Bukefalos 28 år!

Ersättning p.g.a vårdslöshet

Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Han sa bara jodopax och sen linda bandage.

Men jag vill veta vilken typ av bandage då jag glömde fråga och får inte tag på honom nu.

Jag tänkte om någon bukefalist kan någon "superkur".. Haha ^^'

Men om ni har tips, skriv gärna =)
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Herregud.. :crazy:
Står det i kontraktet att hästarna inte får ha brodd på vintern?
Eller är det något du bestämt själv? Jag förstår absolut att de inte släppte ut hästen obroddad på vintern, det skulle jag heller aldrig göra, då det är väldigt stor risk att hästen halkar och gör sig illa.

Om det nu står i kontraktet att hästarna inte får ha broddar i hagen, varför har ni inte kollat det tidigare, pratat igenom det? Ev bytt hagar?

Skulle jag stått i samma stall som dig och du skulle krävt att jag skulle ersätta dig så skulle jag utan tvekan byta stall faktiskt.. Så jag förstår att de inte vill betala.

Med undantag om det står i kontraktet att man inte får ha broddat i hagen, och de haft det ändå. Då kan jag hålla med om att de borde ersätta dig. Men jag fortfarande tycker är en väldigt konstig regel, då det är väldigt riskabelt att släppa ut en obroddad häst på vintern..
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Mitt försäkringsbolag (dvs hemförsäkringen, inte hästförsäkringen) gick in och ersatte när min häst skadade en annan häst i samband med hopsläpp. Detta trots att båda hästägarna var överens, och att ingen av oss uppträdde oansvarigt vid tillfället.

Här är länkar till några trådar, i vilka jag berättat om händelsen:

http://www.bukefalos.com/f/showthrea...st%E4garansvAR

http://www.bukefalos.com/f/showthrea...st%E4garansvAR

http://www.bukefalos.com/f/showthrea...st%E4garansvAR

Räcker inte ovannämna länkar kan man söka på strikt hästägaransvar så poppar det upp ännu fler trådar.
 
Sv: Ersättning p.g.a vårdslöshet

Klart man ska vara rädd om sina hästar men de behöver ju inte gå till överdrift. Förstår att du är rädd om din häst, jag är rädd om min häst, men jag är också rädd om alla hästar och skulle inte kräva att en annan häst skulle riskera fläkskador för att jag inte vill att min häst ska bli sparkad, iså fall får man ju byta hagar som någon skrev.

Jag har haft många olika hästar i många år som gått tillsammans med många olika hästar och har endast varit med om två broddsparkar samt en fläkning och då vill jag hävda att broddspark är att föredra.

Handlar de dessutom om en unghäst kanske hon "fötjänade" (missförstå mig rätt nu) sparken, för jag antar att syftet med ihopsläppet är lite uppfostring. Handlar det bara om sällskap skulle nog unghästen ha roligare med en annan unghäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 618
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 522
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp