Bukefalos 28 år!

Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Den där sikten kan vara evighetslång.
Det är betydligt lättare att avskeda den som snattar än den som har dålig attityd.
I den bästa av världar skulle alla med dålig attityd snatta från sin arbetsgivare.

Hur ska en anställd kunna utföra sitt arbete om denne inte tar order av sin chef dvs. personen som tilldelar den anställde arbetsuppgifter? En anställd som inte gör sitt jobb kan väl inte vara särskilt svår att ge kicken eller omplacera?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kl och lite OT men med tanke på (grund)skola och religion.
Har jobbar med att ta emot flyktingbarn i skolan och det kan vara väldigt knepigt att veta hur man ska bete sig för att alla ska få hävda sina rättigheter.

Just burka var det ganska mycket tal om då föräldrarna (eller ofta pappan) vill att barnen ska böra burka och tjol i skolan och att vi som lärare ska meddela hemmet om barnen inte bar den klädsel som de förväntade sig.

Här valde vi att säga nej, vi förmedlade inte information om hur flickorna bar kläderna under skoldagen.

Detta kan säkert jämföras med att jag med mina värderingar inte skulle få information om ett av mina barn sprangrunt naken hela dagarna MEN

Problemet med tjol och burka är dels praktiska skäl att barnen blir hindrade speciellt vintertid när tjolen ska dras utanför overollen och mössa utanför själva burkan. enligt läroplanen ska barnen ges samma utvecklingsmöjligheter dvs obehindrat få lära sig tex kroppskontroll på klätterställningen mm

Sedan måste jag erkänna att eftersom jag inte ser något giltigt skäl till att täcka BARN från topp till tå så skulle jag ha extremt svårt att förespråka för dessa barn varför just dom måste vara täckt medans alla andra barn går klädd som dem vill. Så somsagt regeln blev att valde barnen att ta av sig burkan och ha vanlig tröja och byxor när de kom till skolan så informerades inte föräldrarna.

Detta handlar ju även om barnens rättigheter att själva ha åsikter om vilka kläder dom har.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kan lika gärna tolkas som att det är av hänsyn till kvinnorna så att de inte ska ta illa upp när han inte tar dem i hand. Eller hänsyn till båda parter. Kvinnor informeras om att mannen ifråga inte tar kvinnor i hand.

Kan inte alls hålla med dig eftersom det är examinatorns behov (att inte behöva skaka hand med en kvinna) som eleverna förväntas ta hänsyn till och respektera. Eleverna blir informerade men har inget val annat än att acceptera.

Eleverna tar illa upp och vill ha en annan examinator. De beskriver att de känner sig illa till mods och undrar om det påverkar deras bedömning. De ville ha en annan examinator vilket inte gick att ordna.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Hur ska en anställd kunna utföra sitt arbete om denne inte tar order av sin chef dvs. personen som tilldelar den anställde arbetsuppgifter? En anställd som inte gör sitt jobb kan väl inte vara särskilt svår att ge kicken eller omplacera?


Svar: felaktigt antagande
Det finns många olika sätt att visa dålig attityd/nonchalera sin chef/kolleger (eller vissa av dem ex kvinnorna) på utan att göra ett tillräckligt dåligt arbete.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kan inte alls hålla med dig eftersom det är examinatorns behov (att inte behöva skaka hand med en kvinna) som eleverna förväntas ta hänsyn till och respektera. Eleverna blir informerade men har inget val annat än att acceptera.

Eleverna tar illa upp och vill ha en annan examinator. De beskriver att de känner sig illa till mods och undrar om det påverkar deras bedömning. De ville ha en annan examinator vilket inte gick att ordna.


Vill man undvika att någon blir kränkt finns bara ett rätt: ta alla i handen eller avskaffa den presentationskultur som finns i stor del av världen dvs ta ingen i handen.


I den bästa av världar hade examinatorn vägrat ta kvinnorna i hand (eftersom de är kvinnor) och de manliga studenterna borde ha vägrat ta examinatorn i hand (eftersom han vägrar ta kvinnor i hand). Religion vs ideal och värderingar.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Svar: felaktigt antagande
Det finns många olika sätt att visa dålig attityd/nonchalera sin chef/kolleger (eller vissa av dem ex kvinnorna) på utan att göra ett tillräckligt dåligt arbete.

Jo, men nu var det ordervägran som togs upp. Inte dålig attityd. Ordervägran handlar om att inte utföra de arbetsuppgifter man blir ombedd att utföra och struntar man i det lär det inte vara några problem att kicka personen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kan inte alls hålla med dig eftersom det är examinatorns behov (att inte behöva skaka hand med en kvinna) som eleverna förväntas ta hänsyn till och respektera. Eleverna blir informerade men har inget val annat än att acceptera.

Eleverna tar illa upp och vill ha en annan examinator. De beskriver att de känner sig illa till mods och undrar om det påverkar deras bedömning. De ville ha en annan examinator vilket inte gick att ordna.

Finns ingenting som hindrar kvinnorna från att sträcka fram sina händer. Valet är deras, men de har informerats om att examinatorn inte kommer ta dem i hand.

De undrar om bedömningen kommer påverkas vilket antagligen beror på att de tror att mannen ifråga anser att kvinnor på något sätt är lägre stående än män vilket är ett felaktigt antagande. Grundat på okunskap. De hade kunnat informeras om att så inte var fallet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kl och lite OT men med tanke på (grund)skola och religion.
Har jobbar med att ta emot flyktingbarn i skolan och det kan vara väldigt knepigt att veta hur man ska bete sig för att alla ska få hävda sina rättigheter.

Just burka var det ganska mycket tal om då föräldrarna (eller ofta pappan) vill att barnen ska böra burka och tjol i skolan och att vi som lärare ska meddela hemmet om barnen inte bar den klädsel som de förväntade sig.

Här valde vi att säga nej, vi förmedlade inte information om hur flickorna bar kläderna under skoldagen.

Detta kan säkert jämföras med att jag med mina värderingar inte skulle få information om ett av mina barn sprangrunt naken hela dagarna MEN

Problemet med tjol och burka är dels praktiska skäl att barnen blir hindrade speciellt vintertid när tjolen ska dras utanför overollen och mössa utanför själva burkan. enligt läroplanen ska barnen ges samma utvecklingsmöjligheter dvs obehindrat få lära sig tex kroppskontroll på klätterställningen mm

Sedan måste jag erkänna att eftersom jag inte ser något giltigt skäl till att täcka BARN från topp till tå så skulle jag ha extremt svårt att förespråka för dessa barn varför just dom måste vara täckt medans alla andra barn går klädd som dem vill. Så somsagt regeln blev att valde barnen att ta av sig burkan och ha vanlig tröja och byxor när de kom till skolan så informerades inte föräldrarna.

Detta handlar ju även om barnens rättigheter att själva ha åsikter om vilka kläder dom har.

Väljer barnen att inte ha burka i skolan är det självklart att de inte ska behöva ha burka i skolan.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Fast då kommer vi fortfarande till problemet att elever befinner sig i underläge och inte har samma möjlighet att hävda sin åsikt utan att känna att de riskerar att inte bli rättvist bedömmda.

Tänk om alla feminister genom tiderna skulle accepterat diskriminering av religiösa och kulturella skäl. Är det inte genom att ifrågasätta just religiösa och kulturrella traditioner som det skett en förändring?

Om vi inte ifrågasatte kultur och religion så skulle kvinnor inte kunna:
studera på universitet av kulturella skäl
bli präster eftersom kvinnor ska tiga i församlingen.
yrkesarbeta för hon tar jobben från männen och har sin plats vid spisen
skaffa barn utanför äktenskapet, fy vilken skam.
skilja sig utan att riskera social utfrysning.
föda barn med assistans av utbildad barnmoska eller läkare
ha rösträtt eftersom kvinnor av kulturella skäl inte ska lägga sig i politik.

Är det inte just genom att ifrågasätta kulturella normer som kvinnor runt om i världen kämpar för att få lika rättigheter.
Varför är kultur då så heligt?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jo, men nu var det ordervägran som togs upp. Inte dålig attityd. Ordervägran handlar om att inte utföra de arbetsuppgifter man blir ombedd att utföra och struntar man i det lär det inte vara några problem att kicka personen.

Men i realiteten är ordervägran (i regel ett symptom på dålig attityd) inte särskilt vanlig - av trolig anledning att det innebär skäl för uppsägning.
Istället har dålig attityd fått andra yttringar, sådana som innebär betydligt större problem.
Att vara kvinnlig chef eller kollega till/med män som har problem med kvinnor fungerar mkt dåligt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Fast då kommer vi fortfarande till problemet att elever befinner sig i underläge och inte har samma möjlighet att hävda sin åsikt utan att känna att de riskerar att inte bli rättvist bedömmda.
?


Det är bara att beklaga att så många människor är så otroligt fega och ryggradslösa. När det handlar om enstaka utsatta individer - fine, men när det handlar om grupper som inte kan sluta samman mot en enskild oväpnad individ. Nej.
Bara prat prat prat och aldrig någon handling.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Fast då kommer vi fortfarande till problemet att elever befinner sig i underläge och inte har samma möjlighet att hävda sin åsikt utan att känna att de riskerar att inte bli rättvist bedömmda.

Tänk om alla feminister genom tiderna skulle accepterat diskriminering av religiösa och kulturella skäl. Är det inte genom att ifrågasätta just religiösa och kulturrella traditioner som det skett en förändring?

Om vi inte ifrågasatte kultur och religion så skulle kvinnor inte kunna:
studera på universitet av kulturella skäl
bli präster eftersom kvinnor ska tiga i församlingen.
yrkesarbeta för hon tar jobben från männen och har sin plats vid spisen
skaffa barn utanför äktenskapet, fy vilken skam.
skilja sig utan att riskera social utfrysning.
föda barn med assistans av utbildad barnmoska eller läkare
ha rösträtt eftersom kvinnor av kulturella skäl inte ska lägga sig i politik.

Är det inte just genom att ifrågasätta kulturella normer som kvinnor runt om i världen kämpar för att få lika rättigheter.
Varför är kultur då så heligt?

Att ifrågasätta har ingen sagt är fel, men när man ifrågasätter är resultatet inte alltid att man ändrar på i det här fallet agerandet. Att ifrågasätta kan även ge ny kunskap och förståelse gällande i det här fallet andra seder.

Blir min man diskriminerad när han får en handskakning av min väninnas make (som min man har känt betydligt längre än jag) medan jag får en kram? Blir jag diskriminerad? Borde någon av oss känna oss kränkta av att han hälsar på oss på olika sätt? Det är i min erfarenhet inte alls ovanligt att svenska män hälsa på män och kvinnor på olika sätt och vice versa. Är det per automatik diskriminerande?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men i realiteten är ordervägran (i regel ett symptom på dålig attityd) inte särskilt vanlig - av trolig anledning att det innebär skäl för uppsägning.
Istället har dålig attityd fått andra yttringar, sådana som innebär betydligt större problem.
Att vara kvinnlig chef eller kollega till/med män som har problem med kvinnor fungerar mkt dåligt.

Ja, allmänt dålig attityd är antagligen svårare att hantera än direkt ordervägran men det problemet berör ju inte bara relationen "män som ogillar kvinnor i chefsposition" och deras chefer som är kvinnor.

Men så är det ju rent allmänt på iaf större arbetsplatser, alla drar inte jämnt. En del visar det rakt ut. Man får hantera det och det ingår väl i vad en chef bör kunna hantera? Iaf en bra ledare.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Som jag redan svarat det är skillnad på formella och privata sammanhang.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Som jag redan svarat det är skillnad på formella och privata sammanhang.

Du anser det eftersom att du antagligen anser att vi skandinaver har tolkningsföreträde i det här fallet.

I formella sammanhang här i Sverige särbehandlas det väl friskt också utan att folk anser att de blir diskriminerade. Det anses tom. höra till etiketten att särbehandla efter kön vid tex. formella bjudningar.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att ifrågasätta har ingen sagt är fel, men när man ifrågasätter är resultatet inte alltid att man ändrar på i det här fallet agerandet.

Om ingen ifrågasätter agerandet så är sannolikheten mycket liten att det kommer ske en förändring. Det är genom att ifrågasätta som förändring sker om än inte direkt. Därför tycker jag att det är jättebra att skollledningen och tidningen kontaktades för att synliggöra problemet. Skollledningen fick ju inte reda på något förrän eleverna klagade. Skolledningen höll med de kvinliga eleverna och ansåg att examinatorn borde valt att inte skaka hand med några elever alls. Däremot var det för kort varsel att få fram en annan examinator.

Ett stort problem när det handlar om könsroller är att problemen förminskas och osynliggörs.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Har vi valt att skolan ska vara religiöst obunden så har vi vald det. Demokratiskt dessutom.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ja, allmänt dålig attityd är antagligen svårare att hantera än direkt ordervägran men det problemet berör ju inte bara relationen "män som ogillar kvinnor i chefsposition" och deras chefer som är kvinnor.

Men så är det ju rent allmänt på iaf större arbetsplatser, alla drar inte jämnt. En del visar det rakt ut. Man får hantera det och det ingår väl i vad en chef bör kunna hantera? Iaf en bra ledare.

Absolut, så länge det är ett ringa problem.
En chefs uppgift skall till väldigt liten del handla om att uppfostra och agera fredsmäklare pga att alltför många i en personalgrupp tagit med sig ytterst privata angelägenheter (religiösa uppfattningar, udda ideal/värderingar etc) på arbetsplatsen.

Har man tur får man tillsätta sin egen personal och göra en rejäl gallring under rekryteringsprocessen och provanställningen. I den bästa av världar.


Men hur som, det är ett problem och inte önskvärt att ha en anställd som ex inte ser sig jämbördig med kvinnor eftersom det högst troligt kommer leda till tråkiga yttringar som inte lätt kan lösas med uppsägning.

Appropå att mäns problem med jämställda kvinnor kan få tråkiga yttringar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16971769.ab
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

http://www.information.dk/463697

"Man skal ikke blande sin religion ind i en eksamen,« siger Marianne Dose Hvid"


Detta utalandet från skolans ledning tolkar jag som att skolan är religiöst obunden. Varför ska då en religiös examinator ha tolkningsföreträde framför skolan och eleverna skandinavisk eller ej anser du? Marianne Dose Hivd anser att han kunde varit tyst och valt att inte räcka handen till någon av eleverna så hade det inte varit ett problem.

Det handlar om att behandla människor lika oavsett kön inte om vem som har tolkningsföreträde.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp