Hur jag tänkte? Det är inte jag som tar beslut om hästen. Hon bad mig komma och dra av skorna för hon kan inte själv. Hon har varit orolig sen hon några dagar efter hon köpt hästen fick veta (av hovslagaren) att den hade breda lamellränder och var plattfotad. Nu hade den blivit varm till och från som sagt, och hade haft svärta att tölta, så hon ville ta av skon och se hur det såg ut. Jag drog av skon och verkade lite grann för att se under smutsen hur det såg ut, jag har absolut inte hugget av trakten.
 
Det är inte jag som tar beslut om hästen.

Det är väl det som är problemet. Du verkar vara en kompetent person medan hästägaren tillhör den kategori som inte borde tillåtas ha häst.

Hon släppte ut hästen i hagen igen och tyckte att har han klarat att gå på fri tillgång innan gör han det nu

Det är klart att den här hästen har fång. Fång betyder att hovkapseln är förskjuten i förhållande till hovbenet. Den breda lamellranden tyder på rotation och den platta sulan tyder på hovbenssänkning

Den har även en utbuktning precis under kronranden.

Utbuktningen strax under kronranden är ett signum för laminitis. Den här hästen har haft ett laminitisanfall för en eller ett par månader sedan.

Det rör sig väl om en islandshäst och dessa hästar tillhör den kategori hästar som lätt blir insulinresistenta. Orsaken till laminitisanfallet kan vara fri tillgång till sockerrikt hösilage eller ev. PPID. Kyla kan också ha inverkat.

Tyvärr känns det meningslöst att ge några råd när hästägaren inte verka bry sig.
Det verkar som om hon inte har fått bukt med det som orsakade anfallet.

han hade varit varm i hovarna fram till och från.

Sätt hästen i box med tjock mjuk bädd och kyl ben och hovar. Kyla har samma funktion som butta och andra NSAIDs, dvs. är inflammations- och smärtlindrande, men har den fördelen att det är ofarligt.

Blötlägg hösilaget innan utfodring för att få ner sockerhalten och blanda eventuellt med halm.
 
Hur jag tänkte? Det är inte jag som tar beslut om hästen. Hon bad mig komma och dra av skorna för hon kan inte själv. Hon har varit orolig sen hon några dagar efter hon köpt hästen fick veta (av hovslagaren) att den hade breda lamellränder och var plattfotad. Nu hade den blivit varm till och från som sagt, och hade haft svärta att tölta, så hon ville ta av skon och se hur det såg ut. Jag drog av skon och verkade lite grann för att se under smutsen hur det såg ut, jag har absolut inte hugget av trakten.
Den är REDIGT mkt verkad, plattfot o öm innan. usch!
 
Hur jag tänkte? Det är inte jag som tar beslut om hästen. Hon bad mig komma och dra av skorna för hon kan inte själv. Hon har varit orolig sen hon några dagar efter hon köpt hästen fick veta (av hovslagaren) att den hade breda lamellränder och var plattfotad. Nu hade den blivit varm till och från som sagt, och hade haft svärta att tölta, så hon ville ta av skon och se hur det såg ut. Jag drog av skon och verkade lite grann för att se under smutsen hur det såg ut, jag har absolut inte hugget av trakten.
Har du några bilder på hur hovarna ser ut på ovansidan?
Jag undrar fortfarande hur man kan vara så säker på att det är fång.
SÄ, kan det inte finnas andra anledningar till att en hov ser ut så? Jag känner till detta med breddad lamellrand och de olika lagren som släpper från varandra, hovben som kan penetrera sulan osv.
 
På 2 mån utväxt? Den är ganska hårt verkad!
De får en rand nedanför kronranden- som att en vajer dragits åt. Kronranden svullnar o ger inte bulle utåt.
divergerade ränder som har längre avstånd i trakten o tån drar iväg framåt.

bara för att en häst är platt innebär inte att den har hovbenssänkning.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Jag sade till ägaren att jag tyckte att hon ska ringa veterinär eller klinik, det är bara 2 mil till kliniken. Och absolut inte låta den gå ut i hagen och haxfri tillgång till hösilage. Men hon äger hästen och jag kan bara ge råd. Hon släppte ut hästen i hagen igen och tyckte att har han klarat att gå på fri tillgång innan gör han det nu (????) hon köpte hästen för två månader sedan och då var den nyskodd, och hovslagaren hade då påpekat att den hade platta hovar och breda lamellränder, men då var det inte rött i. Så hon bad mig dra av skorna för att kolla hur det ser ut. Och jag sa att det ser inte bra ut, det behöver kollas upp. Hon ringde kliniken och hörde med dom, fick en tid på måndag och de sade att den ska stå mjukt.

Ägaren själv tycker inte att hästen är speciellt påverkad, men hon nämde att han har haft svårt att tölta och att han hade varit varm i hovarna fram till och från. Dessutom hade hon märkt utbuktningen under kronranden och reagerat på den. Det jag tänker är att hon känner ju inte hästen alls, den kan ju mycket väl vara stelare än vanligt och ha staplligare steg fast hon tror att det är normalt liksom.

Om inte ägaren tar ut veterinär och behandlar hästen rätt, d v s behandlar den som man ska behandla en fånghäst, hade jag anmält henne - DIREKT!!! Det är djurplågeri i allra högsta grad!
 
Jag har inte kunskap nog att avgöra om hästen har fång utifrån en bild på en hov, tyvärr, så det lämnar jag åt andra. Däremot håller jag med ovanstående talare. Om hästen har fång ska den få vård, i synnerhet som den har ont - enligt djurskyddslagen är man skyldig att se till att djuren får nödvändig vård. Har hästen ont men inte fång, ska den fortfarande behandlas utifrån det (att den har ont).
 
Liksom ovan talare har jag inte förmågan att ge en sjukdomsdiagnos utifrån bilderna. Den HAR ont och symptomen utesluter inte fång. Men väldigt hård skoning kan ju faktiskt ge symptomen som beskrivs (och platta fötter är inte nödvändigtvis något sjukligt men de är mer känsliga för hård verkning enligt min erfarenhet). I vilket fall borde hästen fått vård nyss.

Men jag förstår att TS står hjälplös eftersom hon inte är hästägare. Är hon dessutom vän med hästägaren så förstår jag också att det tar emot att anmäla och en anmälan gör dessutom inte att hästen får omedelbar vård. Jag hoppas TS får hästägaren att vakna upp och förstå allvaret och inse att denne låter hästen stå och ha ont i fötterna - barfota och sannolikt på frusen backe!

Jag håller tummarna för att det inte är fång utan hård verkning... (Jag sålde en ponny där de efter en tid panikslaget ringde och sa att hästen hade så ont att den inte ville resa sig upp och var väldigt varm i fötterna, och det berodde på alldeles för hård verkning. Fråga mig inte varför de ringde oss istället för vet, men vi kastade oss in i bilen omedelbart kan jag säga...)
 
Men får den ont i slutet av sko perioden om den var för hårt verkad när hon köpte den? Sem funderar jag ju på utbuktningen under kronranden
 
Jag fattar inte varför du börjar fixa när den skulle skos om o då få en riktigt koll av en hovis.
Det är inte alls säkert att ngt VAR fel, utan bara öm sen det frös på.
 
För att ingen hovis kunde komma ut över jul och hon var orolig eftersom hästen inte ville tölta längre. Det har inte varit fruset här ens, så nej. Och den hade varit varm till och från i hovarna. Så det var visst något fel.
 
Förutom det spaderäss redan skrivit, betänk följande:

Islandshästar är EXTREMT smärttåliga! Det som gör ett halvblod blockhalt kan göra en islänning "lite öm". Lamellranden är rejält breddad med blödning, den har platt sula och dessutom utbuktning vid kronranden. Översatt till klartext: Hästen har haft ett kraftigt fånganfall med båda rotation och hovbenssänkning för flera veckor sen och har kanske fortfarande ett pågående anfall. Den har inte verkats eller vilats som den ska och den utsätts i dagsläget för stort lidande och vanskötsel.

Ägaren har blivit pålurad en sjuk häst och är tydligen mycket okunnig men också rejält korkad! Ring djurskyddsinspektören NU! Såna människor ska inte ha djur!! :mad:
 
Jag håller inte med alls.
en häst som har fång med så mkt påverkan står o går inte.
den är dessutom GUL i sulan av serumet som bildas.
Om man ska avgöra om den fått hovbenssänkning eller ens rotation så krävs bilder på utsidan. hoven är då hög, men när man lyfter finns inget att verka.
Den här hästen är med all sannolikhet låg.
 
Jag håller inte med alls.
en häst som har fång med så mkt påverkan står o går inte.
den är dessutom GUL i sulan av serumet som bildas.
Om man ska avgöra om den fått hovbenssänkning eller ens rotation så krävs bilder på utsidan. hoven är då hög, men när man lyfter finns inget att verka.
Den här hästen är med all sannolikhet låg.

Jag hade en korsningsponny när jag var liten. Troligen med islänning i sig.

Han stod hela fånganfallet. Han gick själv och relativt väl ut till avlivningen. Hade fång, och hovbenet var millimeter från att perforera sulan, sulan buktade utåt. Kraftig sänkning och rotation på båda fram (vet öppnade hovarna när han var död). Han hade som första tecken bara visat mindre bus i hagen osv. Vet ut flera ggr utan att hitta fel. Behandlades sen som fånghäst för säkerhets skull. Visade sig sista dagarna vara fång, som inte gick att häva. Han fick medicin och PG-beslag (det var standardbehandling på den tiden). Han stod snällt och lyfte hovar och skoddes, såpass att alla började tvivla på diagnosen trots att alla symptom fanns där då.

Inte ens sista dygnen när han fick korsförlamning också visade han minsta normalt smärttecken förutom att han gick lite försiktigt.

Så de som hanterar smärta passivt och har en hög smärttröskel tror jag inte man kan säga att de skulle vara si om så. Det kan fördröja diagnos väldigt länge om inte annat. Vår ponny skulle inte heller varit si och kunnat så om det varit fång... Uppenbarligen både kunde han det och det var ett väldigt kraftigt fånganfall. Kraken var inte ens varm i hovarna. Ingen fångställning etc. "Bara lite ömfotad och rörde sig lite försiktigt..."

Däremot är det nog väldigt vanskligt försöka gissa ang hästen i tråden.
 
IDAG kan man så mkt mer om fång, så inte ens en nära penetration av sulan behöver betyda dödsdomen som förr.
Som du skriver så Buktar sulan. Det gör inte denna. Den har ej heller ngt som helst tecken på blödning i sulan, vilket min med måttlig rotation hade.

Jag är inte alls säker på att denna har fång.
Den spekulationen borde göras av behandlade hovis o Vet, vilket ännu inte har gjorts
 
IDAG kan man så mkt mer om fång, så inte ens en nära penetration av sulan behöver betyda dödsdomen som förr.
Som du skriver så Buktar sulan. Det gör inte denna. Den har ej heller ngt som helst tecken på blödning i sulan, vilket min med måttlig rotation hade.

Jag är inte alls säker på att denna har fång.
Den spekulationen borde göras av behandlade hovis o Vet, vilket ännu inte har gjorts

Vad gäller spekulationer osv håller jag helt med dig. Det var bara ditt uttalande om att hästar med fång med stor påverkan inte går och står jag vände mig emot, för det kan man tyvärr inte lita på.
 
Oavsett vilket så är en bra läxa att ta med till framtiden: Sko inte av en halt häst om du inte antingen är helt säker på att du inte förvärrar tillståndet, eller har kunskapen att ta hand om det du hittar när skon är av. I det här fallet kan det mycket väl ha varit att göra hästen och hästägaren en björntjänst att ta av skon, särskilt om den får stå och vänta på hovslagaren eller veterinären utan sko på hoven när den redan innan var ömfotad.

(Och ja, jag tycker att ömfotad = halt. Rörelsestörning/rörelseovilja på grund av smärta)
 
Ja
Oavsett vilket så är en bra läxa att ta med till framtiden: Sko inte av en halt häst om du inte antingen är helt säker på att du inte förvärrar tillståndet, eller har kunskapen att ta hand om det du hittar när skon är av. I det här fallet kan det mycket väl ha varit att göra hästen och hästägaren en björntjänst att ta av skon, särskilt om den får stå och vänta på hovslagaren eller veterinären utan sko på hoven när den redan innan var ömfotad.

(Och ja, jag tycker att ömfotad = halt. Rörelsestörning/rörelseovilja på grund av smärta)


Ja det håller jag med dig om, det var dumt gjort men jag visste inte att det skulle dröja så länge innan den fick vård. Hon har ringt hovis som skulle komma så fort han har en lucka.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp