N

notok

Jag är nästan helt säker på att min sheltie Zimba har epilepsi :(. Han blir 8 år gammal i april och ända sedan han var ca 2 har han haft några anfall /år.

I början varade anfallen i ca 2-3 minuter och har sakta blivit längre. Idag gick det upp till hela 25(!) minuter innan han var helt återställd -så långa anfall har han aldrig haft förut.

Jag har sökt runt lite på internet och tycker att beskrivningarna känns överensstämmande med hans tillstånd. Jag har förut läst att man bör ta tiden på anfallen (därför vet jag att det varade i ca 25 minuter). Skrev ner hela händelseförloppet som jag minns det. Vad tror ni? :confused:

----

Klockan 11.00 hörde jag Zimba springa in till mig (han brukar ligga vid dörren) -något som är mycket ovanligt. Inte att han kommer, men att han springer. Först tänkte jag att han kanske jagade en fluga, men när jag kunde se honom såg jag att han krampade. Det var främst höger sida och huvudet var böjt längs med kroppen. Han sprang nästan in i väggen, han kunde inte balansera ordentligt. Han var stel och benen var styva. Han la sig ner och jag höll honom nära och klappade honom över hela kroppen utan att anfallet tonade ut.

Efter några minuter lyfte jag upp honom i sängen och fortsatte samma behandling där. Han verkade slappna av lite. Ögonen var vattniga (tänk dig en människa som ska börja gråta). Han uppträdde oroligt. Rädd att jag skulle försvinna. När jag slutade prata med honom blev han märkbart oroligare. När jag kollade vad klockan var stod hon på 11.10. Då började jag bli orolig. Anfallen brukar bara vara i några minuter, absolut inte 10!

Ringde mamma därefter och anfallet fortsatte. Efter några minuter började han slappna av mer och mer, men uppenbart medtagen och inte bra. Jag satt och pratade med honom och klappade honom hela tiden.

Ca kl. 11.15 verkade han tillräckligt bra för att gå själv, så jag satte ner honom på golvet och gick någon meter bort. Han ville absolut inte vara själv och försökte komma till mig, men bakbenen, framför allt vänster bak, ville inte samarbeta och vi förflyttade oss åter igen till sängen och fortsatte med prat och klappningar. Ögonen var fortfarande vattniga, han var orolig och skakade. Framför allt i vänster bak. Han lugnade sakta ner sig efter det och man kunde känna att han slappnade av mer och mer.

Klockan 11.22 märktes det bara av på ögonen. De var fortfarande tomma (som om han stirrade ut i tomma intet) och vattniga. Då var det över. Han mådde nästan helt bra. Började röra på sig mer och mer. Lyfte ner honom från sängen och han gick. Det märktes dock på hans sätt att han inte var helt återställd. Han var väldigt närgången och fortfarande lite orolig i blicken, men efter ytterligare några minuter var han sitt vanliga jag igen.

Under hela anfallet sökte han min blick och lugnande ord.

Har ringt djursjukhuset och de tyckte inte att han behövde komma in nu när han mådde bättre, men vi ska boka tid för undersökning när mamma kommer hem sen (lösa det så jag kan ha bilen) så förhoppningsvis får han komma dit snart.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Epilepsi?

Ingen som har hund med epilepsi eller epilepsiliknande anfall där ute?
 
Sv: Epilepsi?

Ja, ett krampanfall låter det ju som iallafall. Eftersom hunden haft det länge tänker man epilepsi, annars finns det många andra krämpor som kan ge kramper hos en äldre hund.

Man funderar ju lite över varför ni inte låtit undersöka och behandla hunden, men å andra sidan må det väl vara hänt om anfallen kommit med flera månaders mellanrum och inte varat så länge. Annars brukar man vilja sätta in behandling just för att anfall triggar fler anfall.

Nu måste ni iallafall till doktorn för undersökning.
 
Sv: Epilepsi?

Det låter som epilepsi, men skulle kunna vara diskbråck också.
Lycka till hos veterinären!
 
Sv: Epilepsi?

Vi har varit inne med honom flera gånger, både på djursjukhuset och veterinärer men ingen har velat starta en utredning, tyvärr. Varför förstår jag inte.

Och på tal om diskbråck, det har jag aldrig tänkt på att det ens skulle kunna vara. Det kan ju absolut vara värt att kolla lite närmre på
 
Sv: Epilepsi?

Medicin mot ep brukar man få bara man beskriver anfallen. Min kompis hund hade bara haft två anfall men hon beskrev dom frö vet och fick ep medicin utskrivet utan problem.
 
Sv: Epilepsi?

Du får vara lite mer bestämd som djurägare och kräva att de gör en utredning! Du har all rätt att låta din hund bli utredd och efter ett sådant här långvarigt krampanfall så skulle jag i alla fall vilja veta vad det är för fel på hunden och inte låta mig avfärdas.
Är det epilepsi kann man ju behandla med bland annat fenemal.
 
Sv: Epilepsi?

Vi har beskrivit flera gånger, men de har inte velat göra något. Nu ska han iaf snart in på undersökning.
 
Sv: Epilepsi?

Byt vet om den ni har inte lyssnar för det låter som EP. Två kompisar till mig har haft EP-hundar och de har medicinerats. I det ena fallet, en Berner Senner blev dock hunden så personlighetsförändrad bla aggresiv och de hade småbarn att de valde att ta bort den. Den andra, en Schäfer mådde utmärkt på medicin. Som du beskriver symtomen är EP mycket möjligt. EP kan visa sig lika olika fr individ till individ som det finns epileptiker nästan.Det beror på vilka nervtrådar i hjärnan som utlöses. Det funkar ju precis som en elkortslutning. Har EP själv samt ett barn m EP. I mitt fall har jag störningen i nerverna som styr armarna så om jag tuppar av så är det armarna som flaxar:crazy: För min son är det nackmuskelaturen som drabbas och han skakar på huvudet UTAN att tuppa av. Trodde först det var ticks. EP på hundar funkar lika dant. De får tom samma mediciner som vi.

EP är oftast ärvtligt så avla inte på hunden och är det gjort så medela om möjlighet finns ägare till avkommor. Lycka till med er vovve och hoppas ni får svar och bot.
 
Sv: Epilepsi?

Kan tillägga också att efter ett anfall blir man vansinnigt trött och det är inte konstigt att hunden är märklig långt efter ett anfall. Själv sover jag en hel dag efter ett 3-4 min anfall. Anfall på mer än 5 min kan bli skadliga och anfall på över 10 min anses så farliga när det gäller människor att hjärnskador oftast förekommer. Om tex min son får ett anfall så efter 5 min ska han ha kramplösande medicin. Borde gälla samma för hundar så det långa anfallet på 25 min har nog tagit hårt på honom. Tror dock inte att det var anfall hela 25 min för då hade han nog varit hjärnskadad. Men när anfallet slutar är man oftast väldigt förvirrad och har noll koll. Dessutom har man ingen aning om vad som hänt eller varför man är så trött och mår så dåligt. Måste vara mycket obehagligt för en liten vovve:(
 
Sv: Epilepsi?

Finns tabletter mot detta.Sen när hunden får krampanfall så är det bra att lägga honom i ett mörkt rum.
 
Sv: Epilepsi?

Vår gamla schäfer (som nu tyvärr inte finns hos oss längre) hade epilepsi. Han hade ganska "lidriga" anfall, men rädslan för att det skulle bli värre fanns ju så vi fick medicin till honom. Han åt tabletter 2 ggr/dag efter det och sen kom anfallen mer och mer sällan för att den försvinna.

Lycka till och hoppas ni får hjälp med honom denna gång!
 
Sv: Epilepsi?

Voff. Jo, vi ska ge dom ett försök till dock eftersom dom känner honom och alla hans egenheter. Vill dom inte starta en utredning så ska vi byta. Finnns några stycken i närheten.

Det med 25 minuter är från det at han kom inspringande tills det att han var som vanligt. Har läst förut att man ska ta tiden vid ett anfall så edt var det jag gjorde.

Konstigt att det kan skilja så mycket från person till person ändå. Hörde för något år sedan om en tjej med EP som bara spydde. Så såg hennes anfall ut, men vi får verkligen hoppas att de lyssnar på oss denna gången.

Zarro Jo, det ska ju vara det bästa. Helst ska man inte röra dom heller har jag förstått, men det lugnar honom så mycket och får honom att "slappna av" och känna sig trygg så det tänker jag fortsätta med.

FengurLaugar Usch vad tråkigt! Jag lider verkligen med dig! Det är så hemskt att behöva ta bort ett djur som varit en del av sitt liv. De blir ju som ens egna lilla bebis. Vad skönt att han fick medicin som lindrade hans anfall, jag hoppas verkligen att det tar det på allvar denna gången, det är så hemskt att se honom krampa när man inte riktigt kan lindra det eller förebygga det.

Nu har han dessutom sträckt en muskel (verkar det som, inga sår syns) i frambenet och haltar nu lite lätt. Det är inte lätt att heta Zimba inte....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 929
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 930
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp