Er ridning

Så nöjd med vårt lilla ridpass idag!! Red ut på grusvägarna här omkring och övade på att inte springa iväg från hjälperna, utan att samla oss och lugna ner oss lite. Mayford var faktiskt mycket bättre idag än vad hon vanligtvis är. Minimalt med hästätande buskar etc, vilket var väldigt skönt (=jag kunde slappna av mer). På vägen hem gick hon även i en relativt trevlig form då jag gått slalom, lagt volter och arbetat sidleds osv ett tag. Kan verkligen se stor skillnad från när jag fick henne för 3 månader sedan. Tyvärr var hon lite känslig i fötterna efter en rejäl verkning för ett par dagar sedan, men det är ingenting jag är orolig över då hovis verkade ner rätt rejält.
 
Den första filmen är från Tranemo och den andra är från Viktoria Carlerbäcks bana i Målsryd utanför Borås. :)
Aha, det var därför jag tyckte det kändes lite bekant ändå. Tyckte ridhuset i Tranemo filmen kändes bekant och det visade sig vara det jag trodde.

Oh, perfekt att det finns två fina terrängbanor inom humant avstånd från mig. :p
 
Har varit och ridit nu och det gick super bra!!! Vi hade markarbete och tränade på att använda ytter mer i svängarna. Vi red över bommar på långsidan, gjorde skänkelvikningar, bommar igen (andra bommar) och galopp bommar på C-volten. Allt gick väldigt bra för mig och... Inte för att skryta men jag var bäst tack vare min fina ponny kille! :heart Svårt var det med att vända rumt hela hästen på galoppbommarna på volten! Att nåt så lätt kan bli så svårt :p Var nog så för de flesta, men ännu värte, ridskolehästarna tyckte att de lika gärna kunde skita i bommen vid X och ville inte ens vända in utan fortsatte rakt fram. Ponny gjorde det super bra och tyckte att bommar var nästan lika roligt som hinder :D Han "hoppade" alltså över dom i glädje! Världens duktigaste ponny!!! :love:
 
Har varit och ridit nu och det gick super bra!!! Vi hade markarbete och tränade på att använda ytter mer i svängarna. Vi red över bommar på långsidan, gjorde skänkelvikningar, bommar igen (andra bommar) och galopp bommar på C-volten. Allt gick väldigt bra för mig och... Inte för att skryta men jag var bäst tack vare min fina ponny kille! :heart Svårt var det med att vända rumt hela hästen på galoppbommarna på volten! Att nåt så lätt kan bli så svårt :p Var nog så för de flesta, men ännu värte, ridskolehästarna tyckte att de lika gärna kunde skita i bommen vid X och ville inte ens vända in utan fortsatte rakt fram. Ponny gjorde det super bra och tyckte att bommar var nästan lika roligt som hinder :D Han "hoppade" alltså över dom i glädje! Världens duktigaste ponny!!! :love:
Hoppas ni inte srtördes allt för mycket av att vi gick utanför med trimmer och klippte gräs bara :p
 
Nej då, ingen fara alls!
Vi ville inte slå för nära ridhuset ifall någon häst skulle bli rädd, nästan så jag funderar om jag såg dig idag eller om du såg mig. Det var jag som gick med trimmern med reflexbyxorna.

Ska snart slänga upp en liten film från slutet av mitt pass för tränare, i och för sig när tränaren rider, men var riktigt lärorikt att se sin häst röra sig korrekt under annan ryttare och få beröm för sin ridning. :)
 
Idag körde vi en välbehövs ridlektion för min superduktiga tränare, som även passade på att testa min tant de sista minuterna av passet.
Det var riktigt lärorikt att se från marken och riktigt bra att få bekräftar från tränaren, det som hon sett på marken och även kände uppsuttet också. :up:

Vi hade kört ett dressyrpass innan, med mycket volter, liten fyrkant på volten med framdelsvändingar och avslutade med skänkelvikningar (som min tant har svårt för åt vänster).

Hon tar inte riktigt vänsterskänkeln då hon verkar vara lite stel då, men det ska vi jobba på. :)

 
Pallrade mig ut till stallet idag trots ihållande huvudvärk hela dagen. Blev enbart skrittarbete på fröken, men det gick bra! I början var det lite tjafsigt det här med att arbeta ordentligt, men efter en del volter och mycket tragglande blev det lite skänkelvikning, öppna och sluta och sen i slutet tränade vi på att rygga. Tidigare har det vart huvudet i vädret, tagit ett halvt steg bakåt/åt sidan och sen typ inget mer. Idag mycket bättre! hon kom ner med huvudet, hade hållning själv och backade på bra och rakt nästan alla gånger :p Så skönt att hon "släppte" och inte drog i tyglarna åt andra hållet i protest utan jag kunde ta ett lätt tygeltag, säga att vi ska backa och sen på med lite skänklar, hon sänkte huvudet och backade flera steg i rad och tyglarna blev lösa :D och hon blev hur fin som helst i formen efter några ryggningar, precis som att hon slappnade av och kunde arbeta bättre. Vi ska nog ta och träna på det lite fler gånger :) Kort men intensivt pass på ca 25 min
 
Jag tog en en tur i höstvädret som för en gångs skull var soligt! Pigg pålle och ännu piggare kossor i hagen breve :cautious: först en bock-glad kalv som följde oss en bra bit, isisen var inte riktigt nöjd och sprang iväg en bit för att sen glo ikapp med kossan.

Senare på turen stog en hel flock som gärna sprang med. Denna gång blev pålle inte riktigt lika stressad men taktade hela vägen förbi.

Bortsett från det var pålle pigg och lyhörd och fick till taktren tölt längre sträckor:love:
 
Jag har också en pigg och glad pålle. :D

Hon fick sista dosen Metacam i lördagskväll och hon känns och ser ut som vanligt. De dagliga skrittpromenaderna innebär småjogg för mig om jag vill hänga med i tempot. Igår longerade jag några varv för att se hur hon rör sig i traven och det enda som inte verkar funka ok är hennes hörsel. När matte står i mitten och hojtar PTROOO så ska man INTE springa fyra extra varv bara för att det är roligt. :devil: :rofl:
 
Var ute på en blåsig tur idag. Hade sällskap av en kompis och hennes häst och jag red först på min nya häst (haft honom i sju veckor) som inte brytt sig ett spår om att gå först innan eller varit tittig eller liknande. Idag var han ofokuserad och tittade på lite soptunnor osv och blev mer och mer spänd ju mer det blåste. Jag blir spänd själv och har nära till att bli rädd och kämpar med min ridrädsla i perioder och det är just tittighet och spänning som skapar obehag hos mig, vilket gör det ännu värre för hästen och så är den onda cirkeln igång. På tillbakavägen tyckte han att en hoppmatta i en trädgård var läskig och han blev spänd som en fiolsträng..Då hoppade jag av..Innan nånting hände..Och så promenerade vi tillbaka och vi slappnade båda av. Red lite i paddocken när vi kom tillbaka mest för att "skärpa" till mig. Då var han ju lugn och avslappnad men kändes fortfarande ofokuserad...Så inte den bästa ridturen men vi kommer igen. Och bara för någon vecka sedan skrev jag i en tråd här att jag inte har på hästen att göra vissa dagar i månaden..;)
.haha och där satt jag nu..Och kom på det för sent ;)
 
Idag har jag bara hunnit rida en häst o lotten föll på Meyja, en av mina unghästar. Vi tränade i paddocken på framförallt att flytta rumpan, framdelen, öppna och något som liknar skänkelvikning. Hon var kanonduktig! Det här är kanske femte passet sedan vi började med flytta rumpan, sen har det gått med rasande fart att förstå resten!
wpid-wp-1443180685558.jpeg
 
Hoppning på schemat idag, riktigt nöjd för att vara mig som normalt blir en fegis när det blir lite högre. Börjar kännas att jag och tant börjar lita på varandra och att hon är väldigt snäll och ärlig. Hoppade tunnan på första försöket, trots lite tveksamhet, men vi kom över och matte satt kvar. :up:
Vågade mig även på att höja lite, då det kändes så bra. Vi har en hel del kvar att öva på, men självförtroendet växer. :)

 
Har inte blivit mycket ridning för min del denna veckan, har jobbat mycket. En unghäst reds i måndags, Gamlevallacken och andra unghästen longerades med equiband i tisdags. Tricktränade med mitt äldre sto i onsdags. Alla lediga torsdag och igår red en tränare bägge unghästar och jag själv tog ett lösgörande arbetspass med Gamlevallacken.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp