Färskfoder till valp

Sv: Färskfoder till valp

En del påtalar det här med vikten av valpfoder, veterinären när jag vaccinerade valpen var väldigt "på" om vikten av valpfoder,juniorfoder osv. Själv är jag väldigt sugen på att ge färskfoder, men det ansåg vetten vara helt förkastligt, valpfoder ska det vara punkt. Nu är det en stor hund, grand danois och jag har inte haft en så stor hund tidigare, så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Uppfödaren vill också att hon ska äta valpfoder/juniorfoder i alla fall till ungefär ettårsåldern.

Vad säger ni?

Eeek , jag satte mig i halsen när jag läste ditt inlägg , Vad säger din uppfödare ?

Har själv GD , Min första Valp fick färskfoder blandat med all möjlig skit de första två mån hos uppfödare , jag gick på uppfödarens rek ett tag MOT mitt egna förnuft .använde lågt protein foder etc . Den hunden blev 1 år gammal .

Nu inte sagt att det enbart berodde på färskfoder osv - Han var även behäftad med en hel del andra hälsobekymmer. Dock så led han han kraftig panosteit hela sin uppväxt , gick inte en dag efter 5 mån ålder utan rimadyl eller metacam.

Grand Danois är udda i sitt sätt att växa -de går inte att jämföra med andra hundar , de måste få en lugn tillväxt -för den sker så oerhört fort ändå.
De växter lika mycket sitt första levnadsår -som en människa gör 0-14 år.
En Grand Danois hane går lätt från 800 g nyfödd till 65 kg ettåring.

Funkar han inte på det fodret du ger nu ? äter han inte ? har du kollat toncillit ? Tänderna ? Gör det lätt för dig och börja inte mixtra , GD är känd för att vara väldigt svåra i maten , Den hanen jag har nu tex har äntligen fattat att mat är till för att ätas och han är 2½ år gammal.

Tänk även på att Ca/fosfor kvoten är annorlunda i valp /unghund /junior foder än vad den är i vuxenfoder , en vuxen hund kan hantera tex överskott på ett annat sätt.

En Grand D. bör få äta valp foder upp till runt 1 års ålder för storvuxna raser , sedan något mitt imellanting tex ett junior foder upp till och med 2 års ålder. Det går inte att jämföra med en liten/mellan hund som är helt färdig vid runt 1 års ålder.
 
Sv: Färskfoder till valp

Vilka är dessa "många"? Det ä ju ingen hemlighet hur mycket protein det är i färskfoder. Bara att läsa innehållsförteckningen :idea:

Jag böjer mig för detta argument ;). Fodrade med färskfoder till min valp och alla höll på att hoppa ur byxorna, inklusive veterinären. Hon fick även ont i bakbenen vilket veterinären benämnde som växtvärk, efter detta har jag läst diskussioner om att hundar inte kan ha växtvärk. Så... Till TS: Ursäkta om jag ledde dig på villovägar :o

En valp kan ha växtvärk inget konstigt alls , Togs det ingen röntgen ? Man ser tydlig irritation i benhinnorna på de utsatta ställena på en valp med panostit.
 
Sv: Färskfoder till valp

Vi ger alla hundar, vuxna som valpar, färskfoder. Hittills är det ingen som gått sönder på grund av det och de arbetas dagligen. Mig veterligen är tillväxttakten genetiskt betingad och inget du kan ändra på med foder. Dock kan brister i fodret ge bakslag senare men då handlar det oftast om balans mellan olika mineraler.
 
Sv: Färskfoder till valp

Vilka är dessa "många"? Det ä ju ingen hemlighet hur mycket protein det är i färskfoder. Bara att läsa innehållsförteckningen :idea:

Jag böjer mig för detta argument ;). Fodrade med färskfoder till min valp och alla höll på att hoppa ur byxorna, inklusive veterinären. Hon fick även ont i bakbenen vilket veterinären benämnde som växtvärk, efter detta har jag läst diskussioner om att hundar inte kan ha växtvärk. Så... Till TS: Ursäkta om jag ledde dig på villovägar :o

Jag har fodrat min valp med barf och han är synnerligen frisk! Håller dock med squarepants om att om man inte är säker ska man ge ett valpfoder, dock räknar jag även nordic som ett fullgott valpfoder.
 
Sv: Färskfoder till valp

Tack! Äntligen någon som förstår lite mer..

Det är lika befängt att påstå att en valp växer fortare om den får över 22% protein (Ja, jag vet om ett antal GD-uppfödare som har exakt den gränsen...) som att påstå att min son skulle växa fortare om han började äta högproteinkost. Det är inte sant helt enkelt.
Tillväxthormoner kan förändra hur man växer, men det är inte direkt något som våra färdiga foder består av. Protein hjälper till att BYGGA upp kroppen, och överskott är inget farligt - om man inte har en hund som är uttalat känslig mot proteiner, och dom är inte så enormt många.
 
Sv: Färskfoder till valp

Vet du om en sak? En GD jag kände, numera död, växte upp på Doggy. Alla hennes kullsyskon växte jämt och fint, hade en bra päls, fina muskler och blev stora vuxna hundar. Denna tiken såg ut som ett helvete under sin uppväxt, utvecklade problem med s.k växtvärk etc. När hon var 5 mån, var hon fortfarande i samma size som en på 3½ mån - långt efter sina syskon alltså.

Men eftersom det inte går att bevisa att det var det usla innehållet i Doggy som gjorde det, så kan man faktiskt inte uttala sig om vad som hände med henne och varför.
Att tro och spekulera är rätt lönlöst, och hjälper bara till att bygga fler - totalt meningslösa och löjliga - myter.
 
Sv: Färskfoder till valp

Bebben - Läs mina inlägg igen -
så kanske du ser att jag INTE förespråkar vuxenfoder .lågt protein osv , Snarare tvärtom !

MEN jag ställer mig också frågande till färskfoder till en GD .

"been there & Done that " och det funkade inget vidare - Men det är ju MIN åsikt och erfarenhet det.
 
Sv: Färskfoder till valp

Men varför kan inte folk inse att foder som foder? Det är innehållet som räknas, och att ge sin hund mer kött än vad torrfodrena innehåller, samt utesluter en massa onödiga ingredienser - hur kan det vara skadligt för en GD mer än någon annan ras?
Är kött farligt om dom växer fort?
 
Sv: Färskfoder till valp

Svarar flera

Jag har sen jag upptäckte färskfodren föredragit dessa just för att det känns som ett naturligare foder till hund istället för torrfoder som innehåller massa jox.

Hon äter hyfsat idag, ibland mer, ibland mindre. Jag är inte ute efter att mixa med maten utan att ge min hund ett bra foder, men färskfoder och valpar har jag ingen kunskap om och iom det så var jag osäker på om färskfoder var bra till valpar av den här stl men det känns som om jag kan ge henne nordic med gott samvete. Jag kan för lite för att våga mig på fodax eftersom de rekommenderar tillägg som jag inte har kunskap om att tillsätta i rätt mängd.

Tack för era åsikter.
 
Sv: Färskfoder till valp

Precis som Bebben så undrar jag varför du tycker färskfoder är förkastligt - det innehåller ju knappast "all möjlig skit" som du sa i något inlägg utan i mycket större utsträckning så är det få och rena ingredienser i det jämfört med torrfoder som de facto är ett hopkok av "all möjlig skit" som ingen egentligen vet vad det är i.

Färskfoder är näst BARF det absolut bästa man kan ge sin hund - oavsett storlek och ålder.

/Zoya som gärna gav färskfoder till sina om jag del hade plats i frysen och dels om alla mina hundar åt det (en vägrar allt "rått")
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har ju gett min växande valp Fodax från början, och för att inte behöva mixtra med foderkalk eller annat, så har jag helt enkelt låtit henne äta lite torrfoder också - då höjs slutsumman av kalk.
Än så länge är det ingen fara för henne i alla fall ;) Även om hon inte ska bli lika stor som din.

Min förra GD åt ca 75% färskfoder och 25% torrfoder, detta för att hon behövde äta jättemycket för att hållas fin. Färskfoder var helt enkelt lättare att få i mer av, för hon ville inte äta mer än ca 5 dl torrfoder om dagen. Hon växte upp och blev otroligt fin, och höll sig också riktigt fin under hela den snabba tillväxten.
 
Sv: Färskfoder till valp

Vet du om en sak? En GD jag kände, numera död, växte upp på Doggy. Alla hennes kullsyskon växte jämt och fint, hade en bra päls, fina muskler och blev stora vuxna hundar. Denna tiken såg ut som ett helvete under sin uppväxt, utvecklade problem med s.k växtvärk etc. När hon var 5 mån, var hon fortfarande i samma size som en på 3½ mån - långt efter sina syskon alltså.

Men eftersom det inte går att bevisa att det var det usla innehållet i Doggy som gjorde det, så kan man faktiskt inte uttala sig om vad som hände med henne och varför.
Att tro och spekulera är rätt lönlöst, och hjälper bara till att bygga fler - totalt meningslösa och löjliga - myter.

Samtisigt kan man undra. Min tik hade panosteit i yngre ålder och åt på den tiden doggy. Jag tror inte det finns någon forskning kring det, men har hört av flera att kalkbrist kan vara en orsak.
 
Sv: Färskfoder till valp

Bebben - Läs mina inlägg igen -
så kanske du ser att jag INTE förespråkar vuxenfoder .lågt protein osv , Snarare tvärtom !

MEN jag ställer mig också frågande till färskfoder till en GD .

"been there & Done that " och det funkade inget vidare - Men det är ju MIN åsikt och erfarenhet det.

Men VARFÖR ställer du dig frågande till ett naturligare foder till en grand danois? Värdena är bevisligen desamma som i torrfodrena!
 
Sv: Färskfoder till valp

Absolut, jag undrar jag med. Den tiken kom aldrig ikapp sina syskon heller, tyvärr. Hon togs tillbaka vid ca 5 års ålder, då vi fick reda på att hon misshandlades och vanvårdades i sitt nya hem (Valpköparna från början, sålde henne vidare i vuxen ålder). Hennes päls, hull och muskler kom såklart tillbaka när hon fick äta Klass och RC som dom andra i huset, men hon var väldigt liten och dåligt utvecklad om man jämför med alla släktingar vi också hade hemma, samt hade nära kontakt med.

Nej, usch. Det är otroligt viktigt vad man stoppar i sina hundar när dom växer!
 
Sv: Färskfoder till valp

Rätta mig om jag har fel, men brukar inte diskussionen vara att det är risk för att valpen växer "för fort" om man ger valpfoder (=mer protein bla), vilket dock numera inte sägs vara fallet.
En valp som går på färskfoder bör alltså inte växa för fort utan snarare tvärt om?

Det är vad jag också fått höra och när jag sa till folk att jag gav min unga valpfoder så var det flera som satte i halsen och skrek "MEN HON KOMMER VÄXA FÖR FORT! Det är för mycket proteiiiiiin i!" osv.

Vänner som läst på om närningslära osv sa däremot att proteinet inte får valpar att växa för fort, däremot hjälper det dem att bygga muskler.

Min unga har alltså ätit valpfoder fram tills hon var ett år gammal och hon växte hela tiden väldigt jämnt och blev välmusklad och fin.
 
Sv: Färskfoder till valp

Precis som Bebben så undrar jag varför du tycker färskfoder är förkastligt - det innehåller ju knappast "all möjlig skit" som du sa i något inlägg utan i mycket större utsträckning så är det få och rena ingredienser i det jämfört med torrfoder som de facto är ett hopkok av "all möjlig skit" som ingen egentligen vet vad det är i.
Färskfoder är näst BARF det absolut bästa man kan ge sin hund - oavsett storlek och ålder.

/Zoya som gärna gav färskfoder till sina om jag del hade plats i frysen och dels om alla mina hundar åt det (en vägrar allt "rått")

Precis. Jämför RC medium juniors ingredienser:

Köttmjöl (fågel), Animaliska fetter, Vetemjöl, Majsmjöl, Majs, Torkat fläskprotein[1], Vete, Hydrolyserade animaliska proteiner, Majsgluten, Mineral näringsämnen, Fiskolja, Jäst, Sojaolja, Frukto-oligosackarider (FOS), DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Äggpulver, Taurin, Tagetesextrakt (rikt på lutein), Betfiber

Och med Nordics:

Oxkött, Vom, Potatisfiber, Vetekli, Oxblod, Kalk, Mineraler samt Vitaminer


Nordic innehåller dessutom rena köttprodukter, och inga köttbiprodukter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 175
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 482
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp