Fångfrågor

Fiorano

Trådstartare
Efter att min ena ponny fick fång förra veckan har jag plöjt igenom typ vartenda fångtråd på buke. Men har inte hittat någon som har svar på alla mina frågor och andras erfarenheter. Så här är en hel massa frågor!

Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
Vet du vad den orsakades av?
Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Vad för behandling sattes in?
Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Hur länge stod hästen på box?
Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
När och hur började ni med hagvistelse?
Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Var hästen positiv för PPID/EMS?
Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
 
Mina bästa råd är att vara väldigt försiktig med socker och stärkelse, se till att hålla ponnyn i lagom hull. Undvika foderbyten och vid ny höleverans vänja in väldigt sakta på det nya höet. Inte byta hage (OM den kan gå på lite gräs), för det blir också som ett foderbyte. Hålla magen i trim och vara extra observant vid t ex avmaskning. Att rubba tarmfloran kan trigga ett anfall.
 
Tillägg: När jag skriver "inte byta hage", så menar jag förstås om/när man hittat en hage som fungerar för ponnyn. :)
 
Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
#1 En känsla bara. Nåt kändes skevt. Hästen var aningens tassig på grus men ua på gräs. Men en känsla mest. Ett år tidigare hade en annan ponny fått fång i princip samma dag på samma bete, med mycket diffusa symptom som trots flera besök missats av vet. Det bidrog säkert.

#2 anfall 1: Något tassig i några dagar innan, men sulöm så jag trodde det berodde på det. Sen klapphalt, typiskt fång. Stapplig, stod och skiftade vikt på framhovarna, mkt svårt vända, la sig när den kom in.
anfall 2: Missade vi allihop. Både flera veterinärer, hovslagare och jag. Han var till och från-halt på ETT framben. Ena dan halt (1 grad ungefär), nästa dag urfräsch. Då det var en fd fånghäst misstänkte tre vet och två hovslagare (klinik och hemma) fång initialt, jag med, men det avfärdades efter us. Jag avfärdade med. Det höll på i tre veckor med hälta som kom och gick. De lyckades inte lokalisera mer än någonstans i hoven. Hittade inga hovbölder. Sen hamnade jag på sjukhus, och hästen gick i hage. Blev inte sämre. När jag kom ut från sjukhuset åtskilligt senare var hästen u.a. men fyra mycket tydliga fångränder, breddad lamellrand med gamla blödningar osv avslöjade vad som felats. Den skumma hältan var fång ändå.

#3 Tassig några veckor på ojämnt underlag (påfrusen barmark), ohalt på plan mark. Fick tofflor och blev ohalt. Sen stapplig och puls en morgon.

Vet du vad den orsakades av?
#1 Ålder och ätit nåt trodde vi då. Idag är jag utefter bilder på hästen rätt övertygad om att hon hade en metabolisk störning, troligen PPID. Det var dock helt okänt begrepp på den tiden, länge sen.

#2 anfall 1: Insulinresistens (som jag inte fattade det var/ens visste det fann) och en jävla miss av mig pga det. Hästen blev tjockare och tjockare och jag ställde den i en nedbetad bantningshage, idiotiskt ur IR-perspektiv. Sen kom regnet. Med det fånget (och det haglade fång över bygden samma dag).
Anfall 2: Enbart insulinresistensen

#3 Metabolisk störning, troligen PPID (vi diagnosticerade aldrig)

Vilken tid på året blev hästen sjuk?
#1 Oktober

#2 anfall 1: Strax innan midsommar
anfall 2: Februari

#3 slutet på december

Vad för behandling sattes in?
#1 Sjukbeslag, NSAID, ingen boxvila.

#2 anfall 1: Bantning, boxvila, fångverkad, NSAID
anfall 2: Ingenting, vi missade det ju
Lågsockerdiet, lågstärkelsediet. Efter anfall två sattes medicinering mot hans IR in.

# 3 Skulle fått boxvila och NSAID, jag valde att avliva direkt istället av flera anledningar men främst för ponnyns skull.

Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Hur länge stod hästen på box?

#1 Några dagar. Ingen boxvila.
#2 anfall 1: Månader, stod på boxvila tills symptomfria ben, dvs månader det med.
Anfall 2: Ej relevant
#3 Avlivades innan

Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
#1 En månad. Lindrig rotation och sänkning ena fram.
#2 anfall 1: 10 dagar tror jag det var, det trycktes på att röntga så snart som möjligt då det var så kraftigt anfall och det utefter symptomen var typ 'garanterat' med fula förändringar, så fula att det kanske "inte var nån ide försöka". Inga förändringar. Röntgades kontinuerligt genom hela anfallet och även efter ett antal gånger. Alltid ua.
Anfall 2: Missade vi men röntgades ggr flera för att försöka hitta felet. Röntgades även 4 mån efter då vi insett det var ett anfall där tidigare. Inga förändringar.
#3 Ingen röntgen

När och hur började ni med hagvistelse?
#2 anfall 1: När varit symptomfri på box utan butta i minst en vecka. Först liten boxhage 4 v, sen liten sjukhage 4 v, sen paddockstorlek i 4 v och sen vanlig hage.

Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
#2 anfall 1: Eftersom det tog sån tid att häva anfallet var vi inpå hösten när det fick gås ut. Boxhage och sjukhage var utan gräs, sen gräs men med munkorg.

Övriga så inte relevant eg, #1 gick i hage hela tiden men sattes i bantarhage med stampat jordgolv. På den tiden visste man inte om risken med det.

Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
#1 Cirka 2 månader efter fånganfallet.
#2 Ungefär 6 månader efter fånganfallet.

Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Minns inte.

Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Ja. Metabolisk störning.

Var hästen positiv för PPID/EMS?
Bara #2 som testades. Negativ för PPID, positiv för IR (så positiv för EMS). Övriga testades inte men jag kan ta gift på att båda de hade testat positivt för PPID faktiskt.

Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Hitta en bra hovslagare och en bra veterinär som du har förtroende för, håll dig till den överenskomna linjen och strunta i vad andra säger och hur andra har gjort om du tycker "ditt" sätt fungerar. Men stäm av att vet/hovis verkligen har koll på fång och inte ger uppåt väggarna råd, tyvärr finns det gott om sådana. Som lever kvar i det förgågna där protein gav fång och fjolårshö var lösningen osv.
LÅT DET TA TID!
Lägg om fodret till så lite socker och stärkelse som möjligt. Använd betesbegränsare om hästen ska gå på bete och håll stenkoll, backa vid minsta tecken på att den reagerat.
 
Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?

Mycket ömfotad, smärtpåverkad och svårt att vända sig. I efterhand kan jag konstatera att jag borde reagerat redan två dagar tidigare, då jag tyckte att hon linkade till ett par gånger och saknade lite framåtbjudning under träning på ridbanan. Trots det red jag henne två gånger till innan hon på en kort stund (1/2 timme efter ridning) blev så ömfotad att hon knappt kunde röra sig alls.

Vet du vad den orsakades av?

Byte av hage, där en bit var nysådd året innan med kraftigare gräs. Min vanliga sommarhage som jag haft alla andra år är det mindre gräs i. I efterhand kan jag konstatera att detta bara var det som knuffade henne över kanten. Hon var inte riden på 9 månader och vägde 150 kg mer än hon gör idag. Hon borde ju inte alls gått på bete, det förstår jag idag.

Vilken tid på året blev hästen sjuk?

Mitten av juni månad.

Vad för behandling sattes in?

Boxvila på mycket djup bädd. Blötlagt hö eftersom jag inte hade någon sockeranalys. Fenylbutazon.

Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?

Endast något dygn. Så fort hon togs bort från gräset blev hon symtomfri.

Hur länge stod hästen på box?

Fem veckor.

Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?

Fem veckor senare. Här spelade närmsta kliniks semestertider in. Eftersom hästen var smärtfri hade jag gärna röntgat lite tidigare, dryg väntan för en pigg häst.
En grads rotation höger fram.

När och hur började ni med hagvistelse?

Mycket liten sjukhage efter röntgen, dvs efter fem veckor. Därefter liten hage ytterligare tre månader, ca 15 m x 15 m. Detta mycket beroende på att jag endast har gräshagar att tillgå. Tog tid att bygga ny hage i skogen. Hade jag haft bättre alternativ hade jag släppt i större hage tidigare, mycket dåligt samvete de månaderna.

Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?

De första tre månaderna på enbart jord. I första hagen fanns en grästuva ca tio grässtrån som genast gjorde henne varm i hoven. Hon fick dock mycket sly med blad som sysselsättning. Första stora hagen var skogshage som inte använts på många år. Mycket lite gräs, mer hallonris, blåbärsris etc. Första hagen med lite gräs sommaren ett år efter. Men då menar jag verkligen lite gräs. Jag hade nog trott och hoppats att hon skulle kunna beta mer, men det har jag inte vågat. Och nacken blir större så fort hon får mer gräs så då har jag stoppat.

Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?

Ganska direkt efter röntgen. Inom två månader efter anfallet. Jag hade två olika veterinärer som ville att jag skulle motionera henne ordentligt för att hon skulle gå ner i vikt. I efterhand har jag förstått att det bör gå mycket längre tid innan ridning är aktuellt. Men där och då trodde jag på veterinären.

Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?

Knappt tre till fyra månader efter anfallet. Jag red på hårt pga övervikten tyvärr. Idag hade jag inte gjort så alls med mer kunskap.

Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?

Hon har reagerat med ordentlig ömhet och puls i fötterna vid två tillfällen. Det har gått över på några timmar när jag ställt in henne på boxen. Första gången vid byte av hö. Hade gett hö med 12% socker utan problem , gav något hg av det nya som innehöll 6%, reaktion cirka fem timmar senare. Andra gången vid byte av hage. Fanns inget ätligt i hagen vad jag kunde se men något måste hon ha hittat.

Var hästen positiv för PPID/EMS?

Negativt för PPID. Jag har valt att inte göra någon glukosbelastning eftersom jag inte vågar. Men jag utgår från att hon är insulinresistent.

Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?

Svårt att svara på.
Själv har jag fått läsa på ordentligt vad gäller foder till insulinresistenta hästar. Jag fodrar helt annorlunda idag. Köper mineralfoder utan socker och balanserar dem. Haft stor hjälp av spaderÄss fodergrupp på Yahoo. Jag köper inte längre billigt hö från grannen utan letar ordentligt efter hösilage med perfekta värden och lågt sockerinnehåll, så jag kan ge mycket mat utan att hästen blir tjock. Utfodras var fjärde timme dygnet runt.

Hon hålls i perfekt vikt och motioneras varje dag året om, oavsett om jag känner för att rida eller inte så tvingar jag mig till det.

Letar kunskap själv , eftersom jag har förstått att få av de veterinärer jag möter är uppdaterade på fång och insulinresistenta hästar. Undviker alla människor som inte är pålästa och vill lura på en fångfoder och andra dyra burkar med hokuspokus som ska bota fånghästar.

Sedan tycker jag att det är viktigt att påpeka att ha en häst med fång alltid innebär massa oro. Man vet inte hur mycket fånghästen tål och det ger en ständigt dåligt samvete om man inte lyckas få till en bra tillvaro för hästen. Det är både tidskrävande och slitigt att hålla en fånghäst fortsatt frisk. Så orkar man inte är det okej också att ta bort hästen, utan att man ska ha dåligt samvete för det också.
 
Senast ändrad:
Orkar tyvärr inte svara på alla dina frågor nu, men fång på hösten är så gott som alltid endokrinopatisk. Steg 1 är att genast testa för ppid och ems. Har den ppid måste den medicineras och den kommer inte bli bättre utan pergolid.

Ta bort allt kraftfoder och gör sockeranalys på höet. Har du otur är ditt hö tidernas socker bomb! Jag har haft hö med 26% socker pga frost, Alexandra har om jag minns rätt också haft nåt liknande. I mitt fall var det mest fruktan och det sägs det nu för tiden att de inte reagerar på och att det bara är esc och inte wsc som är farligt, men det gjorde min ponny. Trots avancerad blötläggning.

Viktigt att så snart som möjligt ta av skorna och fångverka, ha hästen på djup bädd av väldigt fint sågspån. Tex staben är helt värdelöst. Uppblötta spånpellets funkar men allra bäst är spån direkt från sågverk som sågar blött timmer.
 
Det började med att mitt lettiska halvblodsto slog upp ett fult sår på ena frambenet. Detta var i augusti och rötmånad så hon fick både metacam och hippotrim oralt. Anledningen till att hon inte fick pencillin med spruta i muskeln var att hon var väldigt svårstucken. Efter några dagar märkte vi att hon hade en vandrande hälta och värme i benen. Rörde sig runt på alla fyra ben. Veterinären trodde att det var anaplasma eller något annat fästingburet först innan vi insåg att det var fång.

Hon fick boxvila och smärtstillande och det dröjde ca 2 veckor innan hon var så smärtfri att vi kunde komma till veterinär kliniken och röntga. Då kunde vi konstatera hovbensänkning båda fram samt en lindrig rotation på höger fram. Hem och fortsatt boxvila i 4 veckor till innan återbesök med ny röntgen för att se att förändringarna hade avstannat. Det hade det och hon fick börja komma ut kortare stunder i liten boxhage. Dock var det gräshage. Hagen utökades sedan successivt och hon släpptes ut med de andra efter ca 1,5 månad i liten hage.

Vi började sätta igång henne cirka 8 månader efter anfallet efter ny röntgen och igångsättningsplan av veterinären. Sommaren efter fick vi tillgång att ha hästarna på ett skogsbete som vi släppte på efter midsommar. Själva har vi bara vall till sommarhage och det vågade jag inte släppa henne på. Röntgade henne igen efter ytterligare 6 månader och man kunde då konstatera att hon var helt återställd.

Jag har efter det inte varit rädd att släppa henne på gräs eftersom vi konstaterade att fånget antagligen berodde på att metacamet och hippotrimet antagligen slog ut hennes mage så pass att hon fick fång. Hon fick aldrig något återfall under resten av sitt liv, fick ta bort henne på grund av en annan skada i slutet av augusti iår.
 
Efter att min ena ponny fick fång förra veckan har jag plöjt igenom typ vartenda fångtråd på buke. Men har inte hittat någon som har svar på alla mina frågor och andras erfarenheter. Så här är en hel massa frågor!

Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
Vet du vad den orsakades av?
Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Vad för behandling sattes in?
Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Hur länge stod hästen på box?
Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
När och hur började ni med hagvistelse?
Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Var hästen positiv för PPID/EMS?
Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Bästa råd: häst utan ppid.

Hovslagare. Jag kan bara rekommendera en, försök att få hjälp av den bästa på fång via veterinären. Eller någon som är utbildad av den bästa.

En häst med puls i benet har inflammation och behöver inte röra på sig.

Betesreducerare.

Du måste få bort inflammationen i hoven med korrekt fångverkning från veterinärens hovslagare. Vår fång blev tyvärr långvarigare än nödvändigt pga okunskap av ordinarie Hovslagaren vid verkning och skoning.
 
Tassig, sedan mer tassig och någon dag senare klart besvärad men inte typiskt fång. Hovis kom ut först, kliade huvudet så vi ringde vet som kom samma dag. Tveksamt fång/korsförlamning så hon sattes på smärtstillande och boxvila. Blev sämre och bytte till butta.

Röntgade efter typ 8 veckor varav de sista ett par timmar i grusad boxhage. Var relativt sänkt på ena fram.

Hon blev aldrig smärtfri, hur ont hon hade syntes först när de släckte hovarna inför röntgen :(

Hovis var ute ofta och höll efter.

10 veckor stod jag ut innan vi avlivade.

Hon blev dålig på vintern ungefär samtidigt som hon gick in i åttonde månaden (dräktig). Så ganska troligt hormoner inblandade och just då fick de även en ny bal med helt annan struktur än resten, det var troligen droppen.
 
Min fick fång i augusti för några år sedan, började regna efter en längre period av torrt i markerna.

Hon var som vanligt ena dagen och ville knappt röra sig nästan så ringde vet när jag fått in henne i boxen och under väntan på vet blir hon snabbt dåligare och ställer sig i fång ställning, dagen efter vill hon nästan inte resa sig trots smärtstillande.

Hon satte inte en hov utanför boxen på 2 månader och fick gå på 2 kurer butta, jag åkte aldrig in med henne för att röntga utan tänkte som så att blir hon smärt fri så blir hon och fortsätter hon ha ont avlivas hon helt oberoende hur det ser ut inne i hoven.

När hon började gå ut igen blev det vinterhage och när våren kom blev det sommarhage med betesreducerar och skulle hon inte klara att gå med dom andra hästarna så hade det blivit avlivning där med.

Hon kom tillbaka som sällskapshäst som hon var innan fången.
 
Efter att min ena ponny fick fång förra veckan har jag plöjt igenom typ vartenda fångtråd på buke. Men har inte hittat någon som har svar på alla mina frågor och andras erfarenheter. Så här är en hel massa frågor!

Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
Vet du vad den orsakades av?
Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Vad för behandling sattes in?
Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Hur länge stod hästen på box?
Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
När och hur började ni med hagvistelse?
Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Var hästen positiv för PPID/EMS?
Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Om hästen har haft fång så har lamellerna i hoven gått sönder vilket innebär att egentligen är inte hästen frisk förrän alla lameller vuxit ut igen. Hoven växer med ca 1cm i månaden. Räkna själv.

Hur mycket du kan ska och bör använda hästen måste veterinären och veterinärens Hovslagaren hjälpa dig med. Följ deras råd. En kompetent hovslagare har kompetens att titta och verka efter röntgenbilder eftersom jag aldrig träffat en hovslagare med röntgensyn som Stålmannen, så alla andra som inte är vana att verka efter röntgenbilder går fett bort första halvåret. Dvs regelbunden röntgen första halvåret, verkning därefter.
 
Tack för alla svar :). Jag känner mig ffa trygg med min hovslagare, hon är mycket meriterad, utbildar andra hovslagare och hon samarbetar en hel del med veterinärer. Min veterinär känns väldigt uppdaterad på fång och ffa ämnesomsättningsstörningar vilket också känns som en fördel även om jag tycker att hon var lite obrydd som tyckte att röntgen inte var direkt nödvändigt. Men jag misstänker att det är för att anfallet månne upptäcktes så tidigt och förhoppningsvis hävts i tid. Jag känne rmig dock inte bekväm i att inte röntga så det kommer att göras inom två veckor.

Det är nu en vecka sen min blev sjuk. Hon fick första smärtlindringen lördagmorgon av vet. in i blodet och har gått på Metacam sen i söndags. Idag är första dagen som hon är helt kall i båda framhovarna och det är även första dagen med bara halv dos smärtstillande. Det ska fasas ut över helgen och till veckan blir det hovisbesök och återbesök av veterinären och troligen tar vi prover för PPID/EMS då.

Väntar på min höanalys som tar lite tid på sig för att få koll på sockret. Har pratat med han som slagit det och det bör vara ok, men gudarna vet om det är det.
 
Kan inte svara på allt då det var flera år sen nu så jag minns inte allt.

Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
Upptäcktes tidigt så vi kunde behandla snabbt. Jag märkte att något var fel, en känsla, och att han började gå försiktigt i grus.
Vet du vad den orsakades av?
Tjock här och frost i gräset någon natt tror jag.
Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Början av juni
Vad för behandling sattes in?
Fenylbutason. (är det väl det heter)
Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Minns inte riktigt med han var mer eller mindre symptomfri efter en vecka.
Hur länge stod hästen på box?
Han fick aldrig helt boxvila utan stod på box nattetid och i liten hage (boxstorlek) dagtid i några veckor.
Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
Röntgades aldrig
När och hur började ni med hagvistelse?
Som sagt gick han i boxstor hage från början och efter några veckor ökades på.
Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
Skog och kraftigt nedbetat.
Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Det minns jag inte faktiskt.
Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Minns inte. Men han hade inte massa månader i stillhet.
Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Inget återfall! Jag var så pedant, noga och livrädd för återfall och det gav resultat.
Var hästen positiv för PPID/EMS?
Testades aldrig för det.
Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Var noga! Ta inga risker med gräs och se till så hästen håller gott hull och inte samlar fettdepåer. Var försiktigt med frosten.
 
Eftersom jag tyvärr har alldeles för mycket erfarenhet av fång, så svarar jag på frågorna för en häst i taget.

HABINA
Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?

Hon var utlånad, så det var fodervärden som konstaterade att hon gick som en fånghäst och tog dit veterinär. Jag misstänker att hon hade obelgrad 3, men fick aldrig veta mer exakt.

Vet du vad den orsakades av?
Ja, tyvärr var det ren förgiftning. Hon hade stått på bantning (vilket inte behövdes!) och fått 3 kg hö/dag, vilket var för lite och hon försökte därför äta allt hon kom åt. Vilket främst var smörblommor, som hon åt fast hon aldrig gjort det tidigare.

Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Juli, men hon gick i grushage.

Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
På den här tiden röntgade man inte, så hon blev inte röntgad.

Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Jag tog hem henne så snart hon var bättre, men det blev aldrig att hon återhämtade sig helt, så det blev ingen igångsätting.

Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Ja, flera gånger. Första gången fick hon det för att jag bytte från ett kraftfoder utan havre till ett med havre, då hade hon några år innan hon fick fång första gången ätit 2 kg havre/dag utan problem. Sedan blev hon så känslig att hon fick ett anfall vid foderbyte från hösilage till hö. Det var då jag tog beslutet att hon skulle få somna in.

HAMPUS
Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?

La märke till att han rörde sig lite ojämnt på morgonen och på kvällen satte han ned höger fram lite försiktigare. Trodde det var hovböld, men när hovslagaren kom morgonen därpå konstaterade hon fång. Obelgrad 1.

Vet du vad den orsakades av?
Grav fetma. ;) Han hade de senaste åren fått fri tillgång på bra hösilage och byggt upp ett rejält fettlager. Det var dock en mycket medveten risk från min sida, då han blev oerhört grinig om han fick för lite växttråd (nu pratar vi inte 1 kg ts/100 kg häst utan iaf 2 kg ts/100 kg häst).

Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Februari.

Vad för behandling sattes in?
Ingen, jag valde att ta bort honom istället, då han varken skulle klarat av boxvila eller bantning.

Var hästen positiv för PPID/EMS?
Han hade flera symptom för PPID men testades negativt. Är ganska säker på att han hade EMS, men då han var livrädd för både veterinärer och nålar så testades han inte.

ARIEL
Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?

Jag var bortrest, hästvakten ringde och sa att hon fått korsförlamning då hon inte ville gå. Veterinären diagnostiserade dock snabbt fång, då hon hade obelgrad 2.

Vet du vad den orsakades av?
Rester kvar i livmodern efter fölning, hon fölbrunstade och då frisattes gifterna från livmodern i blodet.

Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Juni.

Vad för behandling sattes in?
Hon fick metacam.

Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Ett par dagar.

Hur länge stod hästen på box?
Två veckor.

Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
Hon röntgades efter en månad (då hon var på klinik pga skada) och den visade lindriga hovbenssänkningar i bägge framhovar.

När och hur började ni med hagvistelse?
Efter två veckor, ökade på tiden successivt och efter en dryg vecka var hon ute dygnet runt. Det hela snabbades förstås på av att hon hade en liten fölunge vid sin sida.

Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
Hon fick gå i en skogshage med en del gräs, men hennes fång var inte foderrelaterad.

Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Sju månader.

Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Ytterligare sju månader.

Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Nej, hon har inte betäckts efter detta.

Var hästen positiv för PPID/EMS?
Hon är inte testad. Men hon har varken några symptom på PPID eller EMS.

Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Ta bort orsaken till anfallet. Dvs för Habina; undvik foderbyten som kan störa magtarmsystemet. För Hampus; se till att alltid hålla i normalhull utan fettdepåer samt motionera lågpulsjobb så många pass/vecka som möjligt, För Ariel; ge livmodersammandragande medicin + spola livmodern de första dygnen efter fölning.
 
Tack för alla svar :). Jag känner mig ffa trygg med min hovslagare, hon är mycket meriterad, utbildar andra hovslagare och hon samarbetar en hel del med veterinärer. Min veterinär känns väldigt uppdaterad på fång och ffa ämnesomsättningsstörningar vilket också känns som en fördel även om jag tycker att hon var lite obrydd som tyckte att röntgen inte var direkt nödvändigt. Men jag misstänker att det är för att anfallet månne upptäcktes så tidigt och förhoppningsvis hävts i tid. Jag känne rmig dock inte bekväm i att inte röntga så det kommer att göras inom två veckor.
Faktum är att röntgen inte alls är av nöden tvunget. Detta sägs även av veterinär expertis.
Nej, man kan inte se exakt hur det ser ut utan röntgen, men har man stora förändringar så ser man det ganska tydligt - ponnyn ser då ut att gå på högklackat, sätter i trakten markant före tån och går med dubbelslående steg. Detta blir pga att hovbenet roterat och hästen fortfarande strävar efter att sätta ner hovbenets undersida plant mot underlaget.
Och man kan känna vid kronranden om det är troligt att det finns en hovbenssänkning.
Min lärare på hovslagarutbildningen sa att man brukar komma ganska nära sanningen om man verkar bort det dubbelslående steget och kortar tån.

Vidare kan man läsa sig till, även detta från experthåll, att det inte är graden av rotation som avgör utfallet utan något som kallas obelgrader, som indikerar hur allvarligt anfallet varit. typ.
 
Faktum är att röntgen inte alls är av nöden tvunget. Detta sägs även av veterinär expertis.
Nej, man kan inte se exakt hur det ser ut utan röntgen, men har man stora förändringar så ser man det ganska tydligt - ponnyn ser då ut att gå på högklackat, sätter i trakten markant före tån och går med dubbelslående steg. Detta blir pga att hovbenet roterat och hästen fortfarande strävar efter att sätta ner hovbenets undersida plant mot underlaget.
Och man kan känna vid kronranden om det är troligt att det finns en hovbenssänkning.
Min lärare på hovslagarutbildningen sa att man brukar komma ganska nära sanningen om man verkar bort det dubbelslående steget och kortar tån.

Vidare kan man läsa sig till, även detta från experthåll, att det inte är graden av rotation som avgör utfallet utan något som kallas obelgrader, som indikerar hur allvarligt anfallet varit. typ.

Fast obelgrad mäter bara grad av smärta och symptom. Min grad 1 roterade och sänkte lindrigt. Min grad fyra hade inga lägesförändringar alls.

För mig är röntgen av vikt dels för att mha verkning kunna återställa även små förändringar som inte ger dubbelslag osv men ffa för att det för mig påverkar konvalescensens längd
 
Faktum är att röntgen inte alls är av nöden tvunget. Detta sägs även av veterinär expertis.
Nej, man kan inte se exakt hur det ser ut utan röntgen, men har man stora förändringar så ser man det ganska tydligt - ponnyn ser då ut att gå på högklackat, sätter i trakten markant före tån och går med dubbelslående steg. Detta blir pga att hovbenet roterat och hästen fortfarande strävar efter att sätta ner hovbenets undersida plant mot underlaget.
Och man kan känna vid kronranden om det är troligt att det finns en hovbenssänkning.
Min lärare på hovslagarutbildningen sa att man brukar komma ganska nära sanningen om man verkar bort det dubbelslående steget och kortar tån.

Vidare kan man läsa sig till, även detta från experthåll, att det inte är graden av rotation som avgör utfallet utan något som kallas obelgrader, som indikerar hur allvarligt anfallet varit. typ.

Typ ja.

Neffi vände inte som en fånghäst eller gick som en typisk. Och hennes ena hade sänkt rejält.

Däremot behöver man ju kanske inte kasta sig iväg medan den fortfarande är dålig.
 
Faktum är att röntgen inte alls är av nöden tvunget. Detta sägs även av veterinär expertis.
Nej, man kan inte se exakt hur det ser ut utan röntgen, men har man stora förändringar så ser man det ganska tydligt - ponnyn ser då ut att gå på högklackat, sätter i trakten markant före tån och går med dubbelslående steg. Detta blir pga att hovbenet roterat och hästen fortfarande strävar efter att sätta ner hovbenets undersida plant mot underlaget.
Och man kan känna vid kronranden om det är troligt att det finns en hovbenssänkning.
Min lärare på hovslagarutbildningen sa att man brukar komma ganska nära sanningen om man verkar bort det dubbelslående steget och kortar tån.

Vidare kan man läsa sig till, även detta från experthåll, att det inte är graden av rotation som avgör utfallet utan något som kallas obelgrader, som indikerar hur allvarligt anfallet varit. typ.
Åhhh härligt , återigen en hovslagare och vars utbildare och båda röntgensyn. Så skönt att vissa har övernaturliga krafter. :confused:
 
Åhhh härligt , återigen en hovslagare och vars utbildare och båda röntgensyn. Så skönt att vissa har övernaturliga krafter. :confused:
Har INTE påstått att jag har röntgensyn.
Men jag har haft förmånen att lära mig av några av de bästa, varav en av dem har utvärderat tankegången genom sina många år som klinikhovslagare.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 514
Senast: Morces
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp