Bukefalos 28 år!

Ersättning p.g.a vårdslöshet

Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Du får nog backa lite, första frågan är som många påpekar, vad är reglerna i stallet?

Det är inte alls så självklart som du menar att de du delat hage med har varit gjort ett stort fel. Om ni delat hage hela vintern utan att du kontrollerat att de andra hästarna är obroddade så känns det inte direkt som det varit en högprioritetsfråga. Hur är det med andra hästar på stället, går de med eller utan brodd? I synnerhet när det gäller ridna hästar, oskodda hovar broddar man inte (möjligen sätter man broddade boots. Normalt sett är det risk för fläkskador på skodda icke broddade hästar vintertid i Sverige, dina unghästar är troligen både busiga och barfota och om det stämmer så är det direkt oansvarigt att låta andra hästar gå utan brodd i hagen och försöka leka med så olika vilkor.

Är du säker på att skadan förvärrades av brodd? Brodd kan ta riktigt illa men det kan skor också göra.

Har du överhuvudtaget tagit hästen till veterinär? Du verkar inte så (jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig)? Att över huvudtaget börja diskutera ersättning innan veterinärbesök och diagnos är bara dumt, och om hästen inte ens stödjer på benet kan det vara riktigt illa och prognosen kan påverkas ordentligt negativt av att inte behandlas.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Vi är båda inhyrda. Stallägaren håller med mig då jag TYDLIGT sa att deras häst EJ ska gå i samma hage som mina om den har brodd för isåfall får dom ersätta om det händer något. Dom sa okej men hon sparkar inte. Mitt svar var att även den snällaste kan sparka så NEJ.

Borde inte då dom ersätta?


Jag är så jävla arg :mad:
Det är jobbigt psykiskt då hästen betyder allt för mig.

Hon kan skritta nu men ej trava utan att halta.
Behöver ändå kollas upp för påverkan i framtiden.



Det har inte varit isigt mellan hage och stall. Och absolut inte i hagarna.

Det har inte varit isigt på över en och en halv månad på vägarna.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Vem släppte ut den i hagen, hästägaren eller stallägaren?

Jag tror tyvärr att om de inte vill ersätta dig är det ganska kört.. Att driva det rättsligt skulle antagligen kosta betydligt mer och risken är stor att du inte går vinnande ur det..
Hoppas din häst är ok!
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Var bor du om det inte varit halt på vägarna på så länge, trodde det var Värmland, och i mina ögon är det risk att halka om det är vinterväglag.

Som sagt vägrar de att betala så återstår rättsliga prövningar med mycket oviss utgång. Har ni endast en muntlig tillsägelse och inga skriftliga regler i exempelvis kontraktet så kommer troligen ord stå mot ord+att du faktiskt vetat om att hästen varit broddad och ändå låtit hästarna gå tillsammans. Har du inte tagit hästen till veterinär än så lär det bli ännu svårare att få rätt. Och är hästen redan ohalt i skritt utan behandling så kan det mycket väl vara bra om en vecka helt utan behandling och då finns det inget att processa om.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Vet inte om tråden hamnat rätt. Annars kan en mod gärna flytta den =)
-----------------

Det är en familj som har en häst i samma stall som mig och när vintern började så sa jag åt dom att dom absolut INTE ska ha broddar på i hagen.. Egentligen ska man inte behöva säga det för man ska INTE ha det.

Iallafall för 4 dagar sedan så sparkade deras häst min ena 2-åring så hon stod på tre ben. Jag och tre till var i stallet så har vittne. Jag kollade deras häst och jovisst hade hon broddar på alla fyra :mad:

Blev ett stort hack och ganska mycket blod.

2-åringen kunde inte ställa ner benet på ett dygn. Nu kan hon ställa ner det men är inte bra alls. Vi måste vet.bes och röntga henne för att se om detta kan påverka framtiden.

Allvarligt, du har sagt åt dem att inte ha broddar när vintern började?
Det är väl fullkomligt självklart med brodd på vinterunderlag! Hade du tänkt att den skulle halka omkring som på skridskor? Hästen är ju skodd och då glider den på järnet. Du borde ju ha märkt om hästen hade broddar eller ej då ni står i samma hage under vintern.

Och varför i all världen har du inte kontaktat vetrinär fast det gått över 4 dagar och hästen inte kunde ställa ner benet?

Personligen hade jag aldrig gått med på att ha utan brodd vintertid, det enda undantaget är oskodda unghästar. När det gäller sparkskador är det ju en risk man tar när hästar går ihop. Det är också rätt sällan som en spark är totalt oprovocerad när hästar gått länge ihop, ofta har de "tjänat ihop" till en så hårdhänt tillrättavisning.
Jag tror inte att du kommer att ha någon lycka i dina krav, däremot bör du nog skilja din häst från den flocken i och med att du och ägaren inte kommer överens.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

*KL*

Sen kan man ju spekulera vidare - hur stor och betydande del av skadan beror på just det faktum att hästen var broddad? Det kan ju faktiskt vara så att det som tog mest illa hade tagit lika illa även utan broddar...
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Jättetråkigt att din häst är skadad.

Men jag måste fråga, var i Värmland bor du när du säger att det inte varit is på en och en halv månad? :crazy:
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Har hästen alltså blivit utsläppt med dina hela vintern, broddad? Vad säger veterinären? Mycket hänger ju på den veterinära bedömningen av skadorna. Är det solklara broddskador? Dokumentation är ALLT om du vill driva detta vidare.

Med tanke på hur allvarligt du utmålar skadan så utgår jag från att du hade veterinär på plats samma dag som olyckan inträffade och att allt är dokumenterat sedan det hände?
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

*kl* Men oavsett om det är rätt eller inte rätt att ha brodd på så har TS tydligen sagt till dem att inte släppa sin häst i samma hage som hennes när den har broddar på.

Vilket i mina ögon betyder att det finns andra hagar att välja på vilket de tydligen struntat i och dessutom garanterat att deras häst inte sparkar och ändå släppt ihop dem.

Jag är nog den enda här men jag förstår TS jag hade blivit vansinnig om någon hade gjort så mot mig.

Jag har ingen aning om du kan gå vidare med det men rådfråga kan man ju alltid gör. Men va bered på att det kan kosta mer än det smakar. Kör hästen till klinik och skicka sedan kopia på räkningen till beröda (inte för att jagtror att de betalar men de kan iaf få reda på hur mycket deras dumhet kostar andra)
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Jag tycker de hade gjort fel om de INTE haft brodd i hagen på en skodd häst! ;) Men eftersom jag tycker att andra har rätt till sin åsikt (inga brodd i hagen i det här fallet) och kan förstå dina argument så säger jag inte att det ena är mer rätt än det andra! Både broddat och broddlöst kan ge stora skador, man får väga för och nackdelarna!

Med brodd = risk för sparkskador, utan brodd = risk för fläkskador. Båda kan vara dödliga för en häst.

Jag har svårt att tro att du kan kräva någon ersättning alls för din skadade häst, väljer man att släppa sin häst med andra hästar i hagen får man räkna med att det är en skaderisk!
Har man däremot en regel i stallet som säger att alla måste vara utan brodd i hagen (eller tvärt om, alla ska vara broddade) så ska man följa den, och i så fall hade den som gjorde tvärt om vad stallets regler säger gjort fel anser jag.

Tidningen Ridsport hade just det med att hästar skadas i hagen och ersättningskrav för något nummer sedan. Jurister sa där att det är en kalkylerad risk att ha hästar tillsammans, går man med på det, då tar man risken att skador på häst och utrustning kan uppkomma!

Beklagar att din häst skadats, jag håller verkligen tummarna att din fina häst blir helt frisk!
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Det har inte varit isigt på över en och en halv månad på vägarna.

Det här är inte möjligt (eller är det det :confused:). Jag bor ca 3 mil norr om Vänern och här var det is för 1 vecka och 3 dagar sedan, för 1 vecka och 1 dag sedan så hade den sista isen försvunnit. Har svårt att se att det skulle skilja över 1 månad även om du bor på Vänerns strand.
I övrigt håller jag med många andra, skodda hästar ska broddas. Om de är kända för att sparka så får man ställa dem själv.
Det vore nog även smart att kolla upp skadan innan du begär ersättning och göra det så fort som möjligt. Vissa skador behöver åtgärdas dirket och om du har skjutit på vet besök så kan du nog inte begära något alls i slutändan. Jag ringde för övrigt till ATG I torsdags och var där samma dag så det var inga större problem att få en tid heller.
Skador är alltid psykiskt jobbiga men det är en risk man tar när man släpper ihop hästar. Den pressen får man stå ut med för att hästen ska få ett bra liv.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Hade dom möjlighet att ha hästen i någon annan hage?
Hur länge har hästen haft brodd i då?
Har den tidigare gått i en annan hage när den varit broddad?

Vad sa vetrinären om skadan?
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Fast blr man vansinnig för att någon släpper ut hästar med brodd i ens hage så bör man agera första veckan inte några månader senare.

Vi vet för övrigt inte hela storyn, det kanske inte finns fler hagar, det framgår inte vem som som stod först i aktuell hage mm.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Har hästarna gått i samma hage hela vintern? I så fall skulle jag säga att det varit din sak att prata med stallägaren så att de flyttats till annan hage. Ska man kräva en sak får man ju också hålla sig till det, inte vänta med att agera tills något händer.

Har hästen varit hos veterinär ännu?
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Först och främst - jättetråkigt med skadad häst! Hoppas den repar sig!

Att ha häst är ju alltid en risk eftersom de är levande djur som inte förstår handling och konsekvens på samma sätt som vi. Om man är extremt rädd om sin häst får man eliminera riskerna i största möjliga mån, dvs. låta den gå ensam i plan hage och hoppas på det bästa. Anta att du hade "tvingat" din stallkompis att brodda av och de gjorde det, lite mot sin vilja, sen busar din tvååring i hagen och triggar deras som halkar och får en rejäl fläkskada med dålig prognos. Hade du ersatt dem då?
Det är ju inte en skriven regel att man måste brodda av i hagar, tvärtom är det många som är av precis motsatt åsikt så det är inte som att deras beslut att ha broddar på är något konstigt. Sen är det såklart lite ruttet att de sagt OK till att brodda av men sen inte gjort det i alla fall, men det är ju ord mot ord så tveksamt om det håller i en rättsprocess.

Min häst fick en riktig broddspark i vintras och jag var livrädd att senan hade gått av, det gick som tur var jättebra, allt var intakt och han blev bra snabbt. Inte en enda sekund tänkte jag tanken att hagkompisens ägare skulle stå för nånting, det är ju mitt beslut att ha hästen med andra hästar och de busade säkerligen på samma villkor bara att det råkade vara han som fick ta värsta smällen. Vi hade inte ens diskuterat broddar i hagen innan, hos oss var det en självklarhet att de skulle ha det.

Så - jättetrist med hagskador men du får nog betala ur egen ficka och be stallkompisen att flytta till egen hage för att undvika att det händer nåt liknande igen!
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Enligt ditt resonemang tycker jag att du ska ha dina hästar i en egen hage för att undvika skador. Det är hästar och hästar sparkar vare sig dom har brodd eller inte.
Jag fick ta bort min förra häst för han blev så illa sparkad och hästen som sparkade hade inte några broddar eftersom det var sommar. Brodd eller inte så kan det ändå sluta illa. Nu varande häst har hagkompis på vintern med brodd och har aldrig haft ett sparkmärke på benen.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

KL

Håller med dom flesta andra, klart hästen ska ha broddar om de är halt ute! Sen är de ju självklart synd att din häst har blivit skadad, men hur säker kan du vara på att de var just brodden som skadade din häst?

Våra hästar har gått broddade hela vintern fast ensamna i hagen, "grannen" till min häst sprang då ner staketet än dag och in till min häst! Min häst fick då en vad vi tror broddskada men den kan lika gärna ha orsakats av nerrivet staket! Vi fick åka in till veterinär som undersökte så att ingen sena eller ben var skadat vilket de som tur var inte va! Och inte kan jag väll kräva att dom ska betala våra veterinär avgifter för att deras häst sprang in till våran häst och skadade den?

Du har väll en försäkring på hästen förhoppningsvis, så då behöver du ju "bara" betala självrisken som inte brukar vara på allt för mkt pengar!

Hoppas de går bra med hästen iaf :)
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Jättetråkigt att din häst blev skadad, men så länge det inte är emot stallets regler är det nog bara att gilla läget och du kan absolut inte ta deras häst, som de andra redan påpekat.

Mina hästar har gått broddade även i hagen i vinter, för att det har behövt, den ena fram, den andra på alla fyra. Då har vi även gjort ett ihopsläpp, vilket var nervöst, men det hade känts mer nervöst om hästarna skulle halka runt på isen obroddade. Skulle någon, annat än stallägaren som sätter reglerna för sitt stall, säga åt mig att jag inte fick ha mina hästar broddade i hagen med isigt underlag hade jag blivit förbannad. Man kan väl diskutera varför broddarna skulle vara i nu, dock.

Min ranghöga häst skulle mycket väl kunna sparka en annan, och jag skulle självklart tycka att det var jättetråkigt om någon blev skadad, men jag skulle inte anse att jag blev ersättningskyldig för det. Hur hade DU reagerat om det hade varit din häst som sparkade? Hästar är individer de också, och man kan inte styra vad de gör ute i hagen.

Ärligt talat, så hade jag också slagit bakut om samma person som försökt förbjuda mig att ha broddar vintertid hade börjat kräva mig på pengar också. Hoppas i alla fall att det inte är så allvarligt med din häst och att det här går att lösa.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Hästen är kollad av veterinär och i nu ska bara såret rengöras då det är varigt.

Något bra tips på medel och bandage ??

Kommer inte bli bestående men enligt vet.

Är bara besviken på dom som äger den hästen som sparkade men jaja.. sånt händer och jag orkar inte bråka med dom.

Det var stallägaren som släppte ut hästen i hagen.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 730
Senast: Mia_R
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 661
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 542
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp