En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det så att stickorna även kan reagera på menshormonerna? Tänker att jag får avvakta, vågar inte hoppas. Känner inte ett enda litet symptom heller. :/
Nej älstickor reagerar bara på LH och Hcg. Däremot kan LH variera under en cykel. Det är därför man kan få två streck även om man inte ägglossar. Men då är inte teststrecket lika starkt eller starkare än kontrollstrecket (alltså ett negativt test).

Om man tittar på ett diagram över mängden hormoner i en menscykel så är det en enorm peak precis i samband med ägglossning och sedan sjunker LH och blir som lägst innan mens. Så egentligen borde teststrecket vara som minst synligast innan mens.

Men jag vet att det finns dom som kan få utslag några dagar innan mens fast dom då alltså egentligen inte borde få det. Och med utslag så menar jag att stickan faktiskt visar ett klart och tydligt teststreck istället för bara en svag skugga som kan förekomma då och då (dock är ältestet fortfarande negativt).

Tror bla att @em-pirre har det så.

(Sorry för novellen men ibland är det svårt att hålla det kort :o)[/QUOTE]
Tack för novellen :) Brukar det vara samma sak för samma person? Eller kan det variera från cykel till cykel?

Jag ska ju ha mens idag, ÄL 15 januari. Tre sista cykelrna, som är de jag mätt, har mensen kommit på exakt dag 14 efter ägglossningen. Men känner ingen som helst förvarning. Har inte ens haft PMS den här cykeln. Ibland är jag nästan självmordsbenägen nån vecka innan mens.
Med mina två stora barn har jag testat några veckor efter mens, typ tre... "ooops":angel: , så jag vet inte riktigt hur jag fungerar.

Vågar inte hoppas på ett positivt resultat, så jag tror jag stoppar huvudet i sanden ett tag och ser vad som händer. Är jag gravid om några veckor så blir jag jätteglad, kommer mensen så blir jag besviken. Testar jag negativt och mensen inte kommer så kommer jag börja nojja. :nailbiting:

För övrigt önskar jag att jag haft bättre koll på min cykel genom åren, det hade ju varit väldigt användbart!
 
Jag kan ha räknat fel, utgick från tidigare cykler men sist blev det ju lite knas så vet inte riktigt när mensen kom på riktigt. Kan hända att jag inte ska ha mens förrän på onsdag. Kanske... I så fall missade vi nog ägglossning åt andra hållet istället, vi låg för tidigt :p aja, någon gång kommer den väl. Inga gravsymtom i sikte iaf.
 
Blev visst något märkligt med citeringen @Tora :)
Jag såg det. Såg lite lustigt ut :D

Felet verkar ha hängt med ett tag så jag citerar dig i detta inlägget istället.

Om det är samma eller inte varierar.

Vissa har exakt likadant mönster hela tiden. Vissa varierar hela tiden och ytterligare vissa bryter mot mönstret då och då. Så visst blev du mycket klokare nu :cool: :D

Du får helt enkelt vänta och se. Som vanligt....... :meh:
 
Jag kan ha räknat fel, utgick från tidigare cykler men sist blev det ju lite knas så vet inte riktigt när mensen kom på riktigt. Kan hända att jag inte ska ha mens förrän på onsdag. Kanske... I så fall missade vi nog ägglossning åt andra hållet istället, vi låg för tidigt :p aja, någon gång kommer den väl. Inga gravsymtom i sikte iaf.
Beror på hur tidigt. Vissa spermier kan överleva upp till 4 dygn eller nåt i livmodern (dock inte sambons tror jag, bägge gångerna vi lyckats har det varit när vi sexat på ägglossning +/- 1 dag).
 
Ingen mensfest här heller :up: Börjar dock må illa. Det skulle iofs kunna bero på att ena ungen haft kräksjuka eller att jag som enda föda idag ätit glass :D
 
suck..vår remiss (eller makens då..) är inte ens skickad till fertilitetskliniken.. suuuuuck! Jag har lust att ringa och skrika fula ord till den extremt långsamma läkaren. FÖrst ska det ta ett år innan maken får träffa läkaren, sen skickar han inte iväg remissen som han lovat heller...
 
suck..vår remiss (eller makens då..) är inte ens skickad till fertilitetskliniken.. suuuuuck! Jag har lust att ringa och skrika fula ord till den extremt långsamma läkaren. FÖrst ska det ta ett år innan maken får träffa läkaren, sen skickar han inte iväg remissen som han lovat heller...
Vad trist :(

När kommer den gå iväg? Gäller vårdgarantin på tre månader för detta?
 
suck..vår remiss (eller makens då..) är inte ens skickad till fertilitetskliniken.. suuuuuck! Jag har lust att ringa och skrika fula ord till den extremt långsamma läkaren. FÖrst ska det ta ett år innan maken får träffa läkaren, sen skickar han inte iväg remissen som han lovat heller...

Kan ni inte skicka en egenremiss?
 
Äääh! Testade negativt imorse. Är väl bara att bita ihop och ta nya tag. Besviken också att jag som var så stolt över att jag minsann "har koll " på min lutealfas, inte alls har det.
 
Kröhöm. Hjälp med ägglossningstest tack. Testade idag (med morgonurin då jag kommer vara på språng hela dagen) tokpositivt "redan"

Blir dock förvirrad. Har två appar. Ena säger ägglossning 31.1 och andra 2.2 (båda har samma info)

Om man utgår från testet, när borde ägget släppa då?
 
Kröhöm. Hjälp med ägglossningstest tack. Testade idag (med morgonurin då jag kommer vara på språng hela dagen) tokpositivt "redan"

Blir dock förvirrad. Har två appar. Ena säger ägglossning 31.1 och andra 2.2 (båda har samma info)

Om man utgår från testet, när borde ägget släppa då?

Jag skulle enbart gå efter test-stickorna. Och är det positivt idag skulle jag ligga fram tills strecket är svagare än teststrecket :)
 
Beror på hur tidigt. Vissa spermier kan överleva upp till 4 dygn eller nåt i livmodern (dock inte sambons tror jag, bägge gångerna vi lyckats har det varit när vi sexat på ägglossning +/- 1 dag).

Jag har läst upp till en vecka! och åtminstone 5 dagar!

Äh, jag blir galen på det här! Nu på morgonen visserligen bara några droppar men likväl färskt rött blod vilket jag tolkar som mensens första dag. Ingen brun, härlig spotting denna gång? :confused: Kroppen gör i vilket fall precis som den vill oavsett hur jag försökte räkna och hur den betedde sig sist.
 
Kröhöm. Hjälp med ägglossningstest tack. Testade idag (med morgonurin då jag kommer vara på språng hela dagen) tokpositivt "redan"

Blir dock förvirrad. Har två appar. Ena säger ägglossning 31.1 och andra 2.2 (båda har samma info)

Om man utgår från testet, när borde ägget släppa då?
Ältesterna påvisar ägglossning ca 12-36 h innan ägglossning. Dvs den förvarnar att ägget kommer att lossa ca nästa dag.

Så jag skulle gissa att äl den 31/1 inte är helt fel. 2/2 däremot låter lite sent i förhållande till ältestet.

Du skall dock alltid gå på ältestet.

Ett tipps är att fortsätta testa två ggr varje dag tills teststrecket börjar bli svagare igen då vet du att ägget antagligen släppt. Då får du också reda på hur långt ditt "fönster" är. (Hur lång tid det tar från positivt ältest tills ägget faktiskt släpper)

Det är just för det här jag älskar ältester och att testa mig. Man lär sig så fruktansvärt mycket om sin kropp som man aldrig skulle få veta annars :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 469
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 359
Senast: Milosari
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 675
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp