Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hemlig hur fungerar äggplock? Och hur fungerar ivf? :) jag känner att jag inte riktigt vet något om det men tycker det är intressant så om du vill så får du gärna berätta lite :)
 
Ja jag kan väl också uppdatera med lite mer av mina tråkinlägg. Cykeldag 56. Ingen mens i sikte.
Cykeln innan det 54. Innan den 44 (missfallet kom efter det. Oooooch innan det 108.
Alltså det är ju helt galet?!:nailbiting: Jag kommer inte ihåg om ni hade påbörjat någon utredning/sökt hjälp? :)
 
Jag fortsätter väl uppdatera tråden, om nån vill läsa :p.
Orgalutranen gjorde inte ont ikväll heller, känns som de där 45 graderna är viktigt för att den ska gå enkelt att ta.
Ovitrellen togs ikväll med. Imorgon är det det inga sprutor som ska tas och på måndag morgon är det äggplock. Vet inte vem som är mest nervös, jag eller sambon :D.
Fel båda gångerna! JAG Är mest nervös :nailbiting: :nailbiting:


:rofl: :rofl: :rofl:
 
@hemlig hur fungerar äggplock? Och hur fungerar ivf? :) jag känner att jag inte riktigt vet något om det men tycker det är intressant så om du vill så får du gärna berätta lite :)
IVF fungerar som så att man med hjälp av hormoner tar kontroll över kvinnans ägglossning. Man stimulerar fram så äggstockarna mognar fler än, i en normal cykel, en äggblåsa. Sen ger man även preparat som förhindrar att de släpper i förtid.
Med hjälp av ett vaginalt ultraljud går man sen in och punkterar dessa äggblåsor för att få ut de ägg som finns i (varje blåsa kan innehålla max 1 ägg, men även vara tom).
Mannen får lämna spermaprov och sen sammanförs ägg och spermier, antingen naturligt (men i en miljö med näring för spermierna, om jag förstått rätt) eller med hjälp av mikroinjektion då man väljer ut en spermie till varje ägg.
Oavsett metod så centrifugeras spermaprovet så endast de starkaste spermierna väljs ut.

Det befruktade ägget återförs sen till kvinnan efter att ha odlats i 2-5 dagar. Även efter det får man medicin för att producera progesteron, vilket hjälper slemhinnan att behålla embryot.
Får man ut fler ägg som blir befruktade och av bra kvalitet fryses dessa ner för att kunna användas vid nya försök, antingen om första inte tar sig eller senare vid syskonförsök.

Lämnar till @lil-sis Och @em-pirre att fylla i om jag glömt nåt :p
 
Inte skrivit sen februari ser jag. Blev en kemisk graviditet då och efter det blev jag gravid men fick tidigt missfall. Det är nu 12 dagar sedan jag började blöda och redan igår började det kännas i kroppen som om ägglossning är på gång. Nästan positivt äl-test igår, därefter svagare (neg). Få se hur det går den här gången..
 
Inte skrivit sen februari ser jag. Blev en kemisk graviditet då och efter det blev jag gravid men fick tidigt missfall. Det är nu 12 dagar sedan jag började blöda och redan igår började det kännas i kroppen som om ägglossning är på gång. Nästan positivt äl-test igår, därefter svagare (neg). Få se hur det går den här gången..
Usch låter jobbigt :( :down:

Hoppas det går bättre framöver.
 
Ja jag kan väl också uppdatera med lite mer av mina tråkinlägg. Cykeldag 56. Ingen mens i sikte.
Cykeln innan det 54. Innan den 44 (missfallet kom efter det. Oooooch innan det 108.

Fy så segt... Hade det inte varit för att man försökte bli gravid så kunde det kanske varit skönt med mens så sällan, men så här är det ju värdelöst.

Själv började jag med ägglossningsstickor idag på cykeldag 8 och fick ett positivt resultat direkt. Förra gången blev det positivt på dag 13. Tro fasen att vi inte lyckats få till det när vi bara körde på måfå, när det varierar så. :p Blev ju billigt med stickorna denna vändan i alla fall, så får vi se vad som händer.
 
Usch låter jobbigt :( :down:

Hoppas det går bättre framöver.

Tack. Nä, det var inte roligt, även om jag redan från början nästan hade känslan av att något inte stod rätt till. Jag hade tur och blödde inte mer än en vanlig mens och hade inte ont alls. Hoppas också att det går bättre sen. Det verkar i alla fall vara en kraftig ÄL på gång, för jisses vad det moler!
 
På väg hem efter äggplocket. Var rätt nervös men det gick bra.
21 ägg så stor risk för överstimulering. Blir lite behandling hemma och ingen ET utan förhoppningsvis hinner vi ett FET en vecka efter nästa ägglossning. Annars blir det FET i juli/augusti då de har sommarstängt ett tag.
 
På väg hem efter äggplocket. Var rätt nervös men det gick bra.
21 ägg så stor risk för överstimulering. Blir lite behandling hemma och ingen ET utan förhoppningsvis hinner vi ett FET en vecka efter nästa ägglossning. Annars blir det FET i juli/augusti då de har sommarstängt ett tag.
Äsch då. Jag gjorde ju et trots 30+ blåsor och 23 ägg. Blev ju överstimulerad med det fick ju bra en stund i alla fall.

Hur behandlas du? Fick du klexane? Ironiskt är att det är samma sprutsort som orgalutran... precis då man trodde att man slapp dem.
 
Äsch då. Jag gjorde ju et trots 30+ blåsor och 23 ägg. Blev ju överstimulerad med det fick ju bra en stund i alla fall.

Hur behandlas du? Fick du klexane? Ironiskt är att det är samma sprutsort som orgalutran... precis då man trodde att man slapp dem.
Det sa att risken är för stor att jag blir dålig om de gör ET så jag litar på dom.
Ska ta pravidel och fragminsprutor. Sen lutinus i 7 dagar för att stimulera blödning.
 
På väg hem efter äggplocket. Var rätt nervös men det gick bra.
21 ägg så stor risk för överstimulering. Blir lite behandling hemma och ingen ET utan förhoppningsvis hinner vi ett FET en vecka efter nästa ägglossning. Annars blir det FET i juli/augusti då de har sommarstängt ett tag.

Hoppas många blir befruktade och blastocyster så du har ett tja fotbollslag att tina :D
 
Alltså det är ju helt galet?!:nailbiting: Jag kommer inte ihåg om ni hade påbörjat någon utredning/sökt hjälp? :)

Seeeegt :(

Du har inte sökt hjälp för det?

Fy så segt... Hade det inte varit för att man försökte bli gravid så kunde det kanske varit skönt med mens så sällan, men så här är det ju värdelöst.

Själv började jag med ägglossningsstickor idag på cykeldag 8 och fick ett positivt resultat direkt. Förra gången blev det positivt på dag 13. Tro fasen att vi inte lyckats få till det när vi bara körde på måfå, när det varierar så. :p Blev ju billigt med stickorna denna vändan i alla fall, så får vi se vad som händer.

Nej jag har inte sökt hjälp. Har svårt att motivera mig till det när jag blivit gravid två gånger och har ett barn. Men egentligen borde jag väl..
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nej jag har inte sökt hjälp. Har svårt att motivera mig till det när jag blivit gravid två gånger och har ett barn. Men egentligen borde jag väl..
Borde och borde....Tänkte mest att det är segt när det är så lång tid mellan ägglossningarna :)

Däremot om det är ett nytt fenomen (dvs du alltid haft normala cykler innan) då kanske man borde kolla upp det bara för att vara säker på att det inte är något som krånglar och som kan ställa till problem på annat sätt än bara långt mellan ägglossningarna.
 
Wow!
Spännande värre. Ni kanske kan köra på tvillingar med en gång?
Nä tack :p
Vi har ingen indikation för att det vore lämpligt för oss, man gör det mer på de som närmar sig 40 och tex har dålig äggreserv.
Dessutom vill jag helst ha en i taget.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 838
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 374
· Visningar
187 675
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 455
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp