En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Så konstig limbotid. Inte kunna glädjas åt graviditet, inte kunna släppa och gå vidare efter missfall.

Ringde mödravården, men de ville boka in inskrivningssamtal och ultraljud mm redan nu. Rekommenderades ta ett till gravtest om två veckor och boka av tiderna om det skulle vara negativt bara.

Idag mådde jag så illa på morgonen att jag kräktes i bilen utanför jobbet, jag blöder från tandköttet när jag borstar tänderna, jag är så galet trött och låg/nere som jag var i tidig graviditet med dottern, det hugger och drar i magen/ljumskarna, foglossningssmärta över rygg, höfter, rumpa som kommer och går. Magen så uppsvullen och magkatarrig. Det var någon dag som symtomen försvann men kroppen beter sig så märkligt. Tog digitalt test imorse och det visade fortfarande 2-3 veckor, alldeles för lite och ingen ökning, så allt är ju så otydligt och motsägelsefullt. Men visst, ligger gravhormonerna kvar eller om man börjar få PMS för att mensen nalkas så är ju symtomen väldigt lika som vid graviditet... Är väl inget konstigt att hormonerna är ur balans vid missfall heller, och symtom därefter.

Hur länge hade ni kroppsliga symtom med illamående, trötthet mm efter era missfall?
Även om landstinget inte vill betala kanske det är ett alternativ med ett privat UL? För att slippa ovissheten som verkar väldigt påfrestande :(
 
Även om landstinget inte vill betala kanske det är ett alternativ med ett privat UL? För att slippa ovissheten som verkar väldigt påfrestande :(

Ja, om testet på söndag (mot förmodan) visar på tydlig ökning av gravtestet kostar jag nog på det. Men nu har jag läst på om hcg-nivåer vid olika veckor och insett att jag definitivt har för låga nivåer (för min vegka) för att det skulle vara en graviditet. Så nu släpper jag detta och längtar tills nästa mens kommer så kroppen kan reset:ta och ägglossningen komma igång igen!
 
Min kurator ringde nyss och sa att deras läkare kommer begära journalkopior från Vc. Jag tror det kan stå saker där som inte stämmer/jag inte håller med om
Hur gör man då? Jag skulle få dementera det i så fall. Men det blir ju otroligt jobbigt om det är så.
 
Min kurator ringde nyss och sa att deras läkare kommer begära journalkopior från Vc. Jag tror det kan stå saker där som inte stämmer/jag inte håller med om
Hur gör man då? Jag skulle få dementera det i så fall. Men det blir ju otroligt jobbigt om det är så.
Be att få ett möte eller en telefontid med läkaren och/eller kuratorn för att gå igenom journalen? Jag vet inte om det är "så man gör", men jag hade börjat så i alla fall! Lite beroende på vilken vc du tillhör så kan du eventuellt också själv se din journal på 1177, då kan du ju läsa igenom den på förhand så du har koll på vad som står där och om det finns något du inte tycker stämmer. Ser du den inte på 1177 så har du rätt att själv begära ut en journalkopia från din vc.
 
Jahopp, starkare gravtest idag men fortfarande inte lika starkt som kontrollstrecket. Digitala fortfarande bara 2-3 veckor, så ingen förändring där. Jag läste om hook-effekten, men fick inte starkare test när jag spädde urinet så det är inte det heller.

Senaste tre dagarna har illamåendet varit förjävligt stora delar av dagarna - i fredags och igår var jag okapabel att göra annat än ligga ner, småäta, röra mig långsamt och försiktigt genom huset.. Brösten ömmar mer och lite lätt molvärk nattetid.

Jag tror nog det finns rester kvar i livmodern, för det känns tokigt att gravtesten ska öka i styrka (men inte tillräckligt mycket för att jag skulle vara i vecka 8-9 liksom) och att symtomen ska bli fler/starkare om det bara var ett vanligt missfall där allt kom ut. 4 veckor efter blödningen liksom. Tempen ökade ännu mer imorse också, såhär hög temp har jag aldrig i en vanlig menscykel.

Imorgon ringer jag de två privata gyn som finns i stad för att se över möjlighet för VUL. Annars blir det bara att avvakta UL på mödravården (som de planerat till 16 april då de vill ta blödningen i graviditeten som mensens första dag så jag inte räknat fel och de gör ett ultraljud "för tidigt" 🤦 - men innan dess ska väl ev rester ha blödit ut hoppas jag eller så konstaterar man typ missed abortion i vecka 17-19, skoj!)
 
Jahopp, starkare gravtest idag men fortfarande inte lika starkt som kontrollstrecket. Digitala fortfarande bara 2-3 veckor, så ingen förändring där. Jag läste om hook-effekten, men fick inte starkare test när jag spädde urinet så det är inte det heller.

Senaste tre dagarna har illamåendet varit förjävligt stora delar av dagarna - i fredags och igår var jag okapabel att göra annat än ligga ner, småäta, röra mig långsamt och försiktigt genom huset.. Brösten ömmar mer och lite lätt molvärk nattetid.

Jag tror nog det finns rester kvar i livmodern, för det känns tokigt att gravtesten ska öka i styrka (men inte tillräckligt mycket för att jag skulle vara i vecka 8-9 liksom) och att symtomen ska bli fler/starkare om det bara var ett vanligt missfall där allt kom ut. 4 veckor efter blödningen liksom. Tempen ökade ännu mer imorse också, såhär hög temp har jag aldrig i en vanlig menscykel.

Imorgon ringer jag de två privata gyn som finns i stad för att se över möjlighet för VUL. Annars blir det bara att avvakta UL på mödravården (som de planerat till 16 april då de vill ta blödningen i graviditeten som mensens första dag så jag inte räknat fel och de gör ett ultraljud "för tidigt" 🤦 - men innan dess ska väl ev rester ha blödit ut hoppas jag eller så konstaterar man typ missed abortion i vecka 17-19, skoj!)
Känns ju helt galet att de vill vänta så länge med dina blödningar.
 
@cherie har du provat Clearblue? Jag fick typ aldrig starka test med RFSU.

Jag har ju tagit clearblues digitala med veckoindikator och de är ju inte tillräckligt starka heller för att slå om till 3+, så därför tänker jag att RFSU s test nog ändå är representativa. Men kanske kan ge det ett försök med ett vanligt från Clearblue och se, men vet inte om jag kommer bli så mycket klokare även om det blir väldigt starkt?...
 
Jag har ju tagit clearblues digitala med veckoindikator och de är ju inte tillräckligt starka heller för att slå om till 3+, så därför tänker jag att RFSU s test nog ändå är representativa. Men kanske kan ge det ett försök med ett vanligt från Clearblue och se, men vet inte om jag kommer bli så mycket klokare även om det blir väldigt starkt?...
Mina slog aldrig om till 3+, fick en bättre känsla av att testen blev starkare på ett vanligt :)
 
Jahopp, starkare gravtest idag men fortfarande inte lika starkt som kontrollstrecket. Digitala fortfarande bara 2-3 veckor, så ingen förändring där. Jag läste om hook-effekten, men fick inte starkare test när jag spädde urinet så det är inte det heller.

Senaste tre dagarna har illamåendet varit förjävligt stora delar av dagarna - i fredags och igår var jag okapabel att göra annat än ligga ner, småäta, röra mig långsamt och försiktigt genom huset.. Brösten ömmar mer och lite lätt molvärk nattetid.

Jag tror nog det finns rester kvar i livmodern, för det känns tokigt att gravtesten ska öka i styrka (men inte tillräckligt mycket för att jag skulle vara i vecka 8-9 liksom) och att symtomen ska bli fler/starkare om det bara var ett vanligt missfall där allt kom ut. 4 veckor efter blödningen liksom. Tempen ökade ännu mer imorse också, såhär hög temp har jag aldrig i en vanlig menscykel.

Imorgon ringer jag de två privata gyn som finns i stad för att se över möjlighet för VUL. Annars blir det bara att avvakta UL på mödravården (som de planerat till 16 april då de vill ta blödningen i graviditeten som mensens första dag så jag inte räknat fel och de gör ett ultraljud "för tidigt" 🤦 - men innan dess ska väl ev rester ha blödit ut hoppas jag eller så konstaterar man typ missed abortion i vecka 17-19, skoj!)
Men det är ju galet att de inte tar in dig tidigare? Varför litar de inte på dig när du säger att det INTE är mens? Jag hade hört av mig dit igen om jag var du , och varit jobbig....
 
Men det är ju galet att de inte tar in dig tidigare? Varför litar de inte på dig när du säger att det INTE är mens? Jag hade hört av mig dit igen om jag var du , och varit jobbig....

Alltså jag är väldigt foglig i kontakt med vården och skulle inte säga att jag direkt legat på, jag ringde mest in för rådgivning men då ville de ju boka inskrivningssamtal etc.

"Bara ta gravtest dagarna innan och avboka om det är negativt då, så du märker om det varit ett missfall om du väntar 2-3 veckor. Det är ingen fara om första ultraljudet blir en månad för sent, då kör vi NIPT-test istället för KUB bara om ni vill det. Bättre att ta en månad för sent än för tidigt, är lite resursslöseri on vi inget kan se på första ultraljudet".

Jag vet inte vad jag skulle ha för anledning att komma in? Blödning som avtog för två veckor sen, ingen smärta, svag progression på gravtest? Jag tänker att de har rätt att det inte är något akut på nåt sätt... Jag har lite tankar om att det kan vara rtt utomkveds, men som sagt, inte så mycket symtom på det ännu förutom de svaga gravtesten...
 
Alltså jag är väldigt foglig i kontakt med vården och skulle inte säga att jag direkt legat på, jag ringde mest in för rådgivning men då ville de ju boka inskrivningssamtal etc.

"Bara ta gravtest dagarna innan och avboka om det är negativt då, så du märker om det varit ett missfall om du väntar 2-3 veckor. Det är ingen fara om första ultraljudet blir en månad för sent, då kör vi NIPT-test istället för KUB bara om ni vill det. Bättre att ta en månad för sent än för tidigt, är lite resursslöseri on vi inget kan se på första ultraljudet".

Jag vet inte vad jag skulle ha för anledning att komma in? Blödning som avtog för två veckor sen, ingen smärta, svag progression på gravtest? Jag tänker att de har rätt att det inte är något akut på nåt sätt... Jag har lite tankar om att det kan vara rtt utomkveds, men som sagt, inte så mycket symtom på det ännu förutom de svaga gravtesten...
Oro! Du behöver inte mer anledning än så rent krasst!
Förstår att man int while vara för jobbig också, men jag hade nog iaf ringt EN gång till och tryckt på att du är orolig, att du är orolig för utomkvedshavandeskap, att blödningar som komme roch går hela tiden… :heart
 
Haha, jag provade mödravården igen utan framgång! De tycker att min senaste blödning (bara på pappret när jag torkade mig) är helt normal och inget oroväckande alls och sa att jag inte ska lägga någon vikt alls vid hur starka/svaga gravtesten är. Hon sa att om det fortfarande visar positivt nu 4 veckor efter min blödning så kan jag räkna med att jag är gravid, framförallt nu när jag fått alltmer tilltagande symtom... De kommer inte heller tidigarelägga ultraljudet utan det får bli i v 17+6 istället för i vecka 12-13 eftersom de alltid räknar från senaste blödningen så de kommer räkna min blödning i tidig graviditet som mensen innan ägget böev befruktat 😅

Ringer privat aktör imorgon för att slippa leva i ovisshet mer! Hoppas de har tider, de brukar vara väldigt fullbokade annars.
 
Haha, jag provade mödravården igen utan framgång! De tycker att min senaste blödning (bara på pappret när jag torkade mig) är helt normal och inget oroväckande alls och sa att jag inte ska lägga någon vikt alls vid hur starka/svaga gravtesten är. Hon sa att om det fortfarande visar positivt nu 4 veckor efter min blödning så kan jag räkna med att jag är gravid, framförallt nu när jag fått alltmer tilltagande symtom... De kommer inte heller tidigarelägga ultraljudet utan det får bli i v 17+6 istället för i vecka 12-13 eftersom de alltid räknar från senaste blödningen så de kommer räkna min blödning i tidig graviditet som mensen innan ägget böev befruktat 😅

Ringer privat aktör imorgon för att slippa leva i ovisshet mer! Hoppas de har tider, de brukar vara väldigt fullbokade annars.
I ditt läge har jag helt klart bokat ett privat UL, man lever i ovisshet tillräckligt ändå :) håller tummar och tår!
 
Haha, jag provade mödravården igen utan framgång! De tycker att min senaste blödning (bara på pappret när jag torkade mig) är helt normal och inget oroväckande alls och sa att jag inte ska lägga någon vikt alls vid hur starka/svaga gravtesten är. Hon sa att om det fortfarande visar positivt nu 4 veckor efter min blödning så kan jag räkna med att jag är gravid, framförallt nu när jag fått alltmer tilltagande symtom... De kommer inte heller tidigarelägga ultraljudet utan det får bli i v 17+6 istället för i vecka 12-13 eftersom de alltid räknar från senaste blödningen så de kommer räkna min blödning i tidig graviditet som mensen innan ägget böev befruktat 😅

Ringer privat aktör imorgon för att slippa leva i ovisshet mer! Hoppas de har tider, de brukar vara väldigt fullbokade annars.

Förlåt, men det låter så märkligt hanterat från deras sida. Varför kan du inte bara få komma in till gynmottagningen och göra ett ultraljud för att du är orolig för missfall… Hände hela tiden när jag jobbade på akuten, att gravida kvinnor kom in på grund av oro i samband med blödning och fick då ett ultraljud. Blir lite ledsen över att de inte kan möta din oro och hjälpa dig.
 
Haha, jag provade mödravården igen utan framgång! De tycker att min senaste blödning (bara på pappret när jag torkade mig) är helt normal och inget oroväckande alls och sa att jag inte ska lägga någon vikt alls vid hur starka/svaga gravtesten är. Hon sa att om det fortfarande visar positivt nu 4 veckor efter min blödning så kan jag räkna med att jag är gravid, framförallt nu när jag fått alltmer tilltagande symtom... De kommer inte heller tidigarelägga ultraljudet utan det får bli i v 17+6 istället för i vecka 12-13 eftersom de alltid räknar från senaste blödningen så de kommer räkna min blödning i tidig graviditet som mensen innan ägget böev befruktat 😅

Ringer privat aktör imorgon för att slippa leva i ovisshet mer! Hoppas de har tider, de brukar vara väldigt fullbokade annars.
Men vadå räknar alltid senaste blödningen :confused: Väldigt oflexibelt… hoppas du kan få tid snabbt hos privata gyn!
 
Men @cherie vad är det för dårskap? Jag fattar ingenting. Om de nu är övertygade om att du är gravid borde du ju få komma in på ett ultraljud för att säkerställa graviditet och hur långt framskriden den är. Om du vill göra KUB ska ju det göras tidigare än 16-17 dessutom? Visst att man kan göra nipt men såna tester vill man ju göra så tidigt som möjligt, ifall man vill så att säga agera på resultatet.

Jag fattar inte att de är så omöjliga? Jag vet så många som bara sagt att de har oregelbunden mens och inte vet hur långt gångna de är och då har de fått ett VUL vid inskrivning.
 
Haha, jag provade mödravården igen utan framgång! De tycker att min senaste blödning (bara på pappret när jag torkade mig) är helt normal och inget oroväckande alls och sa att jag inte ska lägga någon vikt alls vid hur starka/svaga gravtesten är. Hon sa att om det fortfarande visar positivt nu 4 veckor efter min blödning så kan jag räkna med att jag är gravid, framförallt nu när jag fått alltmer tilltagande symtom... De kommer inte heller tidigarelägga ultraljudet utan det får bli i v 17+6 istället för i vecka 12-13 eftersom de alltid räknar från senaste blödningen så de kommer räkna min blödning i tidig graviditet som mensen innan ägget böev befruktat 😅

Ringer privat aktör imorgon för att slippa leva i ovisshet mer! Hoppas de har tider, de brukar vara väldigt fullbokade annars.
Jag har fått lite samma bemötande när jag ringt mödravården. Kom så småningom i kontakt med kvinnokliniken istället, då fick jag komma in och det visade sig vara ett utomkvedshavandeskap för mig. Jag hade dock också ont så jag menar inte att du har det! Men i ditt fall hade jag också vänt mig någon annanstans. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 357
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 861
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp