Få blanda storlekar när man köper träns?

Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

vet hur det är, har ju själv ponnys, den ena ponnyn har ponny i nosgrimma, cob på sidostycken och full på pannband. trist att köpa träns när det är så.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

I "min" ridsportsbutik kan man köpa delar från bl a Hubertus och Dyon så man får sitt träns precis som man vill ha det.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

vet hur det är, har ju själv ponnys, den ena ponnyn har ponny i nosgrimma, cob på sidostycken och full på pannband. trist att köpa träns när det är så.

Tror det är jättevanligt. Min haflinger har cobstorlek om man ser till längden på tränset, men både nosgrimma och pannband är oftast för korta/på gränsen till för korta.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Jag har ju två welshar nu, ingen av dem kan ha samma storlek på hela tränset. Flera andra hästar (araber och eng fbl) har även de endera inte kunnat ha kompletta träns i samma storlek, eller så har det varit verkligen "på håret".
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Jag vet att det finns "arabträns" som är anpassade för hästar med kort huvud men bred panna osv.
Kommer dock inte på vadd dem heter just nu...
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

*KL*

Grannens barnbarn hade önskat och fått sig ett träns i födelsedagspresent, som hon ville ha till min lilla.

Pannbandet var tacksamt nog gigantiskt stort för att vara ponny, och passade.
Nosgrimman så spännet är uppe vid pannbandet och eg skulle jag vilja ha upp den lite till. Omkretsen så på ett av de yttre hålen.
Sidostyckena är det gjorda hål så högt upp det går, och det jättetjocka luddet bakom öronen är inte för skav eller något, utan för att lyfta upp nackstycket och därmed bettet ännu mer - det blev för långt annars.
Käkremmen passade bra dock ;)

Tror man får ta med sig måttbandet när man provar träns...

Söt blev han i alla fall i det ;)
1798532_569923336436977_1318868475_n.jpg
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Vad gulligt :love:

Men om du vill korta sidostyckena och nosgrimmans nackrem så är det ju jätte enkelt att sprätta upp de översta spännena och korta ned remmen till önskad storlek och sen sy ihop igen.

Visserligen drygt att det inte är riktigt bra från början men då kan du ju iaf med en liten insats få det betydligt bättre :)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Vad gulligt :love:

Men om du vill korta sidostyckena och nosgrimmans nackrem så är det ju jätte enkelt att sprätta upp de översta spännena och korta ned remmen till önskad storlek och sen sy ihop igen.

Visserligen drygt att det inte är riktigt bra från början men då kan du ju iaf med en liten insats få det betydligt bättre :)

Då måste man ju lämna in det, och prislappen sticker ju raskt iväg. (Just det här tänker jag ju inte göra något med, det är ju fortfarande flickans träns. En dag går säkert drömmen om egen ponny i uppfyllelse för henne =))
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Njae, det håller jag inte med om.
Det är väldigt lätt att sy dem stygnen för hand själv och det tar inte många minuter.

Men om man inte vill göra det själv är det inte så dyrt att lämna in det.
Tror jag betalade 200kr när jag tog hjälp för det förrut.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Varför vill du ha nosgrimman högre upp, den sitter ju redan för högt upp på bilden.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Varför vill du ha nosgrimman högre upp, den sitter ju redan för högt upp på bilden.

För att jag vill ha den 2 fingrar under kindbenet, och det är den förvisso på bilden, men tar du bort nackluddet så är den inte det. Luddet lyfter knappa 1.5 cm.

Men varför tycker du den är för högt upp på bilden - den ligger 2 fingrar under kindbenet? Däremot håller flickan ju på och spänner och donar på sidan, och nosgrimman har lyfts av det, kanske därför det ser högt ut. Men är 2 fingrar
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Ja, på bilden ser det ut som om den ligger mot kindbenet.
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Ah, då är det nog bilden som luras. Men då förstår jag din fråga =)
 
Sv: Få blanda storlekar när man köper träns?

Har samma problem med min ponny (arab/fjording). Behöver full på pannband och käkrem, cob/full på nosgrimma och ponny/cob på sidostyckena... Brukar köpa cob-träns med lång/utbytbar käkrem och sedan modifiera med håltång därefter. För att korta ned sidostyckena efter att remmen har tagit slut brukar jag göra hål i andra änden (där man fäster bettet). På så sätt slipper jag köpa alla tränsdelar var för sig :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Det här med islandshäst är en helt ny värld för mig även om min inte är renrasig så påminner han mest om islandshäst i utseende fast i...
2
Svar
28
· Visningar
5 873
Senast: Teilani
·
Utrustning ska få hem 2 hästar snart utan utrustning så träns och skydd ska inhandlas så jag undrar att ifall hästen har full träns har den då full...
Svar
8
· Visningar
5 378
Senast: Zolt
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 572
Senast: Hedwig02
·
Utrustning Jag är generellt en sån där besvärlig konsument som inte drar mig för att reklamera varor om de är defekta eller inte håller måttet, och...
2
Svar
33
· Visningar
2 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp