Bukefalos 28 år!

Ensamma människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så nu blev du offret? Vårt fel att vi tycker du beter dig oempatiskt i tråden?
Nej jag är verkligen inget offer.
Utan det går jättebra att ha mig som exempel.
Jag ville bara förekomma alla inlägg i stil med "Men det handlar inte om dig".
För det gör det ju verkligen inte.

Jag är inte ensam eller utan vänner.
På det så har jag en stor och stökig familj.

Däremot så är det ju inte ett sätt att få mig som vän.
Jag lägger ingen tid eller energi på människor som inte tycker om mig.
 
Jag är gammal nog att vara din Mormor.
Men tyvärr så kommer man inte undan påverkan från föräldrar för det.

När föräldrarna blir gamla så blir kontakten större igen och mina problem med mina föräldrar är inte från min barndom utan de pågår här och nu.
Med en alkoholist till Pappa som stökade i mitt liv fram till sin död för ett par år sedan och en Mamma som är ensam, olycklig och krävande så är påverkan väldigt aktuell.
Fort farande så kan man ta sitt eget an svar hur mansjälv är o avsett om man är 16 eller 100 år.
 
H*n har förut varit arbetslös en period och sen pluggat och själv sagt att h*n kan komma ifrån dagtid. H*n har under flera år av denna tid inte föreslagit att vi ska ses. Om inte jag tar initiativ så går det flera år mellan träffarna.

Det här knyter an till en annan tråd, tror det var den om man förändras efter barn?

Det kan ju vara så att den här personen inte känner behovet - dom har fler källor till social stimulans än dig.

Och/eller olika bild av vilken sorts vänskapsrelation man gillar.

Själv har jag brutit/fasat ut flera vänskaper pga att de hade alltför höga krav på mig. Jag är en sån som inte vill ses så ofta, men det är ju bland annat för att mitt "kvantitetsbehov" fylls av sambon och barnet. I perioder när jag varit singel har jag istället bott tillsammans med kompisar, så högt är mitt behov. Men jag vill ha det där "väldigt få men väldigt nära".

Och alla är ju inte likadana :).

För övrigt så har jag testat ladda ner en "hitta vänner"-app. Jag har faktiskt en "öppen slot" för en ny vän, för fysiska träffar några gånger i månaden. Mina närmaste vänner bor nämligen inte i samma kommun som mig numera. Den verkade rätt bra faktiskt, och det blev ju jättetydligt hur olika folk är och vad olika man föredrar. Kan ju vara värt att testa.
 
Det blir tyvärr problematiskt när de utsatta hamnar med ansvarsfördelningen att få icke utsatta sluta ifrågasätta det (trots att de generöst delar med sig av upplevelsen och mekanismerna). Det är som om det vore rasifierades jobb att motarbeta rasism eller fattigas jobb att häva strukturell systematisk fattigdom. Den privilegierade (i en viss aspekt) kan aldrig kräva att den utsatta ska utbilda i frågan. Det upprätthåller bara förtrycket (vilket vi ser tydligt i den här tråden). De ensamma som berättar bör inte mötas av ”det är bara att”.
Tänkte på den liknelsen igår faktiskt, att detta är lite jämförbart med att tycka att rasifierade gör ett dåligt jobb med att motarbeta rasism om de utsätts för det.
 
Många läser i tråden.
Jag hoppas ju att den skall få andra att lyssna som kanske är bättre på det än jag.

Och det är ju varje fall ett intensivt deltagande här i tråden.
För som vanligt blir det massor av aktivitet runt mig.
Jag behöver bara visa mig om så under pseudonym på ett forum.
Jag tror ärligt att domflesta inte skulle ta det som ett tecken att dom hade många vänner att många rea gerade om dom hade gjort en sånhär tråd. Utan det är nog inte att DU är sååå poppulär som är andledningen att många skriver här.
 
Ja men du tyckte ju att jag skulle lägga min tid och energi på att förklara för dig. Och du har gjort denhär tråden antagligen för du vill ha svar från andra? Men det är väl ingen annans ansvar att förklara nåt för dig bara för du inte fattar. Utan det är väl ditt problem om du inte fattar?
Grejen är att det faktiskt egentligen inte är något problem för mig alls.
Men jag vill väldigt gärna diskutera frågan.
Då så kan du välja.
Antingen så är du med i den tillfälliga gemenskap om ämnet som denna tråden är eller så har du full frihet att välja att göra något annat.
Det tillfogar mig ingen skada om du inte vill förklara för mig.
 
Det vet jag ju inte.
Men om de inte är ensamma så är det ju inget problem.
Vad svarar du om nu?
För du skrev att bli attackerad att vissa här tycker att du är o empatisk inte gör så du vill ta kontakt med nån ensam. Och att du tycker att dom ensamma har kallat dig för o empatisk eller vad det var så du vill inte fråga dom om dom vill hänga med dig.
Men vet du om dom som tycker att du är o empatisk ÄR ensamma? För annars så an klagar ju du dom för nåt som dom kanske inte tycker.
Och o avsett så kanske dom som är ensamma INTE VILL försöka bli vän med dig eller nån som tycker som du verkar göra.
 
Grejen är att det faktiskt egentligen inte är något problem för mig alls.
Men jag vill väldigt gärna diskutera frågan.
Då så kan du välja.
Antingen så är du med i den tillfälliga gemenskap om ämnet som denna tråden är eller så har du full frihet att välja att göra något annat.
Det tillfogar mig ingen skada om du inte vill förklara för mig.
Ja men du verkar ju inte viljs disskutera eftersom du inte verkar lyssna på många som har svarat som inte tycker exakt som du. Utan du fråga sätter och skuld lägger bara dom som är ensamma. Och det var du som frågade mig om att förklara saker som du inte fattar. Och ja tycker att du kan göra som dusjälv tycker och bara se till så du fattar istället för att andra ska ta an svar för att förklara nåt för dig.
 
Vad svarar du om nu?
För du skrev att bli attackerad att vissa här tycker att du är o empatisk inte gör så du vill ta kontakt med nån ensam. Och att du tycker att dom ensamma har kallat dig för o empatisk eller vad det var så du vill inte fråga dom om dom vill hänga med dig.
Men vet du om dom som tycker att du är o empatisk ÄR ensamma? För annars så an klagar ju du dom för nåt som dom kanske inte tycker.
Och o avsett så kanske dom som är ensamma INTE VILL försöka bli vän med dig eller nån som tycker som du verkar göra.
Tror ändå ts har rätt att skriva och diskutera även på ett oempatiskt sätt, vi är alla olika och att känna empati och att kunna uttrycka sig empatiskt är ändå olika saker.
Nu har ts redan beskrivit att hon är en bullrig stökig person, skulle gissa på ganska röd personlighet? Kan det stämma ts?
Tråden är heller inte skapad för att söka vänner tror jag inte :)
 
Grejen är att det faktiskt egentligen inte är något problem för mig alls.
Men jag vill väldigt gärna diskutera frågan.
Då så kan du välja.
Antingen så är du med i den tillfälliga gemenskap om ämnet som denna tråden är eller så har du full frihet att välja att göra något annat.
Det tillfogar mig ingen skada om du inte vill förklara för mig.
Det är i sak positivt att du vill diskutera frågan (och jag har förstått på folk på buke genom åren att du är schysst och ställt upp för folk när de haft det svårt). Men alltså, nu illustrerar du ganska bra hur lätt det är att exkludera personer genom ovilja att anpassa för fler "Antingen så är du med i den tillfälliga gemenskap om ämnet som denna tråden är eller så har du full frihet att välja att göra något annat."
 
Vet inte varför men denna tråd får mig att tänka på diskussionen om att rökare jag lägre iq som fanns här för ett gäng år sedan.
 
Tror ändå ts har rätt att skriva och diskutera även på ett oempatiskt sätt, vi är alla olika och att känna empati och att kunna uttrycka sig empatiskt är ändå olika saker.
Tråden är inte till för ts ska söka vänner tror jag inte :)
Nej? Men det var ett svar på en sak som den skrev.
 
Det är i sak positivt att du vill diskutera frågan (och jag har förstått på folk på buke genom åren att du är schysst och ställt upp för folk när de haft det svårt). Men alltså, nu illustrerar du ganska bra hur lätt det är att exkludera personer genom ovilja att anpassa för fler "Antingen så är du med i den tillfälliga gemenskap om ämnet som denna tråden är eller så har du full frihet att välja att göra något annat."

Praktexempel på härskarteknik tom skulle jag nog säga.
 
Men desto större orsak till att inkludera någon ny.
En jättebra chans att få vidga vyerna ytterligare.
Få höra några nya berättelser i stället för samma gamla som man redan har hört.

Är människor inte nyfikna på varandra?

Typ:
"Hej är du ny, vad kul! Varifrån kommer du? Vad har du gjort och vad förde dig hit?"
Och en undran om vi kanske kan förgylla varandras liv på något vis.
Jag är alldeles för intresserad av levnadsöden för att missa en sådan chans.


Absolut. Men nu utgår du från dig själv igen. Många tycker att det är en onödig ansträngning att inkludera någon, i synnerhet någon som kanske uppfattas som blyg, tyst eller lite udda, i den invanda kretsen. Man har riskerar ju att inte ha lika roliga lunchraster med ett femte hjul.
 
Det kan ju också vara så att du inte är så nogräknad.
Man kan säga så här.
Jag är mycket flexibel när det gäller det mesta faktiskt.
Det spelar säkert in när det kommer till att hitta vänner.

Det är inte så mycket som känns fel för mig utom just elaka människor.
Ett gott hjärta och välvilja till andra räcker långt.
 
Så om man ska säga att "vi sociala" har någon form av ansvar, så är det enligt mig att skapa ett trevligare samtalsklimat i de sociala sammanhang vi rör oss i. Att sprida en positiv kultur.
Det håller jag verkligen med om.
Att se till så att alla syns och att ingen glöms bort.
 
Det håller jag verkligen med om.
Att se till så att alla syns och att ingen glöms bort.

Det är faktiskt inte det jag menar. Att inkludera innebär inte bara att ge taltid till alla.

Det handlar också om att visa att man är öppen för att folk har olika åsikter, erfarenheter, sätt att vara och behov.

Att helt låta bli skitsnack är ett sätt att skapa ett mer inkluderande och positivt samtalsklimat. Att låta bli att slänga ur sig funkofobiska åsikter, eller generellt negativt uttalande sig om andras livsval, situationer och behov, är jätteviktigt.

Om du pratar i verkligheten som du gjort hör på Buke så är det inte ett positivt och inkluderande klimat du skapar. Det är negativt och exkluderande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 369
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp