Ensamma människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tro mig, jag lyssnar.
Men jag drar däremot inte de slutsatser av vad jag hör som du tycker att jag skall göra.
Mina slutsatser överensstämmer inte med dina åsikter så vi är helt enkelt inte överens.
Om du inte är tanke läsare så vet du inte vad jag tycker eller vad mina å sikter är förutom det som jag har skrivit.
Men jag kan säga en sak sen har jag viktigare saker att göra men min pappa brukar säga att vissa är som en social ång vält och jag börjar fatta vad han menar nu.
 
Det kanske snarare är motsatsen. Att trots ditt beteende så är folk i din omgivning väldigt öppensinnade och toleranta, och låter dig hållas.
Du är hur som helst imponerande skarpsinnig.
Spännande.

Jo det är ju definitivt trots att jag är som jag är som jag har vänner och inte tack vare just de egenskaperna.
Så om jag har något som drar till sig vänner samt även gör att jag behåller dem så är det ju inte putsen på ytan som är avgörande.

Det måste vara något annat.
 
Angående att ha social skills, veta hur man fungerar i sociala sammanhang och kunna umgås med andra måste jag bara tillägga något. Under den period jag upplevde extrem ensamhet gick det rätt fort för mig att tappa mycket av det där. Jag blev osäker på mig själv och mitt beteende, rädd för att bli ännu mer bortstött, smått paranoid över att folk kanske snackade skit om mig...

Det blev en ond cirkel och jag har sett andra drabbas på samma sätt. Det händer säkert inte alla. Men för många riskerar det att bli en självuppfyllande profetia. Om de blir uteslutna, utstötta och behandlas som icke önskvärda börjar de bete sig på sätt som riskerar att befästa deras utanförskap ännu mer - undvikande, klängigt eller rentav avvisande.
Det där är faktiskt skrämmande.
I det läget blir det ju mycket svårt att knyta nya kontakter.
Där borde väl organiserad social samvaro tjäna ett syfte som isbrytare?
 
Du behöver nog inte analysera sönder dig själv nu. Alla tycker olika och alla är olika. Alla vill inte vara vän med dig och du vill inte vara vän med alla till exempel. Man dras till olika saker och typer av människor helt enkelt. Det är så mycket som spelar in.
Jag är faktiskt helt nöjd om det finns acceptans för att jag inte vill vara vän med alla.
Ett tag kändes det som att de privilegierade inte hade den rätten att välja.
 
Nej det var som svar på att jag nog inte var så nogräknad när det gällde mitt val av vänner.
Men visst vet jag några elaka och ensamma människor och de har ju svårt att hitta vänner.
Elakhet är ingen bra egenskap i det sammanhanget.
Urvalet av möjliga vänner ökar ju för de flexibla jämfört med dem som har ett stort behov av att vänner skall vara på ett väldigt specifikt sätt.

Så visst spelar de egenskaperna in.
Det är ju nästan så att det blir uppenbart att lösningen på ofrivillig ensamhet varken kan läggas på de ensamma individerna eller icke-ensamma individers goda vilja att förbarma sig över dem. ;)
 
Fast du skrev såhär:

Så om du INTE menade att du ut går att dom som tycker att du är o trevlig och o empatisk är ensamma så är du kanske inte så rak som du tror. För som du skrev så låter det väldigt mycket som att du på står att dom som är ensamma har kallat dig för det.
Och om nån kallar dig för fula saker så är det nog ingen för lust för dom att du inte vill lägga din tid eller energi på dom för dom vill nog inte lägga det på dig heller.
Jag blev nog otydlig där och förutsatte sådant som inte fanns i texten.
Nu känns det som att vi är på samma spår igen.
 
Om alla såg varje ny människa som en möjlighet till vidgade vyer skulle problemet med ensamhet vara mycket mindre. Samtidigt skriver du att du inte vill få något ansvar att skingra ensamma människors ensamhet.
Nej jag önskar faktiskt att få utgå ifrån mig själv och vad jag tycker och känner.
Relationen eller aktiviteten måste innehålla något för mig också.
 
Det där är faktiskt skrämmande.
I det läget blir det ju mycket svårt att knyta nya kontakter.
Där borde väl organiserad social samvaro tjäna ett syfte som isbrytare?

Det behöver inte vara generellt. Det kan, som i mitt fall, handla om de specifika situationer där man utesluts. Vilket är illa nog om det handlar om arbete/skola, där man tillbringar så mycket tid.
På fritiden betedde jag mig inte som ett ufo, däremot slet jobbsituationen mycket på mig mentalt. Nu var jag lyckligtvis i en situation där jag kunde säga upp mig och göra något annat efter inte särskilt lång tid. Men många kan inte bara sluta sitt jobb.
 
Det är ju nästan så att det blir uppenbart att lösningen på ofrivillig ensamhet varken kan läggas på de ensamma individerna eller icke-ensamma individers goda vilja att förbarma sig över dem. ;)
Ja det är nog den slutsats som man kan dra av denna mycket spännande och intressanta diskussion.
Ämnet är viktigt och det verkar verkligen beröra.
 
Det behöver inte vara generellt. Det kan, som i mitt fall, handla om de specifika situationer där man utesluts. Vilket är illa nog om det handlar om arbete/skola, där man tillbringar så mycket tid.
På fritiden betedde jag mig inte som ett ufo, däremot slet jobbsituationen mycket på mig mentalt. Nu var jag lyckligtvis i en situation där jag kunde säga upp mig och göra något annat efter inte särskilt lång tid. Men många kan inte bara sluta sitt jobb.
Jag har sett fenomenet på andra.
Men aldrig förut så väl beskrivet.
Beskrivningen var så träffande att det känns skrämmande att människor hamnar där i tanken.
Det är absolut dåligt.
 
Jo. Problemet är att de där personerna som inte bjöd med mig på lunch eller AW skulle kunna använda samma argument.
Men där ser jag skillnad på social samvaro och bjuda in till vänskap.
Om alla skall vara med så finns det ett värde för alla i sällskapet att just alla är med.
För att bygga gemensamma minnen.
Så i det läget ser jag att det finns något för alla inblandade.

Tiden för tillställningen är ju redan avsatt.
 
Åh, sabbade citatet, @Inte_Ung Ja det är nog den slutsats som man kan dra av denna mycket spännande och intressanta diskussion.
Ämnet är viktigt och det verkar verkligen beröra.
tror ärligen inte det är ämnet som berör utan ditt sätt att spruta ur dig förutfattade meningar och dömande. Så är det i alla fall för mig. En sådan pågång mot utsatta får inte stå oemotsagd av mig. Det är likvärdigt att titta på en misshandel utan att lyfta ett finger, något som inte ingår i min repertoar och buke levererar som vanligt i lägen där utsatta behöver stöd.
 
Det är lugnt för pappa har redan läst allt i denhär tråden och detenda han säger är att han är stolt över mig ✌️
Det skall han vara.
Du är en Stjärna på att uttrycka dig i skriven text och få fram vad du menar.
Det är en svår konst som inte alla behärskar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 088
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 152
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp