En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det ändå vore så enkelt... Och folk verkar faktiskt inte förstå att det inte funkar så för alla.

Nej verkligen inte. Vi firade vår första bröllopsdag för ett tag sen. Folks standardfråga (framför allt bland bekanta och kollegor man inte känner så bra) är 1. Hur känns det att ha varit gift ett år? 2. Och när kommer det barn då?

Jag har haft väldigt god lust att svara "ja du bra fråga jag fick missfall igår". Suck...
 
Nej verkligen inte. Vi firade vår första bröllopsdag för ett tag sen. Folks standardfråga (framför allt bland bekanta och kollegor man inte känner så bra) är 1. Hur känns det att ha varit gift ett år? 2. Och när kommer det barn då?

Jag har haft väldigt god lust att svara "ja du bra fråga jag fick missfall igår". Suck...

Svara det då. Faktiskt. Jag tror det är bra om fler och fler får upp ögonen för att det inte alltid är så enkelt som det ser ut.
 
Utan att dra några taskiga skämt om hetta, slangar och sprut, så kan jag rapportera att min tappre brandman kom hem efter ett svettigt pass och fick genast gå på nästa... :angel:

Får se om det blir ett till ikväll! :up:

@Hyldeblomst, vilket pucko du råkade ut för! Byta ställe?
Hoppas att ni hade en trevlig kväll ;) (Utan att dra några skämt om att tända och släcka, Come on Baby Light My Fire eller något alls i den stilen :p )

Jo nog är det lockande att vända sig någon annan stans, samtidigt så, tja, folk som inte riktigt har fingertoppskänsla träffar man ju på överallt. Jag ska fundera ett varv och får väl så länge se det som en övning i att säga ifrån om jag upplever mig trampad på :meh:
 
@Hyldeblomst Tråkigt :( Vill bara inflika, med tanke på kommentaren om sex varje dag, att många gyn menar att man inte ska ha sex så ofta, för annars kanske det inte hinner producerat tillräckligt med nya spermier. Vi har fått order om två dagars pauser. Före spermaprovet skulle man ha 3-5 dagars paus. Kanske nåt sånt hon tänkte på?

Det var det säkert, för hon fortsatte med att upplysa om paus innan spermaprov osv, det var bara "Har ni sex VARJE DAG!?" som fick mig lite ställd. Har för övrigt försökt läsa på lite om frekvens just gällande spermier och blir bara mer frågande. En del rekommenderar varannan dag, andra säger att det har påvisats att varje dag är bäst för nybildade, "fräscha" (:D) spermier. Sen har vi de som förespråkar "ha sex så ofta ni vill så blir det bäst". Inte blir jag klokare!
 
Jag kör på varannan dag under äl-vecka. Har provat lite olika kombinationer. För vissa spelar det nog ingen roll ifall man gör det varje dag eller en gång i veckan. Det är då man har problem som det kan vara kinkigt.
 
Under er lång skön sommar har jag varit passiv här i tråden men ovanligt aktiv i sängen. Sex är ju kul nu! Det har jag inte upplevt under tiden jag åt piller och innan dess har jag inget minne av.

Hur som helst, våra gymnastiska övningar har inte gett några som helst resultat. Nu är drt fyra månader sedan jag slitade äta piller och inte det minsta tecken har jag sett som tyder på att mens skulle vara i närheten.

I början av sommaren fick jag höra från BM att det är normalt att mens dröjer 4-8 veckor. Fine. Idag frågade jag igen och fick svaret att det är fullt normalt att det tar ett halvår. Jahapp, gissa vad de kommer svara nästa gång...

Desssutom sa BM något som förvånade mig. Hon hävdade att jagär fertil, att jag har äl, trots ingen mens. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men man kan ju alltid hoppas.
 
Svara det då. Faktiskt. Jag tror det är bra om fler och fler får upp ögonen för att det inte alltid är så enkelt som det ser ut.

Nej gud nej. Jag är inte bekväm att prata om sådana privata problem med bekanta och kollegor jag inte känner så väl. Jag hade inte heller varit bekväm att prata eventuella barnplaner med dem alldeles oavsett var i situationen vi var.
 
Desssutom sa BM något som förvånade mig. Hon hävdade att jagär fertil, att jag har äl, trots ingen mens. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men man kan ju alltid hoppas.

Det låter ganska konstigt. Jag har aldrig hört att man skulle kunna ha äl utan mens. Mens utan äl förstår jag. Hur fastslog hon det?
 
Under er lång skön sommar har jag varit passiv här i tråden men ovanligt aktiv i sängen. Sex är ju kul nu! Det har jag inte upplevt under tiden jag åt piller och innan dess har jag inget minne av.

Hur som helst, våra gymnastiska övningar har inte gett några som helst resultat. Nu är drt fyra månader sedan jag slitade äta piller och inte det minsta tecken har jag sett som tyder på att mens skulle vara i närheten.

I början av sommaren fick jag höra från BM att det är normalt att mens dröjer 4-8 veckor. Fine. Idag frågade jag igen och fick svaret att det är fullt normalt att det tar ett halvår. Jahapp, gissa vad de kommer svara nästa gång...

Desssutom sa BM något som förvånade mig. Hon hävdade att jagär fertil, att jag har äl, trots ingen mens. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men man kan ju alltid hoppas.

Första Äl har man ju innan mens, det kanske var det hon menade?
 
Det måste vara nåt sånt. För det är väl nästintill omöjligt att ha äl men ingen mens? Rent logiskt tänkt alltså. Eller nja, man kan väl ha så sparsam mens att den knappt märks, men det är väl rätt långsökt.

@Cynthia det är jättejobbigt att vara i dendär situationen då det känns som att tiden bara går samtidigt som vården menar att det är heeeeeelt normaaaaalt och "vänta ett år" och "slappna av"...

Det kan ju vara en idé att söka fram en duktig gyn på privatsidan. Nån som kan göra lite koller och med lite tur kanske pusha fram mensen med mediciner ifall den inte kommer av sig själv.
 
Det här med frekvens.

Den gången det blev rejält utomkveds med livsdugligt embryo på fel ställe så låg vi en gång på två veckor, strax före äl.

Andra gången när det blev mf/X/vaddetnuvar så låg vi pliktskyldigast i flera dagar. Och på Äl.

I övrigt har det varit blandat ofta och sällan och ngn gång har vi missat Äl på dagen men legat dagarna före och efter.

Min lilla empiriska undersökning säger att det viktigaste är att pricka Äl.
 
Det där är ju så svårt att säga nåt om, eftersom man inte vet exakt hur länge just era spermier och ägg lever, hur snabb dom simmar o.s.v.

Har man sega ägg och spermier är det ju inte så himla noga.

Vi har som sagt kört varannan/varje dag. Ibland exakt på äl, och ibland före och efter (enligt gyns order). Min empiriska undersökning visar att det inte funkar att ha sex :rofl:
 
Jag måste bara smita in i tråden lite med en fråga som kom upp hemma igår.

Vi diskuterade det hela med sex och barnlöshet, och det var fler som hade samma upplevelse som jag, dvs att om mensen är sen kunde man ha sex så kom den som ett brev på posten på morgonen efter, och de gånger vi här hemma lyckats bli gravida har vi oftast inte haft sex mer än runt äl, och sen inte på ett tag pga olika orsaker. Flera hade samma upplevelse, och ett par som hade genomgått ivf hade fått stränga order om att inte ha sex från insättning tills v 12 var passerad, just pga missfallsrisken.

Det sägs ju även att en färdknäpp kan hjälpa att senare starta en förlossning, även om det mest känns som en skröna och önsketänkande.

Det är säkert bara en slump, men det var intressant iaf. Någon här som har upplevt något liknande, eller är det bara jag och mina vänner som har ett sammanträffande.
 
Jag måste bara smita in i tråden lite med en fråga som kom upp hemma igår.

Vi diskuterade det hela med sex och barnlöshet, och det var fler som hade samma upplevelse som jag, dvs att om mensen är sen kunde man ha sex så kom den som ett brev på posten på morgonen efter, och de gånger vi här hemma lyckats bli gravida har vi oftast inte haft sex mer än runt äl, och sen inte på ett tag pga olika orsaker. Flera hade samma upplevelse, och ett par som hade genomgått ivf hade fått stränga order om att inte ha sex från insättning tills v 12 var passerad, just pga missfallsrisken.

Det sägs ju även att en färdknäpp kan hjälpa att senare starta en förlossning, även om det mest känns som en skröna och önsketänkande.

Det är säkert bara en slump, men det var intressant iaf. Någon här som har upplevt något liknande, eller är det bara jag och mina vänner som har ett sammanträffande.

Nepp.
Min mens kommer som förväntat om jag inte är gravid. Med någon dags variation men det är ju normalt.
 
Jag vet ju inte eftersom jag inte varit gravid. Men det låter lite långsökt eftersom gyn efter gyn säger att man kan ha sex som vanligt och att det inte ska påverka graviditeten.
 
Vid IVF är man ju inne och rotar med instrument så med tanke på infektionsrisken så kan det vara bra att låta bli sex ett litet tag framöver.

Om man har någon form av problematik med immunförsvaret så kan det också vara läge att låta bli sex ett tag då mannens spermier är främmande dna för kvinnans immunförsvar. Teorin är då att risken finns att immunförsvaret triggas ännu mer. Men det är ju bara teorier och gissningar och inga sanningar.

Har man dock ingen problematik i gravidsamanhang så skall det ju inte vara några problem.

Kan tänka mig att man kanske kan hjälpa mensen på traven lite genom tex orgasm och/eller själva nötningen i sexet. Men då är slemhinnan redan påväg att lossa och inget som orsakar mensen i sig utan snarare en liten puff bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 691
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 067
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående...
2
Svar
22
· Visningar
1 664
Senast: Fille
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 328
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp