Bukefalos 28 år!

Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Oj, det var verkligen att fiska efter ännu fler "lynchmobsanhängare"!!

Nej, givetvis inte, men jag har svårt att förstå hur de kan bedömma ett fall där en person inte ens vet att han är störd. Nyfiken på om någon har lite insikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Skall vi räkna hur många gånger avlivning har föreslagits i trådarna?
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Nej, det är inte nödvändigt och jag är glad om vi inte eldar upp stämningen igen - det finns ingen anledning. Min fråga var inte tänkt att få igång någon lynchstämning, utan ganska rakt på sak. Om den är "uppviglande" så tar jag bort den, men det är en fundering som jag har dragits med ett tag och skulle gärna vilja ha ett seriöst svar på (så gott det går).
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Men frågan kvarstår skall vi stänga in alla psykiskt störda på livstid?
Att för många släpps ut utan ens rimligt stöd ser jag som ett problem.
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det finns ju vissa psykologiska tester som görs på intagna, dessa är svåra att lura eftersom psykiska störningar såsom schizofreni, bipolära åkommor, OCD patienter svara på dessa tester långt ifrån vad en normalperson skulle göra.
Sen finns det säkert en hel del annat också som kontrolleras.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Men frågan kvarstår skall vi stänga in alla psykiskt störda på livstid?
Att för många släpps ut utan ens rimligt stöd ser jag som ett problem.
PL

Ja, det är en mycket bra fråga. Det är ju bevisat och överbevisat att psykiskt sjuka släpps ut dagligdags och faller tillbaka i sina gamla vanor inom kort, skapar kaos och terror i samhället. Andra knallar runt på permission och det är också något som jag har lite svårt att förstå. Hur kan en psykiskt sjuk våldsman få permission lite då och då?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Ja många gärningsmän har faktiskt tiggt om vård innan gärningen men innebär detta att de skulle spärrats in på livstid.
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Tar åter igen upp exemplet med rödebypappan. Helt klart inte frisk,kan bli farlig om han pressas. Skall han spärras in på livstid?
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det är ju bevisat och överbevisat att psykiskt sjuka släpps ut dagligdags och faller tillbaka i sina gamla vanor inom kort, skapar kaos och terror i samhället.



Men hur vanligt är det om man ser det i perspektiv alla som släpps ut?


Du borde skrivit vissa, en del, det förekommer, nu låter det som det är bevisat och överbevisat att alla psykiskt sjuka faller tillbaka i sina gamla vanor inom kort, och så är det ju inte.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Ja, det är en mycket bra fråga. Det är ju bevisat och överbevisat att psykiskt sjuka släpps ut dagligdags och faller tillbaka i sina gamla vanor inom kort, skapar kaos och terror i samhället. Andra knallar runt på permission och det är också något som jag har lite svårt att förstå. Hur kan en psykiskt sjuk våldsman få permission lite då och då?


Har X en dom på sig för våldsbrott som mord, dråp, misshandel, våldtäkt, pedofil, tidelag EL DYLIKT så tycker jag att den människa som ger X permission kan ha X boendes hemma hos sig o sin familj för å prova på å se om det går att lita på X!!
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det går även att medicinera så att de fungerar i samhället. Självklart måste man då ha kontro över att medicinen verkligen tas. För några år sedan var det ju även "inne" att göra kemisk kastrering på våldtäktsmän. Jag vet inte om det används längre.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Men hur vanligt är det om man ser det i perspektiv alla som släpps ut?

Du borde skrivit vissa, en del, det förekommer, nu låter det som det är bevisat och överbevisat att alla psykiskt sjuka faller tillbaka i sina gamla vanor inom kort, och så är det ju inte.

Nej ,det är ju sant tyvärr.. De som har haft en "tillfällig psykos" o blivit rehabiliterade o som fungerar hör man aldrig ngt om utan det är ju bara dom som återfaller..
Eller så beror det på att ingen klara det utan den där procenten "instabilitet" o risk för återfall finns alltid kvar :angel:
Vidare får man kanske oxå titta på brottet som begåtts, hur allvarligt var det o hur "sjuk" är den personen samt har det upprepats vid flertalet tillfällen?

Mannen som misshandlade Silver till döds har ju 2 domar till bakom sig så han har ju visat att han inte är pålitlig. Även om han själv menar att han blivit oskyldigt dömd bägge gånger o även nu så försöker nån annan sätta dit honom för Silver :crazy::angel:

Maximal otur? Nja, jag tror inte det iaf :mad:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det går även att medicinera så att de fungerar i samhället. Självklart måste man då ha kontro över att medicinen verkligen tas. För några år sedan var det ju även "inne" att göra kemisk kastrering på våldtäktsmän. Jag vet inte om det används längre.

Jo, det kan jag "köpa".
Att dom kan fugera med hjälp av medicinering berorende på grad på brottet de utfört.

Men vem ser till att dom verkligen tar sin medicin? vad händer den dan de glömmer att ta den o återfaller i brottets banor? Ska vi ha överseende med dom då för att "alla kan ju glömma"?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Tar åter igen upp exemplet med rödebypappan. Helt klart inte frisk,kan bli farlig om han pressas. Skall han spärras in på livstid?
PL

Vi är väldigt många som kan bli farliga om nån springer runt på våra gårdar om nätterna med basebollträn och hotar att döda oss. Om vi alla ska spärras in på livstid var katten ska dom ha oss?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Om vi tittar från ett annat håll så är tidelag, sexuella övergrepp mot djur osv antagligen inte en "psykos" utan en sexuell läggning och det går inte att "bota", precis som man inte kan "bota" homosexualitet, pedofili, osv. Eller?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Och då är det kemisk kastrering som kan hjälpa.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Alla psykiskt sjuka människor är ju ett problem för dagens samhälle. Det har vi ju fått bevis på gång på gång. Många grova brott hade ju kunnat förhindras om utövaren hade fått hjälp i tid. Tyvärr så blir ofta brotten en väckarklocka för berörda..
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Vi är väldigt många som kan bli farliga om nån springer runt på våra gårdar om nätterna med basebollträn och hotar att döda oss. Om vi alla ska spärras in på livstid var katten ska dom ha oss?

Det kanske inte är så många som skaffat sig gevär och basebollträn just för att skydda sig, eller?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Och då är det kemisk kastrering som kan hjälpa.

Vad har du för fakta som styrker att kemisk kastrering kan hjälpa?

Att det i forskningstudie har provats på vet jag- med frivilliga förövare, i de fallen pedofiler och där visade det sig att kastreringen inte alls gav de resultat de trodde och hoppades på, alltså inte ens om det var frivilligt, varför skulle det då fungera med tvång?:confused:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Om vi tittar från ett annat håll så är tidelag, sexuella övergrepp mot djur osv antagligen inte en "psykos" utan en sexuell läggning och det går inte att "bota", precis som man inte kan "bota" homosexualitet, pedofili, osv. Eller?



Först, homosexualitet varken ska eller behöver botas, det är medfött, andra läggningar som inte är normala för att de inte är frivillighet från inblandande parter kan man ibland, inte alltid, med vård stävja, alltså lusten finns kvar men man kan lära sig hur fel det är och därför inse hur mycket man skadar och av den anledningen låta bli.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp