Fälttävlansnewbies

@Dorinda och @Han_naH Kanske testa att korta stiglädren några hål? :)

Hoppas det är ok att kommentera, känner ju inte till er. Men jag själv blev så himla hjälpt av att @Novali01 påpekade det för mig (efter bild/film här alltså) och jag testade lite (då har jag ändå en tränare som brukar såga åt folk att korta stiglädren) och 2 hål kortare så jäklar vilken aha-upplevelse!
 
@Dorinda och @Han_naH Kanske testa att korta stiglädren några hål? :)

Hoppas det är ok att kommentera, känner ju inte till er. Men jag själv blev så himla hjälpt av att @Novali01 påpekade det för mig (efter bild/film här alltså) och jag testade lite (då har jag ändå en tränare som brukar såga åt folk att korta stiglädren) och 2 hål kortare så jäklar vilken aha-upplevelse!

Haha, det är @Novali01 standardkommentar men den brukar göra nytta. Jag har också fått den. :p:rofl:
 
@Dorinda och @Han_naH Kanske testa att korta stiglädren några hål? :)

Hoppas det är ok att kommentera, känner ju inte till er. Men jag själv blev så himla hjälpt av att @Novali01 påpekade det för mig (efter bild/film här alltså) och jag testade lite (då har jag ändå en tränare som brukar såga åt folk att korta stiglädren) och 2 hål kortare så jäklar vilken aha-upplevelse!

Roligt att du säger det för jag reagerade på precis samma sak när jag såg bilderna. Det roliga är att jag aldrig tänkt på det när jag sett bilder/filmer från banhoppning :p
 
20045663_10157419567428647_1959688220997220321_o.jpg
20157264_10157419567028647_6501331964709046412_o.jpg
@Dorinda Kanske testa att korta stiglädren några hål? :)

Hoppas det är ok att kommentera, känner ju inte till er. Men jag själv blev så himla hjälpt av att @Novali01 påpekade det för mig (efter bild/film här alltså) och jag testade lite (då har jag ändå en tränare som brukar såga åt folk att korta stiglädren) och 2 hål kortare så jäklar vilken aha-upplevelse!
Det hade jag gjort om jag trott att jag skulle sitta kvar hela passet ;)
Hästen var så spänd att han studsade för mycket för att jag skulle våga korta lädrena. Jag sitter trots allt stabilare med längre läder.
Min plan just nu är två lektioner till med samma upplägg på träningen och hoppas att vi efter det att vi slappnat av såpass att han blir mera ridbar. Har han inte det får jag ändra taktik....
 
vi var på en för oss ny bana igår. Fick lite kort skickade till mig och förvånas hur små alla hinder ser ut på kort, så känns det ju inte i verkligheten alla gånger :o

https://www.pixeltopic.com/image/ucqxsnbckgayaeq/

https://www.pixeltopic.com/image/flkkejjyrvzbes/

https://www.pixeltopic.com/image/khiscsspddtfzlt/
Vilken superhäftig häst du har!:love: Tänk på att du ska vara lite mer upprätt över hinder, inte lägga dig fram så mycket som man gör i banhoppning.:)
 
20045663_10157419567428647_1959688220997220321_o.jpg
20157264_10157419567028647_6501331964709046412_o.jpg

Det hade jag gjort om jag trott att jag skulle sitta kvar hela passet ;)
Hästen var så spänd att han studsade för mycket för att jag skulle våga korta lädrena. Jag sitter trots allt stabilare med längre läder.
Min plan just nu är två lektioner till med samma upplägg på träningen och hoppas att vi efter det att vi slappnat av såpass att han blir mera ridbar. Har han inte det får jag ändra taktik....
Fast nej, du sitter inte mer stabilt med längre läder. Det är just det som alla tror innan de ridit terräng och jag fattar inte varför inte terrängtränare går igenom just den detaljen? Borde vara basicinfo....
 
Fast nej, du sitter inte mer stabilt med längre läder. Det är just det som alla tror innan de ridit terräng och jag fattar inte varför inte terrängtränare går igenom just den detaljen? Borde vara basicinfo....
Jag håller ju inte med dig. Stämmer säkert om man kommer upp i höjd och tempo.
Hindrena var defenitivt under 50cm och vi hade knappast tävlingstempo. Tror vi hoppade en liten stock i galopp, resten var travhoppning.

Jag hade inte suttit kvar i måndags om jag kortat dem. Jag hade dem kortare först men längde dem 2hål när jag insåg att vi fick betydligt mera miljöträning än jag tänkt mig.

Hälften av övningarna gjorde vi inte ens, då tittade vi på omgivningen och käkade gräs, i ett försök att få hästen att tycka utflykten var helt ok.
 
Vilken superhäftig häst du har!:love: Tänk på att du ska vara lite mer upprätt över hinder, inte lägga dig fram så mycket som man gör i banhoppning.:)

Tack så mycket, han är rätt häftig trots prickarna ;)
Det är svårt att smälta in i mängden bara :p

Det är ren självbevarelsedrift, man vill ju inte bli avhoppad över de 170 cm höga (läs 70 cm höga) hindren ;)
Skämt å sido, det är mitt stora problem. Jag har börjat greppa det vid upphopp och kombinationer men har lite svårare att låta bli att gå fram vid enkelhinder.
 
Jag håller ju inte med dig. Stämmer säkert om man kommer upp i höjd och tempo.
Hindrena var defenitivt under 50cm och vi hade knappast tävlingstempo. Tror vi hoppade en liten stock i galopp, resten var travhoppning.

Jag hade inte suttit kvar i måndags om jag kortat dem. Jag hade dem kortare först men längde dem 2hål när jag insåg att vi fick betydligt mera miljöträning än jag tänkt mig.

Hälften av övningarna gjorde vi inte ens, då tittade vi på omgivningen och käkade gräs, i ett försök att få hästen att tycka utflykten var helt ok.
Det är helt ok att du inte håller med. Dock har jag rätt o du fel. :D Skämt åsido, det finns en anledning till att man ska ha kortare läder givetvis, för det första för att du får bättre balans där uppe, förstår om det inte känns så när man är van att rida med längre läder men det är fakta. Det är nåt man får träna på bara. Du kan heller inte få rätt lätt sits mot hinder med för långa läder och det gäller ju att man tränar in det från början, oavsett höjd på hinder. Och jag tycker verkligen att det är terrängtränares skyldighet att tala om för alla som börjar med terräng vilken längd man ska ha på lädren och varför. Jag vet att vissa av oss här kan låta som skivor som hakar upp oss men vi har ridit fälttävlan en herrans massa år och alla säkerhetsåtgärder, (där en korrekt sits ingår från början), som kan tas bör gås igenom innan man hoppar första stocken. Terräng liknar inget annat man gjort tidigare och är ju faktiskt helt klart farligt, därför denna predikan. :)
 
Och jag tycker verkligen att det är terrängtränares skyldighet att tala om för alla som börjar med terräng vilken längd man ska ha på lädren och varför. :)

Just det där funderade jag varför Uffe inte sagt till mig när jag inser att Uffe nog aldrig sett mig rida med dessa läder... jag var tom tvungen att springa ut och kolla sadeln mitt i fönstertvättandet :angel:

För typ 2 veckor sedan lånade jag ut min sadel till en tjej som håller på och letar ny sadel. Sen åkte vi på nästan en veckas semester, därefter linade jag och red i dressyrsadeln. Det visar ju sig att jag har hoppat med hennes läder, eftersom det bara är jag som rider i min hoppsadel tänkte inte jag på det. Kanske bra att känna efter ibland, god dag yxskaft :angel: O_o

/ Hanna - normalt 3 hål kortare läder tydligen
 
Hej!

Tänkte visa några bilder från vår träning också, nu när jag hunnit gå igenom dom :-).

Känns som om jag också behöver korta stiglädrena. Sambo fick kommentaren redan på träningen, men jag antar att mina inte var tillräckligt långa för att behöva kortas :-).

Observera också hur snyggt matchade vi är :-)

/L
20121300_1379707335398449_2773420782251790347_o.jpg

20117095_1379704668732049_6170505434823739789_o.jpg
20117233_1379698932065956_1985043656621540505_o.jpg
20116886_1379701415399041_7411358409650993426_o.jpg
 
Jag håller ju inte med dig. Stämmer säkert om man kommer upp i höjd och tempo.
Hindrena var defenitivt under 50cm och vi hade knappast tävlingstempo. Tror vi hoppade en liten stock i galopp, resten var travhoppning.

Jag hade inte suttit kvar i måndags om jag kortat dem. Jag hade dem kortare först men längde dem 2hål när jag insåg att vi fick betydligt mera miljöträning än jag tänkt mig.

Hälften av övningarna gjorde vi inte ens, då tittade vi på omgivningen och käkade gräs, i ett försök att få hästen att tycka utflykten var helt ok.
Måste bara fråga; är det PRE i din häst? :)
 
Han är lusitano/svenskt halvblod. Jag är ju lång(184) så vill gärna ha en lite större häst.
Då var jag inte så fel på det. Samma halvö iaf. :D

Har en PRE/SWB själv, tyckte att jag kände igen huvudformen. Ja, försiktigheten verkar oxå vara samma...:angel: Vi har tränat terräng ett par ggr och kan än så länge stockhinder, bank och vatten. Gravar vette sjutton när jag vill börja med, hon är grymt markskygg. :meh: Det är egentligen inget fel på viljan, hon råkar bara vara rädd för i stort sett hela världen...

Och jag håller med de andra - att korta stigläderna gör inte att man trillar av lättare, tvärtom. :p
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 941
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 995
Senast: Sedna
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp