Bukefalos 28 år!

Fakturerad för start jag inte gjort.

swe

Trådstartare
Funderar bara på om det är såhär det brukar gå till?
Jag var anmäld till en tävling, men hade inte pengar på tdb, så jag stod inte med i startlistorna. Det gick inte heller att stryka sig, eftersom jag var försent ute. Jag utgick då ifrån att jag inte räknades med i tävlingen, men nu har jag blivit fakturerad i efterhand. Är det vanligt att det går till så? Har inte varit i denna situation förr, men blev lite förvånad över att de kunde göra så.
 
Ja det kan dom
Så snart likviddagen passerat är du betalningskyldig för din anmälan. Arrangören har rätt stryka dig från startlistan om inte avgiften är betald, men du är fortfarande skyldig betala oavsett om du kommer till start eller ej.
https://tdb.ridsport.se/manuals/entry/rider

TR mom 130
2. Avgifter till tävling/tävlingsklass
Anmälningsavgift ska betalas enligt anvisningarna i propositionen.
Tävlingsarrangören får betrakta en anmälan som återtagen om avgiften inte kommer
inom föreskriven tid. Anmälare, som inte återtagit sin anmälan måste betala anmälningsavgift
för alla klasser han anmält sig till oberoende av om ekipaget kommer till
start eller inte. Vägran att betala anmälningsavgift kan bestraffas med indragning av
licens.
 
Allt det där regleras i TR I så läs på där!

Kan väl komplettera @cewe svar med:
Anmälare som ej avanmält till klass och vars ekipage inte kommer till start ska
erlägga en straffavgift enligt respektive TR. Tävlande som inte kan starta på grund
av skada/sjukdom ska återfå anmälningsavgiften minus en administrativ avgift om
max 100:- även om skadan/sjukdomen inträffar efter likviddagen. Läkar- och/eller
veterinärintyg krävs och ska vara arrangören tillhanda senast sju dagar efter avslutad
tävling. Återbetalningen gäller inte för en häst som inte godkänts vid besiktning på
tävlingsplatsen
 
Funderar bara på om det är såhär det brukar gå till?
Jag var anmäld till en tävling, men hade inte pengar på tdb, så jag stod inte med i startlistorna. Det gick inte heller att stryka sig, eftersom jag var försent ute. Jag utgick då ifrån att jag inte räknades med i tävlingen, men nu har jag blivit fakturerad i efterhand. Är det vanligt att det går till så? Har inte varit i denna situation förr, men blev lite förvånad över att de kunde göra så.

I alla fall var det brukligt innan tdb kom igång, att om man inte avanmälde sig innan viss tid fick man betala full avgit, annars utgick bara anmälningsavgift. Full återbetalning endast mot läkar/vetrinärintyg.
 
Funderar bara på om det är såhär det brukar gå till?
Jag var anmäld till en tävling, men hade inte pengar på tdb, så jag stod inte med i startlistorna. Det gick inte heller att stryka sig, eftersom jag var försent ute. Jag utgick då ifrån att jag inte räknades med i tävlingen, men nu har jag blivit fakturerad i efterhand. Är det vanligt att det går till så? Har inte varit i denna situation förr, men blev lite förvånad över att de kunde göra så.

Som de andra antyder: du har inte läst reglerna.
Ja, de ska fakturera dig och du ska betala straff-avgift.
Att stryka sig kan man göra samma dag som tävlingen. Startavgiften dras ändå men man slipper straffavgiften.
 
Nä men straffavgiften bör väl bara utdömas om man stått med i startlistorna men inte kommit till start?!?
 
Funderar bara på om det är såhär det brukar gå till?
Jag var anmäld till en tävling, men hade inte pengar på tdb, så jag stod inte med i startlistorna. Det gick inte heller att stryka sig, eftersom jag var försent ute. Jag utgick då ifrån att jag inte räknades med i tävlingen, men nu har jag blivit fakturerad i efterhand. Är det vanligt att det går till så? Har inte varit i denna situation förr, men blev lite förvånad över att de kunde göra så.
Har arrangören accepterat din anmälan så ska du betala (och får starta), har de betraktat din anmälan som återtagen så behöver du inte betala men får heller inte starta.

Det är lätt hänt att kolla på startlistorna, se att man inte står med och sedan tro att arrangören inte accepterat anmälan, men så behöver det inte vara. På gott och ont så har Equipe en funktion som automatiskt stryker alla obetalda starter och som arrangör är det ganska tidsödande att "ostryka" alla dessa. Däremot kan arrangören på annat sätt (t ex i ryttarmeddelandet) meddela att de accepterat anmälan även för dem som inte står med på startlistan och då är det bara att betala (och tävla!).

Ett tips är att aldrig lita på TDB eller Equipe, utan att ringa och fråga. Det är ju fasligt trist att först missa tävlingen och sedan få betala en massa avgifter.

/Lady_S
 
Jag hade sett det som att arrangören inte godkänt anmälan pga den inte var betald om jag inte stod med i startlistorna.
Står man inte med i startlistan känns det ju inte direkt som om dom förväntar sig att man kommer till start och det stör ju inte dom andra ryttarna.
Hade bara hört av mig om jag ville starta och ansett att dom gjort fel/ville lösa problemet.
Uppenbarligen är det inte så och jag är inte ensam om att tänka så....
 
Jag hade sett det som att arrangören inte godkänt anmälan pga den inte var betald om jag inte stod med i startlistorna.
Står man inte med i startlistan känns det ju inte direkt som om dom förväntar sig att man kommer till start och det stör ju inte dom andra ryttarna.
Hade bara hört av mig om jag ville starta och ansett att dom gjort fel/ville lösa problemet.
Uppenbarligen är det inte så och jag är inte ensam om att tänka så....

Om du är missnöjd med hur TR är skrivet i fråga om anmälnings-, start- och straffavgift rörande tävling så skicka ett förslag till ändring till förbundet.

Under tiden TR är skrivet som det är finns det ingen orsak att gnälla om man får betala om man inte betalar/avanmäler innan fristen i propositionen/ryttarmeddelandet gått ut.
 
Jag hade sett det som att arrangören inte godkänt anmälan pga den inte var betald om jag inte stod med i startlistorna.
Står man inte med i startlistan känns det ju inte direkt som om dom förväntar sig att man kommer till start och det stör ju inte dom andra ryttarna.
Hade bara hört av mig om jag ville starta och ansett att dom gjort fel/ville lösa problemet.
Uppenbarligen är det inte så och jag är inte ensam om att tänka så....

Det här resonemanget visar ju bara att du inte läst TR ordentligt.
 
Nu vet vi ju inte om TS hade fått faktura på startavgiften och/eller straffavgiften för utebliven start.
Hur som..
Det kan vara bra veta att OM man har en obetald startavgift i TDB kan man inte anmäla till nästa tävling utan att ha tillräckligt med pengar påsitt tdb-konto.

Är det så att du inte har tillräckligt med pengar kontakta arrangören direkt. Jag är aldrig ogin om den tävlande tar kontakt, då löser vi saken, gör man inte det så stryks anmälan och jag låter avgiften stå som obetald i TDB.

Idag med möjligheten att göra expressinbetalning finns ingen anledning att inte se till det finns tillräckligt med pengar på kontot.
 
Förhoppningsvis minskar det problemet (med obetalda anmälningar) och problemet med "okynnesanmälningar" nu när arrangören kan välja att dra anmälningsavgiften direkt vid anmälan.
 
Står man inte med i startlistan känns det ju inte direkt som om dom förväntar sig att man kommer till start och det stör ju inte dom andra ryttarna.
Fast som det skrev här innan så var TS troligen med på startlistan men gömd av equipe online. Titta på startnummren på starlistor så ser man överhoppade nr, dessa är oftast sådan ryttare som ej haft pengar i tbd.
För att dessa skall visas i start listan måste man manuellt går och "ostryka" (eller radera dem). Vanligast är att det förr eller senare trillar in pengar eller att ryttaren dyker upp så tror det skulle bli ännu mer fel om man tog bort de "slarviga" ryttarna.

Så vill man inte rida får man se till att kontakta arrangören....
 
Fast som det skrev här innan så var TS troligen med på startlistan men gömd av equipe online. Titta på startnummren på starlistor så ser man överhoppade nr, dessa är oftast sådan ryttare som ej haft pengar i tbd.
För att dessa skall visas i start listan måste man manuellt går och "ostryka" (eller radera dem). Vanligast är att det förr eller senare trillar in pengar eller att ryttaren dyker upp så tror det skulle bli ännu mer fel om man tog bort de "slarviga" ryttarna.

Så vill man inte rida får man se till att kontakta arrangören....
Jag håller med om att oavsett om man vill eller inte vill rida så bör man kontakta leverantören. Men jag skulle tro att många ryttare inte vet, och jag tycker inte heller att de ska förväntas veta, hur tävlingsadministrationsprogrammet fungerar. Därför skulle jag säga att om arrangören vill slippa problemet med ryttare som inte kommer till tävlingen för att de inte stått med på startlistan, så måste de upplysa deltagarna i t ex ryttarmeddelandet att deras anmälan är accepterad trots att de inte står med på startlistan. It goes both ways, liksom...

/Lady_S
 
Jag har ju tävlat en bra bit innan tdb fanns och då hände det då och då att arrangörerna slarvade/missade och man fanns inte med på startlistan.
Dom var mäkta förvånade när man ringde och ville bli insatt på startlistan men efter en koll så såg dom ju att jag var både anmäld och hade betalt i tid men ändå envisades dom med att sätta mig som efteranmäld.
Dom hade alltså inte förväntat sig att jag kom till start.
Det är ju inte så konstigt att det sätter sig i huvudet att det är så det fungerar även om man nu kör allt genom tdb och helt ärligt, det systemet har inte varit felfritt!
Nu är jag en sån som kollar upp grejer och hör av mig till arrangören om något är oklart men jag förstår absolut att det finns folk som inte gör det.
TR verkar det dessutom läsas på väldigt dåligt av både tävlande och arrangörer till och från.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 643
Senast: CaisaCax
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp