Bukefalos 28 år!

Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*
Vi har även sparat kattungar för att behålla men dom har mamman själv jagat bort när de varit runt 6-7 månader gamla...

Jag hoppas innerligt att dem inte jagades långt bort, dvs. att ni tog hand om dem?

Jag förstår vad "jesse14" menar...
Idag har vi inga katter som kan få ungar, dom är eller ska kastreras och skulle vi av nån anledning få kattungar igen skulle vi inte lämna ut före 10-11v ålder... 12 veckor tycker jag låter mycket då senaste kattungen slutade dia helt när den var 6 veckor...

Jättebra att era katter är kastrerade. :) Men det spelar ingen roll att folk tycker 12 veckor låter mycket, det är lagen. Det har även tidigare varit ett krav från alla stora annonssidor att man inte annonserar ut katter som får lämna sin hem tidigare än 12 veckor. Bl.a. Blocket och DN har dessa krav.


Jag tycker det är jättebra att man väntar till 12 veckor men jag tror inte det är något livsavgörande då folk med bondkatter ute på vishan alltid gjort sig av med ungarna vid 8 veckor, i alla fall här i roslagen där jag bor... Och det har aldrig blivit nåt fel på dom kattungarna! :bump:

Det finns en anledning att det har kommit en lag.
Folk på vischan, har jag läst i en tråd, brukar även slå ihjäl kattungarna istället för att kastrera mammorna. Argumentet "att alla andra omkring gör så" är inte vettigt. Man måste tänka själv ibland.
Sedan tycker jag att det är imponerande att folk som har katter som får flera kullar per år, alltid vet om hur dessa katter utvecklats och beter sig som vuxna. Måste vara jobbigt att hålla kontakten med minst 10 nya köpare per år?

Jag menar; Jessie14 och hennes familj måste med 2-3 kullar per år under hennes 14 år sålt till 140 köpare, väldigt lågt räknat. Kanske t.o.m 200 köpare, hur i hela friden kan hon och hennes familj hålla reda på hur varenda kattunge utvecklats och se dess beteendestörningar? Speciellt eftersom många kattägare inte ens känner igen beteendestörningar eller tycker dem är gulliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tycker att 3 månader är onödigt länge. 10 veckor räcker då gott och väl.
Fast det förstås, det är ju bra att det finns en sådan lag för 'oss som får' en kull någon gång vart Xe år, för då vill man ju ha dom hemma så länge som möjligt bara för att dom är så otroligt söta! :) haha
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vi har även sparat kattungar för att behålla men dom har mamman själv jagat bort när de varit runt 6-7 månader gamla...


Jagat bort efter först så lång tid? But...why? Började den löpa eller någonting? Eller kanske kan det vara så enkelt att eran katt kanske vill vara ensam? Inte ha ville ha någon 'konkurrens', menar jag?

Men, alltså, kom dom aldrig tillbaka eller !? :crazy:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

10 veckor räcker inte "gott och väl".
Nu är det ÄNTLIGEN upptaget av jordbruksverket så även människor helt utan intresse i katters väl och ve är tvungna att göra vad som är till kattens fördel.
Måhända jag bör ursäkta tonen men nej, dylikt gör mig förbannad.

Inte fan är det konstigt att kunskapen om katter rent generellt är otroligt låg.
Det är inte heller konstigt att det finns uppskattningsvis 100000 hemlösa katter i Sverige eller att katten anses som ett lågstatus, slit-och-släng djur.

SUCK.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Inga katter vi har tagit eller lämnat har mått dåligt av detta, när vi själva givit bort kattungar har vi alltid sparat en kattunge kvar hos mamman i ca 1 vecka extra för mammans skull. Vi har även sparat kattungar för att behålla men dom har mamman själv jagat bort när de varit runt 6-7 månader gamla...


Jag förstår vad "jesse14" menar...
Idag har vi inga katter som kan få ungar, dom är eller ska kastreras och skulle vi av nån anledning få kattungar igen skulle vi inte lämna ut före 10-11v ålder... 12 veckor tycker jag låter mycket då senaste kattungen slutade dia helt när den var 6 veckor...


Jag har aldrig varit med om liknande, vare sig att kattan jagar bort alla halvstora i sin egen kull eller att kattungar självvalt skulle sluta dia vid 6 veckor.
Det låter mer som det är din katta det är fel på isf.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag svarar alla som frågat...

Dom kattungarna som mamman jagade bort försvann helt, vi satte ut annonser och hörde med folk runtomkring (bodde då på landet där "alla vet vilka alla är" så om någon såg katterna visste dom att det var våra). Det var en hane och en hona och hanen vet jag att den var kastrerad, kommer inte ihåg honan...

Honan hittades av en tant bara någon månad senare och hon började ge den mat, hon hörde av sig till oss och sa att den var rädd, hon hade inte kunnat fånga den men den åt maten hon ställde ut. Hon sa att den gärna fick vara hos henne, hon hade en egen katt också, så om vi inte fick tag i den så fick den gärna stryka omkring hos henne, hon ställde ju ändå ut mat till sin katt. Hon hade sett våran katt äta maten.
Så den blev kvar där då vi inte lyckades fånga den. Den hade väldigt speciellt kännetecken så det var inga tveksamheter om att det var rätt katt.

Hanen kom tillbaka till oss efter typ 6-7 månader, satt på fönsterbläcket som vanligt. Tog in honom, han var stor, i mycket gott hull (nästan tjock) och "som vanligt" i beteendet. Vi höll honom innomhus i ca ett dygn och han sov mest... Släppte ut honom igen och sedan såg vi aldrig honom igen.... :(

Men det verkar ju som om han bott någonstans då han var tam, kelig, i gott hull och jättefin päls osv....


Om detta är konstigt så är det väl så? Kattmamman var en riktig "ensamkatt" och gillade inte andra djur....



Zizzy: Jag antar att det är olika från kattunge till kattunge...
Våran katt som hittades när den var 4,5 vecka (uppskattningsvis av oss, av er här på buke och av veterinär) är "normal" i sättet.

Aldrig försökt snutta på något, äter vanlig mat hursomhelst, leker normalt, tvättar sig (hade svårt i början att tvätta sig i rumpan men det var för att hon inte nådde, men hon försökte), lapade vatten och mjölkersättning normalt, spinner som värsta symaskinen...

Enda sättet som hon är annorlunda en "vanlig" kattunge är att hon inte lärt sig att vara rädd!
Hon sitter med brorsans treåriga son när han leker med klossar, han ställer upp dom på varandra och kattungen boxar ner dom. Hon springer efter honom när han kör med leksaksbilar och även radiostyrda bilar tycker hon är roliga.

Kompisen hade sin hund hemma och hon gick rakt fram till den och hälsade, hon har vad vi vet aldrig träffat en hund, vore jättekonstigt med tanke på vart hon är uppfödd och hittad.. Men vad vet jag?

Mest sånna saker som skiljer den yngre kattungen mot den äldre.. även motoriken är tror jag lite senare.. Hon är kass på att hoppa upp på saker eller hoppa mellan två saker. Jag antar (?) att det kan vara för hon inte haft någon mamma eller kompis som hon följt efter till varje pris. Har hon inte kommit upp någonstans så har hon slutat kämpa och hittat på något annat...

Men nu med katt nr 2 i huset så har hon utvecklat beteende otroligt fort och gör som katt 2 :)
Om det är bra eller dåligt beteende spelar inte mig så stor roll, det är kul att se katt 1 titta på katt 2 och man ser hur det rör sig i hjärnan typ och sedan försöker hon samma sak :laugh:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tycker att 3 månader är onödigt länge. 10 veckor räcker då gott och väl.
Fast det förstås, det är ju bra att det finns en sådan lag för 'oss som får' en kull någon gång vart Xe år, för då vill man ju ha dom hemma så länge som möjligt bara för att dom är så otroligt söta! :) haha

Om 10 veckor hade räckt gott och väl hade väl inte SJV satt gränsen vid 12 veckor, eller hur? :grin:

Om du sedan tycker att det är trevligt att behålla kattungarna längre än så är det inget som hindrar dig. Det är ingen som tvingar någon att sparka ut kattungarna när de är 12 veckor gamla. Mina kattungar flyttar inte en dag före 15 veckors ålder, oftast vid 16 veckors ålder.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Dom kattungarna som mamman jagade bort försvann helt, vi satte ut annonser och hörde med folk runtomkring (bodde då på landet där "alla vet vilka alla är" så om någon såg katterna visste dom att det var våra). Det var en hane och en hona och hanen vet jag att den var kastrerad, kommer inte ihåg honan...

Men då var det inte kattungar som hon jagade bort?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Dom var 6-7 månader gamla när dom jagades bort från gården av kattmamman första gången

Du skrev:

Jag har aldrig varit med om liknande, vare sig att kattan jagar bort alla halvstora i sin egen kull eller att kattungar självvalt skulle sluta dia vid 6 veckor.
Det låter mer som det är din katta det är fel på isf.


Vet inte vilken katta du menade det skulle vara fel på? Kattmamman eller den som slutade dia vid 6 veckor? (Den kattungen har inte vi fött upp själva utan det är min släkting som har sista kattungen från den gamla kattmamman.. Så det är barnbarn till våran första katt mao :) )
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag är medveten om lagen och har en gång tagit del av hur kellingarna påverkas av att skiljas för tidigt från som mamma men jag kommer inte ihåg! Kan någon hjälpa mig att minnas?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*

Nu vet jag att jag kommer att få halva Buke på mig men jag ska hämta en kattunge tidigare än vad som är lagligt. 1 vecka för tidigt. MEN jag gör det inte för att jag vill utan för att jag ska flytta och behöver en kompis till min andra katt.
Kände att det är bättre att jag letar katt här hemma nu och kan ta min tid, träffa kattungen flera gånger och få lära känna henne lite innan jag hämtar hem henne. Inte så kul att jaga katt precis när man flyttat känner jag faktiskt.

Undrar dock hur mycket en vecka kan påverka katten egentligen? Hon får ju sällskap av en annan katt på en gång, så social kontakt får hon ju. Är jag djävulen själv som tar katten vid ca. 11 veckor (hon är lite äldre än 11 veckor då, kanske 11, 5)?
Kom igen Buke, do your worst ;)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

äsch... vi fick våran när den var 9,5 vecka, den mår jättebra :)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men snälla.

Så du menar alltså att om du tar katter från dess mamma när den är 10veckor så händer vad? Den får seriösa psykiska problem och kommer vara deprimerad resten av livet? Och vi som gör det är djurplågare?

Tidigare har gränsen varit 8 veckor, och inte har katterna varit förstörda för det. Är 'dagens katter' mer dyrbara än de som är födda för några år sedan? Eller är dom mesigare? Eller vad försöker dom säga?

Och varför kan hundar tas när dom är 8 veckor? Varför är det en hel månads skillnad mellan katter och hundar???
För att katterna till storleken är mindre, och vi måste ta hand om dem längre för att dom kanske inte klarar sig ute i den stora världen?
Men det håller ju inte heller, eftersom det finns små hundar.
Så VAD är då skillnaden.

Vet någon. FÖRKLARA.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nej det är ingen som tvingar mig att sparka utdom, såklart. Men när kattungarna är tingade är det inte rätt mot varesig dom nya ägarna eller katten att ha kvar den förlänge tycker jag.
De nya ägarna för att dom missar den sötaste tiden med katten.
Och katten, för att den hinner fästa sig mycket vid oss och får leva efter våra regler väldgit länge, och får då en jobbigare 'överflyttningstid'. Eller ja, men du förstår nog vad jag menar.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vi fick våran när hon var 6,5 veckor gammal. (Vi trodde hon skulle bli 8 veckor, men klantägarna hade ju räknat fel)
Och henne är det inget som helst fel på.
Hon började snutta, men förutom det var det ingenting. (och när hon ett år senare fick en kull slutade hon snutta. Och kullen gav vi bort som 10veckor, och dom är det då inte heller någe fel på ;))

Såå.. Jag tycker inte det vore något problem alls att ta den som11veckor.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vi hämtade hem ett syskonpar på ca 7-8 veckor tror jag. De föddes uppe på ett stall, på gränsen mellan vägg och tak, ca 5 meter upp. Några dagar efter att de upptäcktes så ramlade en unge ner (den vi döpt till Sigge Skywalker) och då hämtade vi ner de andra tre kellingarna med. De fick bo i en hästbox tillsammans med en annan kull. Mammorna hjälptes åt att dia alla och ungarna lekte med varandra för fullt. De var då ca 5 veckor tror vi, räknat efter storleken på den andra kullen som var lite större.

Vi var där varje dag och mös lite med de två vi ville ha och efter två-tre veckor så hämtade vi nu hem dom. Uppfödaren behövde hästboxen och tänkte släppa ut alla kellingarna i stallet och menade att mammorna kanske bar iväg med dem ut i skogen utanför och det kunde vara svårt att hitta dem kanske... De busar, leker, sover, äter, smyger, jagar flugor och gör allt som kellingar brukar göra. Jag tror att de har jättestor nytta av att ha varandra. Sen har vi två vuxna kattor sen innan som vi köpte när de var 12 resp. 17 veckor och nu är 5 år. Jag tror att det ska ¨gå hur bra som helst. Men hur som helst, åter igen, vad är det som ligger bakom 12-veckors-lagen? Är det någon som har koll på vad det är som grundat den, mer precist? Jag är medveten om den och hade helst väntat ett tag till men nu blev det som det blev och det känns ändå bra att ha dem här nu medan jag är ledig de fördta veckorna också...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag är medveten om lagen och har en gång tagit del av hur kellingarna påverkas av att skiljas för tidigt från som mamma men jag kommer inte ihåg! Kan någon hjälpa mig att minnas?

Kattungar som skiljs från sin mamma för tidigt kan ha svårt att utvecklas till de självständiga individer katter ska vara. Vanliga biverkningar är att man får katter som snuttar på allt tex. örsnibbar och filtar.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men snälla.

Så du menar alltså att om du tar katter från dess mamma när den är 10veckor så händer vad? Den får seriösa psykiska problem och kommer vara deprimerad resten av livet? Och vi som gör det är djurplågare?

Tidigare har gränsen varit 8 veckor, och inte har katterna varit förstörda för det. Är 'dagens katter' mer dyrbara än de som är födda för några år sedan? Eller är dom mesigare? Eller vad försöker dom säga?

Och varför kan hundar tas när dom är 8 veckor? Varför är det en hel månads skillnad mellan katter och hundar???
För att katterna till storleken är mindre, och vi måste ta hand om dem längre för att dom kanske inte klarar sig ute i den stora världen?
Men det håller ju inte heller, eftersom det finns små hundar.
Så VAD är då skillnaden.

Vet någon. FÖRKLARA.

Det har inte funnits någon åldersgräns alls förut! Det innebär inte att det varit OK att släppa iväg kattungarna när de varit 4,6 eller 8 veckor gamla. Det har varit helt oreglerat... laglöst område.

Vad är det som händer? Ja, katterna kan drabbas av beteenderubbningar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det inte ovanligt att kattungar som tas från sin mamma för tidigt får beteendestörningar i form av att de snuttar på allt. De kan bli rädda och osäkra av sig. De hinner inte utvecklas till självständiga individer.

Varför är gränsen olika för hund och katt? Enkelt. Hunden är ett flockdjur som ska präglas på sin flock. Katten är inte ett flockdjur utan en katt ska utvecklas till en självständig individ för att fungera normalt. Det finns dessutom en rad hunduppfödare som behåller sina valpar tills de är 10 veckor, för att valparna ska lära sig "prata hund" tillräckligt bra innan de flyttar.

Tiderna ändras, vi lär oss mer och mer och det är väl strålande att lagstiftningen hänger med! :)

Bara för att man alltd gjort på ett sätt förr innebär det inte att det var bättre.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nej det är ingen som tvingar mig att sparka utdom, såklart. Men när kattungarna är tingade är det inte rätt mot varesig dom nya ägarna eller katten att ha kvar den förlänge tycker jag.
De nya ägarna för att dom missar den sötaste tiden med katten.
Och katten, för att den hinner fästa sig mycket vid oss och får leva efter våra regler väldgit länge, och får då en jobbigare 'överflyttningstid'. Eller ja, men du förstår nog vad jag menar.

Nu fokuserar du på helt fel sak. På ägarna. Det är kattungarnas bästa man ska tänka på. Att de nya ägarna missar den sötaste tiden (som jag f ö anser vara när kattungarna är mellan 5 och 8 veckor) struntar jag fullständigt i. Jag hoppas att de nya ägarna vill ha en normalt utvecklad katt, vill de inte det ska de nog inte ha katt alls.

Att sedan kattungen hinner fästa sig för mycket vid uppfödaren och dess familj är BS. Den biten är nog tämligen oviktig. Däremot är det oerhört viktigt att mamma katt får avvänja kattungarna på sina villkor. Även om avvänjningen är traumatisk för kattungen gör den i längden gott. Sedan lär sig kattungen beteendemässigt väldigt mycket av sin mamma just mellan 8 och 12 veckors ålder.

Det är inte ett dugg jobbigare för kattungar på 16 veckor att flytta än det är för kattungar på 12 eller 10 veckor. Det är snarare så att den klarar av flytten bättre vid högre ålder eftersom den hunnit bli mer självständig.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Well.
Då är våra kattungar dömda. Totalt dödsdömda. Dom kommer bli riktiga veklingar eftersom deras mamma var tvungen att avlivas nu när dom bara var 4,5 veckor.

Och det där med att dom kan snutta, det gör ju ingenting. Dom har oftast ett speciellt ställe som snuttar på (våra armar, svanstippen osv) Och ja, katten kan bli lite rädd, men det har också med personligheten att göra. Den kan vara lika rädd även om den varit med sin mamma i ett halvår.

Om katten nu skall utvecklas till en självständig individ, varför behöver den då sin mamma till det? Katten borde ju logiskt settbli mer självständig om den skulle uppfostra sig helt själv, om det var det man är ute efter.

Och det att hunden skall uppfostrats av sin flock köper jag bara inte som förklaring. För har du bara en hund som får en kull uppfostras den ju av sin mamma och lär sig med sina syskon, precis som katter. Precis som alla djur.
Har du en uppfödning med X antal fler djur som den växer upp med blir det ju en helt annan sak, men så kan du ju ha för katter också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 645
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 162
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp