Bukefalos 28 år!

Fälttävlansnewbies

Hur gick det med detta? Bättre organisation denna gång?

Nu hade jag ju bara en häst, men det funkade bra. Jag såg aldrig mer än typ max 3 ekipage på framhoppningen samtidigt. Däremot var hela framhoppningsbanan som ett stort vattenhinder, men det är ju inte arrangörens fel att regnet tvunget måste vräka ner.
 
Hur gick det med detta? Bättre organisation denna gång?
Så mycket bättre. Fick startsignal direkt, skulle få gå före i kön om det behövdes, men det gjorde det inte. Jag hade 42 min på mig emellan 2 hästar och det gick utan problem. 4 klasser igång samtidigt.

De hade flyttat framhopp till sandbanan och den blev som sagt en pool pga regnet, men inte arrangörernas fel..

Annars inget att anmärka på? Några tyckte man kunde pausat under åskvädret, jag är ung och dum så jag tyckte det var lugnt.
 
Fast pausa under åskväder är ju ett svårt ställningstagande, rätt som det är så smäller det ju bara o hur ska man kunna veta? Plus att hela tävlingen förskjuts o det blir rätt besvärligt. Sen menar jag inte att man SKA rida när det blixtrar men det är svårt som arrangör att veta när man ska dra i bromsen.
 
Fast pausa under åskväder är ju ett svårt ställningstagande, rätt som det är så smäller det ju bara o hur ska man kunna veta? Plus att hela tävlingen förskjuts o det blir rätt besvärligt. Sen menar jag inte att man SKA rida när det blixtrar men det är svårt som arrangör att veta när man ska dra i bromsen.

Enl mig så var det EN knall som var för nära och skulle man pausat för att slippa den hade man fått ha paus typ 8-12. Inte görligt. Men visst var det läskigt när den kom!
 
Säva har i mitten på september, vet jag, om du vill ha en snäll bana.

Säva har samma dag P&C, med träningen innan. Jag skulle glatt anmäla mig, liksom äntligen. Yay, jätteglad Alex.

Det var innan jag upptäckte att hästen inte har några broddhål i sina skor...
Glädjen förbyttes raskt i allmän ynklighet och bitterhet.
 
Jag har hittat en träningsgaloppbana typ 7 minuter från mitt stall! Och varit där och galopperat idag!
Så skönt att hitta den banan, för det är lögn i hvete att lyckas få kondis på hästen när man mest har skrittmöjligheter på sina uteritter. Plusset hemma hos oss är att vi har branta backar, men att galoppera är svårt att få till.
Hittills så har jag åkt till Göteborg Galopp , jättekul, men tänk er att sitta med hästtransport genom Tingstadstunneln i rusningstrafik. :crazy::(:mad:.
Så jag tycker noll trafik och 7 min bort är perfekt, hästen kommer inte krokna nästa säsong iaf. (värre med mig kanske)
-- Nu är det så här att några av mina hästkompisar inte alls tycker det är bra att träna på galoppbana, för på träningsbanan är det för djup sand och det är dåligt för senorna säger dom. Men om galoppfolk gör det så borde väl jag kunna göra det? Man får ju vara lyhörd och inte köra skiten ur hästen för det är ju tungt, men han tycker det är kul iaf. Och så får det bli roadwork i morgon.
Men vad säger ni? Vad har ni för åsikter om konditionsträning på relativt djupt underlag?
 
Jag har hittat en träningsgaloppbana typ 7 minuter från mitt stall! Och varit där och galopperat idag!
Så skönt att hitta den banan, för det är lögn i hvete att lyckas få kondis på hästen när man mest har skrittmöjligheter på sina uteritter. Plusset hemma hos oss är att vi har branta backar, men att galoppera är svårt att få till.
Hittills så har jag åkt till Göteborg Galopp , jättekul, men tänk er att sitta med hästtransport genom Tingstadstunneln i rusningstrafik. :crazy::(:mad:.
Så jag tycker noll trafik och 7 min bort är perfekt, hästen kommer inte krokna nästa säsong iaf. (värre med mig kanske)
-- Nu är det så här att några av mina hästkompisar inte alls tycker det är bra att träna på galoppbana, för på träningsbanan är det för djup sand och det är dåligt för senorna säger dom. Men om galoppfolk gör det så borde väl jag kunna göra det? Man får ju vara lyhörd och inte köra skiten ur hästen för det är ju tungt, men han tycker det är kul iaf. Och så får det bli roadwork i morgon.
Men vad säger ni? Vad har ni för åsikter om konditionsträning på relativt djupt underlag?
Är väll bara att rida efter underlaget och inte flänga runt där varje dag :p.
Passa på när det är torrt och inte efter att det regnat så att det blir djupt och ännu tyngre :)
 
Jomen @Buck .. när det har regnat så är en sådan bana hårdare och lättare, en torr bana är tyngre och djupare. Man harvar och plattar till och på Göteborg Galopp så vattnar man för att sedan köra typ vägskrapa över.
Tänk dig strandsand. Och strandsand är inget jag skulle vilja hoppa på eller träna dressyr på. Så frågan är hur illa är det ? Galoppmänniskorna tar ut sina hästar ca tre ggr i veckan på underlaget, min hopptränare skulle aldrig låta sina hästar sätta sin fot på det..
 
Jomen @Buck .. när det har regnat så är en sådan bana hårdare och lättare, en torr bana är tyngre och djupare. Man harvar och plattar till och på Göteborg Galopp så vattnar man för att sedan köra typ vägskrapa över.
Tänk dig strandsand. Och strandsand är inget jag skulle vilja hoppa på eller träna dressyr på. Så frågan är hur illa är det ? Galoppmänniskorna tar ut sina hästar ca tre ggr i veckan på underlaget, min hopptränare skulle aldrig låta sina hästar sätta sin fot på det..
Ja sköter man det så blir det ju bra underlag. Är mest van vid gamla eftersatta galoppslingor som blir väldigt tunga efter regn. Bättre när det är torrt och sanden är lättare.

Men i hårdhet kan det väll inte vara värre än grusväg efter regn?
Sandstrand är ju annars ganska optimalt för konditionsträning, fast underlag vid vattnet djupt en bit in och extra motstånd i vattnet :p.
 
Jomen @Buck .. när det har regnat så är en sådan bana hårdare och lättare, en torr bana är tyngre och djupare. Man harvar och plattar till och på Göteborg Galopp så vattnar man för att sedan köra typ vägskrapa över.
Tänk dig strandsand. Och strandsand är inget jag skulle vilja hoppa på eller träna dressyr på. Så frågan är hur illa är det ? Galoppmänniskorna tar ut sina hästar ca tre ggr i veckan på underlaget, min hopptränare skulle aldrig låta sina hästar sätta sin fot på det..

Det har jag alltid undrat också!! Väntar ivrigt på svar från proffsen :D
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 410
Senast: Badger
·
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 048
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 318
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp