Bukefalos 28 år!

"Enkelt" husdjur?

Sv: "Enkelt" husdjur?

KL
Jag kan ju informera om att jag har stor fobi för fåglar. Så det hade aldrig gått! :(
Och råttor är jag lite rädd för...det är något med den där svansen som är lite läskig. Jag tror inte att det skulle vara några problem med allergin, för det är BARA katter jag inte tål.

Jag har börjat kolla lite närmre på hamstrar faktiskt. Små, söta och man kan ändå "umgås" med dem. Jag bor väldigt litet, 30,5 kvadrat, så några stora burar har jag inte heller plats med. Vill ju inte trycka in djur som behöver stort utrymme, i någon liten bur, bara för min egen skull.

Tack för alla svar förresten! Jätteroligt att så många ville komma med tips och åsikter!

Är du rädd för alla sorts fåglar? kinesisk dvärgvaktel är nog ett av de roligaste djuren jag haft. Och jag har haft många olika ;) annars är mössen roliga tycker jag. Titta i mustråden!
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

Ang hamster så måste jag få inflika att en vanlig hamsterbur är rätt litet även för ett så pyttigt djur. Folk köper en helt vanlig pyttig hamsterbur utan möjlighet varken att springa (annat än i ett sketet hjul) eller gräva som de gör i naturen, och så blir de förvånade när hamstern sitter och gnager galler... :p
Så ja, blir det hamster så försök skaffa något så stort som möjligt. Själv har jag min i ett akvarie på 100*40*40 cm. Det funkar klockrent, lilla Ivan är helnöjd, men jag skulle absolut inte vilja sätta henne i något mindre än så. De små kräken har större behov än de ser ut att ha - men uppfyller man de behoven så är det en fröjd att glo på sin hamster som gräver gångar och grejar på all yta :)
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

Om jag var du skulle jag köpa en kanin och ha den "frigående" i lägenheten. Den kan man lära att gå på låda och så kan du ha mat och vattenskålar som till en hund eller katt. Då kan du ha en bur/avskärmning med kompostgaller som står öppen som en vilo/bo/sovplats åt kaninen eller om du vill stänga in den när du är hemifrån en längre stund. Det som kan vara lite bökigt är väl det här med att få undan sladdar, men får man det att fungera tror jag att det är ett jättebra alternativ!
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

KL
Jag har kikat i mustråder och hamstertråden.. Och jag måste säga att man blir lite förälskad. Har redan börjat fundera på om jag kan få plats med ett akvarie någonstans:P
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

Reptiler är ganska lättskötta, men jag tycker att det är svårt att avgöra om en reptil verkligen mår bra av att sitta i ett terrarium. Jag hade nog hellre funderat på råtta. Sen kanske fåglar, om man hittar nån variant som trivs med att leva i fångenskap, det är återigen något att fundera på tycker jag. Om man kan ha två, låta dom vara i hela lägenheten o så kanske.

Min syster har haft dvärghamstrar några gånger - gud va sociala dom var. Dom kom ut när dom hörde en och ville ur buren. Inte alls som dom guldhamstrar jag träffat på som bara ligger och trycker i sina bon. Dom klättrade upp i handen när man satte in den och ville komma med ut. Tyvärr lever ju inte såna smådjur så länge dock.

Det är få djur som är så lämpade att ha i bur som reptiler! De har ju som sagt mest reptilhjärna ;) Får dom bara sina krav på rätt temperatur, fukt, mat osv så mår de förmodligen mycket bättre i fångenskap än den genomsnittliga tamråttan eller fågeln. De har ju inte alls samma krav på psykisk stimulans till exempel.
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

Jag älskar illrar, men vet inte om jag skulle rekommendera dem till något som vill ha ett enkelt djur...
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

Jag kan ju informera om att jag har stor fobi för fåglar. Så det hade aldrig gått! :(/QUOTE]
Det har jag med och jag har som en del i min terapi för att bli av med fågelfobin faktiskt skaffat två stycken kanariefåglar. Ett avelspar. Det går faktiskt mycket bättre än vad jag trodde att det skulle göra, men de första dagarna var lite obehagliga när flög omkring i buren.

Nu har jag haft dem i ca 6 månader och älskar dem. Vaknar till fågelkvitter på morgonen! :) Och det är så enkelt att byta vatten, städa, ge mer mat osv att jag inte behöver ta på dem. Ska jag klippa klorna på dem så får sambon hålla i dem och jag klippa klorna. Då går det bra.

De är mycket mer personliga än vad jag trodde. Hanen gillar när vi är hemma och sjunger mycket då. De älskar gurka så de får varsin gurkbit då och då. :)

Fåglar är riktigt kul även om man har en fobi. :)
 
Sv: "Enkelt" husdjur?

Jag har två ryska stäppsköldpaddor. Underbara, sociala djur som går att klappa och studera i evigheter, helt enkelt för att de är så coola! :D

"Problemet" med reptiler är att de inte är riktigt så tydliga som vissa andra djur. Nu är inte jag insatt i annat än just min art då, men i alla fall sköldpaddor har extremt långsam ämnesomsättning vilket gör att man inte se effekterna av felaktig utfodring förrän efter lång tid.

Men, i alla fall under tiden som jag kom in i sköldpaddsvärlden, så fanns det både info på internet och människor som var vettiga och gärna delade med sig av sin kunskap. Så det är inte så komplicerat ändå.

Största anledningen till att jag har just den sköldpaddssort som jag har är ganska enkel - de är vegetarianer, så man behöver inte bry sig om syrsuppfödning eller dylikt, som kan vara fallet med andra reptiler :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 342
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 809
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp