Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!
Jag tänkte hoppa in i den här tråden för lite råd och pepp. Vi har inte försökt så länge men känner viss oro för att jag har åldern emot mig (precis fyllt 36).

Jag har något oregelbunden cykel, 22-27 dagar, och provade först att hålla koll på ägglossning genom att mäta tempen på morgonen, så jag vet att den ändras och om jag förstått det rätt så gör den inte det om inte ägglossning har skett.

Denna månaden har jag även testat ägglossningsstickor och tänkte be er om lite hjälp att tolka resultatet. Har digitala stickor som säger ägglossning sker 24-36 timmar efter att man fått första positiva resultatet. Jag trodde att temperaturhöjningen kom direkt efter ägglossning, men jag testade positivt på stickan på en onsdag och tempen höjdes först på lördagen. När borde teoretiskt ägglossningen ha varit?

Är det bättre att spara på simmarna tills det är skarpt läge eller att försöka se till att de är hyfsat nya till dagarna innan ägglossning..?

Senast nu i veckan sa dom på tv4morgon att man kunde ha sex hur ofta man ville, att det inte påverkade simmarna men att dom kan bli slöa om man har sex för sällan :)
 
Så det finns ingen risk att tömmer lagret då så att säga?

Det lät inte så, man fick skicka in frågor då var det en som frågade om spermiekvaliten och läkaren svarade att sex för ofta inte påverkade men sex för sällan _kunde_ göra spermierna slöa!
 
Snarare får de inte vara för gamla. När vi skulle lämna spermieprov för utredning fick det inte ha gått för lång tid sedan senaste utlösning. Minns inte tidsspannet.

Om allt funkar normalt brukar det rekommenderas sex tre ggr/v för optimalt resultat. Men kan tänka mig att det är en ungefärlig frekvens. Dvs det blir inte bättre av att ha oftare.
 
Snarare får de inte vara för gamla. När vi skulle lämna spermieprov för utredning fick det inte ha gått för lång tid sedan senaste utlösning. Minns inte tidsspannet.

Om allt funkar normalt brukar det rekommenderas sex tre ggr/v för optimalt resultat. Men kan tänka mig att det är en ungefärlig frekvens. Dvs det blir inte bättre av att ha oftare.
Sambon frågade på ivf-kliniken när vi var där för information. Det sa att han inte behöver haft utlösning en viss tid innan det är dags för äggplock.
 
Snarare får de inte vara för gamla. När vi skulle lämna spermieprov för utredning fick det inte ha gått för lång tid sedan senaste utlösning. Minns inte tidsspannet.

Om allt funkar normalt brukar det rekommenderas sex tre ggr/v för optimalt resultat. Men kan tänka mig att det är en ungefärlig frekvens. Dvs det blir inte bättre av att ha oftare.
Åt oss sa se att mannen inte fick ha utlösning 5 dagar före test. Innan äggplock tror jag det var 2 dagar.
 
Äntligen så kom mensen igång! Nu hoppas jag den inte stökar med mig mer.. om jag har fattat rätt så ska även min ägglossning nu vara framflyttad, och inte mig emot. Om den flyttar fram sig så ligger den över helg och då är det alltid mycket lättare att få till det ;) jag fattar bara inte varför det inte tar sig nångång.. jag har mens och vad jag kan känna och se på test (visst nu är väl inte cb äl test hundra tillförlitliga men det ger mig en hum) så har jag även ägglossning. Vi hag garanterat under året prickat ganska många tillfällen. Ett resulterade visserligen i en graviditet men ett missfall..
 
Jag håller med, förstår inte heller varför det ska vara så svårt. Det är en gåta hur världen kan vara överbefolkad... Nu har jag visserligen inte försökt aktivt så länge som ni andra, men jag trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt att få något att hända alls. Känns som att vi kastat bort mycket pengar på kondomer i onödan.. :grin:

Mens i söndags efter vårt femte försök.
 
Vul och blodprov idag. Ska fortsätta med 100 IE gonal-f och orgalutran-sprutorna och så nytt vul och blodprov på onsdag. Ev plock redan på fredag.
Vad snabbt allt rullar på nu. Måste kännas skönt att något händer istället för den där väntan på ingenting :up:

Du verkar nöjd med att ni kommit igång :). För du hade väl lite tvekan om du ville gå igenom allt med ivf och så?
 
Jag håller med, förstår inte heller varför det ska vara så svårt. Det är en gåta hur världen kan vara överbefolkad... Nu har jag visserligen inte försökt aktivt så länge som ni andra, men jag trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt att få något att hända alls. Känns som att vi kastat bort mycket pengar på kondomer i onödan.. :grin:

Mens i söndags efter vårt femte försök.
För oss tog det sju försök, hade precis gett upp och var redo att ringa till närmaste fertilitetsklinik när vi fick ett plus i mitten på mars. Håller tummarna!:)
 
Vad snabbt allt rullar på nu. Måste kännas skönt att något händer istället för den där väntan på ingenting :up:

Du verkar nöjd med att ni kommit igång :). För du hade väl lite tvekan om du ville gå igenom allt med ivf och så?
Ja jag tvekade eftersom det kändes så hopplöst - hormoner du vet ;).
Längtan vann dock över rädslan att det inte ska gå, men fortfarande pendlar jag mellan hopp och förtvivlan, typ.
Men absolut är det skönt att vara igång.
 
Äggplock på måndag. Nervöst som attan, inte för smärtan så mycket som för hur många ägg vi ska få ut - och hur många som blir befruktade.
Bara fyra kvällar till med den f-rbannade slöa orgalutrannålen.
Hur känns det i magen? Hat du ont? Hur många blåsor har de sett på vul?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
69 70 71
Svar
1 401
· Visningar
192 250
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 528
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 736
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp