Ja



Ja det håller jag med dig om, det var dumt gjort men jag visste inte att det skulle dröja så länge innan den fick vård. Hon har ringt hovis som skulle komma så fort han har en lucka.
Var är hästen nu? Går den fortfarande ute på lösdrift med fri tillgång? Hur mår den? Har hästägaren insett allvaret?
 
Ja



Ja det håller jag med dig om, det var dumt gjort men jag visste inte att det skulle dröja så länge innan den fick vård. Hon har ringt hovis som skulle komma så fort han har en lucka.

Alla kan göra misstag. Tack vare Buke har jag undvikit ett eller annat, och någon har säkert undvikit att göra om något av mina! :)
 
Ja, om någon har intresse av att se fler bilder på hästen eller hans hovar så är det bara att fråga. Det är absolut inte lätt att döma efter en bild och jag har inte bett om att få bilderna publicerade och förlöjligade i ett forum.

Fislisa och jag har haft daglig kontakt sedan hon skulle sko min häst men avstod då vi såg att lamellranden såg ut som den gör, vilket jag hade varnat henne för då tidigare ägare berättade detta för mig när jag frågade. Blev då oroad över att han skulle haft fång tidigare vilket hon nekar till och säger att hovslagaren hade påpekat att han hade breddad lamellrand. Fislisa gav mig inte några som helst råd, vilket hon uppenbarligen skriver att hon gjort, utan endast att hon kunde sko om jag ville men vi kom överrens om att avvakta. Han fick gå ut i hagen igen.
Han har ingen värme i hovarna som är uppenbar, samma som mitt sto ungefär, cirkulation. Ingen förhöjd puls, ingen feber och har inte visat mer ömhet än att han tycker att det är obehagligt att kliva på större grusvägar på vägarna. (Vilken häst tycker inte det?) Han har heller inte svårt för att vända sig, inga fettdepåer, och han är jämt pigg, glad och framåt. Visar inga som helst täcken på hälta och markerar inte. Det var inte så att han inte ville tölta utan mer så att vi har börjat träna mer galopp och galoppfattnibgar och han har börjat rolla i vissa lägen och vill öka till galopp.
Tyvärr gick jag med på detta att låta henne sko mina hästar och strunta i min vanliga Hovis denna gången. Jag skulle ju självklart tagit ut honom i stället och det är väl en sån grej som man kan gämra sig över och vara efterklok om, men ja, där gjorde jag fel.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att kontakta Evidensia och jag fick en tid nu på mån. Jg har även kontaktat min hovslagare som ska komma ut så fort han får möjlighet (är bortrest för tillfället).
Han har inte gått på fri tillgång innan, blivit fodrad tre gånger om dagen med ca 6 kg hö, nu går vi över till hösilage som dom ska få "fri" tillgång till, öppnar upp på kvällen, stänger på morgonen.
Om någon har några vettiga synpunkter och funderingar att komma med så är det fritt fram. Och ja, han går fortfarande i hagen med sina vänner då jag inte tycker att han behöver stängas in då han inte visar på några fångkänningar mer än att han är hårt verkad och att lamellranden är något breddad och rodnad.
Jag har även hållet kontakt med min hovslagare sen dag 1 och han tycker inte att det verkar vara något akut, men självklart en prio 1 pga min oro.

Men förstå min oro, mina hästar är mitt liv, jag vill inte förlora någon av dom och gör det som krävs för att de ska må bra, jag behöver inte bli dumförklarad med fakta som inte håller sig till sanningen.


Tack för mig.
 
@Idalus Vad bra att också få höra från hästägaren :) . Jag hade verkligen tagit de breddade och röda lamellranderna på stort allvar. Så såg min häst ut när hon hade fång. Min dåvarande hovslagare förstod sig tydligen inte på det. Han såg problemen i hovarna, men ansåg att det nog berodde på att hästen hade varit i högt hull på sommarbetet, dvs att hästens tyngd hade orsakat det som syntes i hovarna. Fång är en riktigt tråkig sjukdom, och symtomen är inte alltid solklara.

Jag ser också gärna fler bilder på hovarna. Som Forest Autumn nämnde så hade det varit intressant att se hur de ser ut från sidan.
 
@Idalus

Jag tycker också att det ser ut som en typisk fånghov tyvärr. Hästar behöver varken bli varma i hovarna, få ökad puls eller feber av fång. De behöver heller inte vara halta eller stå i fångställning, det är det som gör fång så lurigt. Men när de ser ut som din gör i sulan så kan man tyvärr vara ganska säker på att det är fång. Jag tycker inte att du ska låta honom gå ute i hage och jag tycker inte att du ska åka iväg med honom heller. Jag tycker att du ska ställa in honom i en ordentligt uppspånad box, hänga upp ett hönät så att hästen slipper stå och hänga på frambenen och påfresta mer än nödvändigt och istället ta ut en duktig hästveterinär omgående. Du ska inte ens ta ut hästen för att mocka eller för att kolla honom själv utan enbart när veterinären kommer.

När våran arab fick sitt första fånganfall så var han inte riktigt sig själv några dagar innan. Jag kunde inte sätta fingret på vad det var för han åt och drack som vanligt och var lika glad och pigg som vanligt men jag kände på mig att något inte var bra. Han rörde sig kanske något försiktigare men det trodde jag berodde på att han fortfarande var konvalescens efter ett snedtramp några veckor tidigare. Halt var han absolut inte.

Så skulle hovslagaren komma. Jag tog som vanligt in hästarna en timme innan så att de skulle hinna torka. Då gick han något försiktigare över singeln som vi har på stallplanen och jag tänkte att jag får be hovslagaren hjälpa mig att kolla honom när han kommer för det är något som inte stämmer. När jag sedan tog ut hästen ifrån boxen igen när hovslagaren hade kommit så hade hästen ordentligt ont. På bara en timme hade fången slagit ut fullt ut. Han kunde inte vända normalt och man såg på hela hästen att han hade ont. Detta var en häst som verkligen visade allt. Han var väldigt lätt att läsa och ingen kunde missa när han hade ont eller inte mådde helt bra. Jag insåg direkt att han hade fång trots att hovarna inte var varma och trots avsaknad av ökad puls. Han skoddes av i fram, i bak gjorde vi inget för vi ville inte plåga honom mer än nödvändigt med att stå på betonggolvet och han fångverkades i väntan på veterinären som kom lagom till han var färdigverkad.
Veterinären konstaterade att han hade fått ett milt fånganfall. Han fick metacam och ställdes in i boxen med ett rejält lager spån över torvbädden (ungefär 30-40 cm spån ovanpå torvbädden) så att han skulle kunna borra ner tån och på så sätt avlasta hoven. Han hade mest fång på ena framhoven och den hoven såg inte alls så hemsk ut som din hästs hov gör.

Tyvärr visade det sig senare att han hade både insulinresistens och PPID (cushingssyndrom) och trots den bästa vården och trots att han aldrig mer fick äta gräs så fick han ytterligare fånganfall och han finns tyvärr inte hos oss idag :cry: Inför varje nytt fånganfall så var det enda han visade att han rörde sig något försiktigare och trots att jag då genast ställde in honom i uppspånad box och ringde ut veterinären så att han fick metacam så blev anfallen bara värre och värre genom åren. Vid det andra fånganfallet så hittade jag ett litet område på ca 1x2 cm strax ovanför kronranden på utsidan av benet som var något varmare än vanligt och det var enbart där han blev varmare vid de efterföljande anfallen också. Någon feber eller ökad puls fick han aldrig.

Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för er.
 
@Idalus

Jag tycker också att det ser ut som en typisk fånghov tyvärr. Hästar behöver varken bli varma i hovarna, få ökad puls eller feber av fång. De behöver heller inte vara halta eller stå i fångställning, det är det som gör fång så lurigt. Men när de ser ut som din gör i sulan så kan man tyvärr vara ganska säker på att det är fång. Jag tycker inte att du ska låta honom gå ute i hage och jag tycker inte att du ska åka iväg med honom heller. Jag tycker att du ska ställa in honom i en ordentligt uppspånad box, hänga upp ett hönät så att hästen slipper stå och hänga på frambenen och påfresta mer än nödvändigt och istället ta ut en duktig hästveterinär omgående. Du ska inte ens ta ut hästen för att mocka eller för att kolla honom själv utan enbart när veterinären kommer.

När våran arab fick sitt första fånganfall så var han inte riktigt sig själv några dagar innan. Jag kunde inte sätta fingret på vad det var för han åt och drack som vanligt och var lika glad och pigg som vanligt men jag kände på mig att något inte var bra. Han rörde sig kanske något försiktigare men det trodde jag berodde på att han fortfarande var konvalescens efter ett snedtramp några veckor tidigare. Halt var han absolut inte.

Så skulle hovslagaren komma. Jag tog som vanligt in hästarna en timme innan så att de skulle hinna torka. Då gick han något försiktigare över singeln som vi har på stallplanen och jag tänkte att jag får be hovslagaren hjälpa mig att kolla honom när han kommer för det är något som inte stämmer. När jag sedan tog ut hästen ifrån boxen igen när hovslagaren hade kommit så hade hästen ordentligt ont. På bara en timme hade fången slagit ut fullt ut. Han kunde inte vända normalt och man såg på hela hästen att han hade ont. Detta var en häst som verkligen visade allt. Han var väldigt lätt att läsa och ingen kunde missa när han hade ont eller inte mådde helt bra. Jag insåg direkt att han hade fång trots att hovarna inte var varma och trots avsaknad av ökad puls. Han skoddes av i fram, i bak gjorde vi inget för vi ville inte plåga honom mer än nödvändigt med att stå på betonggolvet och han fångverkades i väntan på veterinären som kom lagom till han var färdigverkad.
Veterinären konstaterade att han hade fått ett milt fånganfall. Han fick metacam och ställdes in i boxen med ett rejält lager spån över torvbädden (ungefär 30-40 cm spån ovanpå torvbädden) så att han skulle kunna borra ner tån och på så sätt avlasta hoven. Han hade mest fång på ena framhoven och den hoven såg inte alls så hemsk ut som din hästs hov gör.

Tyvärr visade det sig senare att han hade både insulinresistens och PPID (cushingssyndrom) och trots den bästa vården och trots att han aldrig mer fick äta gräs så fick han ytterligare fånganfall och han finns tyvärr inte hos oss idag :cry: Inför varje nytt fånganfall så var det enda han visade att han rörde sig något försiktigare och trots att jag då genast ställde in honom i uppspånad box och ringde ut veterinären så att han fick metacam så blev anfallen bara värre och värre genom åren. Vid det andra fånganfallet så hittade jag ett litet område på ca 1x2 cm strax ovanför kronranden på utsidan av benet som var något varmare än vanligt och det var enbart där han blev varmare vid de efterföljande anfallen också. Någon feber eller ökad puls fick han aldrig.

Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för er.
Din beskrivning av fånganfallet hos er arab liknar det som min ponny hade. Hon var halt till och från i 3-4 dagar. Symptomen liknade definitivt inte ett fånganfall så som dessa ofta beskrivs. Jag ringde till hovslagaren för att kolla om det var en hovböld. Vi var båda helt inställda på att det var en hovböld. Han kom på eftermiddagen. Då hade ponnyn stått inne under dagen och jag varit på jobb. När jag ledde ut henne från boxen var det precis som om hon, på några minuter blev jättedålig. Vi hittade ingen böld och blev ganska så övertygade om att det antagligen var ett fånganfall vilket veterinären också tyckte när han såg henne. Hon hade då haft ett mkt lindrigt anfall något år tidigare. Det visade sig senare att hon hade rotationer i tre hovar och sänkningar i båda fram. Den klinikveterinär som vi sedan åkte till under rehabiliteringen konstaterade att hon hade EMS och var insulinresistent.

Det verkar som om fånganfall hos dessa hästar kommer smygande och kan utvecklas på det sätt som vi har beskrivit. Det är svårt att upptäcka dem och att ställa diagnoser.
Hösten och vintern är ofta "farligast" för dem så risken för ett anfall verkar vara stor då.

Det är nu i dagarna sex år sedan min ponny hade sitt otäcka fånganfall. Hon friskförklarades efter ett år och jag rider henne nu som vanligt.

Men fång är en fruktansvärd, otäck sjukdom. Jag hoppas att ägaren till hästen i den här tråden läser våra inlägg noga. Det finns mycket kunskap om fång bland de som skriver här på forumet. Många av oss har tyvärr egna erfarenheter och det är därför som i alla fall jag vill dela med mig för att få andra att inse att man ska ta ett eventuellt fånganfall på stort allvar. Det är inte så besvärligt eller kostsamt att ta hem hovslagare eller veterinär en gång extra eller att låta hästen stå inne några dagar. Om man tycker att det är jobbigt så ska man veta att det är ingenting mot det man kan drabbas av om hästen får ett allvarligt anfall.

Hoppas att det går bra med hästen.
 
Det verkar som om fånganfall hos dessa hästar kommer smygande och kan utvecklas på det sätt som vi har beskrivit. Det är svårt att upptäcka dem och att ställa diagnoser.
Hösten och vintern är ofta "farligast" för dem så risken för ett an

Men fång är en fruktansvärd, otäck sjukdom. Jag hoppas att ägaren till hästen i den här tråden läser våra inlägg noga. Det finns mycket kunskap om fång bland de som skriver här på forumet. Många av oss har tyvärr egna erfarenheter och det är därför som i alla fall jag vill dela med mig för att få andra att inse att man ska ta ett eventuellt fånganfall på stort allvar. Det är inte så besvärligt eller kostsamt att ta hem hovslagare eller veterinär en gång extra eller att låta hästen stå inne några dagar. Om man tycker att det är jobbigt så ska man veta att det är ingenting mot det man kan drabbas av om hästen får ett allvarligt anfall.

Hoppas att det går bra med hästen.

Det var just därför jag bad om tips och råd här på buke. Jag har inte lagt upp några bilder som inte är mina. Jag har inte nämt några man på verken ägare eller häst, eller var i landet vi håller till ens.
Jag ville hjälpa till och erbjöd mig att följa med till kliniken och att vi kunde använda mitt släp. Men det jag får tillbaka är smutskastning direkt vänt till mig. Jag tänker inte försvara mig för någonting här på ett forum. Det du skriver stämmer inte alls och ska du dra det till sandlådenivå kan jag bifoga våra sms sen jag var hos dig, så ska vi se vem som håller sig till sanningen. @Idalus svara mig när jag ringer dig istället och bete dig som en vuxen människa.

Jag har försökt ställa upp och hjälpa till, för din hästs skull.
 
Ingen aning om vem som har "rätt", ägaren eller TS, men hur som helst: Baserat på hur hästen ser ut i hovarna (och min, tyvärr, fångerfarenhet) så hade jag ställt hästen på boxvila på mjukt underlag till klinikbesöket. Jag vet inte. Jag är inte hovslagare och har ingen utbildning inom området, men jag blir lite lite orolig över att hovslagaren inte alls är speciellt orolig. Har han/hon sett bilder på hovarna? Det är ju inte precis några normala hovar som vi ser här... :(
 
Jag ser bara lite vid främsta sömhålet o endast på HF.
Det kan bero på mkt annat i o m att alla o även små blödningar blir kvar i fibrerna
Den är dessutom mer verkad även i sulan på den sidan.
Sulan buktar INTE.

Inte ens jag som lider av fångest anser att detta skulle vara annat än inom ramen för vad som kan anses som trivialt smärre problem för vissa individer.
Intressant att man här kan göra en så snabb diagnos rörande en sjukdom som kan vara så svår att diagnosticera för de som har adekvat utbildning, som ser hästen o troligen även röntgen.
Hästen har ej heller ngt annat karaktäristiskt symptom.
Att den töltar sämre kan bero på allt annat
 
bra%20f%f6tter%20o%20sn%f6rp%20005.JPG-for-web-small.jpg
Här är en bild på en bärrand som breddats. notera att den sömmats i bärranden o inte i vita linjen. Hästen ar inte fång för det.

OM!!! den nu som vissa anser sig veta HAR fång så ska den inte transporteras.
Man tar ut en hovis som TROLIGEN kommer att kunna lugna hästägaren.

Hur den vänder är nästan alltid det bästa diagnostiseringsättet.
Jag har inte läst ngt annat än att den inte töltade lika bra.
Den här borde då... ha svårare att vända åt vänster.
 
Senast ändrad:
Fast om den har fång (vilket jag inte vill sia om alls), så är den ju av vad ägaren skrivit ganska obekymrad för dagen, och det är den tid sen anfallet man brukar säga att de kan transporteras i de fall det är stort värde i en röntgen.

Så, utan att sia om fång. JAG skulle åkt in på den där tiden, då kliniken som jag förstår det ligger nära och hästen är ganska obekymrad. Jag skulle boxa den tills dess, ströa släpet mjukt, ev tejpa paddar på hovarna om öm, åkt och få utrett vad som felas den. Med rtg. Jag anser fång eller ej inte bör bedömas ensamt av hovslagare utan av veterinär i ev samarbete med hovslagare. Och med så många frågetecken skulle jag vilja ha både veterinär, klinikhovslagare och röntgen att tillgå. Men det är jag det.
 
Det är precis så det kommer att gå till. I morgon ska vi in för att göra en riktig utredning för att se vad som är felet. Tänker inte göra det halvdant och ta ut någon för bedömning utan göra det rätt från början med både röntgen, veterinär och hovslagare på kliniken. Som sagt, han verkar allmänt pigg men självklart tar jag ju detta på största allvar.
Tack för tips och råd. I morgon behöver jag inte oroa mig längre utan veta vad felet är och gå vidare där ifrån.
 
Efter alla spekulationer så skulle jag bara säga att allt ser bra ut med min pojke! Ingen fång! Inga problem med rörelserna och inte några som helst problem i övrigt. Röntgen var fin, dock lite lång i tån och skos nu av hovslagare på kliniken som tycker allt ser bra ut!

Hoppas inte att jag behöver hitta fler trådar om mina hästar, vi vet väl alla hur det skulle kännas, och jag har handlat helt och hållet efter hur jag själv har ansett läget vara och det är ju som sagt jag som känner mina hästar bäst.

Tack för mig. Nu lägger jag ner den här skitsidan där folk snackar så tungan blöder och försöker få sig själv att framstå i goda dagar för att baktala andra.
 
Efter alla spekulationer så skulle jag bara säga att allt ser bra ut med min pojke! Ingen fång! Inga problem med rörelserna och inte några som helst problem i övrigt. Röntgen var fin, dock lite lång i tån och skos nu av hovslagare på kliniken som tycker allt ser bra ut!

Hoppas inte att jag behöver hitta fler trådar om mina hästar, vi vet väl alla hur det skulle kännas, och jag har handlat helt och hållet efter hur jag själv har ansett läget vara och det är ju som sagt jag som känner mina hästar bäst.

Tack för mig. Nu lägger jag ner den här skitsidan där folk snackar så tungan blöder och försöker få sig själv att framstå i goda dagar för att baktala andra.
Så skönt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp