Bukefalos 28 år!

Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vem har sagt att dem inte är redo? dem är redo och den här lagen är bara en lag som .. jag vet inte vad det kallas men "en lag som inte finns" den är inte skriven i lagboken! och jag födder inte upp. Katterna blir helt enkelt parade och sen kommer det kattungar. liksom JAG födder inte upp :P
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Du är visserligen 'bara' 14. Men du borde ändå vara väl medveten om att en lag ska man följa? Detta är en lag som man kan bli dömd för om man bryter mot den. Det är ingen påhittad lag eller norm, det är en riktig lag. Så om jag vore du skulle jag se till att följa den.

Får man, i sitt hushåll/stall/osv, 2-3 kullar om året så kallas det uppfödning. Du behöver inte aktivt para din katt för att det ska räknas som uppfödning - det räcker med att det föds kattungar för att det ska kallas just uppfödning. Det behöver inte vara raskatter för att det ska vara uppfödning - uppfödning kan man ha av blandraskatter också.

Om du kollar på sidan 14 i detta dokument: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf (samma länk som i ett annat inlägg) så ser du 'KAP 4 ÖVRIGA BESTÄMMELSER' - paragraf 2 där hänvisar till Djurskyddslagen för att man ska kunna se vilka straff man kan få av brott mot dessa föreskrifter...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag tyckte som liten att det var väldigt grymt att ta ungarna från mamman när de fortfarande diade men jag hade ju inget att säga till om då.

Fast kattungarna forstätter att dia längre än 12 veckor vad jag vet. De fortsätter upp till vuxen ålder, även längre, om de får chansen..
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*KL*
Nu kanske jag minns fel, men enligt IDP får klubbarna själva bestämma när man som medlem får lov att skilja kattungarna från mamman som tidigast. Varför skulle ett förbund ha sådanna regler om dom vore olagliga? Visserligen kan jag hålla med om att det är bra om kattungarna får stanna så länge som 12 veckor, ofta behåller vi våra kattungar längre än så, men vem ska kolla upp hur gammla kattungarna är? Finns det inga papper på dem kan ju inte någon "utifrån" veta hur gammla dom är såvida dom inte bryr sig så mycket att dom undersöker saken. Ursäkta för rörigt inlägg. :p
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*KL*
Nu kanske jag minns fel, men enligt IDP får klubbarna själva bestämma när man som medlem får lov att skilja kattungarna från mamman som tidigast. Varför skulle ett förbund ha sådanna regler om dom vore olagliga? Visserligen kan jag hålla med om att det är bra om kattungarna får stanna så länge som 12 veckor, ofta behåller vi våra kattungar längre än så, men vem ska kolla upp hur gammla kattungarna är? Finns det inga papper på dem kan ju inte någon "utifrån" veta hur gammla dom är såvida dom inte bryr sig så mycket att dom undersöker saken. Ursäkta för rörigt inlägg. :p

Denna föreskrift trädde ikraft 1/5 2008 och IDP-klubbarna som tidigare hade 10 veckor som leveransålder får numera rätta sig efter denna nya föreskrift.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag håller INTE på med uppföddning. de är stallkatter och jag låter dem ha kattungar 2-3 gånger om året för att jag sedan säljer/lämnar ut dem. Vf kalla de uppföddning. ? har ändå inga papper på dem eller så. (Rena bonakatter) Jag har hört att den här lagen inte "finns" eller vad man ska kalla det.. Så jag fortsätter som jag brukar ..

Det spelar ingen roll vad du kallar det, om man låter sina katter få kattungar och låter kattungarna växa upp för att sedan behålla dem eller sätta dem i nya hem föder man upp katter. Det är liksom själva definitionen av att föda upp=ha en uppfödning. Det har ingenting med arten eller rasen att göra.

Föder ni upp 2-3 kullar/år behöver ni tillstånd från kommunen (om ni får fler än 2 kullar/år). Det är också en sådan där märklig föreskrift ni borde ha koll på.

Det är väldigt lätt att kolla upp om en lag/föreskrift gällande djurskydd finns eller inte. Kontakta SJV, eller läs igenom föreskrifterna själva. Det är djurägarnas skyldighet att hålla sig uppdaterade om relevanta lagar/föreskrifter.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Mina med, det är ju så självklart.
Jag tyckte som liten att det var väldigt grymt att ta ungarna från mamman när de fortfarande diade men jag hade ju inget att säga till om då.

Men de ungar mina katter har fått har stannat minst tolv veckor, oavsett vad köparen tycker om det, endel blir ju sura och ska inte ha katten då, fine inga problem för jag vill inte heller sälja till någon som vill skilja unge och mamma åt förtidigt.
Mitt resonemang är så att kan man inte vänta de futtiga veckorna så ska man ingen katt ha för då tänker man inte på kattens bästa.

Sånna är oseriösa och ska inte ha katter. skulle inte heller sälja till dom människorna som blir sura flör att dom inte får ta en kattunge då den är 8v.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vem har sagt att dem inte är redo? dem är redo och den här lagen är bara en lag som .. jag vet inte vad det kallas men "en lag som inte finns" den är inte skriven i lagboken! och jag födder inte upp. Katterna blir helt enkelt parade och sen kommer det kattungar. liksom JAG födder inte upp :P

Den är skriven i SJVs författningssamling http://sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf se kap 3 9§
o är därmed ett förtydligande av djurskyddslagen.
Så det kanske är dags att sluta med oskicket att lämna ut dem vid 7 v bara för att de inte är raskatter. Risken är annars att bli fälld för brott mot djurskyddslagen.
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Har du öht någon koll på hästar och dess skötsel eller är det bara dina katter du skiter i att vara påläst om?
Läste nu att du bara var 14, du kan ju gärna upplysa dina föräldrar om det här.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Haha ja minns ej när vi gav bort våra kattungar, men dom var ganska stora så jag antar att det var 12 veckor XD Men jag trodde att det var som med hundar att de var 8 veckor? :P Men iallafall tror ja föreldrarna har följt lagen ^^,
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men vad bra att samma regler gäller alla nu då. :) Vore bra förståss om alla följde lagen också...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

De här reglerna gäller för ALLA som har katter
Verksamhet med katter
Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:
håller 10 eller fler katter äldre än 12 månader. T.ex. en som har hand om egna katter eller håller en katt på foder.
föder upp 3 eller fler kullar per år. Dvs en uppfödare, katteri.
upplåter 3 eller fler katter per år.
säljer katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
säljer 3 eller fler katter per år från annans uppfödning.
förvarar eller utfodrar 4 eller fler katter.
Tillstånd krävs även för yrkesmässig verksamhet med katt.

Med uppfödare menas alla som har honkatter som får ungar.
Det finns förresten minst 100.000 hemlösa katter i Sverige- hur många av dom är ättlingar till de kattungar som ni har skänkt bort?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

amen shit vad du ska anklaga mig!

Vi ser alltid till att dem katter vi skänker bort/säljer att dem kommer till ett hem! HEM okej?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men snälla. Ta inte det här som om folk vill hoppa på dig nu. Det handlar både om din egen och dina katters skull. Du (eller dina föräldrar) kan alltså bli anmäld och fälld för brott för att du säljer kattungar som är yngre än 12 veckor, och vad gäller katterna så finns det en anledning till denna gräns existerar, och det är för att kattungarna helt enkelt inte mår bra av att lämna sin mamma för tidigt.

Dessutom är det ett faktum att det finns hundra tusentals hemlösa (och många gånger väldigt lidande) katter bara här i Sverige, så du skulle göra en väldigt god gärning genom att kastrera dina katter. Dina kattungar kanske får bra hem och det är jättebra att du ser till att de får det bra, men genom att du helt okontrollerat föder upp bondkatter (som i mångas ögon inte är värda ens ett ruttet korvöre) så bidrar du indirekt till att det finns så många hemlösa katter i landet. Lämna plats för de katter som redan finns att få ett hem i stället. Det här är ett jätteproblem (i hela landet) och det är fakta. DU kan hjälpa till för att på sikt ge även bondkatterna högre status och den självklara rätten till ett bra hem. Alla måste vi göra det vi kan - för katternas skull. Håller du inte med?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag håller INTE på med uppföddning. de är stallkatter och jag låter dem ha kattungar 2-3 gånger om året för att jag sedan säljer/lämnar ut dem. Vf kalla de uppföddning. ? har ändå inga papper på dem eller så. (Rena bonakatter) Jag har hört att den här lagen inte "finns" eller vad man ska kalla det.. Så jag fortsätter som jag brukar ..

Det är en sak att vara okunnig och inte veta. Men nu blir jag rätt förbannad - du tänker alltså fortsätta som du brukar TROTS att du nu via denna tråd fått veta att katterna ska vara minst 12 veckor gamla??! :mad: Varför??

Jag har aldrig fött upp katter (inte "haft kullar" från bondkatter heller), men har ändå i ca 20 år haft vetskap om just 12-veckorsgränsen!

(Hundar kan lämna sin mamma tidigare; men hundar är också mer utvecklade när de föds än vad kattungar är)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

nej 12 veckor är det som gäller.Finns ingen skillnad mellan vanlig huskatt och raskatt.Förstår inte varför detta skulle vara så heller.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*

Jag har växt upp med att kattungar lämnas vid 8 veckors ålder precis som många hundvalpar.

Vi har tagit och givit bort katter vid den åldern genom åren...

Har även vetat om att man med raskatter väntat till 12v och tänkt att "jaja dom ska alltid vara så speciella".

Inga katter vi har tagit eller lämnat har mått dåligt av detta, när vi själva givit bort kattungar har vi alltid sparat en kattunge kvar hos mamman i ca 1 vecka extra för mammans skull. Vi har även sparat kattungar för att behålla men dom har mamman själv jagat bort när de varit runt 6-7 månader gamla...


Jag förstår vad "jesse14" menar...
Idag har vi inga katter som kan få ungar, dom är eller ska kastreras och skulle vi av nån anledning få kattungar igen skulle vi inte lämna ut före 10-11v ålder... 12 veckor tycker jag låter mycket då senaste kattungen slutade dia helt när den var 6 veckor...

Och den andra kattungen var övergiven och tippades på att den var 4-5 veckor när den kom till oss, den åt vanlig mat hur bra somhelst och lapade vatten/ersättningsmjölk.
Men på den märker man i beteendet vissa saker som skiljer mot den andra "normaluppfödda" kattungen som vi fick när den var 9,5v av olika anledningar av "uppfödaren" (bondkatt, ladugårdskatt, "tjuvparad" eller vad man nu ska kalla det...) inte kunde ha kvar den längre... Men det var också den som började äta riktig mat när den var 4 veckor och slutade dia helt när den var 6 veckor....



Jag tycker det är jättebra att man väntar till 12 veckor men jag tror inte det är något livsavgörande då folk med bondkatter ute på vishan alltid gjort sig av med ungarna vid 8 veckor, i alla fall här i roslagen där jag bor... Och det har aldrig blivit nåt fel på dom kattungarna! :bump:


Jag tänker främst på den tiden vi hade egna katter och kattungar i omlopp hemma, hela 90-talet... efter millenieskiftet har vi bara haft kastrerade katter..
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

En kattunge ska ju inte lämna sin mamam bara för den slutat ha huvuddelen av sin föda från diandet..
Kattungen måste ju få chansen att få lära sig att vara katt.
Mamman lär ju sina avkommor hur man beter sig som katt, jaga och vad som är ätbart osv..

Är så ledsamt att man tycker det är okay att lämna bort bebisar..


Jag har haft en katt som togs alldeles för tidigt från mamman, var bara sex veckor och han hade grava beteende störningar från detta, tuttade på allt som var mjukt.. Den katten var inte alls trygg i sig själv. :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 645
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 162
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp