Fälttävlans-EM

Jag har just sett klart terrängen och tyckte att det var lite jobbigt många trötta hästar, det kändes inte riktigt bra i magen att se. Vågar inte ens tänka på hur det hade varit ifall de inte hade kortat ner banan med typ en kilometer! Samtidigt var Rosalind Canter och den siste irländaren (minns inte namn, men han på den stora fina skimmeln) en fröjd att se på.
 
Jag har just sett klart terrängen och tyckte att det var lite jobbigt många trötta hästar, det kändes inte riktigt bra i magen att se. Vågar inte ens tänka på hur det hade varit ifall de inte hade kortat ner banan med typ en kilometer! Samtidigt var Rosalind Canter och den siste irländaren (minns inte namn, men han på den stora fina skimmeln) en fröjd att se på.
Jag tycker också det var många trötta hästar nästan så man inte ville titta färdigt
 
Nu skickade jag denna feedback till Svt, får se om de återkommer med respons:

"Hej SVT Sport!

Jag är en ryttare och hästägare sedan mer än 40 år som har följt SVTs ridsportsändningar sedan Anders Gernandts tid.

Jag vill nu ta tillfället i akt att a) tacka för bevakningen av fälttävlans-EM och b) ösa rosor över kommentatorerna av just fälttävlan. Efter ett sällan skådat bottennapp under fälttävlans-EM 2017 (när det tog sju minuter från att vi tittare hade fattat det tills kommentatorerna lyckats räkna ut och underrätta tittarna om att Sverige var klart för lagbrons), så är det numera en ren fröjd att följa varje fälttävlanssändning oavsett hur det går för Sverige.

Kommentarerna i dessa sändningar är rakt igenom väl avvägda så att de gör sporten begriplig för icke insatta, men samtidigt lyckas de förmedla massor av givande och intressant information för oss hästnördar i en generell mening. (och det får väl ändå hållas för sannolikt att hästnördarna är i majoritet bland tittarna.)

Ytterligare en positiv sak är att fälttävlan har kommentatorer som inte räds att uttrycka kritik mot dålig/olämplig ridning. Detta är oerhört viktigt, att frågor om hästvälfärd lyfts och granskas på ett sakligt sätt om ridsporten alls ska kunna finnas kvar. Lars Christensson gör detta på ett föredömligt sätt med initierade och förnuftiga inlägg rakt igenom. Som tittare känner jag ett fullständigt förtroende för hans sakkunskap. Maria Wallberg är dessutom en väl påläst och duktig bisittare som flikar in vid rätt tillfällen i stället för att ta över och prata sönder sändningarna med meningslösa saker. Även intervjuerna har varit givande och bra. Fälttävlansbevakningen får sammantaget 11 poäng av 10 möjliga. Jag hoppas att detta förmedlas till berörda och att ni värnar om dessa.

Tyvärr gör allt detta positiva kring fälttävlanssändningarna att jag blir än mer nedstämd över kvalitetsskillnaden när det gäller kommenterandet av hoppning och dressyr. Jag känner inte någon av de inblandade kommentatorerna och har inga personliga intressen i detta, annat än ett brinnande intresse för ridsport generellt. Men alla hästintresserade som jag känner delar denna uppfattning när det gäller nivån på kommentatorerna. Förutom återkommande och ibland häpnadsväckande sakfel är ett slående exempel - när det gäller just frågor om hästvälfärd - sändningarna från hoppningens GCT i Stockholm denna sommar, där det var ett antal tittare som mejlade SVT i anledning av ett spörapp i bestraffningssyfte, som Björe/Fredholm uppenbart valde att försöka tiga ihjäl tills det blev för många tittarreaktioner. Det är bara ett exempel av alltför många och dressyren - som råkar vara mitt allra största intresse - lider tyvärr av exakt samma symtom med absurda eller pinsamma bortförklaringar i stället för att vara saklig, kritisk och ärlig kring det som vi som tittare ser.

Jag fortsätter att önska och hoppas på att även dressyren och hoppningen skulle kunna få det otroliga kvalitetslyft som varit fallet med fälttävlanssändningarna de senaste åren. Tills det sker är vi tyvärr många som väljer att stänga av ljudet för att vi inte står ut med att lyssna, eller väljer bort sändningarna till förmån för utländska referat. Jag har så svårt att se att något sådant skulle få fortgå i flera år om det hade gällt tittarreaktioner på sändningar av fotboll, ishockey eller friidrott. Ridsporten är sedan många många år en av landets största ungdomsidrotter. På senare år har även de svenska resultaten genomgått en helt enastående utveckling med återkommande internationella segrar av de svenska ekipagen. Skulle den då inte också förtjäna kommentatorer som håller motsvarande internationella toppklass som Christensson/Wallberg?

Undrar,

xxx"

(@Ceta vi kämpar vidare! Tänker att kritiken ibland biter bättre om den kombineras med beröm....)
 
Senast ändrad:
Jag gillade verkligen den unga tysken på den svarta Black Ice! Känns verkligen som en framtida superstar!
 
Rosalind Canter är verkligen otroligt imponerande! Den hästen ser inte riktigt ut att vara en superhoppare men så fint hon rider den. Är så otroligt imponerad över dessa ft-ryttare som är så där exceptionellt överlägsna och kan vinna stortävling efter stortävling. De är som i en alldeles egen liga av skicklighet.
 
Svt tackade för ett långt och välformulerat mejl och beröm till LC/MW. I övrigt väntad respons med "vi tar med oss dina synpunkter men har stort förtroende för våra experter/kommentatorer som är uppskattade och omtyckta av vår publik - men alla kan inte tycka om alla (etc)" Och de har en löpande dialog med kommentatorer och experter för att leverera den bästa tänkbara upplevelsen och lite sånt. Jaja, droppen urholkar möjligen stenen någon gång?
 
Svt tackade för ett långt och välformulerat mejl och beröm till LC/MW. I övrigt väntad respons med "vi tar med oss dina synpunkter men har stort förtroende för våra experter/kommentatorer som är uppskattade och omtyckta av vår publik - men alla kan inte tycka om alla (etc)" Och de har en löpande dialog med kommentatorer och experter för att leverera den bästa tänkbara upplevelsen och lite sånt. Jaja, droppen urholkar möjligen stenen någon gång?
Väldigt stor sten det där är jag rädd för :cautious:
Bästa tänkbara upplevelse ha :meh:

OS 2024 sänds väl dock på Viasat?
 
Jaha det var det visst
Men de sände väl även i Tokyo?
Och det var väl inte total katastrof på kommentatorssidan?
Det var rena cirkusen vilken sändning en hamnade i. Tror Henrik Jonsson var med i alla sändningar, minns inte riktigt vem som var dressyrexpert? Minns däremot att jag hittade funktionen att lyssna på de brittiska experterna istället, dom gillade jag!
 
Det var rena cirkusen vilken sändning en hamnade i. Tror Henrik Jonsson var med i alla sändningar, minns inte riktigt vem som var dressyrexpert? Minns däremot att jag hittade funktionen att lyssna på de brittiska experterna istället, dom gillade jag!
Kommer bara ihåg att jag inte tyckte det var sämre än SVT vad gäller hopp och dressyr ;)
Det är ju inte så svårt att uppnå i och för sig
 
Jaha det var det visst
Men de sände väl även i Tokyo?
Och det var väl inte total katastrof på kommentatorssidan?

Kommer bara ihåg att jag inte tyckte det var sämre än SVT vad gäller hopp och dressyr ;)
Det är ju inte så svårt att uppnå i och för sig
Nä, jag tycker mest det är bortkastat att betala för Discovery som inte sänder nånting annat av värde.
2028 är OS tillbaka i SvT! :up:
 
Nä, jag tycker mest det är bortkastat att betala för Discovery som inte sänder nånting annat av värde.
2028 är OS tillbaka i SvT! :up:
Absolut OS hör hemma i SVT
Jag har de kanalerna i mitt tv paket men det sänds inte mycket vettigt det håller jag med
Redan vinter OS 2026 sänds väl i SVT?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vendela bröt båda benen i en ridolycka 2021. Efter det slutade hon rida fälttävlan och satsade istället helhjärtat på dressyren. Nu är...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
82
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är det klart med vilka ryttare som åker till EM i fälttävlan för junior och young rider den 13-17 september.
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i fälttävlan är igång i Haras du Pin, Frankrike. Här är allt du behöver veta!
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp