Bukefalos 28 år!

Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

man märker ju inte om någon skriver i tråden, för den är ju alltid "uppe" :p

Jag använder vanligt läderbalsam. Om det är väldigt torrt tar jag olja innan och om det är väldigt smutsigt så tvättar jag det med såpavatten innan :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag använder en produkt som heter B&E sadel och lädersåpa.
Den är väldigt enkel och smidig då den rengör och smörjer samtidigt.
Är det riktigt hårt smutsat så torkar jag av med fuktig trasa innan sen är det bara att rengöra/smörja direkt med svampen som medföljer burken.

/k
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

kl

Vad är den stora skillnaden på en maratonvagn för a-ponny, b-ponny osv.. Kan man ha en a-ponny och en c-ponny och använda samma vagn? A och b-ponny? Är det bara bredden mellan skaklarna som är den viktigaste skillnaden?

Vad händer om den är en storlek för liten/ för stor?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Längden är den som skiljer mest. Det som gör att du inte kan använda samma till a-ponny och häst är balansen av längden och tyngden. Det är svårt att säga om det går eller inte, man får prova.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack för ditt svar. Jag förstår inte vad du menar med balansen mellan längden och vikten. Att en shettis inte orkar dra lika mycket som en häst menar du? Det kan jag ju så klart hänga med på i så fall. Och längden? Jag tyckte att alla såg rätt stora ut på tvälningen jag var på men visst är det skillnad mellan vagnen för a-ponnyn och hästen, men mellan a och b ponny?

Så du menar att det handlar om ponnyn orkar med eller inte att dra en lite större vagn?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Skackeln ligger ju på olika höjd på olika storlekar av häst. Tänk dig då vinkeln från vagnen till skackelfästet i selen. På en enaxlad vagn måste vagnen vara i sån balans att när skacklarn är i den höjden de är vid körning ska de ha några kilos tyngd i sig, vilket gör att de ligger kvar utan att slå. Det jag skulle säga påverkar mest storleken är längden på skacklarna. Det är väldigt svår att förklara generellt då det finns så många olika sorters vagnar, men ofta kan a och b ponny gå med samma vagn, c och d ponny, d ponny och liten häst, liten och stor häst. Sen kan du ha vagn som din lilla häst ORKAR dra men inte orkar arbeta (dressyr) i. Har man en grön häst ska man akta sig för att ha för tung vagn för att förstöra deras dragvilja... Ja man kan skriva mil om tillpassning av vagn. Har du någon mer specifik fråga om en viss vagn tror jag du kommer förstå bättre, så då är det bara att säga till!
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

aha... nu börjar jag nog förstå vilka variabler som jag inte tänkte på. Tack för hjälpen! Jag ska ju börja med min rockard som jag har här hemma men på sikt vill jag nog ha en maraton vagn.. Men på sikt vill jag ha någon större kuse också så då blir det nog två vagnar.. *drömmer vidare*
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tänkte bara berätta att ja kör shetlandsponnyer , och vi använder bröstsele.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

hoppas du har läst tråden och förståt att det är en ren skitsele som skadar hästen.

Köp en "riktig" sele, extra viktigt om du kör dina shettisar mycket.

Lycka till!
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Bröstselar kan ju vara utan fast brösta också;)
Fast på uppfattningen jag fått av användaren så är jag inne på
din linje om att det inte det hon menar.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

hehe det är klart :p

Matildrus: om du menade med fast brösta ;)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Hm, kom just på ett problem! Jag håller på leta sele till min pålle jag ska köra in. Det ska bli ett "bra" bröstsele.:)
Men kom just på att vagnen jag ska börja göra henne med innan jag ser att det går bra och jag kan köpa en "riktig vagn", inte har nån svängel!
Hur kan jag göra för att få en fast brösta av en sån sele? kanske om jag hittar en lös brösta att sätta på den nya? Bara för att testa med...
Eller måste jag sätta på en svängel på nått vis innan jag kan använda en sån sele?:confused:
Åh vad krångligt. Tänkte inte på det. Får väl fråga pappa om han kan svettsa på en svängel...snabbt som fan:banana:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag planerar sel- och vagnsköp till mina båda ponnyer (En större shetland, och en shet/welshkorsning, lite nättare)

Jag har kikat på Zilco Sports selen

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=302

Och undrar vad ni tycker om val av sele (hobbykörning) samt passformen på shetlandsponnyer i allmänhet - främst ang. bröstan.

Jag har även kikat på Jaboruders rockard till shetland (globusliknande, men sägs vara rejälare?) Några kommentarer på den? erfarenheter?

Jag drömmer även om denna vagn, som jag har förälskat mig i =) Och undrar om det finns någon med erfarenhet av denna som kan berätta lite?

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=228


Jättetacksam för något svar!
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

jag funderar också på den selen :love:

Och nu undrar du ju om mer specifikt på just en sele och en vagn. Jag skulle tipsa dig att posta en ny tråd, då det inte är så många som brukar kolla här :p

Lycka till!
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja.. Jag håller nu på och mäter och försöker klura ut om den skulle passa mina ponnyer =)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

jätte fint sele det där tycker jag! Synd att dom inte hade det i cob-storlek oxå=(
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 283
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 778
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 078
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 505
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp