tar helt enkelt paus fram till dess.
 
Humla - PCOS, nytt försök med Letrozol i september, försökt sedan april 2015, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - FET1efter IVF2 planeras i augusti. Ett MA. 32 år, inga barn.

Thalbaz - Första besök för IVF 16/8, ett MF, 28 år, inga barn.

TeamLundVer - Tredje försöket ÄL 24/8, BIM 7/9 (enligt app), 33 år, 1 barn.

hemlig - tar paus i försöken fram till vi kan söka hjälp i januari -17.

Michaelsdotter - 3 graviditeter, inga barn, dock en bonusdotter. 1 abort 2 missfall.
Abort 2012
Första: v. 6 tvillingar 2016
Andra: v. 6 ett foster 2016
Väntar på att mensen ska komma igång, igen. Sen ska nog kroppen få vila lite och försöken läggs på is.
 
Kommer stryka mig ur listan. Orken att försöka har helt tagit slut. ÄL borde vara på onsdag men ännu inget utslag på stickan. Sambon åker till Norge idag, vi tänkte vi skulle försöka nu innan för att ha en liten chans men ingen av oss hade lust med tvångssex mer.
I januari är det ett år sen senaste missfallet (som de tydligen räknar från). Då söker vi hjälp. Vi tar helt enkelt paus fram till dess.
Jag hoppas verkligen det går din väg snart!
Kram:heart
 
Kommer stryka mig ur listan. Orken att försöka har helt tagit slut. ÄL borde vara på onsdag men ännu inget utslag på stickan. Sambon åker till Norge idag, vi tänkte vi skulle försöka nu innan för att ha en liten chans men ingen av oss hade lust med tvångssex mer.
I januari är det ett år sen senaste missfallet (som de tydligen räknar från). Då söker vi hjälp. Vi tar helt enkelt paus fram till dess.

Äl-sex är inte kul när man hållt på med det så jekla många månader/år :( massor med kramar och pepp till att orka fortsätta när ni själva känner att ni vill! :heart
 
Idag var det dags för makens läkarbesök på avdelningen som inget gör.
Ny läkare nya tag! :)
Jag hoppas verkligen att det är så bra som det låter. Vågar inte riktigt lita på det men maken fick en tid till uroterapeuten om två veckor och remiss till sexologiska ska vara skickad så han får lämna spermieprov på ett eller annat sätt..
 
Idag var det dags för makens läkarbesök på avdelningen som inget gör.
Ny läkare nya tag! :)
Jag hoppas verkligen att det är så bra som det låter. Vågar inte riktigt lita på det men maken fick en tid till uroterapeuten om två veckor och remiss till sexologiska ska vara skickad så han får lämna spermieprov på ett eller annat sätt..
Vad skönt att nya läkaren verkar mer hjälpsam!
 
Vi kommer aldrig kunna gå vidare med utredning för min sambo vill inte lämna prov. Eftersom det inte hänt något nu på snart 1,5 år är väl risken minimal att vi lyckas på egen hand. Jag borde försöka gå ner mer i vikt men är deppig och tröstäter. Till synes funkar ju min ägglossning osv , men övervikt är ju aldrig bra. I vilket fall känner jag mig oerhört ensam i det här och det går inte att prata med sambon. Oerhört låg just nu :(
 
Vi kommer aldrig kunna gå vidare med utredning för min sambo vill inte lämna prov. Eftersom det inte hänt något nu på snart 1,5 år är väl risken minimal att vi lyckas på egen hand. Jag borde försöka gå ner mer i vikt men är deppig och tröstäter. Till synes funkar ju min ägglossning osv , men övervikt är ju aldrig bra. I vilket fall känner jag mig oerhört ensam i det här och det går inte att prata med sambon. Oerhört låg just nu :(
Trist. Jag är i samma sits, just nu iallafall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 375
· Visningar
187 953
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp