En tråd om té

Vanligtvis dricker jag grönt myntate. Har vi inte det hemma brukar jag koka te på vanliga myntablad istället. Så tråkig är jag :p
 
Hur tänkte jag egentligen när jag skrev att Earl Grey är svagt.. Jag menade att det är starkt, Farbror Frost är svagt. :/
 
Ååhhh jag förstår inte hur man kan ha Earl Grey som favoritte?!:banghead::wtf::nailbiting::eek:
.

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på Earl Grey och Earl Grey en del är goda andra inte fullt så goda. Tror det kan beror på kvaliten både på teet och det som det smaksätts med?

Har du provat Earl Green? Som Earl Grey fast med grönt te istället för svart? Tänkte att du skrev att du inte drack svart te och då är det ju kanske inte så konstigt om du inte gillar Earl Grey.
 
Låt det inte dra för länge!

3-5 min på svart te och 100 grader. 1-3 min på grönt/vitt te och runt 75-80 grader på vattnet. Rött te kan dra hur länge som helst i 100 grader.


Hehe själv doppar jag kulan/påsen ett par tre gånger så vattnet blir färgat sen är det klart tycker jag :p Ligger nog inte ens i 1 min, oavsett tesort :)

Mitt favorit är Lapacho (då blandat med svart te). Överlag gillar jag lite sötare blommiga teér. Rooibos te gillar jag också :)
Earl Grey är ju det tråkigaste man kan dricka ;)
 
Hehe själv doppar jag kulan/påsen ett par tre gånger så vattnet blir färgat sen är det klart tycker jag :p Ligger nog inte ens i 1 min, oavsett tesort :)

Mitt favorit är Lapacho (då blandat med svart te). Överlag gillar jag lite sötare blommiga teér. Rooibos te gillar jag också :)
Earl Grey är ju det tråkigaste man kan dricka ;)

Gillar smaken. ^^
 
Kl

Vitt te är supergott! Mild smak och supernyttigt. Har en favorit med mango, maracuya, jordgubbar, gojibär och blåklint (minns inte om det var något mer). Och heter Jogmaya Wolf.

Annars är jag barnsligt förtjust i ett te som heter "kärlekste", grädde, kvitten (och ngt mer som jag nu tappat namnet på).

Earl grey deluxe är med kallpressad bergamottolja och ger lite mer smak. Tycker också om bergamottéer, en blandning på björnbär, aprikos, vanilj och jordgubb är supergod (och earl grey då).

Vart har du köpt det vita teet, det lät spännande och jag känner inte igen namnet alls? Löst eller påste?

Jag dricker just nu en kopp rooiboste med vaniljsmak, det har jag inte gillat tidigare men nu dricker jag en annan sort jättegott blivit många koppar sådant på sista tiden.
 
Hur tänkte jag egentligen när jag skrev att Earl Grey är svagt.. Jag menade att det är starkt, Farbror Frost är svagt. :/
Vart har du köpt det vita teet, det lät spännande och jag känner inte igen namnet alls? Löst eller påste?

Jag dricker just nu en kopp rooiboste med vaniljsmak, det har jag inte gillat tidigare men nu dricker jag en annan sort jättegott blivit många koppar sådant på sista tiden.

Kahls te- & kaffehandel finns det på. Vet inte hur det ser ut på övriga butiker (kedja med butiker på olika orter), men det är rätt populärt så fler borde ha det. Löste, kostar här 79kr/hg men då är det teblad man kan använda 2-3 ggr.

Finns ett rött te som jag tycker är gott som heter "höst"-nånting (är för trött för att komma ihåg nu) som är skitgott. Borde kunna det här men är som sagt alldeles för trött nu, kan kolla när jag kommer på jobbet i morgon! Om du vill ha en rekommendation alltså :D
 
@Strindlund

Tack , ja många sorter finns på flera ställen men det är ju bra att veta om man ska fråga i tebutikerna eller kolla bland påsteerna i mataffärerna.

Vitt te brukar väl ofta vara lite dyrare. Jag tycker lite dyrare (då menar jag typ den prisklassen superdyra har jag inte råd med alls) teer ofta går bra att brygga flera gånger på samma blad oavsett om man "ska" kunna det eller inte( visst oftast blir det kanske godast första gången men fortsatt gott sen också) och om man gör det så blir det ju inte dyrare per kopp:)

Tack för tipset om det röda också jag varierar gärna mellan "färgerna". Ska försöka komma ihåg båda teerna nästa gång jag kommer till en teaffär. Jag gillar att pröva nya sorter. :)
 
@Strindlund

Tack , ja många sorter finns på flera ställen men det är ju bra att veta om man ska fråga i tebutikerna eller kolla bland påsteerna i mataffärerna.

Vitt te brukar väl ofta vara lite dyrare. Jag tycker lite dyrare (då menar jag typ den prisklassen superdyra har jag inte råd med alls) teer ofta går bra att brygga flera gånger på samma blad oavsett om man "ska" kunna det eller inte( visst oftast blir det kanske godast första gången men fortsatt gott sen också) och om man gör det så blir det ju inte dyrare per kopp:)

Tack för tipset om det röda också jag varierar gärna mellan "färgerna". Ska försöka komma ihåg båda teerna nästa gång jag kommer till en teaffär. Jag gillar att pröva nya sorter. :)

Vitt te ska tydligen bli bättre efter andra eller tredje dragningen, men det har jag inte testat själv. Brygger en gång och slänger sedan! :p
 
Vitt te ska tydligen bli bättre efter andra eller tredje dragningen, men det har jag inte testat själv. Brygger en gång och slänger sedan! :p

Det ska en del gröna teer också tror jag. Jag använder samma blad igen om jag vill ha mer te just då ,jag märker igen större skillnad eller "mönster" att vissa bryggningar skulle bli bätttre men jag är ganska slarvig med tider och temperaturer. Smaksatta teer brukar tappa i smak har jag för mig men jag tror inte själva teet smakar mindre utan just skamsättningen.
 
Mitt absoluta favoritte alla katergorier är Lakritd pernad från Göteborgs kaffehandel. Ett grönt te med lakrits, mums mums! Har 2,5 hekto i skafferiet som väntar på att bli uppdrucket.
En annan favorit, från samma ställe, är Rooibos ingefära/citron. Ibland river jag ner lite extra ingefära och toppar med en liten skvätt honung.

Honung i te är som att dricka godis. Älskar honung! Har två burkar nyslungad honung som bara väntar på att bli uppätna. mmm, dags att starta vattenkokaren!

Ett litet sidospår
Locket till min tekanna är försvunnet. Så nu letar jag ny kanna. Jag gillar de små bulliga varianterna, men ogillar "mormors blommönster". Något mönster är kul, men inget för "chict".
När vi var i Budapest i somras såg jag en så sjukt söt kombinerad kanna-mugg med kattmotiv. Men givetvis, lagom tills vi kom tillbaka var försäljaren borta..
Någon som har tips på var jag kan leta efter fina kannor? Som helst inte kostar en mindre förmögenhet :angel:
 
- Four o'clock Granatäpple Echinacea. Perfekt förkylnings-te eller när man känner sig lite "ruggig" och kall!
- Four o'clock Hallon & Grädde. Typiskt "gottis"-te, perfekt till fikat.
- Twinings citron. Ja vad ska man säga, typiskt gott :p
- Twinings Soothing Camomile & Honey. Gott att dricka innan man ska sova. Går endast att köpa i speciella affärer (här i Uppsala, "The English Shop").
- Twinings English Breakfast. God morgon! ;)

Det här är väll någon slags "bas" av teer jag verkligen gillar. Sen har jag i princip alltid en låda "200 påsar frukost-te från Coop" hemma eller typ "PG"'s eftersom varken Four O'clock eller Twinings är de billigaste te-märkena. :)
 
Mitt absoluta favoritte alla katergorier är Lakritd pernad från Göteborgs kaffehandel. Ett grönt te med lakrits, mums mums! Har 2,5 hekto i skafferiet som väntar på att bli uppdrucket.
En annan favorit, från samma ställe, är Rooibos ingefära/citron. Ibland river jag ner lite extra ingefära och toppar med en liten skvätt honung.

Honung i te är som att dricka godis. Älskar honung! Har två burkar nyslungad honung som bara väntar på att bli uppätna. mmm, dags att starta vattenkokaren!

Ett litet sidospår
Locket till min tekanna är försvunnet. Så nu letar jag ny kanna. Jag gillar de små bulliga varianterna, men ogillar "mormors blommönster". Något mönster är kul, men inget för "chict".
När vi var i Budapest i somras såg jag en så sjukt söt kombinerad kanna-mugg med kattmotiv. Men givetvis, lagom tills vi kom tillbaka var försäljaren borta..
Någon som har tips på var jag kan leta efter fina kannor? Som helst inte kostar en mindre förmögenhet :angel:

Börjar undra om det finns té med godissmak.... :3

Jag föredrar hellre socker. Honung går också bra, jag vet inte riktigt varför jag föredrar socker. Hm.
Du kan hitta tekannor på Tradera/Ebat, en massa bra saker där!
- Four o'clock Granatäpple Echinacea. Perfekt förkylnings-te eller när man känner sig lite "ruggig" och kall!
- Four o'clock Hallon & Grädde. Typiskt "gottis"-te, perfekt till fikat.
- Twinings citron. Ja vad ska man säga, typiskt gott :p
- Twinings Soothing Camomile & Honey. Gott att dricka innan man ska sova. Går endast att köpa i speciella affärer (här i Uppsala, "The English Shop").
- Twinings English Breakfast. God morgon! ;)

Det här är väll någon slags "bas" av teer jag verkligen gillar. Sen har jag i princip alltid en låda "200 påsar frukost-te från Coop" hemma eller typ "PG"'s eftersom varken Four O'clock eller Twinings är de billigaste te-märkena. :)

Granatäpple och hallon & grädde låter otroligt gott. Ska hålla utkik efter dessa två nu. :)
 
Jag har haft ett grönt te med smak av bubbelgum ;)

I övrigt så dricker jag just nu mest grönt te och rooibos där både rött och grönt. Svart te blir det bara ibland, är gravid och försöker undvika koffein. Jag dricker mycket te, mina koppar rymmer 0,7 ungefär och jag drocker 4-6 st sådana under en dag...

Gillar både rena smaker och mer konstgjorda, just nu är rent kvitten te favoriten, grönt. Och bara löste hemma, på universitetet blir det ibland påse men då brukar jag köpa av märket löv och ha, dom är ruskigt goda. Även kusmi fungerar i påse.
 
@Strindlund

Tack , ja många sorter finns på flera ställen men det är ju bra att veta om man ska fråga i tebutikerna eller kolla bland påsteerna i mataffärerna.

Vitt te brukar väl ofta vara lite dyrare. Jag tycker lite dyrare (då menar jag typ den prisklassen superdyra har jag inte råd med alls) teer ofta går bra att brygga flera gånger på samma blad oavsett om man "ska" kunna det eller inte( visst oftast blir det kanske godast första gången men fortsatt gott sen också) och om man gör det så blir det ju inte dyrare per kopp:)

Tack för tipset om det röda också jag varierar gärna mellan "färgerna". Ska försöka komma ihåg båda teerna nästa gång jag kommer till en teaffär. Jag gillar att pröva nya sorter. :)

Teet heter Höstrusk och innehåller svartvinbär, vanilj och körsbär, men inslag av tranbär och dekorerat med ljung! Otroligt gott! :up:
 
Jag har haft ett grönt te med smak av bubbelgum ;)

I övrigt så dricker jag just nu mest grönt te och rooibos där både rött och grönt. Svart te blir det bara ibland, är gravid och försöker undvika koffein. Jag dricker mycket te, mina koppar rymmer 0,7 ungefär och jag drocker 4-6 st sådana under en dag...

Gillar både rena smaker och mer konstgjorda, just nu är rent kvitten te favoriten, grönt. Och bara löste hemma, på universitetet blir det ibland påse men då brukar jag köpa av märket löv och ha, dom är ruskigt goda. Även kusmi fungerar i påse.

Skiljer sig grönt rooibos mycket från det "vanliga"? Tror inte jag testat grönt nämligen men det är en sak jag är nyfiken på att göra.

Det där med bubbelgum lät mest läskigtO_o, men jag blir ändå nyfiken på det:p. Jag gillar ofta söta fruktteer tex. men ogillar ofta när det blir för "godisaktigt" eller vad jag ska kalla det.


@Strindlund Tack, det låter jättegott det också. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 927
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp