Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Jag har extremt svårt att se att någons yttrandefrihet begränsas av en prideflagga, som liksom hissas över stora delar av världen på allt från stadshus till ambassader och residensboenden för statsöverhuvuden. Och gällande ett evenemang som har en så många queera kopplingar som Eurovision har så känns det ännu mer naturligt. Liksom, det är inte så mycket "åsikter" som att flaggan symboliserar representation, respekt och tolerans.

Du förstod inte alls min poäng. Min poäng är: Varför ska Prideflaggan få dispens när det finns många andra grupper/åsikter/organisationer som skulle vilja synas under ESC? Är det verkligen yttrandefrihet om alla får säga vad de vill bara de håller med oss?
 
Du förstod inte alls min poäng. Min poäng är: Varför ska Prideflaggan få dispens när det finns många andra grupper/åsikter/organisationer som skulle vilja synas under ESC? Är det verkligen yttrandefrihet om alla får säga vad de vill bara de håller med oss?
Fast prideflaggan står för mänskliga rättigheter, vilket jag inte klassar som någon organisation eller grupp. Mänskliga rättigheter passar bra in på det som ESC står för.
 
Jag har extremt svårt att se att någons yttrandefrihet begränsas av en prideflagga, som liksom hissas över stora delar av världen på allt från stadshus till ambassader och residensboenden för statsöverhuvuden. Och gällande ett evenemang som har en så många queera kopplingar som Eurovision har så känns det ännu mer naturligt. Liksom, det är inte så mycket "åsikter" som att flaggan symboliserar representation, respekt och tolerans.
Hela Eurovision är ju ett mångfaldsfirande, tycker jag. Och då passar ju prideflaggan bra. Jag har svårt att se nåt fel i det. Eurovision är ju politiskt i första läget, i meningen att ett syfte med tävlingen att stärka europeisk gemenskap.
 
Du förstod inte alls min poäng. Min poäng är: Varför ska Prideflaggan få dispens när det finns många andra grupper/åsikter/organisationer som skulle vilja synas under ESC? Är det verkligen yttrandefrihet om alla får säga vad de vill bara de håller med oss?
Men syftet med Eurovision är väl inte att främja yttrandefrihet? Finns ju en massa regler i tävlingen om hur bidragen får se ut, så det är ju verkligen inte ”anything goes”.

Eurovision har ju väldigt tydliga värderingar de vill främja, så man får såklart inte säga vad man vill i det forumet.
 
Fast prideflaggan står för mänskliga rättigheter, vilket jag inte klassar som någon organisation eller grupp. Mänskliga rättigheter passar bra in på det som ESC står för.

Dry finns det säkert andra som tycker att just deras organisation också gör. Det här handlar inte om Pride eller inte Pride. Det handlar om yttrandefrihet. Som sagt det finns säkert andra lika behjärtansvärda organisationer/åsikter/grupper som skulle vilja synas lite extra. I ESC får man tycka vad man vill så länge man tycker som majoriteten. Är det yttrandefrihet?
 
25 juryer av 37 nollade Israel. Man behöver inte ens vara konspiratorisk för att se att det är något mer än musikalisk kvalité som bedömts då.

31 nollade Norge
32 nollade Österrike
33 nollade Slovenien
31 nollade Spanien
31 nollade Georgien
34 nollade Estland
34 nollade Finland
26 nollade England
28 nollade Serbien
27 nollade Lettland
27 nollade Cypern
29 nollade Litauen
28 nollade Grekland

Det är flera av de länderna jag tycker hade bättre helhetskvalitet än Israel. Det är telefonrösterna som sticker ut och som har gått på andra kriterier än kvalitet, inte juryn...
 
Hela Eurovision är ju ett mångfaldsfirande, tycker jag. Och då passar ju prideflaggan bra. Jag har svårt att se nåt fel i det. Eurovision är ju politiskt i första läget, i meningen att ett syfte med tävlingen att stärka europeisk gemenskap.

Allt mindre mångfald och mer likriktning. Det mesta låter som allt annat på radion med några få undantag bl.a. Norge som straffades kraftigt för att de vågade sticka ut komma med låt som verkligen hade norska rötter och speglade norsk kultur.
 
Dry finns det säkert andra som tycker att just deras organisation också gör. Det här handlar inte om Pride eller inte Pride. Det handlar om yttrandefrihet. Som sagt det finns säkert andra lika behjärtansvärda organisationer/åsikter/grupper som skulle vilja synas lite extra. I ESC får man tycka vad man vill så länge man tycker som majoriteten. Är det yttrandefrihet?
Jag tycker inte att det handlar om åsikter, utan om just mänskliga rättigheter. För mig är det inte "en behärtansvärd organisation".
 
Nä, det går helt över huvudet på dig tyvärr när ens tanken att det kan finns andra flaggor/plakat/symboler/budskap som också symboliserar olika delar av det som är mänskliga rättigheter och mångfald verkar helt främmande för dig.
Det går inte över huvudet på mig, onödigt att skriva så. Om andra delar av mänskliga rättigheter har flaggor att vifta med är det helt okej för mig.
Men du skrev att pride står för åsikter eller en organisation, vilket jag definitivt inte håller med om.
 
Allt mindre mångfald och mer likriktning. Det mesta låter som allt annat på radion med några få undantag bl.a. Norge som straffades kraftigt för att de vågade sticka ut komma med låt som verkligen hade norska rötter och speglade norsk kultur.
Fast det är ju något helt annat med kommersiellt gångbara låtar sett till Eurovision, och ställningstaganden som du pratade om med prideflaggan?

Sedan håller jag med @parellikusken att det handlar om något så självklart som mänskliga rättigheter och kärlek snarare än någon åsikt.
 
Fast det är ju något helt annat med kommersiellt gångbara låtar sett till Eurovision, och ställningstaganden som du pratade om med prideflaggan?

Sedan håller jag med @parellikusken att det handlar om något så självklart som mänskliga rättigheter och kärlek snarare än någon åsikt.

Varför ska just Prideflaggan få dispens? Varför inga andra?
 
Nä, det går helt över huvudet på dig tyvärr när ens tanken att det kan finns andra flaggor/plakat/symboler/budskap som också symboliserar olika delar av det som är mänskliga rättigheter och mångfald verkar helt främmande för dig.

Kan du ge några exempel på flaggor som är etablerade och (i ett sekulärt, rättssäkert och inkluderande samhälle) okontroversiella? Jag tänker t ex på fredsflaggan, tänker den med en duva och en krans runt, den kanske skulle vara tillåten. Men sen kom jag på att det nog inte finns någon sådan etablerad flagga, utan jag blandar nog ihop den med FN-flaggan som har världen med en krans runt, och FN är ju en organisation som i högsta grad blandar sig i konflikter i världen så den kanske faller på det? Och hemmapåhittade flaggor med duvor och annat ryms väl inte heller inom det som kan betraktas som etablerat och okontroversiellt?

Vad har du för exempel på vad som skulle likställas med prideflaggan?
 
Kan du ge några exempel på flaggor som är etablerade och (i ett sekulärt, rättssäkert och inkluderande samhälle) okontroversiella? Jag tänker t ex på fredsflaggan, tänker den med en duva och en krans runt, den kanske skulle vara tillåten. Men sen kom jag på att det nog inte finns någon sådan etablerad flagga, utan jag blandar nog ihop den med FN-flaggan som har världen med en krans runt, och FN är ju en organisation som i högsta grad blandar sig i konflikter i världen så den kanske faller på det? Och hemmapåhittade flaggor med duvor och annat ryms väl inte heller inom det som kan betraktas som etablerat och okontroversiellt?

Vad har du för exempel på vad som skulle likställas med prideflaggan?

Jag personligen har ingen jag känner att jag vill vifta med. Men det finns säkert andra som har det men det får de inte göra. T.ex. Saades palestinasjal. Min poäng är att jag tycker att yttrandefrihet är otroligt viktigt och inte bara de åsikter jag råkar ha.
 
Jag tycker att det känns ledsamt att vi kommit till en punkt då många börjar ifrågasätta tex. Prideflaggan igen. Det var många års kamp innan den accepterades och såg som något bra och okontroversiellt under några år.

Jag ifrågasätter inte att Prideflaggan är med. Jag ifrågasätter varför det bara är den som får vara med. Väldigt stor skillnad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 348
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 282
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 414
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp