Bukefalos 28 år!

Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men nu blir jag faktiskt ruskigt förbannad på dig. :mad: Vad är det du inte förstår?!

Det är FEL att flytta en kattunge före 12 veckors ålder och det är dessutom OLAGLIGT. Skit samma om en av dina kattungar klarat det jättebra, det har helt enkelt framkommit att generellt sett så ÄR en kattunge för liten för att flytta ifrån mamma innan 12 veckor. Visst att en eller två ungar i en kull kanske klarar att flytta tidigare, men man ska ändå alltid vänta eftersom man inte VET säkert vilka katter som är mogna nog, och för att ge ALLA kattungarna chansen att utvecklas till bra, självständiga individer. Och det handlar såklart inte om att ge katten göra avvänjningen 'så traumatisk som möjligt', utan om att låta katterna (mamma katt) sköta det själva. Det blir i längden bäst så eftersom katter är katter och människor är människor.

Du har inte vetat detta innan och gett bort dina ungar tidigare, och ja, det var dumt men ändå förståeligt om man inte vet (även om man som uppfödare absolut bör ta reda på sådant innan man avlar), men fr.o.m. nu vet du vad som gäller och då är du faktiskt mer än lovligt korkad om du ändå skiter i lagen och fortsätter sälja dina ungar innan 12 veckor. Ta åt dig av informationen och hjälp dina kattungar till en bra start på livet, i stället.

Klistrar in länkarna från mitt förra inlägg igen:
Länk
Länk

:bow::bow:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det var inte fråga om ditt föl utan en jämförelse eftersom du uppenbart tycker den nya författningen är onödig!!!!
Så tagga ner o skriv som folk!
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

jag ahr inte sagt att den var onödig! sa bara hur de talltid varit men tänker såklart följa den nya lagen
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nej du skrev att den var överdriven o att det borde vara tillräckligt med 10v!
Hur många poäng i etologi har du? ( Etologi = läran om djurens beteende).
Bra att du struntar i svärorden men titta på vad du skriver så kanske det går att läsa.
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

jag har knappt börjat med den kursen men ämnet hör inte hit, jag värnar om djuren så ingen fara med det , sa hur det alltid varit i byn och att 10 veckor kan vara en gräns men nu finns ju 12 veckor . sluta tjafsa vidare
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

ne för blir så jävla förbannd, sluta dra in mitt föl i det här för hon sak inte säljas iväg hon ska vänjas av senare men vara kvar , nej sa aldrig att katter utvecklats mer eller att dme var redo utan sa att ag inte vetat om detta och att jag tänker följa lagen

:bow:
Låter bra att du ska följa lagen trots att du inte tycker det finns skäl för den. Men jag kan lova dig att det finns det.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men det är ju en självklarhet att kattungarna ska vara 12 veckor, :o
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

kl

Rättelse om kattungar
Hej och tack för alla trevliga brev och frågor. Den här gången måste jag börja med en rättelse. I min förra spalt skrev jag att kattungar kunde tas från modern vid tio veckors ålder. Detta är fel, vilket också många har påpekat i brev till mig. Rätt är att kattungen ska vara minst tolv veckor gammal.

Håkan Onsjö (tidningen Land -Fråga veterinären)

Nu kom den..:grin:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag tog min katt när han var 6 veckor pga att annars hade han fått en dödlig kattsjukdom. Ett av han syskon dog i den veckan efter. Han frisk och kry. Växer så det knakar.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ni menar alltså seriöst att det inte finns en enda själ här inne som har fakta om varför lagen sattes?? :confused: Ni alla bara antar att det är bra utan att ens ifrågasätta vad som ligger bakom beslutet??

Pft. Då tänker jag vara tjockskallig och inte lyssna på någon här. Då vet ni ju inte ens vad ni talar om utan blint håller med. Amatöretologer är vi alla tydligen..
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det som ligger bakom beslutet är att det är det bästa för katten. Oavsett vilka undersökningar som gjorts, vem som sagt ditt eller datt så borde väl alla här inne fatta att det är bättre ju längre kattungen får gå med mamman? I naturen så tar det inte bara 7-10 veckor innan mamman stöter bort kattungen. Låt det då vara så naturligt som möjligt för kattungen och behåll den i 12 veckor innan ni lämnar bort den. Varför så många människor inte vill ta den här lagen på allvar är för att dom inte vill förlora bekvämligheten med att lämna bort ungarna alldeles för tidigt. Lagen är inte till för er, utan för djuret!
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men jag har fortfarande svårt att tro att en halv vecka gör en väsentlig skillnad..
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Så mycket för ditt påstådda intresse alltså ja ja ...
Vad är det för någon idé att följa lagar öht när vi inte vet vilka som stiftar dem. Varför inte ta en valp vid 7 veckor då, jag har ju ingen aning om någon forskat i saken så då kan jag chansa?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men jag har fortfarande svårt att tro att en halv vecka gör en väsentlig skillnad..

Kanske inte, men nu tar du ju bara upp din katt.
Det är accepterat av många att ta katten redan vid 8-10 veckor och om folk på sveriges största kattsidor inte helt har ljugit ihop hur kattungen utvecklas socialt och med immunförsvaret så gör dem veckorna en väsentlig skillnad.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ni menar alltså seriöst att det inte finns en enda själ här inne som har fakta om varför lagen sattes?? :confused: Ni alla bara antar att det är bra utan att ens ifrågasätta vad som ligger bakom beslutet??

Pft. Då tänker jag vara tjockskallig och inte lyssna på någon här. Då vet ni ju inte ens vad ni talar om utan blint håller med. Amatöretologer är vi alla tydligen..

Jag ifrågasätter inte lagen eftersom den går i linje med vad jag själv anser är bäst för kattungar (jag har biologisk utbildning och jag har läst en hel del kattetologi på fritiden).

Du som ifrågasätter får väl lägga fram argument, andra än "det har alltid gått bra förut". Du har fått presenterat adress och telefonnummer till SJV så att du själv kan kolla upp vad för expertpanel de har bakom föreskriften, men är det månne så att du inte är så jäkla intresserad av att gräva djupare i ämnet? Rädd för att inse att det faktiskt finns bra underlag?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag ifrågasätter inte lagen eftersom den går i linje med vad jag själv anser är bäst för kattungar (jag har biologisk utbildning och jag har läst en hel del kattetologi på fritiden).

Du som ifrågasätter får väl lägga fram argument, andra än "det har alltid gått bra förut". Du har fått presenterat adress och telefonnummer till SJV så att du själv kan kolla upp vad för expertpanel de har bakom föreskriften, men är det månne så att du inte är så jäkla intresserad av att gräva djupare i ämnet? Rädd för att inse att det faktiskt finns bra underlag?

:bow::bow:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Kan man inte följa lagen/regeln om 12 veckor så kanske man ska ge f*n i att köpa eller sälja kattungar över huvudtaget?
Är det väldigt jobbigt att ha kvar dom tills dom är 12 veckor eller varför allt detta tjafs om att det inte gör någonting att ta dom tidigt?

Jag har växt upp med kattuppfödning och min familj har både haft perser och ocicat uppfödning.
Det har inte bara med fysisk hälsa att göra när man lämnar bort vid 12 veckor utan även psykiskt, kattungen finner sin egna roll och blir mer självständig och man ser STOR skillnad på 7-8 veckor och 12! Hemma hos mig så kan vi mer än gärna ha kvar dom lite mer än 12 veckor!
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*KL*

Jag förstår inte varför det blir ett sådant väldigt hallå om detta!?
Vill man inte det bästa för sina djur!?

Om det så bara finns en liten yttepyttig risk att en kattunge av tio mår dåligt av att lämna sin mamma före 12 veckors ålder - så är väl det ändå orsak nog att vänta... eller hur!?

Varför vill man ta risken?
Vad ser man för fördel med det?

Jag fattar ingenting! :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 647
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 210
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp