@Idalus Intressant, och skönt för dig att det inte var fång. Lite nyfikna frågor bara :) . Om allt (rörelser osv) såg bra ut, varför valde man ändå att röntga? Vad misstänkte man?
Det var det jag hade bett om och bokat tid för. Bra att ta det säkra före det osäkra och så hade jag gått och oroat mig för detta i oändlighet!
 
Det var det jag hade bett om och bokat tid för. Bra att ta det säkra före det osäkra och så hade jag gått och oroat mig för detta i oändlighet!

Men vad var ev. diagnos då? Vad var det som gjorde att hästen var röd i sulan? Skulle vara kul att se bilder (även från sidan) på nyskodd häst, tycker jag :)!
 
Kan inte dela bilder här. För att han hade gått med för långa tår och att det hade gått för långt mellan skoningarna liknande vid människors nageltrång.
Ja en sträckt lamellrand...bara.
Sko om oftare o korta tån.
Sluta nu med pajkastningen.
Det var inget större fel. Fisalisa verkade för mkt o snett o skodde den ej. Kanske lika bra.
 
Så mkt verkar man inte om inte tänker sko... En öm häst.

BM Den är inte röd i sulan utan har bara en liten kvarstående blödning vid som hålet i tån.
 
Ang hårt verkad eller ej antar jag att kliniken hade påpekat det om så vore. Så det borde gå att släppa det med. Och glädjas åt att hästen är undersökt och mår bra. Känns som det bara är tjafs kvar i tråden nu..
 
Men vad var ev. diagnos då? Vad var det som gjorde att hästen var röd i sulan? Skulle vara kul att se bilder (även från sidan) på nyskodd häst, tycker jag :)!
VAR såg du den "röda sulan"?
Min sambo är jätteduktig enligt många olika måttstockar, fast inom ett annat ämnesområde. Ställer man inte en relaterad fråga på ett alldeles korrekt sätt får man räkna med att bli ifrågasatt och inte sällan flinad åt. Fast han ofta egentligen vet vad frågeställaren är ute efter. Fast han egentligen inser att den som frågar inte har terminologin som krävs eller kanske ens någon susning om vad denne frågar om. Det stör mig, för jag hatar att känna mig genomdum och obildad.

Men frågar man så är man oftast nyfiken och vill lära sig. Dumt att slå såna i huvudet kan jag tycka. De som aldrig frågar utan bara gör efter eget förstånd blir ofta ett större problem i slutänden. De dagar man inte har ett skit lust att vara pedagogisk och svara på frågor så har man ju lyxen så här på ett nätforum att faktiskt inte svara alls på allmänt ställda dumma frågor. Fast jag förstår ju att man har sugiga dagar ibland och behöver något konkret att reta sig på. Typ som nu, för mig.

Ingen har rimligen sett en röd sula i denna tråden. @bettysmatte såg "rött i sulan". "Sulan" är för väldigt många allt som är på undersidan av hoven som inte är stråle, om än kanske bara slarvigt uttryckt hos vissa, det är ju ingen hemlighet.


@bettysmatte: Jag, som inte är särskilt bevandrad inom hovgebitet utan bara vanlig sketen hästägare, skulle gissa att det handlar om att det är de långa tårna som gjort att det blivit stor belasning på hovväggen i tån när hästen "rullar över" tån när den går. Tänk dig själv långa naglar, sätt fingertoppen på en bordsskiva och försök "rulla över". Trycker du tillräckligt hårt börjar ju nageln lossa från nagelbädden. Det blöder. Hästens hov är väldigt mycket mer avancerad än så men själva överbelastningsprincipen är densamma och själva lamellerna är ju det som fäster i det som motsvarar hästens nagelbädd, och där som jag uppfattar att blödningarna uppkommit. Jag är inte bekväm med att försöka förklara exakt vad som händer för att det ska bli sådana här blödningar som sedan visar sig i lamellranden när jag vet att det finns andra här som kan mycket bättre. :)
 
Och efter att ha kollat på särskilt det undre fotot i trådstarten med axels notering i bakhuvudet om blödning vid sömhålet snarare än allmänt runt lamellranden så är jag böjd att kassera min egen hypotes och ställa mig bakom hans/hennes. :angel: Det är därför man ska fråga först och hypotetisera sedan när man har möjlighet. :D
 
Har skummat igenom tråden från början igen - bara för att det blev intressant. Jag försöker förstå hur det hänger ihop...

@axel "röd i sulan" var väl inget korrekt uttryck, men det jag menar är ju självklart de röd/brun/orangea fälten vid yttersidorna på hovarna. Den enda gång jag varit med om detta var när min häst hade fång, och fd hovslagaren (ja, utbildad) tänkte i stället att det berodde på överviktig häst. Men det var ju HELT fel. Så nu kanske du förstår var min erfarenhet (och fångest) kommer ifrån?

Hur som. Det jag undrar över är varför vi pratar BÅDE om långa tår och för hårt verkad samtidigt? När var tårna för långa? Var det för flera månader sedan?

bettysmatte - som förbrilt försöker förstå vad hon ser.... ;)
 
När trakten är låg blir tån längre o överrullningen svårare o kan därmed sträcka ut/bryta i lamellerna.

Det var detta jag tyckte bilden jag hänvisade till kunde illustrera. Den visar ganska tydligt hur lamellerna sträcks ut/bryts vid en svår överrullning, och man kan ana var blödningar i sådana fall skulle komma ifrån.


Tack för dina förklaringar, jag har inga följdfrågor just nu!
 
Har skummat igenom tråden från början igen - bara för att det blev intressant. Jag försöker förstå hur det hänger ihop...

@axel "röd i sulan" var väl inget korrekt uttryck, men det jag menar är ju självklart de röd/brun/orangea fälten vid yttersidorna på hovarna. Den enda gång jag varit med om detta var när min häst hade fång, och fd hovslagaren (ja, utbildad) tänkte i stället att det berodde på överviktig häst. Men det var ju HELT fel. Så nu kanske du förstår var min erfarenhet (och fångest) kommer ifrån?

Hur som. Det jag undrar över är varför vi pratar BÅDE om långa tår och för hårt verkad samtidigt? När var tårna för långa? Var det för flera månader sedan?

bettysmatte - som förbrilt försöker förstå vad hon ser.... ;)

Som jag skrev så har jag bara ägt honom i ca 2 mån. Och fd ägare berättade efter att jag frågat om han hade några problem med hovarna eller haft fång att hovslagaren hade påpekat att han hade breddad lamellrand. Så ja, detta är sen innan. Och på röntgen såg dom att han kunde kortas betydligt mer fram, vilket dom gjorde.
Att hoven "buktade ut" som lisafisa skriver var inte heller några konstigheter med. Vissa hästar har plattare hovar helt enkelt.
Tidigare hovslagare hade förmodligen inte skott så som han skulle, men med kortare tå kommer det gå galant med överrulningen och hans redan fina gångarter kommer att bli kul att uppleva :)
 
Som jag skrev så har jag bara ägt honom i ca 2 mån. Och fd ägare berättade efter att jag frågat om han hade några problem med hovarna eller haft fång att hovslagaren hade påpekat att han hade breddad lamellrand. Så ja, detta är sen innan. Och på röntgen såg dom att han kunde kortas betydligt mer fram, vilket dom gjorde.
Att hoven "buktade ut" som lisafisa skriver var inte heller några konstigheter med. Vissa hästar har plattare hovar helt enkelt.
Tidigare hovslagare hade förmodligen inte skott så som han skulle, men med kortare tå kommer det gå galant med överrulningen och hans redan fina gångarter kommer att bli kul att uppleva :)

Det är SÅ viktigt med riktigt duktig hovslagare. Jag är SÅ glad för mina :)!
 
Ett konstaterande, jag har sett åtskilliga islänningar med breddad lamellrand oftast handlar det om hästar som av någon outgrundlig orsak verkas och skos med längre tå. Det uppstår en onaturlig påfrestning i hoven när den verkas så men tyvärr verkar man tro att gångarterna ska bli bättre.

Nå, det blir dom inte vilket den här tråden tydligt vittnar om.
 
Ett konstaterande, jag har sett åtskilliga islänningar med breddad lamellrand oftast handlar det om hästar som av någon outgrundlig orsak verkas och skos med längre tå. Det uppstår en onaturlig påfrestning i hoven när den verkas så men tyvärr verkar man tro att gångarterna ska bli bättre.

Nå, det blir dom inte vilket den här tråden tydligt vittnar om.
Isländshästars akoningar om hur lång/kort tå dom har/tycker att dom ska ha spelar faktiskt in en stor roll i hur man påverkar deras gångarter. Hur snabb överrulningen blir och hur länge dom har kvar hoven i marken. Men nog om det, det är väl till stor del bara vi med islandshästar som förstår oss på detta.
Hans gångarter hade som sagt inte med skoningen att göra då han har gått jättefint, både när jag köpte honom och tills nu, senaste veckan innan detta pga att vi har tränat galoppfattnibgar och han har blivit mycket mer framåt och pigg (tänker galopp) i stället för tölt just nu. Han blir för ökad i tölten och rollar och blir "oren".
Pga att jag inte har ägt honom tillräckligt länge eller känner tidigare ägare kan jag inte sia om varför han har/ inte har blivit skodd/verkad tillräckligt ofta, det går bara att spekulera i. Då han bara är 5år och nydligen inriden, så har jg vårt att tänka mig att man har låtit tån vara lång pga gångarterna då man vill att överrulningen ska vara så snabb som möjligt och tidigare ägare var inga islandshästmänniskor om man säger så, det var en ny grej, så det med gångarter och skoning efter det har jag svårt att tro.
 
S
Ett konstaterande, jag har sett åtskilliga islänningar med breddad lamellrand oftast handlar det om hästar som av någon outgrundlig orsak verkas och skos med längre tå. Det uppstår en onaturlig påfrestning i hoven när den verkas så men tyvärr verkar man tro att gångarterna ska bli bättre.

Nå, det blir dom inte vilket den här tråden tydligt vittnar om.
Sen kan det ju vara så att islandshästar till skillnad från många andra raser går på beten och vila under långa perioder både som unghästar och äldre. Om man har dom på bete utan att kolla dom ofta, samt få dom verkade så ofta som dom borde så kan det ju även bidra till breddad lamellrand. Vilket jag kan tänka mig att det är i många fall. Och i många fall är det nog bara lathet och inte okunskap, då alla är väl medvetna om att man ska ta hand om hästarnas hovar med jämna mellanrum.
Jag kommer aldrig att göra om samma misstag och vara godtrogen, är fruktansvärt nöjd med min hovslagare och honom kommer jag att ha kvar! :)
 
Ja
Hur kan en lång tå göra att överrullningen blir snabbare? Känns fysiskt omöjligt.

Vill man ha snabb överrullning kortar och tvärar man tån, och om man vill ha ännu mer öppnar och ev tåriktar man.
jag vet inte om jag förklarade galet eller om du missförstod mig?!
 
Då han bara är 5år och nydligen inriden, så har jg vårt att tänka mig att man har låtit tån vara lång pga gångarterna då man vill att överrulningen ska vara så snabb som möjligt och tidigare ägare var inga islandshästmänniskor om man säger så, det var en ny grej, så det med gångarter och skoning efter det har jag svårt att tro.

Vet inte om du syftade på detta? Kanske konstigt formulerat men menar att dom förmodligen inte har sparat på hovarna och låtit dom vara långa för att bättre på gångarterna, då man kortar tån i detta fallet för att underlätta överrullningen. Bättre förklarat?
 
S

Sen kan det ju vara så att islandshästar till skillnad från många andra raser går på beten och vila under långa perioder både som unghästar och äldre. Om man har dom på bete utan att kolla dom ofta, samt få dom verkade så ofta som dom borde så kan det ju även bidra till breddad lamellrand. Vilket jag kan tänka mig att det är i många fall. Och i många fall är det nog bara lathet och inte okunskap, då alla är väl medvetna om att man ska ta hand om hästarnas hovar med jämna mellanrum.
Jag kommer aldrig att göra om samma misstag och vara godtrogen, är fruktansvärt nöjd med min hovslagare och honom kommer jag att ha kvar! :)

Det är ju ingen ursäkt, även om en häst är i vila så ska ju hovvården skötas inom ramen av den intervall som är passande för individen.

Har haft många hästar som inte har ridits, sto med föl och unga hästar. Även dessa hästar har fått den hovvård som har varit passande för dom.

Men när tån blir för lång, om det sedan beror på eftersatt hovvård eller för att man i sin okunskap tror sig hjälpa hästen genom att verka den med lång tå pga gångarterna. Så har många av dessa hästar uppvisat en breddad lamellrand, utan att det för den sakens skull har handlat om just fång. MEN helt klart är att lamellranden är överansträngd, och har utsatts för och utsätts för en större påfrestning än normalt.

En lång tå fördröjer överrullningen, och är poppis på passtaktig häst. Fast här borde man istället titta på andra faktorer än hovarna.
 
Det är ju ingen ursäkt, även om en
Det är ju ingen ursäkt, även om en häst är i vila så ska ju hovvården skötas inom ramen av den intervall som är passande för individen.

Har haft många hästar som inte har ridits, sto med föl och unga hästar. Även dessa hästar har fått den hovvård som har varit passande för dom.

Men när tån blir för lång, om det sedan beror på eftersatt hovvård eller för att man i sin okunskap tror sig hjälpa hästen genom att verka den med lång tå pga gångarterna. Så har många av dessa hästar uppvisat en breddad lamellrand, utan att det för den sakens skull har handlat om just fång. MEN helt klart är att lamellranden är överansträngd, och har utsatts för och utsätts för en större påfrestning än normalt.

En lång tå fördröjer överrullningen, och är poppis på passtaktig häst. Fast här borde man istället titta på andra faktorer än hovarna.
Precis! Jag säger inte att jag själv skulle gjort så eller ursäktar det,inte heller att jag skor mina hästar på speciella sätt, dock vet jag att det är väldigt vanligt att man efterfrågar den kunskapen hos sin hovslagare. Jag skor alltid mina hästar med 6-10 veckors mellanrum, beroende på häst och behov.
Jag litar på min hovslagare och låter honom sköta sitt jobb ( dock i skämtsam övervakelse att allt ser bra ut och att han är noga och gör dom fina :) ).
Hästen i fråga är fyrgångare, därför jag antar att hovslagaren inte "sparat" på hoven för att hjälpa dom med gångarterna. Dock är det tråkigt att han set ut så här. Han var heller inte speciellt kort i tån när jag köpte honom, så man kan ju undra om det är en utbildad hovslagare?
Tack och lov har vi nu kommit till bukt med detta och han ska få den behandling han behöver. Skoning var 6 vecka av utbildad hovslagare :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp