Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hon påminner ju faktiskt om din förra häst, just huvudet :) Och färgen!
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Tara Nyx

319650_2057707678716_1125354454_31801065_2023725276_n.jpg


Bild från i kväll i väntan på hovis.
392242_2150329754210_1125354454_31868459_1675930740_n.jpg


Som övrigt gick kanon. Tara har nu ett tag varit rädd för hovslagaren (eller snarare själva skoningen). Men idag fick hon MVG av hovis. Hon stod stilla och lät honom att sko!

:love: min duktiga och tålmodiga hovis. Kan inte ha hittat en bättre:bow:
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Åh vilken fining! Din nya är ju döläcker men din gamla hade ett väldigt vackert uttryck :)

kl

Polars utveckling går lite framåt, bakåt och till sidan beroende på vilket humör han är på. Mestadels går det jättebra, han har fattat longering nu, däremot ett par dagar sen var det nära att jag skänkte bort honom. Han var helt omöjlig haha. Studsade runt och körde lite rodeo-moves innan jag ens landat i sadeln. Det var mest ren viljestyrka som gjorde att jag satt kvar :p

Han har haft problem med sina ben två veckor nu. Först strök han sig ordentligt bak så han fick ett sår som svullnade upp. När väl det hade lagt sig kom han in från hagen med ett sår på frambenet och så var det samma procedur igen. Nu rids han med lindade ben runtom och än sålänge har det gått jättebra.
Imorgon ska vi ut i skogen och lära oss att lyfta på benen :)


p1_174184688.png


p4_174317129.png
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag är så avundsjuk på din fina skimmel alltså :love: Och så blir han rosa dessutom! :D Det är så typiskt blodisar, en liten skråma så ärde nära döden! haha! :)
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Chardonnay: Han ser biffig ut :). Jag hoppas att min dam också kan få lite mer hull på hennes slanka räserkropp.

Han är ganska grov i typen. Det är flera som frågat om han är ett halvblod...! Nu är han lite lätt överviktig också. Hehe.

Din kommer säkert blir grovare också när hon musklar om sg lite. :)
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag har ett lattefärgat till Passi, älskar det! :D Fast det gråa är ju också urläckert :d

Men du.. Inte behöver man väl motivera ett nytt schabrak? Jag har aldrig ens försökt mig på det, det låter krångligt :angel:

Alltså jag lovar att jag kommer komma hem med båda. Jag har velat i ett par veckor nu. Snart slutas de säkert säljas eller något. :angel:

Jag kanske ska köra på ditt spår och sluta motivera allt jag bara mååste köpa.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Har ridit 5 gånger nu sen Tenoren kom till oss :-)

Han har nu "landat" och är hur lugn som helst. Verkar trivas bra!
Snart ska han släppas ihop med två äldre islandsvalacker, tror de kommer passa bra ihop som hagkompisar.
Han har ju bara gått ihop med en häst till för nåt år sen, och sen gått själv resten av tiden. Så jag är inte så jättesugen att släppa ihop honom med valackhagen där det är mkt bus.
Eftersom han aldrig har gått i flock (han är ju ändå 13 bast) så känns det bättre att han får sällskapa med dessa äldre herrar ett tag :) så får vi se sen!

Hur skulle ni ha gjort?

Ridningen går bättre och bättre och det är framsteg varje gång vilket är jättekul :laugh: han är mkt lugnare och förstår mig mer och mer.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag hade valt den säkra vägen baserat på hans historik och släppt med lugna hästar.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag skulle nog oxå vara lite försiktig med att släppa in min häst till två isis valacker. Min erfarenhet är att islansdshästar är ganska "rasistiska" och om dessa två gaddar ihop sig mot din blodis kan det sluta illa...
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Intressant! En dam sa till mig en gång att fullbloden alltid söker sig till varandra och nu har jag, förutom shettisen Sharon, även New Foresten Bettan och det märks direkt att Skutt och Donna helst hänger själv. Det är klart att de känner varandra sedan innan men det är något annat också.;)

Bettan har en helt annan inställning till livet, finns det något hon vill ha så lägger hon öronen bakåt och hotar på riktigt...:mad:
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag har också tänkte på det. I somras när Woddan gick med rätt stor flock så höll han sig mest men fullblodet i grannhagen. De kanske drog anekdoter om galopptiden eller något.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

fanns en artikel i Ridsport Special där man forskat på hur hästar väljer hagkompisar, som bekräftade det du upplevt, att de ofta dras till hästar av samma ras - oavsett vilken ras de tillhör.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hästar är inte pk, de har inte förstått det här med mångkultur :D

Skämt åsido, islänningar kan vara benhårda mot hästar av andra raser.

Jag hade varit väldigt försiktig, en islänning som sparkar på ett fullblod hamnar i precis "lagom" höjd för riktigt otäcka skador på benen :(
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Och är det inte ras, så är det färg. Åtminstone såg jag det en sommar. Sex hästar och de parade ihop sig enligt följande: två mörkbruna, två ljusbruna och två fuxar. Såg lite roligt ut.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

när jag fick lite mer bakgrundsfakta så valde jag bort alternativet med islänningarna. De två gick nämligen med en welsh cob-valack och en halvblodsvalack fram tills nu, och anledningen till att de inte funkade i den hagen för dom var för att den ena islänningen vaktade den andra så stenhårt och det blev inte avslappnat i hagen. han lät inte de andra två komma i närheten av den andra.

så då kände jag att Tenor inte kommer få nåt ut av att gå med de två, då de är så tajta och har gått ihop så många år och det kommer ju bli samma sak där, att den ena bara ska springa runt och skydda sin kompis.

så nu blev vi av med vår hage... Han hade en av de stora vanliga hagarna för sig själv eftersom den fanns ledig och där har han ju trivts toppenbra.
Men eftersom de är 2 så har de förtur och om jag ska fortsätta ha honom själv så får han gå in i en liten hage.
Den är ju i samma storlek som den han har gått i de senaste 7 åren hos förra ägaren, så han bryr sig inte utan ser lika nöjd ut i den. Så han får gå där liten stund till, tills vi funderat ut hur vi ska göra.

Tränade för min vän/tränare igår och det gick hur bra som helst. Hon bor ca 500 m från stallet så vi red dit, först en omväg som uppvärmning i skogen och sen red vi ett pass i hennes paddock.
Det är en sådan himla skillnad på honom sen provridningen och nu, vilken känsla :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·
I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: izadora
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 184
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp