En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tillhör inte riktigt den här tråden, men känner mig inte redo att tillhöra någon blivande förälder-tråd än heller.

Vi kom igång med vår första IVF i början av året. Första återföringen tog inte och för några veckor sedan gjordes en FET. Och nu är jag gravid. Vi är jätteglada, men alltför vana vid bakslag så det känns fortfarande inte riktigt som om vi vågar tro på att det ska gå hela vägen. Pendlar hela tiden mellan att tänka "jo, den här gången är det vår tur" och "nej, det finns så mycket som kan gå fel längs vägen".

Ultraljud om ett par veckor, då hoppas vi på att få se ett hjärta och kanske våga lita mer på att det kommer gå bra.
 
Grattis @leoparden och @IsisEm :banana:

Jag har varit och tagit mina sista blodprov idag inför remissen till RMC och bokat telefontid med våran gynekolog. Ska begära ut kopior på journalerna också. Någon som vet hur det funkar? Kan jag begära ut båda eller måste min sambo ringa för att begära ut sin? Kan de skicka journalerna med posten eller måste de hämtas ut?

Bara 1,5 månad till remissen åker iväg och 3,5 månad tills vi tidigast blir kallade :bow:
Det kan bero lite på var du bor och hur hårda de är. Här (i Skåne) har vi en speciell instans som sköter utlämning av journaler (journal och arkivservice). Enklast är att höra med kliniken du ska ha journaler från hur de brukar göra. En del vägrar skicka andra gör det ändå (begär ut mycket journaler i jobbet från hela Sverige och det är väldigt olika på olika ställen). Det brukar gå bra att begära ut annans journal med antingen fullmakt eller som beskrevs ovan.
 
Det kan bero lite på var du bor och hur hårda de är. Här (i Skåne) har vi en speciell instans som sköter utlämning av journaler (journal och arkivservice). Enklast är att höra med kliniken du ska ha journaler från hur de brukar göra. En del vägrar skicka andra gör det ändå (begär ut mycket journaler i jobbet från hela Sverige och det är väldigt olika på olika ställen). Det brukar gå bra att begära ut annans journal med antingen fullmakt eller som beskrevs ovan.

Okej får se vad de säger då. Är väl egentligen min journal som är intressant (mer prover tagna). Resultatet från spermaprovet borde de kunna lämna antingen till mig eller sambon över telefon. Är det enda som är gjort på han.
 
Jahapp, missfall nr 2 pågår. Startade på exakt samma dag som förra gången. Många tankar som snurrar vad det kan bero på, även fast jag vet att det inte är ovanligt med 1-2 missfall. Men kan ändå inte slå bort tanken att den jäkla hormonspiralen jag hade tidigare kan ha ställt till det. Plockade ut den i januari och den hade börjat växa sig fast, så det var gränsfall att jag fick komma dit en annan gång så de kunde plocka ut den under narkos. Nu fick de ut den i vilket fall, men det kan ju blivit något ärr som stör t.ex.. Samtidigt så har de ju skett på exakt samma dag efter ÄL, kanske dåligt med progesteron? Som sagt, mycket som snurrar i huvudet just nu.
 
Jahapp, missfall nr 2 pågår. Startade på exakt samma dag som förra gången. Många tankar som snurrar vad det kan bero på, även fast jag vet att det inte är ovanligt med 1-2 missfall. Men kan ändå inte slå bort tanken att den jäkla hormonspiralen jag hade tidigare kan ha ställt till det. Plockade ut den i januari och den hade börjat växa sig fast, så det var gränsfall att jag fick komma dit en annan gång så de kunde plocka ut den under narkos. Nu fick de ut den i vilket fall, men det kan ju blivit något ärr som stör t.ex.. Samtidigt så har de ju skett på exakt samma dag efter ÄL, kanske dåligt med progesteron? Som sagt, mycket som snurrar i huvudet just nu.
Beklagar :(
 
Jahapp, missfall nr 2 pågår. Startade på exakt samma dag som förra gången. Många tankar som snurrar vad det kan bero på, även fast jag vet att det inte är ovanligt med 1-2 missfall. Men kan ändå inte slå bort tanken att den jäkla hormonspiralen jag hade tidigare kan ha ställt till det. Plockade ut den i januari och den hade börjat växa sig fast, så det var gränsfall att jag fick komma dit en annan gång så de kunde plocka ut den under narkos. Nu fick de ut den i vilket fall, men det kan ju blivit något ärr som stör t.ex.. Samtidigt så har de ju skett på exakt samma dag efter ÄL, kanske dåligt med progesteron? Som sagt, mycket som snurrar i huvudet just nu.
Nä vad tråkigt, beklagar :(
 
Jahapp, missfall nr 2 pågår. Startade på exakt samma dag som förra gången. Många tankar som snurrar vad det kan bero på, även fast jag vet att det inte är ovanligt med 1-2 missfall. Men kan ändå inte slå bort tanken att den jäkla hormonspiralen jag hade tidigare kan ha ställt till det. Plockade ut den i januari och den hade börjat växa sig fast, så det var gränsfall att jag fick komma dit en annan gång så de kunde plocka ut den under narkos. Nu fick de ut den i vilket fall, men det kan ju blivit något ärr som stör t.ex.. Samtidigt så har de ju skett på exakt samma dag efter ÄL, kanske dåligt med progesteron? Som sagt, mycket som snurrar i huvudet just nu.
Jag beklagar :(
 
Tack hörrni. Jag var mer ledsen vid första missfallet, nu känner jag mig mest irriterad över det hela. Den här gången är jag inte lika säker på att försöka direkt eller vänta en månad. Vi får se hur det blir helt enkelt.
 
Jag är inte mycket för påhittandet av nya dagar, men sen några år tillbaka är idag - dagen före mors dag - ofrivilligt barnlösas dag.
Ville bara säga det ifall nån inte hade koll :).

Vi är långt ifrån ensamma, även om det ofta känns så.
 
Jag fick lite blod på pappret nyss. Dock hade det varit dags för mens nu om jag inte hade varit gravid, så jag ska försöka att inte skena iväg här. Jag var lite förberedd att det kunde hända då jag fick liknande förra "mensen". Kanske därför det tog ett tag att inse att mensen var försenad då min vanliga lilla förblödning kom men mensen sedan uteblev. Hoppas innerligt att det är så i varje fall. Vill verkligen inte att något ska hända, jag har ju så gott som sålt hästen pga graviditeten dessutom! Kul att jobba ikväll, nu kommer jag springa på toa var tionde minut för att kolla vad som händer...
 
Jag fick lite blod på pappret nyss. Dock hade det varit dags för mens nu om jag inte hade varit gravid, så jag ska försöka att inte skena iväg här. Jag var lite förberedd att det kunde hända då jag fick liknande förra "mensen". Kanske därför det tog ett tag att inse att mensen var försenad då min vanliga lilla förblödning kom men mensen sedan uteblev. Hoppas innerligt att det är så i varje fall. Vill verkligen inte att något ska hända, jag har ju så gott som sålt hästen pga graviditeten dessutom! Kul att jobba ikväll, nu kommer jag springa på toa var tionde minut för att kolla vad som händer...
Håller tummarna för ofarlig blödning och att pyret mår bra.
 
Tack hörrni. Jag var mer ledsen vid första missfallet, nu känner jag mig mest irriterad över det hela. Den här gången är jag inte lika säker på att försöka direkt eller vänta en månad. Vi får se hur det blir helt enkelt.
Vad tråkigt, beklagar verkligen...

Grattis till er som plussat! Själv väntar jag på att äl-testet ska bli positivt, cykeldag 13 idag så det är lite skillnad mot förra gången då äl-testet var positivt på dag 7.
 
Här har det varit som vanligt sedan igår. Eftermiddagens noja blev aldrig mer än en liten brun fläck på trosskyddet. Funderar ändå på att göra ett nytt graviditetstest, mest för att dubbelkolla att det fortfarande är sant. Vill fortfarande vänta några veckor innan vi berättar för familjen. Några nära vänner vet men inte mer än så.
 
Här har det varit som vanligt sedan igår. Eftermiddagens noja blev aldrig mer än en liten brun fläck på trosskyddet. Funderar ändå på att göra ett nytt graviditetstest, mest för att dubbelkolla att det fortfarande är sant. Vill fortfarande vänta några veckor innan vi berättar för familjen. Några nära vänner vet men inte mer än så.
Det tar ju ett par veckor innan ett test slutar visa positivt vid t.ex. missfall. Du kan nog inget annat än andas
 
Här har det varit som vanligt sedan igår. Eftermiddagens noja blev aldrig mer än en liten brun fläck på trosskyddet. Funderar ändå på att göra ett nytt graviditetstest, mest för att dubbelkolla att det fortfarande är sant. Vill fortfarande vänta några veckor innan vi berättar för familjen. Några nära vänner vet men inte mer än så.
Det tar ju ett par veckor innan ett test slutar visa positivt vid t.ex. missfall. Du kan nog inget annat än andas
 
Ja. Men ofta tar det ju ett par veckor. Det är nog ovanligt att strecket försvinner på ett par dagar i alla fall
Det beror väl ofta på hur långt in i graviditeten man kommit, som jag förstått.
Om det sker tidigt, dvs innan v.6, går det (av förklarliga skäl) fortare för hcg att minska än vad det gör om man gått längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 408
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp