En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow!
Spännande värre. Ni kanske kan köra på tvillingar med en gång?
Nu vet jag inte om du var seriös, men man gör inte tvillingar med flit inom ivf. Man försöker tvärtemot undvika det så långt det går. Bara om t.ex. embryona är klassade som dåliga så kan man ibland sätta in två, men även där försöker man in i det sista att undvika risken för tvillinggraviditet, vilken klassas som riskgraviditet.
 
Nä tack :p
Vi har ingen indikation för att det vore lämpligt för oss, man gör det mer på de som närmar sig 40 och tex har dålig äggreserv.
Dessutom vill jag helst ha en i taget.
Men inte gör man väl det bara för att nån är över 40? Och varför åt såna med dålig äggreserv? Vad har det med saken att göra?
 
Nu vet jag inte om du var seriös, men man gör inte tvillingar med flit inom ivf. Man försöker tvärtemot undvika det så långt det går. Bara om t.ex. embryona är klassade som dåliga så kan man ibland sätta in två, men även där försöker man in i det sista att undvika risken för tvillinggraviditet, vilken klassas som riskgraviditet.
Jag var nog lite allvarlig. Har en vän som gjort IVF och när det första inte tog sig satte de in två direkt för att öka chansen och det blev tvillingar. Men jag vet inte om det fanns särskilda anledningar till det:)
 
För att öka chanserna att nån ska ta sig, som jag förstått. Om man troligen inte kan göra så många ivfer till.
Men man kan ju göra fet? Aldrig i livet att de skulle riskera kvinnans hälsa genom att sätta in två baraföratt.

...efter befruktning utanför en kvinnas kropp får som regel bara ett befruktat ägg föras in i kvinnans kropp”. Föreskrifterna är bindande regler. Man får eller kan alltså inte välja själv hur många embryon som återförs, oavsett om behandlingen görs privat eller via landstinget. Om risken för en tvillinggraviditet bedöms som liten kan dock två ägg föras in.
 
Vi fick även höra att det var större chans/risk att ägget delade sig vid fet, därför satte man helst tillbaka ett för att undvika att flera delade sig
 
Men inte gör man väl det bara för att nån är över 40? Och varför åt såna med dålig äggreserv? Vad har det med saken att göra?
Jag var ju 38 när vi gjorde vår sista landstingsfinansieradeinsättning. Då accepterade man att sätta tillbaka två just pga min ålder och att det var sista insättningen. Våra embroyon var dock av toppkvalité men hade trots det inte gett grav på tidigare försök. De bedömde dock risken för att det skulle bli tvillingar som mkt hög och vi hade därför en lång diskussion innan där de försäkrade sig om att vi förstod att det innebar ökade risker.

Så visst händer det att de sätter in mer än ett med hänsyn tagen till ålder och kvarvarande försök (där dålig äggreserv kan påverka). Och då även vid god kvalité med hög risk för flerbördsgrav.
 
16 befruktade :bump:
Får brev bästa vecka om hur många som klarat vidareodling och gått till frysen. Får ringa på måndag om vi inte orkar vänta på brevet (vi kommer inte orka vänta).
Jag kommer inte heller orka vänta :p :D

Håller tummarna för att äggen sköter sig :up:

Vad fort allting verkar gå nu. Händer ju grejer hela tiden ju :)
 
Jag var ju 38 när vi gjorde vår sista landstingsfinansieradeinsättning. Då accepterade man att sätta tillbaka två just pga min ålder och att det var sista insättningen. Våra embroyon var dock av toppkvalité men hade trots det inte gett grav på tidigare försök. De bedömde dock risken för att det skulle bli tvillingar som mkt hög och vi hade därför en lång diskussion innan där de försäkrade sig om att vi förstod att det innebar ökade risker.

Så visst händer det att de sätter in mer än ett med hänsyn tagen till ålder och kvarvarande försök (där dålig äggreserv kan påverka). Och då även vid god kvalité med hög risk för flerbördsgrav.

Mitt landsting satte tillbaka obegränsat antal, så det påverkade inte deras beslut. Där räknade man äggplock som ett försök och blev det 10 transfers utan resultat räknades de till samma försök.
 
Mitt landsting satte tillbaka obegränsat antal, så det påverkade inte deras beslut. Där räknade man äggplock som ett försök och blev det 10 transfers utan resultat räknades de till samma försök.
De reglerna började gälla i mitt landsting också månaden efter vår sista insättning.
 
Jag var ju 38 när vi gjorde vår sista landstingsfinansieradeinsättning. Då accepterade man att sätta tillbaka två just pga min ålder och att det var sista insättningen. Våra embroyon var dock av toppkvalité men hade trots det inte gett grav på tidigare försök. De bedömde dock risken för att det skulle bli tvillingar som mkt hög och vi hade därför en lång diskussion innan där de försäkrade sig om att vi förstod att det innebar ökade risker.

Så visst händer det att de sätter in mer än ett med hänsyn tagen till ålder och kvarvarande försök (där dålig äggreserv kan påverka). Och då även vid god kvalité med hög risk för flerbördsgrav.
Vad intressant, jag gjorde mitt sista IVF vid också 38 år men det var inga diskussioner alls, utan man satte bara in 2....jag betalade kalaset själv dock. Det var toppenembryon och ja, jag fick såklart tvillingar. Hade läkaren sagt att det var en hög risk för flerbörd hade jag tvekat, men det uppfattade jag inte alls, utan snarare tvärtom....det var liksom all in för att det skulle ta sig, typ. Jag ville absolut inte ha tvillingar, och jag har dessutom massor med tvillingar på min mammas sida i släkten (även om ägglossningen inte spelar nån roll vid IVF så ärver man också tydligen hur lätt/svårt det är för äggen att fästa....).
 
Denna väntan...Vill bara det ska bli måndag så vi vet hur många som klarat sig till frysen :nailbiting:. Tänk om våra (vi vill ju helst ha två, sambon tre (med mig ;))) barn finns där. Märklig tanke.
Ja, det är sååå sjukt. Min äldsta har ju legat i frysen några månader som embryo och nu är han 8 år! Vilket mirakel att det liksom ligger potentiella barn i frysen.....
 
Tänk så fantastiskt egentligen, att man kan göra sådär, spara potentiella framtida barn i frysen.

Min kropp bestämde sig för att börja blöda idag, 10 dagar efter positivt ägglossningstest, på cykeldag 17. Irriterande att jag inte använt ägglossningsstickor tidigare, jag vet inte hur många dagar jag brukar ha mellan ägglossning och mens, men cykeln brukar inte vara kortare än 22 dagar. Finns väl en första gång för allt. O_o
 
Svägerskan är gravid igen.. beräknad i slutet på året..
Jag vill bara dra något gammalt över mig... så uppgiven..

Nåväl..för oss maler kvarnarna sakta men maken har då fått positivt svar på testosteronprov...så ett hinder mindre på vägen..
Nästa steg är väl att han ska få kolla upp spermier...finns det några och tar dom sig ut ?
Jag får inte utredas då jag har för högt bmi..även om jag tror att mitt höga bmi delvis beror på pco/pcos..men det får jag inte veta förrän jag nått normalvikt :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 657
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 886
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 379
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp