Färskfoder till valp

P

panik

En del påtalar det här med vikten av valpfoder, veterinären när jag vaccinerade valpen var väldigt "på" om vikten av valpfoder,juniorfoder osv. Själv är jag väldigt sugen på att ge färskfoder, men det ansåg vetten vara helt förkastligt, valpfoder ska det vara punkt. Nu är det en stor hund, grand danois och jag har inte haft en så stor hund tidigare, så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Uppfödaren vill också att hon ska äta valpfoder/juniorfoder i alla fall till ungefär ettårsåldern.

Vad säger ni?
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag tycker att man ska ge valpfoder också. Det finns av en anledning! :) Juniorfoder etc är överflödigt, men valpfoder tycker jag att hunden ska ha (enligt rekommendationerna ifrån vettar och näringsvetare jag pratat med) tills den växt färdigt på höjden, sedan kan man gå över till vuxenfoder. Detta för att skelettet inte ska växa för fort utan att hunde växer jämt.
 
Sv: Färskfoder till valp

Många säger ju att det är väldigt mycket protein i färskfodret och att valpen därför växer "för snabbt". Grand danoas är väl, om jag inte har fel, dessutom snabbväxande och rätt känsliga i och med det? Jag hade följt veterinärens råd :)
 
Sv: Färskfoder till valp

Det finns färskfoder för valpar med. Våran lilla hund åt Hills valpfoder på burk när han var valp.
Om vi nu talar om samma slags färskfoder :p
 
Sv: Färskfoder till valp

Men NATURLIGTVIS kan du ge en valp färskfoder! Jag ser bara fördelar. Bara att fodra på! Brukar stå på förpackningen hur mycket man ska ge :) Kolla även tillverkarens hemsida.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Tror inte burkmat är på tapeten nej, det skulle fullkomligt ruinera mig för det första och det är väl inte det jag tänker på när jag menar färskfoder. Utan mera Nordic, fodax osv
 
Sv: Färskfoder till valp

Många säger ju att det är väldigt mycket protein i färskfodret och att valpen därför växer "för snabbt". Grand danoas är väl, om jag inte har fel, dessutom snabbväxande och rätt känsliga i och med det? Jag hade följt veterinärens råd :)

Vilka är dessa "många"? Det ä ju ingen hemlighet hur mycket protein det är i färskfoder. Bara att läsa innehållsförteckningen :idea:

Nordic bas ex:

Näringsvärde (torrfodervärden inom parentes)
•Protein 9,30% (20,80%)
•Sm. Protein 8,80% (19,70%)
•Fett 8,60% (18,40%)
•NFE 16,86% (40,85%) **
•Fiber 1,80% (3,05%)
•Mineraler 2,24% (4,29%)
•Kalcium 0,64% (1,44%)
•Fosfor 0,56% (1,25%)
•Torrsubstans 40,00% (90,00%)

Royal canin valp:

Analystabell Mängd
Protein (%) 32,0
Fett (%) 20,0
Aska (%) 6,2
Stärkelse (%) 26,2
Råfiber (%) 1,6
Vattenhalt (%) 8,0
Kostfiber (%) 7,6
Linolsyra (%) 3,3
Arakidonsyra (%) 0,09
Omega 6 (%) 3,5
Omega 3 (%) 0,7
EPA/DHA (%) 0,3
Omsättbar energi (kalkylerad enligt NRC85) (kcal/kg) 3.947,0
Kolhydrat (%) 32,2
Omsättbar energi (kalkylerad enligt NRC74) (kcal/kg) 4.190,0


RC's valpfoder innehåller mao en högre andel protein. Frågan är vad för protein? Vegetabiliskt eller animaliskt? Så här ser förteckningen ut:

Köttmjöl (fågel), Animaliska fetter, Vetemjöl, Majsmjöl, Majs, Torkat fläskprotein[1], Vete, Hydrolyserade animaliska proteiner, Majsgluten, Mineral näringsämnen, Fiskolja, Jäst, Sojaolja, Frukto-oligosackarider (FOS), DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Äggpulver, Taurin, Tagetesextrakt (rikt på lutein), Betfiber

Nordics innehåll:

Oxkött, Vom, Potatisfiber, Vetekli, Oxblod, Kalk, Mineraler samt Vitaminer
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Jag är väldigt inne på just nordic till henne men samtidigt får jag ju höra det här med växa för fort, växa fel(?) för det är en storväxt ras osv. Finns det tillräckligt av alla vitaminer och liknande för en valp i färskfoder? För jag anser att färskfoder är optimalt annars men just till valp har jag inga erfarenheter av själv och i synnerhet inte storväxt valp. Jag vill ju ge henne de bästa förutsättningarna för ett bra liv. Hon är nu nästan fyra månader för den delen.
 
Sv: Färskfoder till valp

Men vilka människor säger att valpen växer för fort? Det är så in åt helskotta fel som det kan bli. En valp växer i regel långsammare av färskfoder och tex barf mat i och med att det totala näringsvärdet är lägre än i torrfoder, det är dock med fullvärdigt.

Väg tex köttmjöl och sockerarter mot rent oxkött.
 
Sv: Färskfoder till valp

det var hundra år sedan jag hade valp så jag minns inte. men är det inte skillnad på kalk/fosforbalansen på vuxenfoder och valpfoder? eller är skillanden så liten att det inte spelar någon roll? (och ja jag ska svara i den andra tråden när jag läst länkarna vilket jag borde hinna göra till helgen ;))
 
Sv: Färskfoder till valp

En GD-valp växer INTE fortare för att den får protein i sig. Däremot kommer den att växa jämnt och fint under hela sin snabba uppväxt, om den får i sig allt den behöver. Och tro mig, det går åt en hel del av både protein och fett, för att underhålla den extremt snabbt växande kroppen.
Valpen ska inte bara orka växa, den ska även bygga muskler samt ha ett fint hull och en bra päls. För lite av det ena eller det andra i maten, för att allt inte orkas med ordentligt.

Jag har sett många, många GD-valpar växa upp. Dom valparna som växt allra jämnast, har gått på högenergifoder som är mycket kraftigare än ett valpfoder. Dom stackarna som fick gå på vuxenfoder direkt för att inte "växa för fort" såg bedrövliga ut i kroppen :(

Fodra på!
Jag vet att Fodax själva rekommenderar kalktillskott om man ger växande valpar, eftersom deras är anpassat efter en vucen hunds behov. Dom andra fodren vet jag inte, då jag själv aldrig gett dom till valpar.
Fodax har min nuvarande valp ätit sen 9 v ålder, då syskonen flyttade, och hon är mycket nöjd! Hon växer fint, hon har ett fint hull och bygger jättefina muskler utan problem. Jag gillar inte valpar som är smala och omusklade, faktiskt.
 
Sv: Färskfoder till valp

RC medium junior torrfoder

Mineral Mängd
Kalcium (%) 1,0
Fosfor (%) 0,8

Standart extra torrfoder


Kalcium (%) 1,90
Fosfor (%) 1,30


Nordic bas

Kalcium 0,64% (1,44%)
Fosfor 0,56%

Skillnaden skiljer sig även bland torrfodertillverkarna mao. Generellt svar är alltså nej!
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har hört det av flera att valpar ska ha valpfoder för att de ska växa som de ska och allt annat är mer eller mindre skadligt nästan, för det var väldigt viktigt enligt vetten att hon skulle äta valpfoder och inga tillsatser och valpfoder var det enda som var bra nog.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har hört det av flera att valpar ska ha valpfoder för att de ska växa som de ska och allt annat är mer eller mindre skadligt nästan, för det var väldigt viktigt enligt vetten att hon skulle äta valpfoder och inga tillsatser och valpfoder var det enda som var bra nog.

Jag kikade in på Marie Sallanders hemsida (min personliga favorit vad gäller näringslära för hunden), och fann följande svar:


"1. Varför kan man inte ge vuxenfoder till valpen?

Valpfoder är speciellt anpassat för valpar avseende ingredienser och näringsinnehåll och är därför det som man oftast kan rekommendera för valpar. Vissa vuxenfoder står att de kan ges till "alla livsstadier" eller till "alla hundar", vilket betyder att de även kan ges till valpar. MEN vid analyser av 50 av Sveriges vanligaste hundfoder för ca 10 år sen visade jag att många av dessa sk vuxenfoder ej höll måttet för valpar, men gjorde det för vuxna. Så jag rekommenderar att man ger valpfoder för valpar."

http://www.sallanderconsulting.com/text1_19.html
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har hört det av flera att valpar ska ha valpfoder för att de ska växa som de ska och allt annat är mer eller mindre skadligt nästan, för det var väldigt viktigt enligt vetten att hon skulle äta valpfoder och inga tillsatser och valpfoder var det enda som var bra nog.

Man ska ha i åtanke att de flesta veterinärer inte kan mycket om näringslära, och att de sponsrar av torrfoderföretag.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag kikade in på Marie Sallanders hemsida (min personliga favorit vad gäller näringslära för hunden), och fann följande svar:


"1. Varför kan man inte ge vuxenfoder till valpen?

Valpfoder är speciellt anpassat för valpar avseende ingredienser och näringsinnehåll och är därför det som man oftast kan rekommendera för valpar. Vissa vuxenfoder står att de kan ges till "alla livsstadier" eller till "alla hundar", vilket betyder att de även kan ges till valpar. MEN vid analyser av 50 av Sveriges vanligaste hundfoder för ca 10 år sen visade jag att många av dessa sk vuxenfoder ej höll måttet för valpar, men gjorde det för vuxna. Så jag rekommenderar att man ger valpfoder för valpar."

http://www.sallanderconsulting.com/text1_19.html

Hur många av dessa var färskfoder, och näringsvärdena går ju att jämföra på hemsidorna själv. M a o så är det inte relevant för just färskfodret TS vill fodra med? Förstod inte poängen riktigt..
 
Sv: Färskfoder till valp

Vilka är dessa "många"? Det ä ju ingen hemlighet hur mycket protein det är i färskfoder. Bara att läsa innehållsförteckningen :idea:

Jag böjer mig för detta argument ;). Fodrade med färskfoder till min valp och alla höll på att hoppa ur byxorna, inklusive veterinären. Hon fick även ont i bakbenen vilket veterinären benämnde som växtvärk, efter detta har jag läst diskussioner om att hundar inte kan ha växtvärk. Så... Till TS: Ursäkta om jag ledde dig på villovägar :o
 
Sv: Färskfoder till valp

Hur många av dessa var färskfoder, och näringsvärdena går ju att jämföra på hemsidorna själv. M a o så är det inte relevant för just färskfodret TS vill fodra med? Förstod inte poängen riktigt..

Poängen var att om man inte kan jämföra precis alla ingredienser och får veta exakta innehållet på allting ska man fodra med valpfoder för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag är väldigt inne på just nordic till henne men samtidigt får jag ju höra det här med växa för fort, växa fel(?) för det är en storväxt ras osv. Finns det tillräckligt av alla vitaminer och liknande för en valp i färskfoder? För jag anser att färskfoder är optimalt annars men just till valp har jag inga erfarenheter av själv och i synnerhet inte storväxt valp. Jag vill ju ge henne de bästa förutsättningarna för ett bra liv. Hon är nu nästan fyra månader för den delen.

Rätta mig om jag har fel, men brukar inte diskussionen vara att det är risk för att valpen växer "för fort" om man ger valpfoder (=mer protein bla), vilket dock numera inte sägs vara fallet.
En valp som går på färskfoder bör alltså inte växa för fort utan snarare tvärt om?

Jag är ingen expert på näringslära men efter vad jag läst känns resonemanget bakvänt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp