Falska anmälningar

Snuffsan

Trådstartare
Någon har den senaste veckan roat sig med att anmäla min dotter till alla möjliga tävlingar på diverse hästar. Vi har fått kvitto på anmälan som gjorts via equipe, och jag har fått indikationer (som jag inte vill gå in på just nu) på att hon även är anmäld via det andra systemet som ju inte skickar kvitto på anmälan.

Det är helt sjuka anmälningar. T.ex. så är hon efteranmäld till elittävling i dressyr där hon ska rida flera kur-klasser på häst. Mini tävlar inte dressyr och inte häst. Hon är anmäld på en häst som heter samma sak som en ponny Mini tidigare tävlat. Det är alltså inte någon som anmält av misstag.

Detta ställer till det för oss och för arrangörerna. Till dressyren var det även bokat uppstallning, och allt var efteranmält, alltså blev det flera tusen kronor sammanlagt. Nu ska allt avbokas, tas bort från startlistor osv. Någon annan har inte fått uppstallning pga detta dvs en box står tom och kostar pengar för arrangören.

Jag har kontaktat Equipe som inte är speciellt glada och som kommer att hjälpa mig spåra den som gjort anmälan.

Frågan är: Vad gör jag sen? När jag får fram ett namn, hur går jag vidare? Det här är bedrägeri och urkundsförfalskning, och jag tänker inte bara låta det passera.

Jag vet ju inte omfattningen av det här, hur många tävlingar som det finns falska anmälningar till, men varje anmälan kostar mig tid och strul och det kostar arrangören tid och pengar.

Ska jag anmäla till polis? Diciplinnämnden?
 
Sv: Falska anmälningar

Men herregud så sjukt! hur gammal är din dotter, har hon några "ovänner" ? Så fort du får ett namn gå direkt till polisen och se till att få det utrett ! :mad:
 
Sv: Falska anmälningar

Då är det nog en eller ett par snorungar i farten skulle jag tro, men det är inte en anledning till att inte anmäla när du får namnen. Då lär de sig en ordentlig läxa helt enkelt!
 
Sv: Falska anmälningar

Nu har jag pratat med vårt distrikt som ser väldigt allvarligt på det här. Jag kommer att kontakta sportchefen på förbundet om det hela.

Eftersom man numera kan bli dömd i diciplinnämnden om man inte betaler anmälningsavg är det viktigt att anmälningssystemen fungerer.
 
Sv: Falska anmälningar

Du ska självklart anmäla. Förmodligen några ungar som är avundsjuka och gör det för "skojs" skull, och inte tänker på vilka konsekvenser det medför sig.
 
Sv: Falska anmälningar

Men det är ju helt sjukt!!! :eek:
Klart att det måste anmälas!!!!
Hoppas verkligen att det reder sig och att ni hittar "förbrytarna" och kan säga dem ett och annat!!! :devil:
 
Sv: Falska anmälningar

Det är en polissak, men jag tycker även att du kan gå till disciplinnämnden.
Så, polisanmäl för det är ju ett lagbrott att göra så.

Hoppas inte Mini tar för hårt på det bara. Se bara till att det hela blir utrett.
 
Sv: Falska anmälningar

Borde inte risken finns att den som ligger bakom detta (ev dennes föräldrar om det är någon omydnig) kan bli ålagda att betala skadestånd till de klubbar som tex får stå för konstnaderna med en tom box som de har bokat upp åt din dotter?
 
Sv: Falska anmälningar

Låter hemskt obehagligt, hoppas du får fram något och anmäler den/de skyldiga.
Sen kan jag inte låta bli att undra hur kan man anmäla en ponny som jag förmodar har licens till en stor häst tävling?Borde inte systemet reagera?Har den ingen licens borde det ju inte gå att anmäla, trodde ju jag i min enfald iallafall.
Där ser man hur sårbar tekniken är. Borde kanske finnas en kod som bara ägaren/ryttaren har typ bank-id.
 
Sv: Falska anmälningar

Det var inte någon ponny som var anmäld utan man tog licensnr mm från en häst och sen ändrade man namnet på så den heter som den ponny Mini red förra året.


Jag har nu varit i kontakt med sportchefen på förbundet som tyckte det var för jävligt alltihop. Det sättar hela frågan om internetanmälningar på sin spets. Det har tydligen diskuterats inloggning, och nu måste det diskuteras vidare. Det sätter hela systemet i gungning när någon gör så här. Dels kan man alltså anmäla någon annan, dels kan man ju då hävda att man inte anmält och därför inte bli betalningsskyldig för anmälningsavg till tävlingar man inte åker till.

Han rekommenderade starkt att jag både polisanmäler och gör en anmälan till diciplinnämnden när jag får fram ett namn på den som anmält.
 
Sv: Falska anmälningar

Ja det verkar ju vara helt klart att någon form av inloggning behövs.
När det är så enkelt att förfalska och anmäl någon så måste det ju ändras.
 
Sv: Falska anmälningar

Fy fan vad dåligt gjort av den/dem som håller på. Det är ju pinsamt
nästan.

Jag skulle bli jättearg, gå vidare med det här på så många håll du
kan, så att de som har gjort såhär får veta vad de ställer till med.

Hälsa din dotter att hon inte ska bry sej om avundsjuka ungar, utan
bara fokusera och fortsätta ha kul på tävlingarna som NI har anmält
er till av FRI VILJA och MED VETSKAP om det!

Håll oss uppdaterade om hur det går framöver!
 
Sv: Falska anmälningar

Detta hände mig förra året då någon hade anmält mig och min unghäst ( 4 år...) till SM i hoppning...

Det hela anmäldes både till de som hade anmälningssystemet och till förbundet. Eftersom detta, vad jag vet, var en engångsföreteelse så polisanmäldes inte det hela. Men systemet skulle iaf ses över var beskedet som jag fick!
det ska helt enkelt inte gå att som i detta fallet, anmäla en 4 åring till SM...

Glömde...: IP adressen var lagrad varifrån denna person hade anmält, det är undersökt och de uppgifterna finns hos förbundet "för framtida koll" som de kallade det!
 
Senast ändrad:
Sv: Falska anmälningar

Snuffsan skrev:
Ska jag anmäla till polis? Diciplinnämnden?

Anmäl! Prata med klubben som drabbats. Nog kan de också anmäla. Då får du kanske polisen att agera. Klubben ska absolut ställa krav på boxhyra, avbokningavg, omkostnader osv så att det blir ett högre belopp så att polisen inte kan negligera anmälan.

Det är inte svårt att få fram vem som gjort det, från polisens sida. Equipe har ju ip-adressen på den som anmält. Dock kan det vara svårt för en privatperson att få fram vem som ligger bakom en viss ip-adress. Mardrömmen är om det är gjort från t.ex en biblioteksdator, dvs ingen person kan bindas. Idetta fall kanske det går ändå eftersom man brukar kunna gissa lite bland barnen.

För 2 år sedan hade vi ett gäng tjejer som suttit och anmält 5-6 andra till vår ponnytävling, på "fel" ponnyer. Då var det lätt att få fram den skyldiga eftersom hon även anmält sej själv seriöst. (Samma ip-adress, samma tid) Det var dock inte så lätt att se eftersom det var ponnynamn på ponnytävling.

Lite märkligt att folket inte märkte det i ditt fall med tanke på att dressyrvärlden inte är så stor på den nivån...

Trots allt så tycker jag att det är ovanligt få som går så långt som i ditt fall. (Med tanke på allt som sker i skolans värld är jag nästan förvånad att det inte är mer som händer..)
 
Sv: Falska anmälningar

Idasagare skrev:
För 2 år sedan hade vi ett gäng tjejer som suttit och anmält 5-6 andra till vår ponnytävling, på "fel" ponnyer. Då var det lätt att få fram den skyldiga eftersom hon även anmält sej själv seriöst. (Samma ip-adress, samma tid) Det var dock inte så lätt att se eftersom det var ponnynamn på ponnytävling.

Vilken idiot.. :crazy:
 
Sv: Falska anmälningar

Jag har pratat med klubben. Vi får se vad de väljer att göra. Inte alls omöjligt att de också kommer att agera.
 
Sv: Falska anmälningar

Men usch vad hemskt. Hoppas ni får tag på den skyldiga å anmäler till alla ställen möjligt. Folk måste få lära sig att det dom gör får konsekvenser vilket verkar missas i dagens uppfostran på en del ställen.

Du får skriva mer här när ni får tag på människan så kan du berätta konsekvenserna för personen och om det var en avundsjuk liten jäkel :devil:

Hoppas att allting reder ut sig för eran skull och att dottern inte tagit åt sig för hårt.
 
Sv: Falska anmälningar

Snuffsan skrev:
Jag har pratat med klubben. Vi får se vad de väljer att göra. Inte alls omöjligt att de också kommer att agera.
Förmodar att M och J på Equipe är inblandade. De kan kanske motivera klubben till att anmäla det?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 425
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
632
Senast: Hanna2021
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp