Bukefalos 28 år!

Ersättning p.g.a vårdslöshet

T

Toscanova

Vet inte om tråden hamnat rätt. Annars kan en mod gärna flytta den =)
-----------------

Det är en familj som har en häst i samma stall som mig och när vintern började så sa jag åt dom att dom absolut INTE ska ha broddar på i hagen.. Egentligen ska man inte behöva säga det för man ska INTE ha det.

Iallafall för 4 dagar sedan så sparkade deras häst min ena 2-åring så hon stod på tre ben. Jag och tre till var i stallet så har vittne. Jag kollade deras häst och jovisst hade hon broddar på alla fyra :mad:

Blev ett stort hack och ganska mycket blod.

2-åringen kunde inte ställa ner benet på ett dygn. Nu kan hon ställa ner det men är inte bra alls. Vi måste vet.bes och röntga henne för att se om detta kan påverka framtiden.

Jag är sjukt ledsen då hon skulle bli min nästa tävlingshäst :cry:
Är så orolig att det här har gått åt h*lvete..

Nu vill jag att dom ersätter detta. Men jag har varit snäll nog och sagt att dom behöver bara betala hälften. Sa även att jag inte vill bli osams men att jag inte har ekonomi till sådant p.g.a slarv/vårdslöshet.

Deras svar är att dom inte heller vill bli osams men nu får det vara nog.

Dom tänker alltså inte betala.

Hur ska jag göra?? Det är ju dom som har gjort STORT fel.
Hur ska jag få pengarna?
Har hört att det går att ta deras häst tills dom har betalat. Stämmer det?


HJÄLP!!
-------
JA, för fyra dagar sedan.. Hmm... finns inge is eller snö så varför har dom ens broddar??
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Jag har ingen aning om vad det finns för regelverk kring detta men funderar på det här med "vill inte bli osams"- ibland har man sin stora rätt att bli förbannad och då även osams och tyvärr har det bättre effekt på en del än att försöka gå den snälla vägen fram. För även om du inte får pengarna tillbaka så kanske de kommer ihåg vad obehagligt det var när du blev arg att de hädan efter tar sitt ansvar och följer de direktiv de får.
Har ni några skriftliga regler kring broddar och annan säkerhet i stallmiljön? Annars kanske ni skulle skriva sådana som nya får skriva på och är det något de tycker är konstigt så motivera varför samt erbjud er att vara behjälpliga om det anses vara krångligt med något men sen om någon på grund av nonchalans struntar i reglerna så har man ju rätt att bli riktigt förbannad för det är ju för hästarnas skull man främst har regler och dessa som nu drabbat dig bör ju få veta att du är upprörd.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Vad är det för regler i stallet?
Ja menar är ni båda parter inhyrda?

Är det en regel på att broddarna skall av?

Här hos oss hyr folk in sina hästar, vi har regel på att man skall ta av brodden vid ihopsläpp men sedan får de ha broddar på sina hästar, är det så att det händer en liten olycka för man ta det då man visste om reglerna.

Vill de inte följa reglerna åker de ut.

Tråkigt för din häst, verkligen, hoppas det löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Du kan inte ta deras häst, hur har du tänkt att det ska gå till?
Vägrar dessa personer att betala och du anser dig ha rätt till ersättning, så lär du få kontakta en advokat, men det lär kosta mer än röntgen och veterinärbesiktning.

Min häst blev skadad på grund av vårdlöshet/olyckliga förhållanden förra sommaren, vilket kostade mig runt 60-80 000 kr.
Det var inte ens värt att gå vidare för den summan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Tråkigt för din häst, hoppas det ordnar sig!

För det första ska man alltid skriva ett avtal om reglerna som gäller, kan bli svårt att kräva ersättning för något ni bara pratat om med varandra tror jag.
Och ta deras häst tills dom har betalat, hur ska det kunna gå till och vad skulle det tjäna till?
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Det handlar om vilka regler som gäller i stallet, och inte privata regler som hästägarna själv vill sätta.

Har man en regel om att broddarna ska vara av i hagen, så torde det också finnas något som talar om vad som sker om man inte tar av hästen broddarna.

Nej du kan inte ta denna häst i pant, om du ändå dristar dig att göra det så har du begått egenmäktigt förfarande vilket ägaren kan anmäla dig för. Samtidigt så har du vårdplikten för hästen, vilket innebär att du ska fodra, mocka och skulle hästen skada sig så kan du få stå där med hundhuvudet vilket knappast kan vara värt det besväret.

I de stallar jag har stått så har skador reglerats i kontraktet på så sätt att hyresvärden har krävt att hästen varit minst veterinärvårdsförsäkrad och man har också velat ha reda på i vilket bolag så vi har haft pärmar med en kopia av försäkringsbeskedet i stallet. Man har helt enkelt stått där på egen risk.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Det är en familj som har en häst i samma stall som mig och när vintern började så sa jag åt dom att dom absolut INTE ska ha broddar på i hagen.. Egentligen ska man inte behöva säga det för man ska INTE ha det.

Vad då "ska inte" ha broddar i hagen?

I vårt stall är det en självklarhet att man har broddar i hagen på skodda hästar vintertid. Visst kan en spark med broddar om man har otur ta värre än en utan brodd, precis som en spark med skor kan ta värre än en utan skor. Jag anser dock att skaderisken är ännu större om man låter skodda hästar halka runt obroddade i en isig hage.

Sen om det är nödvändigt vid den här årstiden är ju en annan sak.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Det är ju långt ifrån självklart att hästen ska gå obroddad. Snarare tvärtom, om den är skodd och det är underlag som behöver brodd. Fläkskador har sämre prognos och är betydligt vanligare än broddskador efter spark, så rent generellt är det nog tvärtom, behövs brodd ska det användas. Gillar man inte det läget är det nog snarare den obroddade hästen som bör tas ur hagen.

Vill de inte erkänna dina krav får du stämma dem. Kostar mycket och jag skulle nog säga att det är tveksam utgång, men kontakta en jurist för att höra vad du har för chanser i rätten.

Självklart kan du inte ta deras häst, det är straffbart.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Vad då "ska inte" ha broddar i hagen?

I vårt stall är det en självklarhet att man har broddar i hagen på skodda hästar vintertid. Visst kan en spark med broddar om man har otur ta värre än en utan brodd, precis som en spark med skor kan ta värre än en utan skor. Jag anser dock att skaderisken är ännu större om man låter skodda hästar halka runt obroddade i en isig hage.

Sen om det är nödvändigt vid den här årstiden är ju en annan sak.

håller med. hellre broddspark än fläkskada. tycker det är förbannat oansvarigt att släppa ut en häst med skor utan brodd när det är halt. kan man inte ha dom ihop med andra hästar när dom är broddade så så får man sära på dom.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Det är ju långt ifrån självklart att hästen ska gå obroddad. Snarare tvärtom, om den är skodd och det är underlag som behöver brodd. Fläkskador har sämre prognos och är betydligt vanligare än broddskador efter spark, så rent generellt är det nog tvärtom, behövs brodd ska det användas. Gillar man inte det läget är det nog snarare den obroddade hästen som bör tas ur hagen.

Vill de inte erkänna dina krav får du stämma dem. Kostar mycket och jag skulle nog säga att det är tveksam utgång, men kontakta en jurist för att höra vad du har för chanser i rätten.

Självklart kan du inte ta deras häst, det är straffbart.

Håller med! Om underlaget kräver brodd skulle jag aldrig släppa ut min utan. Nu behövdes det ju tydligen inte pga underlaget men att hästar ska gå obroddade i hagen är absolut ingen självklarhet.

Det stod en artikel i ett av de senare numren av tidningen ridsport där de hade tagit upp detta med en jurist som sade att det är i stort sett omöjligt att få ut någon form av ersättning i sådana här fall då var och en ansvarar för sin häst. Har man hästarna ihop får man räkna med att det kan uppstå skador och var och en ansvarar för sin egen försäkring etc.
Kan se om jag hittar artikeln, har många tidningar liggandes :angel:
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Vi har alla hästar broddade vintertid, ihopsläpp är inget undantag, släpper man ihop en ny flock vintertid så tar man den risken annars får man vänta. Jag vet inte vad erat stalls regler är, men jag har aldrig varit med om ett stall som förbjuder broddar då det är som skrivits tidigare vanligare och svårare skador vid halkningar och fläkningar.
Därför skulle jag inte förutsätta att det är "fel" med broddar i hagen.

Det är jättetråkigt att din häst blivit skadad.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Nu vill jag att dom ersätter detta. Men jag har varit snäll nog och sagt att dom behöver bara betala hälften. Sa även att jag inte vill bli osams men att jag inte har ekonomi till sådant p.g.a slarv/vårdslöshet.

Har man häst får man nog se till att man kan lösa sådana här saker ekonomsikt, för de uppstår tyvärr emellanåt om man har otur - det behöver absolut inte vara någons fel. Vet själv hur det är då min häst fick en spark med fraktur som följd i hagen. Det är sånt som händer helt enkelt.
Att försöka driva det hela vidare juridiskt kommer säkerligen bara bli en dyrare historia för dig än att betala veterinären.


Har hört att det går att ta deras häst tills dom har betalat. Stämmer det?

Nej det stämmer inte. Du har ingen som helst rättighet att ta deras häst. Det är brottsligt.

Ledsen att din häst blivit skadad, men som sagt - det är sådant som händer och som man får ha med i beräkningarna som hästägare. Hoppas att det inte är något allvarligt. Men du bör ta hästen till en veterinär omgående.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Så tråkigt med din häst. :( Hoppas att den blir helt bra. :)

Men jag tror att det blir svårt att hävda något om det inte står specifikt i uppstallningskontraktet att man inte får ha brodd i hagen eller dylikt.

Vi har (rid) hästarna broddade på vintern i mitt stall. Även vid hopsläpp. Man är ansvarig för sin egen häst och olyckor kan hända. Så är det ju tyvärr här i världen.

Tror inte riktigt du kan komma någon vart med det här, och deras häst kan du ju inte ta. Att dra in advokater kommer att kosta bra mycket mer än det smakar kan jag nästan lova dig.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Det är absolut inget konstigt eller fel med att ha hästarna broddade i hagen, fläkskador kan vara riktigt svåra och då tar man ofta hellre risken med att ha hästarna broddade i hagen.
Däremot kan jag tycka att om du har sagt att du inte vill ha din häst med deras om den är broddad ska ju de självfallet underrätta dig om att de vill/tänker ha sin häst broddad ändå. Sedan är det väldigt slarvigt att inte ta ut broddarna nu när det är så pass bra underlag i hagarna men å andra sidan kan det vara väldigt svårt att skruva ur dem själv om de suttit i ett tag.

Tråkigt med din häst och jag hoppas det inte är en allvarlig skada men jag tror inte du har någon rätt på din sida som gör att du kan få ersättning från dem, däremot bör du med tydliga ordalag be dem vara ärliga i fortsättningen så du har valet att flytta din häst om de vill ha sin häst broddad.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

TS verkar bo i värmland, frågan är om det inte har varit/är behov av brodd vid ridning fram till ungefär nu. Det var inte länge sedan det var isigt här i stockholmstrakten,
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Väldigt tråkigt att din häst blev skadad. Jag hoppas att det går bra.
Men såvida det inte är mot stallets regler att ha hästen broddad i hagen, ser jag inget skäl till att de ska ersätta ekonomiska kostnader, då det inte är att betrakta som vårdslöshet.

Jag skulle aldrig drömma om att ha min häst obroddad i hagen vintertid, då vintern här i Stockholmstrakten ofta är lika med en nedrans massa is utöver snön. I de (två) stall jag stått i hade vi inte ens kunnat ta oss till hagen med hästen utan brodd, vissa månader. Jag tar hellre en broddspark än en fläkskada.
Nu vet jag inte hur underlaget har varit hos er, men här var det isigt på flera ställen för bara två veckor sedan ca. Jag har "varit tvungen" att ha kvar broddarna tills nästa skoning tidigare, pga de suttit för hårt för att få ur, och är så fallet kan det ju hända att hästen får ha kvar brodden en-ett par veckor efter att isen försvunnit. (Menar bara att det inte behöver vara slarv som gör att brodden sitter kvar.)
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Den ena hästen i stallet hemma klarade sig med brodd fram, men den andra vågade inte gå ut utan brodd p alla fyra när det var isigt. Han var som bambi. Om det står i stallets regler, och ägaren till hästen med brodd skrivit på papper att denne ska följa reglerna kan du göra något(då kontakta advokat), annars är det bara att bita ihop rent lagligt och betala själv. Du kan absolut inte ta någon annans häst, det är bara i vissa fall när det finns som klausul i inackorderingsstall som stallägaren kan ta hästen när betalning uteblir.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Om du är beredd att satsa pengar på att få ersättning kan du ju alltid kolla med en advokat om det skulle ga att kräva ersättning med hänvisning till Byggningabalken från 1736, Där finns en paragraf som, såvitt jag vet, inte är upphävd utan fortfarande ska gälla.

22 kap. Om den, som sårar eller dödar annans fä eller hund, och om någon köper eller säljer sjukt fä; så ock om fä eller hund skadar annans fä

7 § Dräper fä annans fä, som ej ätas kan; betale ägaren hälften av dess värde, som dräpt blev. Kan det ätas; gälde fjärdung, och det döda tage han, som det förr ägde. Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan. Är fä vant att skada göra, och vet det ägaren, eller är han där om varnad; gälde dubbelt mer än sagt är. Samma lag vare om hund, som fä biter, eller sargar. Gör hund skada tredje gången; betale dess ägare som sagt är, och döde hunden.

(Min kursivering)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 618
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 522
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp