Färskfoder till valp

Sv: Färskfoder till valp

Om jag ska blanda, vilka mängder rekommenderar du då? Eftersom jag inte har så bra koll så frågar jag. För som du säger hon verkar ha svårt att få i sig allt torrfoder helt enkelt, det är ju ganska mycket hon ska ha och för just kalket kan det vara smart att blanda om jag då slipper tillskott av massa slag. Fodax levererar ju hit till stan så det är ju bekvämt.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag hade nog efter invänjning ( haha hur stavar man det egentligen? ) gett henne 50/50 nu under dom största tillväxtperioderna och sedan i takt med att hon stannar av lite gått upp till 75/25. :)
 
Sv: Färskfoder till valp

Om jag ska blanda, vilka mängder rekommenderar du då? Eftersom jag inte har så bra koll så frågar jag. För som du säger hon verkar ha svårt att få i sig allt torrfoder helt enkelt, det är ju ganska mycket hon ska ha och för just kalket kan det vara smart att blanda om jag då slipper tillskott av massa slag. Fodax levererar ju hit till stan så det är ju bekvämt.

Du ska inte blanda 2 foder, balansen mellan fosfor/kalk kan då rubbas. Det skulle vara om du måste blanda för att göra ett foderbyte..annars nej.

Läs istället på innehållsförteckningen på fodret så kommer du inte att behöva oroa dig för kalken!
 
Sv: Färskfoder till valp

Nej, det är inte alls någon fara att blanda så, jag har själv pratat med flera som utbildat sig inom näringslära - på den tiden då jag var tvungen att blanda åt min GD-valp.

Jag blandade då Klass och RC Energy 4800, och kvoten där var absolut inte för hög eller låg. För hon åt för lite för det hon behövde av RC, och mer än rekommenderat av Klass - som inte låg lika högt.

Och jo, Fodax HAR för lite kalk för växande valpar faktiskt, det rekommenderas av dom själva också att tillsätta kalk, då deras foder är framtaget för vuxna hundar.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag rekommenderar, precis som Lilljessicah att blanda 50/50 om du kan. Min vägrade så mycket torrfoder tyvärr, men det hade varit bästa blandningen!

Jag körde henne på blandat fram till 1 års ålder, då vi flyttade och hon äntligen blev intresserad av torrfodret och orkade hela givan. Hade vi inte flyttat till ödemarken, hade jag börjat ge enbart färskfoder istället. Hennes värsta växtperiod varade fram till 9 mån, sen växte hon väldigt långsamt efter det.
 
Sv: Färskfoder till valp

Så säg nordic plus(?) och ett högenergi foder,royal äter hon ju idag så det passar ju och så sakta vänja in på 50/50 låter bra alltså. Då är det bara att börja kolla.

Tack så mycket för hjälpen.
 
Sv: Färskfoder till valp

Allt beror ju på hur lätt du får tag i olika färskfoder, samt hur mycket pengar du vill lägga etc.

Fodax kostar hälften så mycket som Nordic,och kan ges i betydligt mindre givor = billigast och mest fett/protein.
Högenergifoder är ju något jag valt att ge mina, då jag vill att dom ska kunna bygga en stark kropp samtidigt som dom växer. Har man en lättfödd hund passar det inte, men dom flesta GD's har rätt svårt att gå upp/hålla vikten förvisso.

Så har man som jag en hund som inte vill äta så himla mycket mat varje dag, så fungerade inte Nordic alls. Han (Amstaff, 35 kg) fick äta över 2 kg om dagen, och han ville inte ha så mycket. Nu på Fodax äter han ca 600 g/dag. Fast förmodligen hade han kunnat tänka sig att äta 2 kg av detta istället, för han finner det mycket smakligare än alla andra färskfoder! :D
 
Sv: Färskfoder till valp

Min minsting, i dag dryga året, har ätit Nordic special +, från det han var åtta veckor, och till det har han sakta men säkert vants in att äta ben. Alla mina hundar äter Nordic och får två till tre/vecka köttiga ben och 1/vecka någon form av inälvsmat.

Minstingen har växt jämt och fint hela tiden, mellan killen växte väldigt ojämt under tiden han åt torrfoder, men det blev bättre så fort han började med färskfodret. Och det var hans matvägran som gjorde att vi började med färskfoder här.

Mina tre delar på 1 kg färkfoder/dag vid normal aktivering, då väger dom 17-20-28 kg, så där ser man hur olika dom förbränner. Dagar då vi hårdtränar brukar dom få ett extra mål med rkb eller något annat kött/inälvsmat m.m.

Har väl mer och mer funderat på att gå över till barf.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Jag kan komma över både nordic och fodax här så då kanske fodax bättre då, finns ju roligare saker att göra med pengarna är bara lägga på hundfoder.

Ska som sagt kolla upp mera. Men delvis färskfoder kommer det bli.
 
Sv: Färskfoder till valp

Nej, det är inte alls någon fara att blanda så, jag har själv pratat med flera som utbildat sig inom näringslära

Och jag har precis avslutat kursen i näringslära, hade slutprov förra veckan så det var därför jag hade det färskt i minnet. :D Annars brukar det mesta lyckas försvinna i min förvirring.
 
Sv: Färskfoder till valp

Nej, det är inte alls någon fara att blanda så, jag har själv pratat med flera som utbildat sig inom näringslära - på den tiden då jag var tvungen att blanda åt min GD-valp.

Jag blandade då Klass och RC Energy 4800, och kvoten där var absolut inte för hög eller låg. För hon åt för lite för det hon behövde av RC, och mer än rekommenderat av Klass - som inte låg lika högt.

Och jo, Fodax HAR för lite kalk för växande valpar faktiskt, det rekommenderas av dom själva också att tillsätta kalk, då deras foder är framtaget för vuxna hundar.

Ah okej. Däremot pratade jag inte om fodax, TS ville ju ge Nordic!
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag vet, men sen frågade hon om Fodax i just det inlägget jag svarade på! :) Nordic anser inte jag att man behöver tillsätta kalk till, men Fodax anser att man ska göra det med deras..
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag har ju gett min växande valp Fodax från början, och för att inte behöva mixtra med foderkalk eller annat, så har jag helt enkelt låtit henne äta lite torrfoder också - då höjs slutsumman av kalk.

Hur vet du hur mycket torrfoder du ska ge henne för att hon ska få i sig rätt mängd kalk (och hur mycket % ska fodret innehålla av kalken)? Vore det inte lättare att tillsätta kalk till färskfodret? Finns det inga mått på det?

Om man ger valpen ett par rejäla märgben i veckan som de kan gnaga i sig, kan det räcka eller behövs det mer än så?

/Ida, som eventuellt snart ska ha valp och vill ge färskfoder från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder till valp

Jag fick det uträknat åt mig av en som utbildats inom näringslära, då jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om just vitaminer/mineraler till hundar.

Hon började i alla fall med ca 100 g Fodax Plus, samt 6 dl (Minns tyvärr inte vikten) RC Energy 4800 om dagen. Därefter hade jag ett litet program att följa, som ökade allt eftersom hon växte då.

Nu är hon 7 mån, och hon äter bara Fodax. Hon har växt klart det mesta på höjden, och har bara bredden kvar som går låångsamt i 1 år till ungefär. Hon äter dessutom märgben en gång i veckan.

Nu hade jag "turen" att hon är lika svårfödd som sin pappa, vilket gör att hon alltid ätit full ranson av Fodax som dom har rekommenderat för hennes vikt, plus minst 50% av den rekommenderade givan av torrfodret. Som yngre åt hon 100% av båda delarna, när hon växte som mest - annars blev hon alldeles för smal.

Man kan absolut tillsätta kalk till färskfodret också om man vill, det ska tydligen inte vara så svårt. Det finns rekommendationer på burken, men dom antar jag är för hundar på BARF som ska ha i sig mer än vad en hund på Fodax ska ha. Hur man räknar ut det har jag dock ingen aning om, jag låter andra sköta sånt :D
 
Sv: Färskfoder till valp

Jag fick det uträknat åt mig av en som utbildats inom näringslära, då jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om just vitaminer/mineraler till hundar.

Hon började i alla fall med ca 100 g Fodax Plus, samt 6 dl (Minns tyvärr inte vikten) RC Energy 4800 om dagen. Därefter hade jag ett litet program att följa, som ökade allt eftersom hon växte då.

Nu är hon 7 mån, och hon äter bara Fodax. Hon har växt klart det mesta på höjden, och har bara bredden kvar som går låångsamt i 1 år till ungefär. Hon äter dessutom märgben en gång i veckan.

Nu hade jag "turen" att hon är lika svårfödd som sin pappa, vilket gör att hon alltid ätit full ranson av Fodax som dom har rekommenderat för hennes vikt, plus minst 50% av den rekommenderade givan av torrfodret. Som yngre åt hon 100% av båda delarna, när hon växte som mest - annars blev hon alldeles för smal.

Man kan absolut tillsätta kalk till färskfodret också om man vill, det ska tydligen inte vara så svårt. Det finns rekommendationer på burken, men dom antar jag är för hundar på BARF som ska ha i sig mer än vad en hund på Fodax ska ha. Hur man räknar ut det har jag dock ingen aning om, jag låter andra sköta sånt :D

En barf hund ska man inte behöva ge tillskott om man fodrar rätt. Dom äter ju råa hela ben av just den anledningen :)
 
Sv: Färskfoder till valp

Det är viktigare att se till innehållet, än om det står "Valpfoder" eller "Vuxenfoder" på påsen.
Proteinet ska övervägande komma från animalisk källa. Lika så fettet.
Proteinnivån behöver absolut inte ligga över 28% till en valp. 24-26% är i normala fall tillräckligt.

Färskfoder är i de flesta fall ett bättre alternativ, då färskt kött är mer lättsmält och då även lättare för en valp att ta upp.
Animaliskt protein gör att den unga hunden lättare bygger en muskelmassa som avlastar skelettet.
Jag ger alltid ½-1 dos av ett valptillskott till färskfoder då jag har valp. (Standardt Valp.)
Vilket även tillverkarna ofta rekommenderar när man pratar med dom.
Nordic har lite bättre kvalité på sitt kött, men Fodax innehåller mindre spannmål (vilket är att föredra). Dock är Fodax helt klart det mest prisvärda färskfodret.

Tillväxtens hastighet är i de flesta fall genetisk.
Men visst kan man övergöda hunden genom att ge för mycket mat. Då blir den för tjock (tung), vilket kan påverka skelettutvecklingen negativt.
Foder som innehåller soja kan ge en ökad tillväxt hos vissa individer. Det är antagligen därför man utfodrar slaktkycklingar med soja protein...
Foder med mycket vegetabilier ger "bulkiga" valpar. Dvs de får lätt en trind mage, utan att vara direkt tjocka. (Hundar blir, liksom människor, feta av kolhydrater.)

I den undersökning som Sallander hänvisar till, ingick inga valpfoder. Så man kan inte med säkerhet säga att man kan vara övertygad om att valpfoder håller de nivåer av vitaminer, mineraler och övriga näringsämnen som de utlovar.

Ang kalcium och fosfor, så är balansen mellan dessa viktigare än nivåerna.
En valp bör äta ett foder med minst 1,4% kalcium. Den behöver kalkcium till båda tillväxt och tandbyte. Maxgränsen för kalcium är 2,5%. Fosfor ligger alltid i ett knappt underläge mot kalcium.
Ju högra kalciuminnehåll, ju högre fosforinnehåll.
Kalciumkällan är också viktig. Bör helst komma från benmjöl.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 156
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 482
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp