Bukefalos 28 år!

Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

*kl*

Har en Engelsk springer spaniel, en hane på drygt 1,5 år. Planen var och är väl fortfarande att han ska funka till praktisk jakt, både stötande på småvilt och som apportör på andjakt.

Han är rolig att träna, har ett fint sökmönster, bär kalsbra och är tydligt tänd på fågel. MEN jag har jätteproblem med stadgan. Den är helt obefintlig och jag har svårt att få honom att förstå pipsignalen.
Om ngn har bra tips är det mkt välkommet! Allra helst om ngn skulle ha lust att ses och träna ihop?! :)
Sedan undrar jag också hur man lättast och bäst hittar kurser inom jaktträning. Där kan man ju inte vända sig till SBK direkt, och på SSRK's sida hittar jag inget... Tips mottages tacksamt :)
 
Sv: Fågelhundar

*KL*
Choice gjorde eftersöksgrenarna igår, och fick 9-9:) Vi kunde säkert fått 10-10, men hon har börjat löpa och vi har inte tränat på nästan en månad, så jag är jättenöjd!!
 
Sv: Fågelhundar

Håller tummarna för er! Vad är det som saknats innan? Visst har vi samma prov? Kaninsläp och trutapportering..?

Jag är så himla lättad över att Choice har så lätt för allt, Loka hade jag mycket mer bry med. Fast henne fick jag kanske för mina synders skull;) Nu var detta vårt första prov, och hon är inte mer än 9 månader, men det kan ju hända mycket till nästa år, åt båda håll.
 
Sv: Fågelhundar

Tja, i har väl inga problem egentligen numera, bara det att det har tjorvat när vi gått proven. Första provet fick han en 8:a på vattnet (släppte truten på mina fötter) och missade spåret helt eftersom han inte tog med truten tillbaka (var trut även på släpet då). Andra provet började vi med släpspåret och då sket han i att ta med kaninen hem, så då bröt vi det provet.

Tredje provet fick vi ett åt helvete för svårt vatten - de skulle i princip simma parallellt med strandkanten i 60 meter för att sen ta fågeln som låg en meter ut från land. Alla hundarna i ÖKL gick landvägen bort till fågeln när de väl listat ut vart fågeln var. Hatjo tyckte att det var för djupt vid ihoppet vid själva fågeln, så kan försökte krafsa in fågeln med tassen, men gav sen upp och vi nollade. Där fick han dock en 10:a på släpet - helt klockrent spårarbete.

Så... Ja. Fjärde gången gillt. ;)
 
Sv: Fågelhundar

kl
Husse och Allan är ute och jagar igen :)
På dagens första fem minuter fälldes en Järpe!
Min (ok, vår) duktiga hund;)
6174134825_1cce5467eb.jpg
 
Sv: Fågelhundar

Kl.

Jahapp. Då har vi gått eftersöksgrenarna igen - 10 på spår och 0 på vatten. SUCK. Jag måste lära in ett ut-kommando har jag insett. Antagligen måste jag börja dirigera ut honom som det verkar.

Däremot har vi varit på fältträning i Tidaholm på rapphöns i helgen och satan vad han sprang. Två dagar med mycket släpptid och mycket fågel. Stort sök hade han och majoriteten av fågelsituationerna skötte han mycket bra (även om han blev lite het på gröten och knallade några av gångerna). Lovar gott inför framtiden. Nu är han dock så trött att han nog sover några dagar om han själv får välja. Han satt upp och sov i buren när vi var på väg hem.. ;)

Hur går det för er andra? Någon som varit ute och jagat eller varit på träningshelg?
 
Sv: Fågelhundar

0 på vatten? Men ser han inte när de kastar ut apporten?

Vi har varit i Danmark o valt ut denna :love: (till min mor)
32734925.jpg
 
Sv: Fågelhundar

Jodå, han ser.. Men han har ingen riktig vilja att simma över och ta fågeln (lite för att han i allmänhet inte gillar trut utan mest tycker att det är jobbigt att apportera). Han simmar ut ca 20 meter och sen vänder han. Suck. Sen har han nog kommit undan lite för många gånger nu, och så börjar det bli rätt kallt i vattnet. Båda vattnen vi har gjort nu har varit svåra ÖKL-vatten dessutom.. Jaja, bara ta nya tag nästa år, nu börjar det bli lite väl kallt i vattnet för eftersöksgrenarna...
 
Sv: Fågelhundar

Jodå, han ser.. Men han har ingen riktig vilja att simma över och ta fågeln (lite för att han i allmänhet inte gillar trut utan mest tycker att det är jobbigt att apportera). Han simmar ut ca 20 meter och sen vänder han. Suck. Sen har han nog kommit undan lite för många gånger nu, och så börjar det bli rätt kallt i vattnet. Båda vattnen vi har gjort nu har varit svåra ÖKL-vatten dessutom.. Jaja, bara ta nya tag nästa år, nu börjar det bli lite väl kallt i vattnet för eftersöksgrenarna...

Har ju egentligen inte med saken att göra.
Men är det en Kl Münster du har?
Lite svårt att se.
I så fall en förbaskat trevlig hundras.

Har själv haft en en gång. Minns henne med värme
 
Sv: Fågelhundar

Här vare dött!

Tycker vi skakar liv i den här tråden nu när våren står för dörren och det är några månader kvar på vårträningen.

Hur går det för alla?
 
Sv: Fågelhundar

*kl*

Har någon här inne en Breton? Eller känner ni någon som har?
Vi är inne på att skaffa en sådan inom kort, dels som apportör och dels som stående fågelhund.

Hade varit kul och höra lite erfarenheter om rasen!
 
Sv: Fågelhundar

Vi laddar för fullt inför årens jaktprov! Två ordentliga "provträningsdagar" i veckan har vi infört, med vilt och allt tjafs runt omkring.
Grabbarna är viljestarka och envisa såhär efter vinteruppehållet.. Några utvecklingssamtal fick jag ha med min buse angående att apporterna ska in till matte innan man får ta en ny, men han utvecklas varje träning! Förra året lyckades vi på septemberproven få 0a, 3a och 2a så nu vore det väl fan om vi inte kan få en 1a iår :)

Lazy Lady: Jag har bara träffat en del bretoner privat och upplever dom ungefär som en jakt-ESS, goa och glada men lite mer attityd. Lite mer uppnosiga men ändå föriga, som ju stående fågelhundar brukar vara ;) Varför just breton?
 
Sv: Fågelhundar

Samma intryck som jag/vi fått!

Vi har i dagsläget 2 labbar, 1 pensionär som troligtvis är inne på sitt sista år och en 3 årig tik som tråkigt nog har D höfter och har fått problem med boglederna så det blir nog inte mycket jakt för henne heller tyvärr.

Bretonen har alltid tilltalat oss! De vi har träffat har haft jättehärligt temperament, varit goda apportörer och jobbat fint både på fjäll och på skogsfågel. Sambon jagar en hel del i Jämtland eftersom vi har en stuga där och han vill ha en hund både för hemmajakten (duvjakt, andjakt) och jakten uppe i norr. De vi talat med och de hundar vi träffat har alla haft dem till apportörer också, och de sköter det snyggt både på land och vatten. Vi är ju rätt bortskämda med apporteringen i och med att vi har 2 jaktlabbar och är vana vi en jäkla fart och glädje!
En sak till som tilltalar oss med bretonen är deras storlek och pälslag.

Vi har inte fog för en ren stående fågelhund, hade vi haft det hade det blivit en pointer. Men det passar oss inte i dagsläget.
De övriga kontinentala hundarna har vi inte fastnat så hårt. Vi var inne på kleiner münsterländer ett tag men det är ändå inte lika tilltalande.
 
Sv: Fågelhundar

Jag skulle tippa på att ni skulle bli nöjda med en bra breton! Alternativet hade väl som du skriver varit t ex pointer, eller åt andra hållet ESS. Men gå på fjäll med en ESS är nog inte så himla upphetsande ;)

Jag har faktiskt varken sett breton eller kl munster arbeta på fält, och vet inte hur vitt och brett dom går. Jag antar att största skillnaden mot t ex pointer, setter är marktäckning? Annars brukar ju vorsteh vara väldigt goda och villiga apportörer!
 
Sv: Fågelhundar

Haha! När en ESS är nog inte så frän på fjället;) annars gillar jag dem!
Min bror hade en mycket trevlig sådan som han köpte färdig. Jäklar vilken hund!!
Passade honom som bor och jagar i Skåne.

En vorsteh kommer inte innanför dörren:crazy: Det är en av få hundraser där jag aldrig träffat 1 enda trevlig individ. Sorry ni som gillar rasen men här är de utdömda. Dels för sina betongskallar, dåliga vattenarbete och för att de jag träffat haft tveksam mentalitet. Alla jag känner som har vorsteh har problem just med apporteringen. Så nope, ingen sån. Finns säkert jättefina, jag har bara inte haft turen att träffa en enda.
 
Senast ändrad:
Sv: Fågelhundar

Den största skillnaden på fältarbetet är vidden i söket. Settern och prointern är ju riktiga galoppörer! Men det är inte superviktigt att hunden har milsvida sök för vår del.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: AraSlei
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 515
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
611
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp