Bukefalos 28 år!

Engelsk grammatik

Fast tydligen är det inte tillräckligt för att få en rättvis bedömning eftersom skolverket jobbar för att inför central rättning av de nationella proven. (Kanske är det inte aktuellt men central rättning i åk 6, men det räcker inte med en mall i högstadiet och gymnasiet.)

Den centrala rättningen är ju av två anledningar. Delvis pga fusk med mallen (finns skolor som godkänt alla svar som inte uttryckligen stått som fel) men också pga arbetsbördan.

Men det blir helt fel att utvärdera en kursplan genom att titta på betygen i en annan.
 
Den centrala rättningen är ju av två anledningar. Delvis pga fusk med mallen (finns skolor som godkänt alla svar som inte uttryckligen stått som fel) men också pga arbetsbördan.

Men det blir helt fel att utvärdera en kursplan genom att titta på betygen i en annan.

Nationella prov behover verkligen rattas centralt for att de ska fungera som just, nationella prov. Rattas de pa skolan forlorar de ju helt meningen.
 
Om man vil utvärdera vad de har lärt sig i mellanstadiet så är höstterminen i sjuan lämpligt. I sjuan får man betyg i svenska, engelska och matematik och kunskaperna i dessa ämnen är viktigast att utvärdera.

När/hur tycker du man ska göra kvalitetsuppföljningar i skolan?
Är du lärare eller jobbar med skolutveckling på något sätt? Du uttalar dig så tvärsäkert men uppfattar det samtidigt som okunnig om skolan.

Om man vill utvärdera vad de lärt sig i mellanstadiet gör man det utifrån mellanstadiets kursplaner, vi utvärderar inte mellanstadiet utifrån högstadiets kursplaner. Det är åk 9 som är slutbetyg och som blir en (utifrån de förutsättningar som råder) rättvis jämförelse av högstadiebetyg, sedan görs skolutveckling internet utifrån alla årskurser men inte på det sätt du tänker dig.
 
Vi har i princip fri etableringrätt för privata skolor. De kommunala skolorna kan samhället styra och då tycker jag samhället ska stya bort ifrån skolor där barnen inte få de kunskaper som förväntas av dem.
Friskolor kan och ska också styras, de har också skyldigheter och ska självklart kvalitetuppföljas! Skolverksamhet är, även om det idag kan vara svårt att tro, primärt ett samhällsuppdrag.
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 172
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 687
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 653
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp