Er första egna häst?

Den första egna hästen för min del var en foderhäst som familjen (ja, mamma och pappa) delade på, men i ärlighetens namn var det mest mamma och jag som red och grejade. Jag var 11 år gammal (-98?) och hade inte så långt tidigare lillgammalt konstaterat att jag ville minsann inte ha egen häst eftersom det var för mycket jobb. Det var ju mycket enklare att rida på ridskolans hästar, fast egentligen ville jag nog gärna ha en häst lika mycket som alla andra hästtjejer i min ålder.

Hästen var en varmblodstravare, ett sto, som var väldigt snäll att ha att göra med, men tyvärr ganska outbildad (som jag minns det) och därför hade lite trix för sig i ridningen, bland annat bockade hon rätt mycket och kraftigt i galoppen. Vi hade kvar henne i det halvår som kontraktet varade, men lämnade tillbaka henne sedan eftersom vi helt enkelt inte tryggt klarade av henne.
2015-02-01112459.jpg


Den första egna köpta hästen kom in i mitt liv något år efter att ovanstående lämnats tillbaka, efter att familjen haft en annan foderhäst som vi tyckte om och vill köpa men som ägaren istället tog hem. Det här var en då sjuårig dansk halvblodsvalack som sedan blev kvar i familjen tills han gick bort i kolik tjugo år gammal för två år sedan :cry: Och det här är nog den hästen som gjort mest känslomässigt avtryck på mig. Det började lite trassligt eftersom han efter någon månad hos oss började bocka och bråka en hel del. Det visade sig dock att han hade kraftiga hakar på tänderna och stora sår i kinden. Inte så konstigt att han bråkade... När det var löst visade han sig vara den snällaste och vänligaste häst jag någonsin mött :love:, men med lite humor :D Vi gjorde en del tillsammans, men framförallt var han en trygg klippa i stormen. När andra hästar har varit skadade, varit svåra i ridningen eller bråkiga i hanteringen så har han funnits där lika vänlig och godmodig som alltid.

Här tror jag är sommaren 2001, ett drygt halvår efter köp. Jag är fjorton år gammal, Lukas är åtta och kusinen två.
2015-02-01113216.jpg


Den här vänliga glada blicken kommer jag alltid att sakna :love::cry:
2015-02-01113010.jpg
 
Ursäktar om en sån här tråd har varit här förr, men har inte sett någon under den korta tid jag varit här och eftersom jag tycker att sånt här är intressant så skapar jag en egen tråd. :D

Den första hästen är väl alltid något speciellt,"en hästtjejs högsta dröm" eller hur var det? ;) Vilken var din första häst? Hur länge sedan var det? Vad var det för slags häst? Hur länge hade du den? Vad gjorde att du fick/köpte den hästen i första taget? Osv. Berätta och lägg gärna in en bild! :bump:


Min första häst är min arabvalack Tamino som jag köpte för snart 6år sedan.
Jag hade helt enkelt bestämt mig för att det va dags att äntligen skaffa en egen häst. Var medryttare innan. Började titta på annonser och fastnade för honom. Tog kontakt med ägaren. Hade inte själv tillräckligt med pengar så bad min pappa om ett lån vilket jag fick :).
Tamino besiktades MEN gick inte igenom.
Behandling mot problemet påbörjades medans jag åkte och titta på andra hästar i närheten. Men nej jag hade ju redan fastnat. Typ en månad senare gjordes en ny besiktning och Tamino va nu helt bra.
Jag åkte tvärs igenom hela landet med transport för att provrida. Åkte typ 7 på morgonen kom tillbaka ca 00.30 på natten. Provred och bestämde mig där och då för att han skulle vara min :).

Har såklart fortfarande kvar honom trots lite problem i början innan vi lärde känna varandra så ångrar jag inte det idag.
Han har även en ung flickvän sen några månader tillbaka :).
 
Här är min första "egna" häst. Dåvarande sambon hade hästar så jag kände inget direkt behov att ha en egen. Men sen tyckte vår veterinär (vars fru är en drivande kraft bakom Täby Galopp) att jag borde ha en själv :D. Pappa var ju stamanställd i kavalleriet så han tjatade också lite. Hur som helst så blev det ett 3-årigt sto e. Diaglyphard och här är hon.
 
Min första egna häst var en fd travare,kallblod som jag köpte 11 jan -97. Jag hade tjatat i flera år,och tillslut så gick mina föräldrar med på det,men jag fick betala hästen själv. Överlyckliga jag ville självklart ha en "nordis" som dom i stallgänget på tuva, hittade på en i närheten genom en lapp på våran mataffär. Världens finaste häst fann vi där,men halvgalen. Tack och lov så skötte hon sig under provridning så jag fick köpa henne.

Ja,ni förstår ju,allt blev bara fel,med tanke på att ingen av mina föräldrar hade hästvana öht,och jag hade nyss fyllt 11 så bör jag ha satsat på en äldre läromästare. Hästen var 7,funkade inte på banan för hon blev galen.

Hur som helst,det var något slitigt år,men OJ vad jag lärde mig (och henne) saker, och vi kunde gått genom eld och vatten för varandra tillslut.

Vi hjälpte en bonde valla in hans kossor som rymt,iförd grimma och grimskaft. Åren innan kunde hästen tvärvända och ta fullt sken hem när som. Men tillslut så hittade vi verkligen en riktig vänskap,hon litade på mig,och jag på henne. 12 år fick vi ihop,nu vandrar hon på trappalanda. Kommer aldrig glömma henne.

Sitter vid datorn nu,så kan läga in bild,här har ni Sörflickan:

10400354_1193634395233_4204211_n.jpg


199872_1779042430068_3477299_n.jpg
 
Min första egna häst hette Holly. Hon var min älsklingshäst på ridskolan, jag hängde där jämt och ägnade timmar varje dag åt att sköta henne. När hon skulle pensioneras från ridskolan frågade de om jag ville köpa henne. Mina föräldrar hade inte mycket att säga till om i det beslutet kan jag säga, jag tömde gladeligen sparkontot och var världens lyckligaste tjej! Jag tror att jag var 14 år när jag köpte henne, så det är runt tio år sedan. Vi fick några fina, härliga år tillsammans. Vi red ut nästan varje dag, badade i sjöar, borstade och gosade i timmar, gick promenader ihop, hon kändes som en del av mig, som att vi kunde läsa varandras tankar. Jag kunde ha henne lös på stallgången, spränga fram barbacka i full galopp, hoppa stockar i skogen, med Holly kändes det som att jag kunde klara allt! Jag målade namnskyltar och sydde täcken till henne, jag dyrkade marken hon gick på. Åren med henne var som en sagodröm. I mina ögon var hon världens vackraste, min drömhäst. Holly var den snällaste häst man kan tänka sig, och hon lärde mig så otroligt mycket. Jag fick lära mig att bli en bra hästmänniska genom att pröva mig fram och var alltid fullständigt trygg, särskilt med tanke på hur mycket jag var själv i stallet som barn var hon den perfekta förstahästen.

För snart fyra år sedan fick drömmen dessvärre ett abrupt slut. Stallägaren hittade Holly blockhalt i hagen, det visade sig vara en hovbensfraktur. Vi försökte behandla, men hon blev aldrig riktigt bra. Hon fick en fin sista sommar då hon gick på bete på gården min mamma just hade köpt. I november 2011 fick hon somna in, nästan 27 år gammal. Jag har aldrig varit så hjärtekrossad som då, och jag saknar henne fortfarande så att det gör ont. Om jag blundar kan jag fortfarande nästan känna hennes doft i näsan och hennes mjuka päls mot handflatan. Alltid älskad, alltid saknad, min vackra änglahäst.

4957-1422829020-3f797fe3271e83adc8d784ec7092c94d.jpg


4955-1422828668-3f15c4f22e4d9a587aa640074f02d7e0.jpg


4958-1422829098-9fd32f4dccd073f8756604b45c8c57ff.jpg


4956-1422828774-5150e2ec0828da28e2dee9c7fbc0ad44.jpg


4954-1422828573-3cd9368be999b62fc864bc329a89b3c3.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: bobbbo
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
611
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp