Få blanda storlekar när man köper träns?

Alexandra_W

Trådstartare
Förutom de sjukt dyra a la 2000+ kr per träns, finns det verkligen inte någonstans där de erbjuder "mix and match" när man köper träns? Där man t ex kan välja cob på tränset (nackstycke/sidostycken), ponny på nosgrimman och full på pannbandet osv.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Varför inte göra det själv?

Finns ju massor av företag som erbjuder tränsdelar? :)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Varför inte göra det själv?

Finns ju massor av företag som erbjuder tränsdelar? :)

För att jag inte hittat något tillräckligt snyggt? =)

Säg att jag hittar ett träns jag tycker är snyggt, som har vit dekorsöm på nosgrimma och pannband. Då vill jag ju ha just den dekorsömmen/mönstret. Inte behöva byta ut både pannbandet och nosgrimman mot något annat (nosgrimma behövs inte alltid byta, men det faller ju ändå om man måste byta pannbandet och det behövs alltid).

Så därför skulle jag ju då kunna få välja ett likadant pannband med likadan dekorsöm, men i annan storlek ( ie ponny på tränset och full på pannbandet).

Annars kan jag ju bara köpa vilket plain, svart träns som helst och byta pannband. (Vilket är vad jag har nu)

Och om jag hittar ett pannband och en nosgrimma lös, som matchar varandra (aldrig gjort det men vi säger om) - ja då är det ju bra om spännen osv matchar med det nackstycke från ett annat träns jag har osv.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Tex Dyon har ju dekorsöm! :) Men det är klart, då blir det ett ganska dyrt slutresultat ändå!

Det är ju lite så, man får välja budget och "ta det som finns" eller lite lyxigare och få det precis som man vill! :)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Nu var dekorsöm bara ett exempel. Men jag vill liksom tränset ska vara en helhet som hör ihop, bara med olika storlekar på respektive del.

Till en växande treåring känns det inte relevant att ens fundera på ett 2000 kronorsträns.. När han är vuxen vet jag vad han ska få och då kan jag specialbeställa. Men tills dess. Har upprepade ggr hört folk påstå och sett folk skriva att det "finns affärer där man själv får blanda storlekar", och där tränsen ska ligga i moderat prisklass, 400 - 600 kr.. Jag har dock aldrig hittat någon sådan, och när jag googlar hittar jag bara OS, Dyon osv.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Nä jag köpte ju min Dyon grund med remontnosgrimma till min tös när hon bara var 2 år! :p:p

Och sen fyllde jag på med de tillhörande nosgrimmorna vartefter vi kom i utbildningen! :)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Nä jag köpte ju min Dyon grund med remontnosgrimma till min tös när hon bara var 2 år! :p:p

Och sen fyllde jag på med de tillhörande nosgrimmorna vartefter vi kom i utbildningen! :)

Fast jag är inte intresserad av att fylla på, för det syns ju skillnad på läder som varit med om wear och tear och ur och skur i ett år t ex, och det som inte har det. Så - han får vänta tills jag dels är säker på vilken mix av storlekar han vill ha, dels vet vad han kommer ha för sadel osv. (Det går INTE ha en färg på tränset och en på sadeln, INTE ;))

Så, som sagt, jag är ute efter var det där magiska stället där man kan blanda storlekar på träns i lågprisklass egentligen finns, om det finns. Folk kan ju inte hittepå inbillar jag mig? Även om jag börjar bli skeptisk ;P
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Hahaha fast sköter man det så gör det inte det! :) Men du gör som du vill, och ja, jag är ju som jag är, jag bestämmer mig för en stil och betalar gärna extra för tex en svart sadel bara för att det är det jag bestämt mig för! :)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Hahaha fast sköter man det så gör det inte det! :) Men du gör som du vill, och ja, jag är ju som jag är, jag bestämmer mig för en stil och betalar gärna extra för tex en svart sadel bara för att det är det jag bestämt mig för! :)

Betala extra så kan jag med göra. Men det förutsätter att man köper en ny sadel. Något jag inte tänker roa mig med på många år än till det här lilla pyret.

Så som sagt, han får inget dyrt träns nu. NÄR han ska få det vet jag precis vad han ska få dock =)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Ja men varför inte köpa ett nackstycke som du gillar och bygga då? :) Tex om du väljer svart & "silver" nu till att börja med så finns det massvis med olika nosgrimmor från tex Hööks, Tophorse osv som ligger mellan 100-400kr! :)

Vill du ha ett vanligt achen eller vill du ha typ repnosgrimma?
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Spännen etc.

Vanlig engelsk nosgrimma, med eller utan aachenrem. Inte för bred, men gärna med vadderad pullback.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Finns ett Anatomiskt nackstycke från BR för 349kr på Tophorse! :)

Sen är det bara att köpa till en lös käkrem samt Hööks Aachennosgrimma Claridge House® för 199kr!

(Och så ett pannband du gillar då)


:D
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Kyro riding gear borde kunna fixa det åt dig, även Extreme horse makover men då blir det nog en lite annan prisklass, samma med Schumacher.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Det från BR var ju snyggt. Men började i cob. Sen vetesjutton hur det blir att blanda läder från olika tillverkare. CH från Hööks brukar förvisso ha förvånande bra läderkvalitet, men man måste ju nästan se två läder mot varandra för att se om det är blandat eller ej. (Jag är ju pipig och vill att tränset ska åtminstone se ut som det hör ihop, om jag nu inte kan få ett träns som verkligen hör ihop men där man kan blanda fritt)

Kyro hade ju jättefina nosgrimmor och pannband med strass resp pärlor, och matchande pannband. Så man kunde få lika design på nosgrimma och pannband. Dock började de nosgrimmorna i cob. Sen sticker nog prislappen väl högt. Men FINA var det =))
 
Senast ändrad:
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Nu kanske du har expertöga för läder (eller är mycket petigare än mig ;)) men jag blandar alltid friskt mellan olika nackstycken, nosgrimmor och pannband. Tycker inte man ser att det inte hör ihop så länge det är likadana spännen :confused:
Eller ja, skulle jag ta fulaste gamla börjes-nosgrimman och sätta på ett av tävlingstränsen skulle det förstås synas skillnad, men medelpristränsen tycker jag inte ens man ser om det är en månad eller två år.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Nu kanske du har expertöga för läder (eller är mycket petigare än mig ;)) men jag blandar alltid friskt mellan olika nackstycken, nosgrimmor och pannband. Tycker inte man ser att det inte hör ihop så länge det är likadana spännen :confused:
Eller ja, skulle jag ta fulaste gamla börjes-nosgrimman och sätta på ett av tävlingstränsen skulle det förstås synas skillnad, men medelpristränsen tycker jag inte ens man ser om det är en månad eller två år.

Haha, nej jag har inget exepertöga alls. Men finishen kan skilja sig om man jmf t ex olika träns hos Hööks. Dock är det ju möjligt att när man kommer upp till en viss kvalitet, då kan man blanda just friskt. Hmm, måste gå och kika på lite träns! Återkommer.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

nu har jag jämfört mitt dyyra träns, ett från CH som kostade ca 700 kr, ett från Hööks som kostade ca 300 kr och ett billigt träns som kostade typ 200 kr. Samt en nackrem till stigbettet.

De två första ser jag ingen skillnad alls i lädret på, det som skiljer är spännen och bredden på remmarna. De två sistnämnda och stigbetssnackstycket har en markant synlig skillnad i läderkvalitet mot de två första.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Hittat ett nackstycke nu i alla fall, alltid något. Inser dock att enormt många nosgrimmor (speciellt de snygga) startar i storlek cob..

Hittat ett ställe där man kunde matcha fritt med. Men bara på ett träns av huntermodell och det vill jag inte ha. Men där kunde man blanda storlekarna och tränset kostade typ 500 kr
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Rideaway säljer Jeffries i delar. Visserligen inte billigt, men inte så himla dyrt heller. Och du lär ju knappast behöva byta precis alla delar. Så mycket växer inte ett huvud efter tre års ålder. Och Jeffries är så bra kvalitet att du kan ha det tills ponnyn blir minst 30.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Jag har också samma problem. ...
Full på pannband och nosgrimma, trots att han har 10.5 i bettstorlek är i princip alla nosgrimmor i cob för små, ponny på sidstyckena och ponny eller cob på nackstycket.

Köper numera bara Dyon eller Stubben och fyller på med olika typer av nosgrimmor.

Har ett ljusbrunt Dyon jag har nosgrimmor från Tolga, Silver Crown bla.
Till det svarta Dyon och stubben har jag nosgrimmor från Busse.

Hittar jag nosgrimmor i London/honung till mina Stubbenträns i samma färg blir jag lyrisk :love:
 

Liknande trådar

Islandshäst Det här med islandshäst är en helt ny värld för mig även om min inte är renrasig så påminner han mest om islandshäst i utseende fast i...
2
Svar
28
· Visningar
5 874
Senast: Teilani
·
Utrustning ska få hem 2 hästar snart utan utrustning så träns och skydd ska inhandlas så jag undrar att ifall hästen har full träns har den då full...
Svar
8
· Visningar
5 378
Senast: Zolt
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 573
Senast: Hedwig02
·
Utrustning Jag är generellt en sån där besvärlig konsument som inte drar mig för att reklamera varor om de är defekta eller inte håller måttet, och...
2
Svar
33
· Visningar
2 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp