Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
...någon som har en aning om ifall Sertralin hämmar fertiliteten? Förutom att sexlusten är i princip noll och gubbsingen är skinnflådd innan och om jag lyckas får en orgasm:crazy:.. Jag har ätit sånt i två år snart och börjar fundera ifall det är det som tjorvar till det..
Kanske man ska försöka bli helt kemikaliefri?..
 
...någon som har en aning om ifall Sertralin hämmar fertiliteten? Förutom att sexlusten är i princip noll och gubbsingen är skinnflådd innan och om jag lyckas får en orgasm:crazy:.. Jag har ätit sånt i två år snart och börjar fundera ifall det är det som tjorvar till det..
Kanske man ska försöka bli helt kemikaliefri?..

Det kan påverka mannens sperma om han äter men annars verkar det inte finnas några rapporterade besvär med just fertiliteten. Sexlusten däremot men den är inte direkt kopplad till fertilitet.

Prata med din behandlande läkare :)
 
...någon som har en aning om ifall Sertralin hämmar fertiliteten? Förutom att sexlusten är i princip noll och gubbsingen är skinnflådd innan och om jag lyckas får en orgasm:crazy:.. Jag har ätit sånt i två år snart och börjar fundera ifall det är det som tjorvar till det..
Kanske man ska försöka bli helt kemikaliefri?..

Nej det tror jag inte. Har ätit dom i 4 år och har en son + väntar syskon. Aldrig haft "problemet" att de inte tar sig.
 
En vecka med Provera. Inte ett enda symptom på nånting alls. Räknade med illamående och humörsvängningar som minst, men nada!
 
2 dagar sen mens och ömma bröst. Tyckte jag hade mensvärks och migränkänningar och bara väntade på blödning. Har ju helt gett upp hoppet och har blivit lurad så många gånger av min kropp. Tyckte dock det var konstigt att gå över två dagar då jag kan ställa klockan efter mensen i vanliga fall. Tog ett test och fick sätta mig ner när jag läste resultatet... Äntligen! 1,5års kämpande. Men än ska man väl inte ropa hej men nu vet man ju i alla fall att det funkar såhär långt :bump: Vi som precis ska starta utredning. Sitter hemma i soffan och väntar på gubben som ska komma hem efter en kortkväll med grabbarna, sitter som på nålar och vill berätta NU ju!! :eek:
 
2 dagar sen mens och ömma bröst. Tyckte jag hade mensvärks och migränkänningar och bara väntade på blödning. Har ju helt gett upp hoppet och har blivit lurad så många gånger av min kropp. Tyckte dock det var konstigt att gå över två dagar då jag kan ställa klockan efter mensen i vanliga fall. Tog ett test och fick sätta mig ner när jag läste resultatet... Äntligen! 1,5års kämpande. Men än ska man väl inte ropa hej men nu vet man ju i alla fall att det funkar såhär långt :bump: Vi som precis ska starta utredning. Sitter hemma i soffan och väntar på gubben som ska komma hem efter en kortkväll med grabbarna, sitter som på nålar och vill berätta NU ju!! :eek:
Grattis :banana:
 
2 dagar sen mens och ömma bröst. Tyckte jag hade mensvärks och migränkänningar och bara väntade på blödning. Har ju helt gett upp hoppet och har blivit lurad så många gånger av min kropp. Tyckte dock det var konstigt att gå över två dagar då jag kan ställa klockan efter mensen i vanliga fall. Tog ett test och fick sätta mig ner när jag läste resultatet... Äntligen! 1,5års kämpande. Men än ska man väl inte ropa hej men nu vet man ju i alla fall att det funkar såhär långt :bump: Vi som precis ska starta utredning. Sitter hemma i soffan och väntar på gubben som ska komma hem efter en kortkväll med grabbarna, sitter som på nålar och vill berätta NU ju!! :eek:


Grattis!, vi plussade ju också precis när vi skulle börja utredning och enligt alla inom vården som jag då pratade med sa dom att det är vanligt att det blir så.

Tänker på det någon skrev om positiv stress samt de jäkla slappna av tesen, undra om den endå har något med omedveten psykisk förändrad inställning (typ ökad stress eller lättnad inför att slutligen få hjälp) när man ska börja utredning eller om det bara är en slump. Hade varit roligt att sett forskning i ämnet men det måste ju vara omöjligt att avgöra exakt varför det tar sig när det tar sig.
För egen del ligger nog gamla hederliga "ödets ironi tesen" närmare än förändrad inställning men endå nått jag kan fundera över. Min sambo är jägare och har alltid ifrågasatt alla som får barn i september..... Nu ska han enligt beräkningar själv bli pappa första lördagen i september (dvs första älgjaktshelgen) och han får just nu igen flera gånger om för alla spydiga septemberbarns kommentarer han fält genom åren :angel:
 
Grattis!, vi plussade ju också precis när vi skulle börja utredning och enligt alla inom vården som jag då pratade med sa dom att det är vanligt att det blir så.

Tänker på det någon skrev om positiv stress samt de jäkla slappna av tesen, undra om den endå har något med omedveten psykisk förändrad inställning (typ ökad stress eller lättnad inför att slutligen få hjälp) när man ska börja utredning eller om det bara är en slump. Hade varit roligt att sett forskning i ämnet men det måste ju vara omöjligt att avgöra exakt varför det tar sig när det tar sig.
För egen del ligger nog gamla hederliga "ödets ironi tesen" närmare än förändrad inställning men endå nått jag kan fundera över. Min sambo är jägare och har alltid ifrågasatt alla som får barn i september..... Nu ska han enligt beräkningar själv bli pappa första lördagen i september (dvs första älgjaktshelgen) och han får just nu igen flera gånger om för alla spydiga septemberbarns kommentarer han fält genom åren :angel:
Men sluta!:down:
 
Förlåt va inte meningen som något dumt, det är ju uppenbart att många av oss har fysiska problem med att bli gravid och inte psykiska men precis som du vet så är det STOR del av alla ofrivilligt barnlösa som är det utan att vården någonsin vet varför, det lär vara en hel rad av olika anledningar och det vore väl dumt om det (inom forskning) inte spekulerades i alla möjligheter, att det kan vara en blandning mellan fysiska och psykiska hinder i det stora hela. Även sådan tes om att byta partner är ju vanligt men man vet inte exakt varför det ibland funkar.

Eller menar du att det är helt omöjligt att psykiskt mående kan inverka?

Att sedan många envisas med "det funkar bara ni slappnar av" är för mig en annan grej, eftersom det då handlar om människor som liksom bestämt sig för att ofrivilligt barnlöshet på nått sett är något som dom "vet" går att på påverka typ bara man vill tillräckligt mycket. Dvs här handlar det om oförskämda människor som anse sig veta bättre än all världens forskning och anser sig också ha rätten att ge dessa råd till människor i väldigt utsatt situvationen.
 
Förlåt va inte meningen som något dumt, det är ju uppenbart att många av oss har fysiska problem med att bli gravid och inte psykiska men precis som du vet så är det STOR del av alla ofrivilligt barnlösa som är det utan att vården någonsin vet varför, det lär vara en hel rad av olika anledningar och det vore väl dumt om det (inom forskning) inte spekulerades i alla möjligheter, att det kan vara en blandning mellan fysiska och psykiska hinder i det stora hela. Även sådan tes om att byta partner är ju vanligt men man vet inte exakt varför det ibland funkar.

Eller menar du att det är helt omöjligt att psykiskt mående kan inverka?

Att sedan många envisas med "det funkar bara ni slappnar av" är för mig en annan grej, eftersom det då handlar om människor som liksom bestämt sig för att ofrivilligt barnlöshet på nått sett är något som dom "vet" går att på påverka typ bara man vill tillräckligt mycket. Dvs här handlar det om oförskämda människor som anse sig veta bättre än all världens forskning och anser sig också ha rätten att ge dessa råd till människor i väldigt utsatt situvationen.
På vilket sätt skulle psykiskt mående hindra graviditet?
Jag blev ju gravid i höstas, mitt i en djup depression (att det inte gick hela vägen tvivlar jag berodde på det, då jag mådde psykiskt väldigt bra förra sommaren och då gick det ändå på tok).
 
På vilket sätt skulle psykiskt mående hindra graviditet?
Jag blev ju gravid i höstas, mitt i en djup depression (att det inte gick hela vägen tvivlar jag berodde på det, då jag mådde psykiskt väldigt bra förra sommaren och då gick det ändå på tok).

Hade jag vetat det hade jag naturligtvis spridd den vetskapen till resten av världen:(. Jag som alla andra har ingen aningen, jag vet inte om det är möjligt men det vi idag vet är ju att psyket kan göra extremt mycket med kroppen i olika avseenden och att det är många som blir gravid efter en längre tids barnlöshet till synes helt slumpartat.
Sedan påstår många inom vården att det inte är omöjligt att det KAN ha med psykiska förändringar att göra och det jag efterlyste va just säkrare forskning inom just det området trots att sådan forskning skulle vara extremt svårt.
 
2 dagar sen mens och ömma bröst. Tyckte jag hade mensvärks och migränkänningar och bara väntade på blödning. Har ju helt gett upp hoppet och har blivit lurad så många gånger av min kropp. Tyckte dock det var konstigt att gå över två dagar då jag kan ställa klockan efter mensen i vanliga fall. Tog ett test och fick sätta mig ner när jag läste resultatet... Äntligen! 1,5års kämpande. Men än ska man väl inte ropa hej men nu vet man ju i alla fall att det funkar såhär långt :bump: Vi som precis ska starta utredning. Sitter hemma i soffan och väntar på gubben som ska komma hem efter en kortkväll med grabbarna, sitter som på nålar och vill berätta NU ju!! :eek:

Men åh vad underbart! Grattis ❤️❤️❤️
 
Psykiskt mående påverkar extremt mycket. Stress, och då inte tex stress att hinna till jobbet en dag, utan den konstanta stressen över något försätter kroppen i ett försvarsläge dygnet runt. Detta i sin tur ger på lång sikt väldigt tråkiga effekter på kroppen. Har läst en del psykologi och det finns och pågår många forskningar om just stress.

Menar nu inte att ofrivilligt barnlösa bara ska slappna aaaaav, men när man läst om hur otroligt mycket stress kan förstöra i kroppen så ska man nog inte utesluta den faktorn ur några fysiska problem.
 
Förlåt va inte meningen som något dumt, det är ju uppenbart att många av oss har fysiska problem med att bli gravid och inte psykiska men precis som du vet så är det STOR del av alla ofrivilligt barnlösa som är det utan att vården någonsin vet varför, det lär vara en hel rad av olika anledningar och det vore väl dumt om det (inom forskning) inte spekulerades i alla möjligheter, att det kan vara en blandning mellan fysiska och psykiska hinder i det stora hela. Även sådan tes om att byta partner är ju vanligt men man vet inte exakt varför det ibland funkar.

Eller menar du att det är helt omöjligt att psykiskt mående kan inverka?

Att sedan många envisas med "det funkar bara ni slappnar av" är för mig en annan grej, eftersom det då handlar om människor som liksom bestämt sig för att ofrivilligt barnlöshet på nått sett är något som dom "vet" går att på påverka typ bara man vill tillräckligt mycket. Dvs här handlar det om oförskämda människor som anse sig veta bättre än all världens forskning och anser sig också ha rätten att ge dessa råd till människor i väldigt utsatt situvationen.

Det är ganska lätt. Om psyket spelade roll skulle inga barn bli till under krig, svält, i dåliga relationer, efter våldtäkt osv.

Det är en jävla massa saker som biologiskt ska stämma i exakt rätt tidpunkt och ja det är slump att en del blir gravida när utredning ska börjas, när de adopterat osv.

Att man blir gravid vid partnerbyte beror generellt på att den förre inte var en match rent genetiskt. Det är ovanligt men det kan vara så, dvs man har båda genetiska fel som tillsammans omöjliggör befruktning eller utveckling. Byter man ena parten kommer friska gener med i spelet och det fungerar.
 
Men herregud, folk måste väl få diskutera allt som rör trådämnet i den här tråden?
Tycker inte riktigt att @Is rätt nyanserade frågeställning förtjänar detta utbuande.
Det här ämnet är så otroligt uttjatat och är dessutom grymt skuldbeläggande. Har man det minsta koll på hur fertilitet och infertilitet fungerar så skriver man inte så. Man blir så otroligt jävla trött på att höra det där från var och varannan person år efter år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: orkide
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 811
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
979
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp