Bukefalos 28 år!

Er nästa hund...

Sv: Er nästa hund...

Alaskan Malamute + Siberian Huskey = alaskan huskey :)
 
Sv: Er nästa hund...

Blir det en blandis då, eller är det en reggad ras?
 
Sv: Er nästa hund...

Det blir en blandis ..

Fast Alaskan Husky har sällan så mycket Malamute i sig, "Alaskan husky" är en salig blandning av tåliga och smidiga hundar som fungerar i spann/drag

Så Fjunet är lite ute och cyklar ;)
 
Sv: Er nästa hund...

Som du ser ovan ( mitt svar till fjunet ) så får du en alaskan husky ( blandis )

Och NEJ det finns ingen "RAS" som heter så och det finns väl inget överdrivet intresse att få den till att bli godkänd heller.

Fast var och varannan bybo i fjällen har en egen liten uppfödning ;)
 
Sv: Er nästa hund...

kpist skrev:
Jag har alltid trott att att PON är förkortningen för Polski Owczarek Nizinny.

Skrev fel... :smirk:
Läste om en PON på en annan sida och då var väl tankarna någon annanstans när jag skrev inlägget... Peruan ska det vara :angel:
 
Sv: Er nästa hund...

De tar med andra ord de välfungerande hundarna och parar dem? Oavsett ras?
 
Sv: Er nästa hund...

Nja inte helt oavsett ras...

Husky, vorchte m.f brukar vara vanliga att korsa in...

Nu mer så avlar man ofta på blandisen som sådan ( alltså en redan blandad alaskan husky )
 
Sv: Er nästa hund...

För inte så länge sedan fanns en liknande tråd där man skulle önska sig en annan ras än den man hade. Om man valde fritt -vilken hund hade man önskat då?

Men nu undrar du vilken ras det blir och jag känner mig därför tvingad att tänka efter ordentligt. ;) Här gäller det mao att vara realist! :)

Jag är ganska säker på att nästa hund blir en schnauzer eller en dvärgschnauzer. Skulle det (mot förmodan) bli en stor hund, så tror jag att airdale terrier ligger nära till hands.

Jag har insett att jag trivs bra med de hundar som inte är alltför stora, inte fäller och som är lagom krävande. Jag tycker mycket om att pyssla med pälsen och jag tycker om hundarnas utseenden. De är i mitt tycke snygga, lite strama, men har godmodig blick. Vidare så gillar de att samarbeta och är alerta. Viktiga egenskaper tycker jag - för jag vet att jag skulle bli uttråkad av en vinthund - även om vissa av dem är vansinnigt snygga!

Men, kunde jag få en exakt likadan hund som jag har redan så hade det aldrig blivit någon annan ras och då hade jag hållt mig till dvärgschnauzern.
 
Sv: Er nästa hund...

Jag äger en Mittelspitz men har efter delad vårdnad i ett par år nu fått "ge upp" om henne då hon är och kommer förbli min mors hund. Jag duger som "tränings-kompis" och promenad-kärring, men matte är min mor. Hon är långtifrån en enmanshund, men det märks väl vem som betyder mest.... ;)
Ska dock paras med en papillon (ja, no need att hoppa på mej över blandrasaveln, det är inte mitt val) och förhoppningsvis tar vi en av valparna. De papillon jag träffat på agility-kurserna har varit mycket sympatiska hundar som varit rätt lika vår lilla Mittelspits - men med lite mer mod.
Skulle dock gärna haft en Mittelspitz igen, har nästan bara positivt att säga om våran lilla - det enda negativa är att hon är lite "vek" och det har gjort att hon är lite väl "hästrädd". I övrigt är hon lagom stor, otroligt "behändig" - är med överallt & "aldrig några problem", hon är lättlärd och en otroligt pigg & glad hund.

Men allra helst vill jag ha en whippet. Gillar alla vinthundar, just whippeten är alldeles lagom i storlek. Och otroligt vackra!
Men sambon är inte förtjust alls i vinthundarna, så jag tror att jag måste ta hänsyn till det. Hunden ska ju trots allt bo i samma hem :)
 
Sv: Er nästa hund...

Jag skulle nog skaffa Papillon igen. Jag har haft 4 st och är mkt nöjd med dem.
De är friska, tåliga små hundar med mkt intelligens och kan vara med nästan överallt.De är lite som stora hundar i små förpackningar, inte mesiga eller veka små soffkuddar.

Här är mitt ena hjärta:
154033856oXedqp_ph.jpg
 
Sv: Er nästa hund...

Hon är jättesvår att ta bilder på - är liten, helsvart och hårig. ;) Blir oftast bara en svart liten "boll" med två röda "pluppar" (ögon).
Men jag har en upplagd där hon ser lagom kaxig ut;

vovvan_liten.jpg


(men hon är inte hundra rastypisk då hon ännu så länge har dåligt med underull - inte lika hårig som de ska vara. Men har gått bra på inofficiella utställningar, har ju ett väldigt fint huvud och är fin i övrigt. Underullen KAN komma "ikapp" tids nog, vi hoppas det)

Hon kommer från den här kenneln;
http://www.sessmiros.net
Pappa till våran är Japijami.
 
Sv: Er nästa hund...

biffen skrev:
Jag vill ha en Parson Russel Terrier, eller en en långbent JRT.

Trevlig, lagom stor ras med mycket hjärna...

Ojoj... mycket hjärna är det minsta man kan säga... :D
men nog den roligaste hundrasen jag träffat på....
 
Sv: Er nästa hund...

Hmm har en riesen nu å det finns väl risk att det blir en ny nästa men om det inte skulle va en riesen skulle d nog vara en:

Grayhound För att dom har samma temperament som jag
Bullterrier För att dom är så grymt snygga å jag kanske vill ha en lite mindre men ändå ingen pyttehund nästa gång.
Gordonsetter för att jag är uppvuxen med rasen å saknar den typen av hund lite.. men en gordon blir det bara om jag får ett jobb som inte tar allt för mycket tid å dessutom får min efterlängtade hästgård på landet :D
 
Sv: Er nästa hund...

Jag vill ha

En HOVAWART
En AUSTRALIEN CATTLE DOG
En AZAWAKH

vi har redan varit o tittat på hovawart o bestämt oss för den rasen..så snart blir det att leta valp :love:

cattle dog har jag alltid haft ett öga till, jag älskar att träna "lydnad" o konster och annat och dessutom vill ja ha en hund som gärna vill vara ute mycket och vara i närheten...en hund som är lätt att ha med överallt! sen är det bra hundar när man är ute och rider o så.

Och en ljust brun azawakh med vitt bröst och gyllena ögon....vem kan motstå!! uppenbarligen inte jag och dem är så vackra, och graciösa. nångång i livet kanske man får ÄRAN att ha ha en sådann hund... :)
 
Sv: Er nästa hund...

men jag måste påpeka att min irländska setter fortfarande är number one :love: finns ingen bättre hund, alltid full med energi, mycket intelligent och jordens gosigaste. underbar!!
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 248
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 194
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 887
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
816
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp