Färskfoder till valp

Sv: Färskfoder till valp

Jag vet att man inte ska behöva, men också att många ger det ändå - för att hunden inte får i sig tillräckligt mycket via bara benen.

Jag kan dock inte mycket om BARF, känner bara några som håller på med det. Jag har inte orken/tiden att fixa det åt mina 4 hundar, så jag har inte satt mig in i det tillräckligt mycket än så länge.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag vet att man inte ska behöva, men också att många ger det ändå - för att hunden inte får i sig tillräckligt mycket via bara benen.

Jag kan dock inte mycket om BARF, känner bara några som håller på med det. Jag har inte orken/tiden att fixa det åt mina 4 hundar, så jag har inte satt mig in i det tillräckligt mycket än så länge.
Isåfall ges inte tillräcklig mängd ben, simple as that. Kvalitén på kalciumet i råa ben och i pulverform är också ganska olika, där råvaran naturligtvis är lättast för hunden att ta upp. Obs! Ger inte kritik till de som väljer att lägga till extra kalk! Säger bara att behövs det mer kalk är inte benmängden tillräcklig. Går man efter säkert foderprogram fodras ju hunden med ben 5 av 7 dagar på en vecka och köttmåltid 2 dagar och på "ben dagarna" ger man ca
hälften av måltiden ben och hälften tex hjärta eller vom.
 
Sv: Färskfoder till valp

Ja, jag har också lyckats läsa mig till att om man bara ger tillräckligt med ben så ska det inte vara något problem alls. Jag tror dock att dom jag känner, som ger tillskott, ger rätt mycket. Men jag vet att just den ena hunden inte äter "så mycket" på benen, i alla fall. Det kanske är därför som han får extra, för säkerhets skull eller så.

Du som verkar kunna det här, får jag fråga en sak?
Vilka typer av ben räknas som bäst ur kalk-synpunkt?
 
Sv: Färskfoder till valp

Ja, jag har också lyckats läsa mig till att om man bara ger tillräckligt med ben så ska det inte vara något problem alls. Jag tror dock att dom jag känner, som ger tillskott, ger rätt mycket. Men jag vet att just den ena hunden inte äter "så mycket" på benen, i alla fall. Det kanske är därför som han får extra, för säkerhets skull eller så.

Du som verkar kunna det här, får jag fråga en sak?
Vilka typer av ben räknas som bäst ur kalk-synpunkt?

Alla mjuka ben som hunden kan äta upp! Man kan ge en hel kyckling tex där hunden kan knapra i sig hela skrovet, ja eller kycklingvingar/klubbor..vad man vill. Även kalkon, kanin. Alla dessa djur har ganska mjuka och lätttuggade ben som hunden lätt krossar och kan smälta i magen. Om dom har tillgång kan dom ju även köpa nermalen kyckling eller kanin, hel då givetvis!

Dom kan även äta ryggkotor och revben av större djur.Gris/vildsvin/hjort/rådjur /lamm osv. (Ju yngre djur desto mjukare ben).

Ben som märgben eller de ben som hunden inte kan tugga sönder och äta upp räknas inte som benmåltid. Det räknas bara som sysselsättning eller tuggben :)

Man ska ge en del kött till benmåltiderna dock, ungefär 50/50. Jag brukar ge vom eller hjärta.

Grima som väger 32 kilo får tex 1-1,5 kycklingskrov (eller 500 g nermalen) och 3-500 g vom eller hjärta.

Ian som väger 8 kilo får kanske 1/2 kycklingskrov och någon vinge och 300 g vom eller hjärta.

Även vissa gröna grönsaker (speciellt bladgrönsaker) innehåller mycket kalk. Ex broccoli, spenat osv..men dom får man koka lätt eller purea åt dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Tack så mycket för svaret! Då kanske jag kan göra det lättare för mig nästa gång jag har valp på färskfoder, och ge mer ben istället :)

Nu äter dom bara för att dom älskar det, så det blir inga större mängder. Dom äter främst kycklingvingar, kycklingklubbor samt kycklingben - för det är enkelt att få tag på här, och rätt billigt också.

Häromdagen fick jag höra av en kille, att han brukade ge sina hundar hela grisfötter och liknande. Har du hört om många som gör det?
 
Sv: Färskfoder till valp

Tack så mycket för svaret! Då kanske jag kan göra det lättare för mig nästa gång jag har valp på färskfoder, och ge mer ben istället :)

Nu äter dom bara för att dom älskar det, så det blir inga större mängder. Dom äter främst kycklingvingar, kycklingklubbor samt kycklingben - för det är enkelt att få tag på här, och rätt billigt också.

Häromdagen fick jag höra av en kille, att han brukade ge sina hundar hela grisfötter och liknande. Har du hört om många som gör det?

Njaee...grisfötter har jag nog aldrig hört om faktiskt, menar han med hela klöven då? :o
 
Sv: Färskfoder till valp

*lite knapplån och trådkap* :D

Har ni kloka människor några åsikter om Bravos djupfrysta färskfoder?
 
Sv: Färskfoder till valp

Alltså.. Typ.. Ja? :crazy: Jag tror det i alla fall. Här på det lokala Ica säljer dom oftast sådant, det ligger i samma fack som märgbenen. Ett par med fossingar, och det ser ut som om klöven är med också. Alldeles.. grisrosa är alltihopa :D
 
Sv: Färskfoder till valp

Jodå grisfötter uppskattas mycket. Numera säljer även Jipotimas det, såg jag på hemsidan.
 
Sv: Färskfoder till valp

Grisfötter är ju en del av det bärnade benet. De blir alltså väldigt kompakta.
Man får prova sig fram under översyn hur hunden äter sådana ben.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 133
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp