Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Hur gick det på rättegången? Det var väl igår den 10:e december?

ja visst var det, har inte hört nåt. På insider på onsd kommer det ett nytt inslag om hästskärare, den här gången i Finspång.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Jo den var igår, de fick byta rättssal för det var så mycket folk.Stor uppslutning och stöd för C och Silver. Skulle bli allvarligt förvånad om han inte fälls.
Tyvärr så kommer det nog att visa sig att den lagstiftning vi har vid djurplågerimål inte är mycket att hänga i julgranen, men förhoppningsvis engagerar det folk att verkligen puscha på för en förändring.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Har inte domen kommit ännu alltså? När kommer den?
Ang insider på onsd så ska det bla annat handla om fler hästskärare, ett av andra inslag.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Idag känner jag mig som en urvriden disktrasa och väldigt tom inombords. Tack o lov så var jag inte ensam igår, det var många vänner och djurvänner som hade samlats för att se gärningsmannen i ögonen och jag hade inte fixat det utan denna fantastiska support!!

När vi kom till Falu Tingsrätt så fick alla en silverfärgad armbindel att sätta på sig för att visa support för Silver. Jag blev nästan rörd till tårar och när jag berättade det för min dotter så grät hon.

Jag har inte hunnit samla mina tanker helt och hållet ännu, och jag återkommer med detaljer. Jag kan bara säga att känner mig besviken på att åklagaren inte vågade (?) yrka på ett strängare straff än 6 månader som jag antar sänks ytterligare av domaren dessutom. Det känns lite futtigt och jag undrar vad ska man behöva utsätta ett djur för för att få maxstraff, dvs 2 år?

Dom avkunnas den 22 december kl 11.00.

http://www.dt.se/brottsplats/article381039.ece
http://www.dalademokraten.se/Nyheter...ering-i-ratten
http://www.dt.se/brottsplats/article381040.ece
 
Senast ändrad:
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Dom meddelas 22 december

ok! Lagom till julafton. Hoppas han får ett rättvist och kännbart straff!
Tänkte skriva långt och hårt straff, men sånt får man ju inte skriva här för då är man en lynchmobb!
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det verkar tyvärr inte som om domstolarna förstått vad lagstiftarna menade när de höjde maxstraffet till tvår år. Om han inte döms till rättspsykiatrisk vårde borde han vara en bra kandidat för maxstraff eller något inärheten.
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Usch, det måste ha varit oerhört jobbigt. Att gå igenom allt en gång till. Fy!
Men skönt att det är över nu iallafall, om det inte blir överklagan förstås.
Jag lider verkligen med dig och din dotter, och ert öde. Hur kan männsikor vara så onda att man gör sånt, det är så obegripligt.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Jag sägersom Lillfi. Jag lider verkligen med er och är också full av beundran att ni har orkat med allt som har varit. Och visst är några månaders fängelse ett ynkligt straff.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

För att kunna bestämma straffskalan så tog åklagaren upp 2 exempel på djurplågeri - ett fall där kor inte fått mat/vatten och ett fall där ett får brändes så illa att det fick avlivas av vet dagen efter. Om jag inte missminner mig så fick de 6 månaders fängelse vid bägge tillfällen.

Åklagarens kommentar retar mig: - Jag har jämfört med liknande fall. Generellt säger praxis att man ska ligga ganska lågt i straffskalan när det gäller djurplågeri, säger Kristofer Magnusson till Dalarnas Tidningar.

Vad jag skulle vilja veta är om någon någonsin fått maxstraff i Sverige - dvs 2 år? Någon som vet? Hur mycket lidande ska man behöva utsätta ett djur för för att hamna i det övre registret?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Jag hittade det här som min lilla dotter har skrivit: (Vi kallade Silver för "Aspri" )


För varje år, mer du försvinner,
Men du ska veta, att tårarna fortfarande rinner,
Den 17 November, kl. 11.21,
Stod jag på Strömsholm, ensam och rädd,
Mamma kom ut, och tårarna rann,
Den dagen du föralltid försvann,
Vi satte oss i bilen, åkte hem med tom transport,
Jag ville inte finnas kvar, ville bara bort,
Vi ringde runt, berättade för alla,
Trodde inte då, att jag detta skulle palla,
Jag ringde till Ronja, berättade allt,
När jag la på, var mitt hjärta kallt,
Någon... någon har mördat min ponny, grät jag,
Ni kanske tycker det är fjantigt, det jag sa,
Men säg, har ni någonsin sett eran vän lida?
En vän som som inte svek, alltid stod vid er sida?

Tack Aspri, för den tiden vi fick tillsammans!!​

Nu rinner mina tårar...:cry:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Jag hittade det här som min lilla dotter har skrivit: (Vi kallade Silver för "Aspri" )


För varje år, mer du försvinner,
Men du ska veta, att tårarna fortfarande rinner,
Den 17 November, kl. 11.21,
Stod jag på Strömsholm, ensam och rädd,
Mamma kom ut, och tårarna rann,
Den dagen du föralltid försvann,
Vi satte oss i bilen, åkte hem med tom transport,
Jag ville inte finnas kvar, ville bara bort,
Vi ringde runt, berättade för alla,
Trodde inte då, att jag detta skulle palla,
Jag ringde till Ronja, berättade allt,
När jag la på, var mitt hjärta kallt,
Någon... någon har mördat min ponny, grät jag,
Ni kanske tycker det är fjantigt, det jag sa,
Men säg, har ni någonsin sett eran vän lida?
En vän som som inte svek, alltid stod vid er sida?

Tack Aspri, för den tiden vi fick tillsammans!!​

Nu rinner mina tårar...:cry:

Fantastiskt fin dikt! Vilken talang inom poesin! men så sorglig, så sorglig!:cry:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Åklagarens kommentar retar mig: - Jag har jämfört med liknande fall. Generellt säger praxis att man ska ligga ganska lågt i straffskalan när det gäller djurplågeri, säger Kristofer Magnusson till Dalarnas Tidningar.

Som jag tidigare sagt till dig; VARFÖR ska man ligga lågt? Av VILKEN anledning?:confused::eek:

Hur mycket lidande ska man behöva utsätta ett djur för för att hamna i det övre registret?

Ja man kan ju undra, när inte ens detta fallet är "tillräckligt grovt" för att berättiga till något sådant.:mad:

Jag kan bara säga att känner mig besviken på att åklagaren inte vågade (?) yrka på ett strängare straff än 6 månader som jag antar sänks ytterligare av domaren dessutom. Det känns lite futtigt och jag undrar vad ska man behöva utsätta ett djur för för att få maxstraff, dvs 2 år?

Som jag skrev här ovan - Det är att spotta er i ansiktet. Vi är många med dig som är besvikna...
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Hur kan man påstå att brottet inte är grovt nog när ponnyn dog av skadorna :eek::mad::cry:

Varför i hela fridens namn ska man ligga lågt på straffskalan i ett sådanthär fall?? Han är dessutom dömd flertalet gånger tidigare för våldsbrott :o
Vad sänder vårt patetiska rättsystem för signaler då?
Det gör inget om du utnyttjar/misshandlar o till slut har ihjäl ett djur o förstör en hel familjs trygghet. :(

Svenskt rättsystem är ett stort skämt :devil:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Jag hittade det här som min lilla dotter har skrivit: (Vi kallade Silver för "Aspri" )


För varje år, mer du försvinner,
Men du ska veta, att tårarna fortfarande rinner,
Den 17 November, kl. 11.21,
Stod jag på Strömsholm, ensam och rädd,
Mamma kom ut, och tårarna rann,
Den dagen du föralltid försvann,
Vi satte oss i bilen, åkte hem med tom transport,
Jag ville inte finnas kvar, ville bara bort,
Vi ringde runt, berättade för alla,
Trodde inte då, att jag detta skulle palla,
Jag ringde till Ronja, berättade allt,
När jag la på, var mitt hjärta kallt,
Någon... någon har mördat min ponny, grät jag,
Ni kanske tycker det är fjantigt, det jag sa,
Men säg, har ni någonsin sett eran vän lida?
En vän som som inte svek, alltid stod vid er sida?

Tack Aspri, för den tiden vi fick tillsammans!!​

Nu rinner mina tårar...:cry:

:cry:Vad fint men ack så sorgligt :cry:

Hur kan rätten bortse från det lidande han utsatt henne för??

All heder åt "Cado" o hela hennes familj som har styrka/ork att genomföra hela denna procedur :bow:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Nej vad jag vet har ingen fått över ett år.
Jämförelsen med korna som ej fått mat eller vatten är skitdålig eftersom dessa fall oftast bottnar i att ägarnas livsituation kvaddat o ngt direkt uppsåt oftast inte finns.
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Håller helt med här, hur kan man jämföra kornas vattenbrist med ett bränt får??
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Vad som hänt med det brända fåret vet vi ju inget om, kan ju även tänkas vara en olyckshändelse där ägaren dömdes för undelåtenhet att göra något.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp