Bukefalos 28 år!

Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

Vi har gemensamma prov med breton ibland, har hittills inte sett någon bra. Men det behöver inte bero på rasen i sig. Om du är seriöst intresserad kan jag säkert gräva fram lite bra hundkontakter, men tyvärr har jag inte hört så mycket gott om rasen i sig.
 
Sv: Fågelhundar

Okay, det är bra att höra något negativt också! Första gången jag hör något annat än positivt:) du får gärna kolla upp lite kontakter!
 
Sv: Fågelhundar

Vad ska du jaga? Bara fågel? Bretonen känns väldigt fågelinriktad överlag. I Frankrike används de väl mer allround, men vete 17 hur det är i Sverige faktiskt.
 
Sv: Fågelhundar

Den ska bara användas till fågel! Stöthundar och drivande hundar finns det så det räcker bland jaktkamraterna. Vi har stått för apporteringen med labbarna men sambon vill ha en hund med ståndegenskaperna också.

De vi har talat med i sverige och norge använder dem uteslutande till fågelhundsarbete och apportering.
 
Sv: Fågelhundar

*hugger sista knappen*

Tänker att jag livar upp den här tråden så jag inte kapar viltspårtråden helt.

Hur har det gått för er under hösten med prov och jakt? Jag har haft en fantastisk säsong jaktmässigt. Provmässigt har det väl mer varit katastrof. ;) Lite för mycket eget huvud i hunden och en matte som inte är tillräckligt konsekvent tror jag är största problemen. Dock tar det sig. Nu kommer de där 400 meters eftergångarna kanske var 20:e resning. Normalt ligger de väl på 0-30 meter för tillfället, vilket jag är hyfsat nöjd med. :)
Till hösten tänkte jag starta fullbruksprov på Gotland. Har anmält till lite kurser och har börjat sparka igång vår träningsgrupp i Norrtälje också. Kanske kan skramla ihop ett SEVCH under våren också om turen står oss bi.

Sitter och tittar efter nya linjer i Tyskland också inför nästa valp, men det är så svåååårt. Utbrett elande av hundarna, ingen resning på prov m.m. gör att förigheten är jättesvår att bedöma. Jag vill ha en förig hund, har inte tid eller lust med en hund som inte vill hänga med matte, eller åtminstone jaga i samma kommun. Mentalitet är ju inget som utvärderas heller på samma sätt som i Sverige. Måste ner på "klämma/känna"-resa i vår tror jag. Tyskland har dessutom helt andra provsystem än vad vi har och hemsida verkar vara ett okänt begrepp hos många kennlar. Jag vill ju ta hem något nytt nu som vi inte har så mkt av. :D

Sen har vi avelskonferens i år som också ska bli väldigt intressant. Ny RAS ska läggas fram och sen är det även lite allmänna diskussioner om exteriör och funktionalitet på våra raser. Blir nog lite provregelsdiskussioner också. Vorstehklubben kommer antagligen att rekommendera BPH som mentalitetsutvärdering, så ett sånt ska vi nog gå i vår också.

Letar dessutom ny jaktmark där jag kan sätta ut lite fasaner. Ramlade över en rätt intressant kontakt igår som jag hoppas ska leda vidare. Vi får se. =)

Hur går det i era rasklubbar? Hur ser prov/träningsplaneringen ut i vår?
 
Sv: Fågelhundar

Det där med elen är svårt, det används ju i Sverige också och jag tycker det är svårt att utvärdera förigheten på hundarna när avelshundar elas.

Min lilla har utvecklats massor. Vi fick lägga i stort sett hela sommaren på att hon skulle låta bli de där jäkla hararna, trägen vinner. Idag ser hon dem, men stannar fint på signal. Självklart har det gjort enorm skillnad att vi ser harar varje dag, jämfört med när vi bodde i stan.

Hon är fortfarande het, går ur hand emellanåt. Det envisa jobbet med hararna gjorde att hon inte hade samma fart och vidd när provsäsongen startade, men det släppte ganska fort. Hade vi gått ett prov till och med lite tur tror jag vi hade blivit uppflyttade, nu fick vi nöja oss med ett andrapris eftersom vi bara fick en halvdålig fågeltagning den där dagen allt stämde.
Jagat har vi inte gjort, vi har inga bra fågelmarker, vilket är så jäkla dumt. Dock var vi bjudna på ett par jakter i höstas, men en blodförgiftning efter kattbett gjorde att vi fick stanna hemma tyvärr. Oavsett hade hon nog varit för het, i år är hon betydligt bättre i förigheten.

Vi har ett jätteproblem jag måste lyckas med i år. Hon biter sönder varmt vilt :banghead: Hon har alltid varit väldigt bytesmedveten, inget konstigt i sig för rasen, men jag har sluppit allt jobbet med det där efter att ha klickat in apportering och jobbat jättemycket med det. Visst, ibland håller hon för hårt i kaninen på ES-proven, men det har aldrig varit nåt större problem. Varm fältfågel däremot... Hon hämtar jättefint, kommer i full fart, sätter sig fint framför. Sen nej, jag tänker att jag ska behålla denna. Vilket ju då gjorde att vi fick ett andrapris på det där provet, viltet måste ju helst ha hel bröstkorg...

Så för vår del blir det inga vårprov (finns inga inom vettigt avstånd) utan jag kommer gå en ny apporteringskurs med för mig nya ledare, jag älskar ju apportering:) Sen blir det nog de sista två öppenklass-spåren för en SEVCH här också. Och i sommar är det då dags för nya ES-prov så träning inför det. Också har vi kennelläger.
Vi kommer nog också sätta ut lite fasaner på vår jaktmark, känns viktigt att få till det bra i år.

Och jag vill också starta fullbruksprov, så himla få W som gjort det med bra resultat! Ska nog träna lite inför det också, är en del moment jag är osäker på. Men det blir inte i år. Vad spännande att ni ska gå!

Tänker på det där med tyska linjer, du kan inte utgå från de som finns i Sverige och gå lite baklänges?
 
Sv: Fågelhundar

Elandet är nästan helt borta på vorstehsidan (det jag stött på faktiskt) vad jag har märkt. Har inte fått ett enda lösningsförslag som innefattar el trots hejdlösa eftergångar. Känns rätt bra faktiskt. Fast det är trist om det fortfarande används. :( Tyskarna har ju inga restriktioner, så där får man utgå från att alla är elade om de inte säger annat.

Jag går också med en hund som tidvis är ur hand. De jag pratat med tycker att jag ska blåsa honom hårdare på fältet, lite tvångsvändningar och liknande, inte låta honom fatta egna beslut. Träningen blir ju bara såååå trist då då det känns som att det enda jag gör är att tjata på hunden. Däremot ger de ju lite resultat, så jag vet inte. Gick ju för Sigrid på Gotland förra året, och hon hade en del vettiga ideer. Sen tyckte hon inte att min hund var helt hopplös iaf. ;)

Är det bara rappisarna hon gör sådär med? Jag har märkt tendenser hos Hatjo när det gäller just rapphönsen. De kan han "trycka till" lite innan avlämning. Fasaner eller änder och gäss, alltså lite tyngre fågel fungerar bättre. Fasanerna greppar han mellan benen. Ser lite festligt ut. Inga skador dock på fåglarna när vi plockat dem, så han är ju inte hård i munnen. Ju mer nyskjutet och varmt desto mindre hård i munnen som jag upplevt det. Är det bara varmt vilt hon trycker sönder? Inga tendenser att hon håller hårt i lätta apportobjekt?

Du kan inte trumma ihop ett särskilt prov då? Var lite sugen att åka till Gotland och gå vårprov, men det verkar krocka med allt annat, så vi får se hur vi gör. Eftersöksproven tänkte jag köra både ÖKL och EKL i år. Man vet ju aldrig, hunden har ju kapacitet för både 7or och 8or om han bara kunde stanna när fågel går. ;) Plötsligt händer det liksom. Som triss. Så vi har börjat titta på rävapporten lite smått.

Vilka delar ingår i ert fullbruksprov?

Problemet är att nästan alla münstrar är släkt med varandra idag i Sverige på ett eller annat sätt, och de som inte är det har lite problem med allergier (kvalster) i linjerna eller känns för hårda eller har annat som jag inte gillar mentalt (underlagsrädsla eller reserverade/rädda hundar t.ex). Jag vill hitta en förig, öppenhjärtig hund med inte så mkt gemensamma förfäder med det vi har i Sverige. Sen vill jag inte ha för tung hund heller, vissa tyska ser ut som pansarvagnar. Vi har ju tyvärr en del tyska matadorer bakåt som finns i nästan alla stamtavlor. Tittar man bakåt är det vissa tyska linjer man använder i Sverige, och då använder nästan alla dem. Nu är det samma sak igen, många uppfödare använder söner till samma hundar. Och de som tar in något nytt får många avkommor som går i avel. Knepigt är ordet.

Det är väl om man kan klura ut någon linje som grundar sig på lite samma blod men som gått i en egen riktning... Jag gillar tex. den här hunden:
2.jpg


Men han har gått i avel i Sverige och har 2 avkommor på kennlar i sverige som kommer avlas på om de är ok.

Den här tilltalar mig också, men den är ju åt det grövre hållet:

quandovomschwarzenmoor.jpg


Svååårt....
 
Sv: Fågelhundar

Den översta är ju löjligt snygg!!

Det är ju framförallt rappisar hon trycker ihop, men just hela delen med kastapport på prov har blivit fel. Det där att hon har gått på fält, är lite tom i huvudet och sen ska hon hämta en pippi med andra hundar och människor i närheten. Plus att hon tagit en del slöa rappisar... De har ju inte direkt varit levande när hon lämnat av.. Jag tycker inte hon håller så hårt i annat, det är just fältviltet.

Vi har inga egna fullbruksprov, det är samma som era. Vår stora nackdel är ju hennes storlek, hon vöger bara 23 kg, så att bära räv är väldigt svårt för henne, men det måste hon ju fixa i elit också.

Vi får inte köra eftersöksproven i elit förrän man är uppflyttad, så jäkla dumt. Men det är ju det där med räven.. Vattenbiten är inga problem och hon har börjat klara att bära tungt en bra bit, men vi är bara uppe på 4,5 kg än så länge. För det är samma för oss, har vi "otur" så startar vi ett prov och är uppflyttade sen.

Hur gammal är Hatjo nu? Har du kvar gamlingen?
 
Sv: Fågelhundar

Ja, visst är han...! :d:love: Hatjo är ju inte helt dum heller nu när han kroppat på sig lite:

hajo0001-2.png


Hatjo har ju också tagit en del rappisar som inte flyger som de ska. Han har lyckats ta ett par fasaner också, så avancen är ju långt ifrån trög om vi säger så... ;) Eller som en som vi tränar med sa: "Ja, han kollar ju att de VERKLIGEN kan flyga innan han låter dem gå". Stenhård selektion... ;P
Folk brukar ju rekommendera att man apporttränar med tomma ölburkar med fjädrar på för att höra om hunden kniper till runt burken. Svårt om det är bara varmt vilt hunden gör det med iof... Du får börja micra rappisarna när du tränar. Hehe. Jag har tagit som vana att alltid köra en kastapport när vi går på fält. Just för att det ska vara "en del" av det hela. Det oavsett om han skött sig eller inte. Han gjorde en långapport i höstas som imponerade svårt på domaren som vi var ute med (inget prov då utan träning). Fasanen landade på ett tak och rasade ner nedanför, sen sprang den iväg. Vi letade som bara den, men ingen fågel. Hans hund hittade inget heller. Sen fick Hatjo gå på löpan. Han var borta säkert 3-4 minuter, men kom tillbaka med tuppen. Så jäkla snyggt.

Ni får komma upp i höst och jaga. Vi har en del bra marker runt om oss som inte är helt svindyra heller.

Äääh, har min kompis Münstertik på 17 kg apporterat 7 kg räv så är det inget problem för din. ;) Hon släpade den i svansen.. Heheh...

Så knäppt att de inte tillåter bruksgrenarna innan uppflytt? Varför är det så? Har de någon smart förklaring?

Hatjo är 4,5 år nu. Abbe är still going strong, 11 år nu i mars. Dock har han börjat få en del knölar och går på underhållsdos Rimadyl för ryggen (han är lite lång och svag i ryggen i "grundutförandet" vilket blivit värre med åldern). Vi får se hur länge han hänger med. Hatjo har fått syskonbarn. Blev helt nerkärad i en av tikvalparna som är sjukt lik Hatjo när han var valp:

a4e6a28e39-IMG_8565.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Fågelhundar

Jag tror att det där med uppflyttningen är för att inte "alla" ska vilja testa elitklass, folk brukar ju ha lite övertro på sig själva ;)

Jag har ju apporterat korv och andra smaskigheter, det blir inget hål i dem, men det är just det varma viltet. Ska nog testa ditt tips med kastapport vid varje prov.

Sicken sötis valpis! Skit i import, köp den där;)
 
Sv: Fågelhundar

Haha, ja, hade den inte varit tingad sen ett halvår tillbaka så. ;) Den började med att hugga mig i hälsenan när jag var där och hälsade på, sen blev hon skitarg när jag puttade iväg henne. Gott gry i en 6 veckor gammal valp. Heh...
 
Sv: Fågelhundar

EU vetitusan, det används rätt friskt, men i Sverige är det definitivt förbjudet. Fast det används ju här också.
 
Sv: Fågelhundar

Visst är de.. ;) Men det är så knepigt att hitta något nytt bara. Hur går det med Ben apropå fågelhundar? :)
 
Sv: Fågelhundar

Det går jättebra! Han är verkligen cocker med allt vad det innebär, fantastisk arbetslust med stark jaktlust och mängder av egna upptåg :love: Vi nöter stoppsignal och jobbar med målbilen att han ska sätta sig så fort något "flyger" (Kastas). Det går framåt! Med pipan är det 10/10 rätt och utan pipan kanske det blir 8/10 rätt. Vi är såklart på låg nivå än, har koppel ibland för att göra det enklare för honom. Han blir 9 månader nästa fredag, så jag jobbar för att komma iväg på vattenprovet så snart dom drar igång. Han har ett härligt sökmönster men far gärna iväg både tio och femton meter så det gäller att jag håller koll och inte låter honom gå för stort..

Men han är mycket mer störningskänslig än flatten var som ung så jag får tänka mig för mer. Brukar alltid ha med alla hundarna när jag tränar och binda upp dom för att det är bra träning i sig (Och för att jag är för lat för att ta ut dom en och en....) men Ben störs än så länge av det så han tränas helt själv. Lika så tvärt om her han svårt att sitta bunden och vara tyst när jag tränar dom andra, men igår la han sig faktiskt ner efter bara några minuter så vi går åt rätt håll där med :)

En härlig hund, verkligen. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Fågelhundar

Är nyfiken på münsterländer. Hur lättfostrade är de jämfört med spaniel och retriver?
 
Sv: Fågelhundar

Det beror lite på vad du menar med lättfostrade. ;)

Vardagsmässigt är de som vilken vovve som helst. Det som kan vara knepigt är att de är jäkligt envisa och tänker själva, så det gäller att förebygga i träningen och vara konsekvent.

Stadgan ska ju alla tre ha, det som är lite speciellt är ju stadgan i flog av fågel och för att det ska fungera krävs en mkt god grundlydnad på hunden. Börjar man tidigt så går det dock att få till. :) De är ju kanske inte lika spontant apporterande som en retriever, men lägger man ner lite tid och omsorg får man en fullt acceptabel apportör som går igenom det mesta för att lyckas. Sen är det ju jäkligt trevliga hundar också. ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: AraSlei
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 690
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
629
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp